Gå til innhold

Utenlandske med bunad på 17. mai?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror jeg takker for meg her i denne tråden nå, har egentlig de svarene jeg trengte.

Takk for alle svar :) Tar det med meg videre.

Uansett en God 17. Mai til alle når den dagen kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Grunnen til at jeg skrev utenlands forklarte jeg litt lengre opp:

"Det er nok fordi at etniske nordmenn som ikke kjenner meg tenker utenlands og ikke norsk når de ser meg"

Jeg reagerte bare på at du for det første legger skylda på nordmenn for grunnen til at du kaller deg utenlandsk, og ikke vurderer andre årsaker.

Du er selv sikker på at du ikke har fordommer, men tillegger istedet andre å ha fordommer. De som leter etter feil og fordommer hos andre vil alltid finne det de leter etter. Og om man tror selv at man ikke har fordommer, så kan det like gjerne være fordi man ikke er bevisst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg fortalt til noen på universitetet som jeg kjenner om at jeg hadde skrivd i den her tråden- og om hva jeg har sakt om bunad.

Da fikk jeg til svar at det var like lite aktuellt for meg å ha bunad som å ha samekofte. Fordi bunad som er for etnisk norske -ikke er for meg som ikke er etniskt norsk. (...)

Da tenker jeg at det betyr det samme som hun som sa at bunad er for å vise hvor man kom fra. Pga at jeg ikke hadde "ekte" norsk etnisitet- så bunad er en ting som jeg skal holde meg vekk fra.

1.generasjons innvandrete personer vet heldigvis for dem selv dette- og tar ikke på bunad. Dems barn kan desverre oppleve seg som norsk- men det er ikke innlysende for etnisk norske at dem er det.

Så da kan man ha på bunad hvis det blir tillatt av etnisk norske pga at man har en forklaring til dem som dem liker- om hvorfor man har på bunaden. Fexs at man er adoptert eller kokosnøtt.

Og i den tråden her har jeg oxo lært at: visst man har negative erfaringer med etnisk norske- så har man sjøl ansvar for at man bli diskriminert mot pga sin holdning- så da må man bare takke og ta imot sjåvinisme når man har en slik holdning.

Takk.

Derfor skjønner jeg at bunad er likt med en av flere ting i Norge:Innvandrete personer er velkommen til å bruke det- så lenge dem ikke faktisk gjør det.

Takk for meg i tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten så kjenenr jeg en dame fra somalia- som skal ha på bunad under sine heldekkende svarte klær på 17 mai- pga at hun føler seg som integrert muslim i Norge.

God nasjonaldag til alle :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Dessuten så kjenenr jeg en dame fra somalia- som skal ha på bunad under sine heldekkende svarte klær på 17 mai- pga at hun føler seg som integrert muslim i Norge.

God nasjonaldag til alle :goodbye:

mye poeng å ha bunad når hun skal gjemme den bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Vet du hva A? Hvis du absolutt på død og liv må ha bunad, hvorfor går du ikke med det? Ikke en eneste en hindrer deg.

Men når du velger å spørre så må du også regne med å få folks mening og svar.

Og hva som er poenget med å gå med bunad til 20-30.000 kroner under en svart burka skjønner jeg ikke, og jeg synes også dette er respektløst da det ikke er meningen å blande bunadsting med andre plagg. Jaja ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Da tenker jeg at det betyr det samme som hun som sa at bunad er for å vise hvor man kom fra. Pga at jeg ikke hadde "ekte" norsk etnisitet- så bunad er en ting som jeg skal holde meg vekk fra.

Hei, det var meg som skrev det med at bunaden viser tilhørighet og hvor jeg kommer fra. Jeg skrev også at dersom noen innvandrer til bygda der jeg kommer fra og slår rot der syns jeg absolutt at de kan bruke bunaden derfra. Jeg syns derimot ikke at det er like greit at noen som aldri en gang har vært i bygda burde bruke den bunaden, samme hvilken etnisitet de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du velger å spørre så må du også regne med å få folks mening og svar.

Vet du hva? Du velger å missforstå igjen- JEG har aldri spørt i den her tråden. Jeg har bare uttalt hva som er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Vet du hva A? Hvis du absolutt på død og liv må ha bunad, hvorfor går du ikke med det? Ikke en eneste en hindrer deg.

Men når du velger å spørre så må du også regne med å få folks mening og svar.

Og hva som er poenget med å gå med bunad til 20-30.000 kroner under en svart burka skjønner jeg ikke, og jeg synes også dette er respektløst da det ikke er meningen å blande bunadsting med andre plagg. Jaja ...

Blir iallefall jysla varmt med bunad som er varm i seg selv. i tillegg til burka . Phu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det var meg som skrev det med at bunaden viser tilhørighet og hvor jeg kommer fra. Jeg skrev også at dersom noen innvandrer til bygda der jeg kommer fra og slår rot der syns jeg absolutt at de kan bruke bunaden derfra. Jeg syns derimot ikke at det er like greit at noen som aldri en gang har vært i bygda burde bruke den bunaden, samme hvilken etnisitet de har.

Jepp- det var deg. Og jeg husker at jeg skrev at det syns jeg var fint forklart hvorfor det er bunadregel om hvem bunad man kjøper :)

Jeg sa oxo det til han jeg kjenner på universitetet- men han mente at det var som med samedrakt. Man måtte vere etnisk derfra. Det var flere som syntes det han sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jepp- det var deg. Og jeg husker at jeg skrev at det syns jeg var fint forklart hvorfor det er bunadregel om hvem bunad man kjøper :)

Jeg sa oxo det til han jeg kjenner på universitetet- men han mente at det var som med samedrakt. Man måtte vere etnisk derfra. Det var flere som syntes det han sa.

Åja, jeg misforsto visst litt hva du mente. Men, da syns jeg at han du snakket med på universitetet tar feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en forklaring på HVA som er grunn for en type tradisjon og en type stolthet med bunad. Det syns jeg var en bra forklaring som jeg kan skjønne.

Takk for det Strykebrett :jepp:

Her var det svaret som jeg skrev - så jeg ser at det var litt uklart. Men jeg syns det var ett bra svar om hvilken bunad personer gikk med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er selv utenlandsk, ja, og faktisk bare 1. generasjon. Jeg har bodd i Norge i 10 år. I år syr jeg meg selv en festdrakt for å ha på den 17. mai. :) Jeg håper virkelig at ingen reagerer eller ser stygt på meg, når jeg har den på, og snakker med aksent... Jeg vil vise tilhørighet, også synes jeg at det er en fin tradisjon. Men bunaden blir for dyrt for meg, også er det med det, hvilken bunad, liksom? Jeg bodde lengst i Nordland, men kan ikke tenke meg en bunad derifra, jeg bor der ikke lengre, har ingen familie der. Kjøpe bunad fra samboer sin sted? Blir også litt dumt for meg. Kjøpe Oslo-bunad, bare fordi jeg bor i Oslo nå? Men jeg har ikke bodd så lenge i Oslo, og vet ikke om jeg blir boende her. Jaja, den tid, den sorg, å kjøpe en bunad er uaktuelt nå uansett. Men jeg vil òg være fin på 17. mai.. :)

ps, jeg har faktisk noen samiske røtter, man kan faktisk se det på meg også, men det å ha en saamisk drakt er helt uaktuelt for meg. Har ingen kulturell tilknytning til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg er ekstremt skeptisk til at dansker skal gå med Bunad, så det håper jeg de holder seg for gode til. Ellers kan de gjøre hva de vil for meg.

Hvis noen spør hvorfor, så er svaret fordi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hva synes dere om at utenlandske personer bruker bunad på 17. mai? Enten om de har kommet hit i voksen alder eller er født og oppvokst her...

Med det norske flagget så klart! Dette er ikke flaggdebatten :)

Aargh.......! Ennå en teit debatt om utenlandske mennesker og 17. mai - flagg eller ikke flagg ;)

Folk kan selvfølgelig gå i de klærne de har lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg er selv utenlandsk, ja, og faktisk bare 1. generasjon. Jeg har bodd i Norge i 10 år. I år syr jeg meg selv en festdrakt for å ha på den 17. mai. :) Jeg håper virkelig at ingen reagerer eller ser stygt på meg, når jeg har den på, og snakker med aksent... Jeg vil vise tilhørighet, også synes jeg at det er en fin tradisjon. Men bunaden blir for dyrt for meg, også er det med det, hvilken bunad, liksom? Jeg bodde lengst i Nordland, men kan ikke tenke meg en bunad derifra, jeg bor der ikke lengre, har ingen familie der. Kjøpe bunad fra samboer sin sted? Blir også litt dumt for meg. Kjøpe Oslo-bunad, bare fordi jeg bor i Oslo nå? Men jeg har ikke bodd så lenge i Oslo, og vet ikke om jeg blir boende her. Jaja, den tid, den sorg, å kjøpe en bunad er uaktuelt nå uansett. Men jeg vil òg være fin på 17. mai.. :)

ps, jeg har faktisk noen samiske røtter, man kan faktisk se det på meg også, men det å ha en saamisk drakt er helt uaktuelt for meg. Har ingen kulturell tilknytning til den.

Ingen har grunn til å se stygt på deg for det du velger å gå med 17. mai. Jeg synes svaret vitner om veldig mye av det jeg har fått frem her i tråden: hva slags bunad skal man velge hvis man ikke føler seg knyttet til en bestemt plass, eller bunad?

Nettopp!

Men OM du nå hadde valgt å gå i bunad så hadde det blitt ditt valg og jeg hadde ikke sett rart på deg for det.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er første generasjons innvandrer, jeg flyttet til Norge da jeg var 5 år, første byen vi flyttet til var Gudbandsdalen. Når jeg har 30000,- på å kjøpe et gudbrandsdal bunadssett så gjør jeg det og går med det på 17 mai. Fordi jeg føler meg norsk og forstår verdien av å bruke så mye penger på en bunad. Utlendinger som ikke føler seg norske kommer ikke til å bruke så mye penger på en bunad uansett (det er selvfølgelig mange integrerte norske innvandrere som bare velger å ikke gå med bunad.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten så kjenenr jeg en dame fra somalia- som skal ha på bunad under sine heldekkende svarte klær på 17 mai- pga at hun føler seg som integrert muslim i Norge.

Hva i all verden er vitsen med et dyrt plagg som skal gjemmes bort? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant.

Personlig så har jeg ikke noen spesielle preferanser hva bunader angår, men jeg forstår samtidig godt de som føler sterk stedsmessig tilhørlighet til bunaden, et plagg som gjerne går i arv gjennom generasjoner, og sett fra deres perspektiv så kan det antagelig oppfattes som litt respektløst når folk 'utenfor' ikler seg deres bunad bare fordi den er kulere enn de andre.

Nå har ikke jeg bunad - fullstendig av eget valg. Men om jeg skulle hatt en så er det et faktum at det er et meget kostbart plagg å investere i. Og jeg kunne aldri verden ha vurdert å bruke så mye penger på et plagg jeg ikke synes er fint. Mao - bunaden som hører til stedet jeg har mine røtter er ikke en bunad jeg synes er fin, og en naturlig konsekvens av det blir at jeg om jeg noen gang skal kjøpe en vil kjøpe en jeg synes er flott - uavhengig av om jeg har noen røtter akkurat der eller ikke. Vi er da vel alle nordmenn, er vi ikke? Og ja - jeg synes det er flott å se innvandrere i bunad også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp- det var deg. Og jeg husker at jeg skrev at det syns jeg var fint forklart hvorfor det er bunadregel om hvem bunad man kjøper :)

Jeg sa oxo det til han jeg kjenner på universitetet- men han mente at det var som med samedrakt. Man måtte vere etnisk derfra. Det var flere som syntes det han sa.

Man går jo ikke i en samedrakt hvis man ikke er same... :-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...