Gå til innhold

Utenlandske med bunad på 17. mai?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Vil man gå i et etnisk plagg på en annen nasjonaldag hvis man som nordmann (Norges etniske innbyggere) flytter til et annet land? Neppe.

Som adoptivbarn eller hvis en av foreldrene er norsk, helt greit, men "full" innvandrer- nei.

Vil en pakistansk innvandrer i et afrikansk land ikle seg en nasjonaldrakt derifra? Har aldri sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil man gå i et etnisk plagg på en annen nasjonaldag hvis man som nordmann (Norges etniske innbyggere) flytter til et annet land? Neppe.

Som adoptivbarn eller hvis en av foreldrene er norsk, helt greit, men "full" innvandrer- nei.

Vil en pakistansk innvandrer i et afrikansk land ikle seg en nasjonaldrakt derifra? Har aldri sett.

Er det ikke greit at "du og jeg" ikke trenger å bestemme dette for andre, de kan fint bestemme dette selv - uansett hva du eller jeg personlig måtte mene om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blomsten

Hei,

Hva synes dere om at utenlandske personer bruker bunad på 17. mai? Enten om de har kommet hit i voksen alder eller er født og oppvokst her...

Med det norske flagget så klart! Dette er ikke flaggdebatten :)

jeg liker ikke faktisk om utenlandske personer som bruker bunad + russ...

Det blir helt feil etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker ikke faktisk om utenlandske personer som bruker bunad + russ...

Det blir helt feil etter min mening.

Så med andre ord, hvis man er adoptert og bodd her siden man var liten så skal man ikke få bære bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

jeg liker ikke faktisk om utenlandske personer som bruker bunad + russ...

Det blir helt feil etter min mening.

Sprøyt. Bunadene idag blir lagd i kina...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Hei,

Hva synes dere om at utenlandske personer bruker bunad på 17. mai? Enten om de har kommet hit i voksen alder eller er født og oppvokst her...

Med det norske flagget så klart! Dette er ikke flaggdebatten :)

Det er bare hyggelig.

Selv eier jeg ikke bunad og kunne ikke tenke meg å gå i en. Ser ikke sjarmen ved nasjonale tradisjonsplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

jeg liker ikke faktisk om utenlandske personer som bruker bunad + russ...

Det blir helt feil etter min mening.

Russedress? Er det også forbeholdt nordmenn nå? Hva mener du utenlandske som fullfører skolen skal gå i da? Russeburka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI!!!

Nå må folk slutte med rasismen og navnkallingen, ellers så ber jeg admin fjerne hele temaet!! Dette temaet er ikke for å dømme og nedsette folk! FRA BEGGE SIDER!

Ærlig talt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Først så er det å klage på de invandrerene som bruker sitt flagg på 17 mai og så er det å klage på de som vil gå i bunad også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først så er det å klage på de invandrerene som bruker sitt flagg på 17 mai og så er det å klage på de som vil gå i bunad også.

Neeeei så merkelig at vi ikke vil ha andre flagg på nasjonaldagen VÅR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Sprøyt. Bunadene idag blir lagd i kina...

Sprøyt. Bunadene i dag blir lagd i Norge. Av forskjellige mammaer, bestemødre, tanter og damer man kjenner, eller sydamene på Audhild Viken, Husfliden, Husflidsforeninger, Husflidslag, Husmorslag rundtom i bygdene osv.

Bunader fra Norskebunader.com broderes riktignok i Kina, men de syes i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "utendlansk", men er født og oppvokst i Oslo. Har alltid ønsket meg en bunad, men så var det noen som sa at Oslo ikke hadde en bunad??

Jeg kom over denne lenken og syns denne lyseblå bunaden er nydelig. Er dette en Oslo bunad jeg kunne brukt?

http://www.sov.no/damebunad.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bianca26

Jeg er "utendlansk", men er født og oppvokst i Oslo. Har alltid ønsket meg en bunad, men så var det noen som sa at Oslo ikke hadde en bunad??

Jeg kom over denne lenken og syns denne lyseblå bunaden er nydelig. Er dette en Oslo bunad jeg kunne brukt?

http://www.sov.no/damebunad.htm

personlig syns ikke jeg blåfargen var noe fin, men det var kanskje ikke det som var spørsmålet ditt..

Men du kan bruke den. Ingen regler som sier at det ikke er lov liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Sprøyt. Bunadene i dag blir lagd i Norge. Av forskjellige mammaer, bestemødre, tanter og damer man kjenner, eller sydamene på Audhild Viken, Husfliden, Husflidsforeninger, Husflidslag, Husmorslag rundtom i bygdene osv.

Bunader fra Norskebunader.com broderes riktignok i Kina, men de syes i Norge.

Jaha men når de som faktisk kan sy dør, så må man betale dobbelt så mye for å få en norsk sydd bunad i framtiden og da er det ingen som får råd men heller kjøper en som er made in china.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er "utendlansk", men er født og oppvokst i Oslo. Har alltid ønsket meg en bunad, men så var det noen som sa at Oslo ikke hadde en bunad??

Jeg kom over denne lenken og syns denne lyseblå bunaden er nydelig. Er dette en Oslo bunad jeg kunne brukt?

http://www.sov.no/damebunad.htm

Ja den er jo nyydelig!! Jeg likte den godt pga at himmelblå fargen skiller seg litt ut siden de fleste bunader er i mørke toner. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei,

Hva synes dere om at utenlandske personer bruker bunad på 17. mai? Enten om de har kommet hit i voksen alder eller er født og oppvokst her...

Med det norske flagget så klart! Dette er ikke flaggdebatten :)

Jeg synes det er helt greit. Flere innvandrere eller etnisk "ikke norske" som er født og oppvokst her kunne hatt bunad eller folkedrakt på 17. mai. Hvis de er glad i Norge og stolte av å bo her, være en del av samfunnet osv. så ser jeg ingen problem i å signalisere dette med både falgg, nasjonalsang og tradisjonelle klær i form av folkedrakt eller bunad. Vi vil at innvandrere skal integreres og så setter vi oss på bakbena og nekter dem akkurat det.

Jeg er fullt klar over tradisjonen at bunaden skal vise tilknyting til et bestemt område i Norge. La invandrere velge ut i fra stedet de bor i. Eller etter mannen/ kona/ foreldre. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er?

Dessuten, når man først skal snakke om klær og 17. mai- det er mye verre å se fulle etniske nordmenn(deriblant voksne, ikke bare russ)i hverdagsklær krabbe runt i parken enn en innvandrer som går i tog i bunad og synger norges nasjonalsang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, bunad er et dyrt plagg. Derfor -må- man nødvendigvis føle en viss tilhørighet til landet for å gidde å gi 20-30.000 kroner for en bunad. Jeg tror ikke det er mange 1.generasjonsinnvandrere som tar seg råd til å bruke så mye penger på et plagg, så de av dere som bekymrer dere for det, la skuldrene synke.

Hva angår adopterte blir det feil å kalle dem 1.generasjonsinnvandret som en tidligere sa. Det er rett og slett mixing av begreper. De innvandrer ikke fra et land, de blir hentet hit av foreldre med bakgrunn her.

Min bestevenninne er adoptert fra et asiatisk land. Hun går i bunad hver 17.mai, jeg gjør det ikke. Hun er kjempenydelig. Hvis noen ser på henne og lurer på hvorfor hun tillater seg å gå i den, sier det mer om dem, enn om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Flott hvis de vil ha på bunad. Det viser for meg at de er stolte av Norge, og faktisk ønsker å gå med noe som er en typisk oss. Det er flott for intergrering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...