Gå til innhold

Utenlandske med bunad på 17. mai?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg tenker, Spiralis, at den homofile lady-boyen fra Thailand ville vært ennå reddere enn meg for å gå i det toget med bunad.

men hvis han (ehr-hun) hadde tørt- så skulle jeg vært med dere :)

17 mai skal væra om frihet og demokrati og fred fra krigen(Andre Verdenskrig med stor K i Norge) og om grunnloven. Men noen vil feire Norge sin suverenitet- og da vil dem ha bort feks meg og min famile... Og ha bunad for seg sjøl og sitt adoptivbarn. Det har jeg opplevd i hele min oppvekst.

Så faktisk gruer jeg meg litt hvert år.

Jeg må ærlig tilstå at jeg ikke helt skjønner hvor du har dette negative synet fra. Jeg har sett ikke-etniske nordmenn i bunad mange ganger, og tenker ikke over det på annen måte enn at jeg synes det er interessant og artig! Det er jo fint at den personen synes Norge er så bra at han/hun har kjøpt seg bunad og feirer sammen med oss! Ingen av oss flyr vel etter den personen og spør om de nylig har kommet hit eller hvorfor de bruker bunad?!

Hvis du leser tråden, så får du masse støtte her! Vi skriver at du absolutt kan kjøpe deg bunad, det eneste noen innvender (deriblant jeg), er at du bør kjøpe den fra stedet der du har tilknytning.

Jeg synes du skal være glad for den støtten du får her, i stedet for bare hele tiden gjenta hvor negative vi nordmenn er. Kanskje du burde gjøre noe med innstillingen din selv, også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg må ærlig tilstå at jeg ikke helt skjønner hvor du har dette negative synet fra. Jeg har sett ikke-etniske nordmenn i bunad mange ganger, og tenker ikke over det på annen måte enn at jeg synes det er interessant og artig! Det er jo fint at den personen synes Norge er så bra at han/hun har kjøpt seg bunad og feirer sammen med oss! Ingen av oss flyr vel etter den personen og spør om de nylig har kommet hit eller hvorfor de bruker bunad?!

Hvis du leser tråden, så får du masse støtte her! Vi skriver at du absolutt kan kjøpe deg bunad, det eneste noen innvender (deriblant jeg), er at du bør kjøpe den fra stedet der du har tilknytning.

Jeg synes du skal være glad for den støtten du får her, i stedet for bare hele tiden gjenta hvor negative vi nordmenn er. Kanskje du burde gjøre noe med innstillingen din selv, også?

Helt enig i det siste avsnittet ditt. Synes det er utrolig uforskammet å forsøke å fremstille nordmenn som så ondskapsfulle, generalisere nordmenn over en lav sko og konstant spille offer. Tror det kun er mulig fordi nordmenn er for "snille" faktisk og lar en slik innstilling passere. Blir nærmest som et barn som hele tiden dytter grensene fordi det opplever at foreldrene gir etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes at det er flott at man løser litt opp på det strenge bunadspolitiet jeg, at man MÅ ha det og det sølvet til den og den drakten, at man ikke kan bruke den bunaden fordi man ikke er derfra.

Ved å bruke bunad eller festdrakt på 17 mai viser man likevel føler en tilhørighet i Norge da, og det er vel strengt tatt poenget med 17 mai?

Og jeg har ikke noen tro på at om noen fra østfold giftet seg med noen fra de indre bygdene gudbrandsdalen sluttet å bruke sølvet fra der de kom fra eller ikke kobinerte draktene, det er bare tull!

Og om noen av utenlandsk opprinnelse ønsker å bruke bunad synes jeg vi skal ta det som en ære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg kommer på nå er hva med de som er adopterte. De er jo norske, selv om de ser utenlandske ut. Er jo teit å reagere negativt om de har bunad. De er jo like norske i hjertene sine som en innfødt nordmann

og for at folk da ikke skal tro at de er en frekk og allminnelig innvandrer må de da gå med et skilt der det står; "det er ikke min feil, jeg er adoptert"...

folk har en sånn skrekk for hvem som bruker hvilken bunad og hva som er kombinert med hva, uten at folk flest har nok kunskap til å si så veldig mye om hvordan den enkelte bunaden skal se ut...

Jeg vokste ut av min bunad, så jeg har en festdrakt fra sparkjøp. Den er laget av litt billigere stoffer, men snittet og utformingen følger norsk drakttradisjon, kvinneklær fra 1500-1700 tallet.

Jeg har fylt på med sølv fra Snorre, varierende hodeplagg, en gang har jeg lånt en bunadslue, en annen gang har jeg hatt et hvitt skaut. jeg har også et stort håndbrodert silkesjal fra bulgaria som jeg bruker til. Vi år gjerne litt oppmerksomhet,og folk som lurer på hva slags bunad det er , og en gang kunne jeg ikke dy meg, så jeg svarte at det var en "svensk utflytterdrakt"

Og folk skal jo aldri innrømme at de ikke kan eller vet, så svaret ble da: "åååja, den har jeg hørt om, er det SÅNN den ser ut!!..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig tilstå at jeg ikke helt skjønner hvor du har dette negative synet fra.

Hvis du hadde lest det du siterte meg på så står det: Fra hele min oppvekst.

Hvis du ikke skjønner det så kan ikke jeg forklare deg noe.

Dere sier det om sted foreldra er fra når man skal ha bunad. Men det er først når folk blir voksen. Før det har alle bunad fra gudbrandsdalen som heter rondastakk eller rutaliv.

Det er fordi det er billig og da er det ikke så viktig bare de er norsk.

Men når bunaden er dyr og til en voksen- da er det viktig.

Og plusselig har alle damer fra Oslo Vest en familie i Telemark...

Jeg har nok sett det på det som dem har på.

Bare se bildet av Mette Marit på 17 mai da hun var unge. Hun er fra Sørlandet eller? Men bunaden er fra Gudbrandsdalen.Og alle syns det var søtt og ekte norsk.

Jeg sier ikke no stygt om Mette Marit eller hun sin bunad- for det var fint på. Men jeg sier at deres "regel" om "hvor" man skal ha bunad fra er ofte helt ulogisk- uten at dere kan se det.

Jeg vet at ikke alle var uenig i det jeg sa.

Men jeg svarer til dem som jeg er uenig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og for at folk da ikke skal tro at de er en frekk og allminnelig innvandrer må de da gå med et skilt der det står; "det er ikke min feil, jeg er adoptert"...

Veldig bra sagt.

Og det vises alltid fram minst en innvandrer med bunad på NRK på 17 mai- og personen må ALLTID forklare. Så da blir det politisk korrekt og "våre nye landsmenn"- som er dem dere har bestemt at er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Gjest A, jeg blir litt oppgitt når jeg leser innleggene dine.

De fleste etniske nordmenn er opplært til og opptatt av å ikke generalisere, men du skriver konsekvent "dere", og tillegger meg og andre meninger og oppfatninger vi ikke har! At du har hatt noen negative opplevelser under oppveksten, betyr ikke at alle nordmenn er slik!

Det kunne ikke brydd meg mindre om en dame fra Oslo vest gikk i Telemarksbunad. Du snakker om Mette Marit. Hun skal representere Norge og har sikkert bunader fra mange steder i Norges land. Vil tro hun bruker litt forskjellig. Hva så?

Jeg handler ut fra det jeg synes er riktig, og for min del bruker jeg bunaden fra der jeg er født og oppvokst. Selv om jeg bor et helt annet sted i landet nå, så har jeg aldri vurdert å kjøpe meg en bunad herfra i tillegg. Dessuten, jeg er vestlending, og får mye skryt av bunaden min... :)

Jeg blander meg ikke inn i andres valg, dette får de finne ut av selv.

Jeg synes fortsatt at du virker veldig negativ i innleggene dine, og er du like negativ i din omgang med oss nordmenn irl, så er det nå engang slik at en forutinntatt negativ innstilling ikke bidrar til at du blir møtt med positivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Er ikke de fleste bunader er laget i utlandet?.... så hvorfor skal ikke de som kommer fra produsentlandet få bruke produktet? Jeg vet lite om bunad... Min Herre Romsdalsbunad er laget av en gammel mann i Molde. Om så en homofil thai-ladyboy i sunnmørsbunad, med Thai-, og homoflagg vil gå i 17. mai tog og markere frihet, likhet og brorskap til dovre faller så skal han få gå ved min side! .. så kan jo noen prøve å legge ned forbud :-) .... du kan forsåvidt godt noen legge ned forbud! ... Han/hun får gå sammen med meg uansett!

De fleste bunader er nok sydd av bestemødre, tanter og diverse sydamer på husfliden rundtom i landet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Veldig bra sagt.

Og det vises alltid fram minst en innvandrer med bunad på NRK på 17 mai- og personen må ALLTID forklare. Så da blir det politisk korrekt og "våre nye landsmenn"- som er dem dere har bestemt at er det.

Unnskyld meg, når blei det oss vs dere? :lete:

Og ang Mette-Marit (og andre kongelige damer), de skal representere HELE landet, og får ofte bunader i gaver fra de lokale husflidslagene. Kongen går i dress for å være Hele Norges Konge, og ikke vise mer tilhørighet til en enkelt plass. Dronningen og kronprinsessen bytter litt på bunader fra forskjellige steder, ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å se min sør-amerikanske svigerinne i bunad fra hjemstedet mitt. Og hun er nok mye søtere i den enn jeg ville vært. :) Har ikke bunad selv, men synes det kan være fint på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imli

Ein skal bruke bunad frå stedet ein kjem frå, har slekta si frå, eller der ein bur. Det er jo dei uformelle "reglane" når det kjem til bunad, og eg syns dei er greie. Innvandrarar kan gjerne bruke bunad for min del, men då syns eg dei skal bruke bunaden som høyrer til stedet dei bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Marit visste ikke om noe annet på det bildet enn å ha musefletter og gå på stylter. Hun var en unge. Bunaden var fra Gudbrandsdalen og dalstroka innafor. Foreldra var vel fra Kristiansand.

Alle småunger jeg ser i Oslo på 17 mai har bunad frå gudbrandsdalen av samme type.

Hun var ikke kronprinessen da. Hun gikk på barneskolen tenker jeg- og representerte ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste bunader er nok sydd av bestemødre, tanter og diverse sydamer på husfliden rundtom i landet :)

Hva har det å si for hvem JEG er, hvem som syr de klærne jeg har på utsiden av kroppen min?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest A, jeg blir litt oppgitt når jeg leser innleggene dine.

De fleste etniske nordmenn er opplært til og opptatt av å ikke generalisere, men du skriver konsekvent "dere", og tillegger meg og andre meninger og oppfatninger vi ikke har!

Det er du som legger inn i svaret mitt at det gjelder for deg- og ikke at det er svar på holdningene til hun dama/han mannen som skrev det er en fornærmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser poster her som "det er dems..." og "oxo" så skjønner jeg hvilket nivå denne diskusjonen befinner seg på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt instendig anmodet om å ikke bruke ordet sundmørdsbunad i kveldens ordveksling. Sitatet :"Om så en homofil thai-ladyboy i sunnmørsbunad, med Thai-, og homoflaggW" er derfor endret til ""Om så en homofil thai-ladyboy i Nordlandssbunad, med Thai-, og homoflagg" ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest strykebrett

Jeg har blitt instendig anmodet om å ikke bruke ordet sundmørdsbunad i kveldens ordveksling. Sitatet :"Om så en homofil thai-ladyboy i sunnmørsbunad, med Thai-, og homoflaggW" er derfor endret til ""Om så en homofil thai-ladyboy i Nordlandssbunad, med Thai-, og homoflagg" ...

Haha, var det noen som ble sur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser poster her som "det er dems..." og "oxo" så skjønner jeg hvilket nivå denne diskusjonen befinner seg på.

:)

En person trenger ikke å være dum fordi om han ikke er flink med ord og dårlig på å skrive... Han kan ha noen tanker i huet fordet.

Tenk om den personen bruker å skrive på KG pga at den personen fant ut at han fikk øvd seg på å skrive.. Og blei flinkere.

Og at den personen leser i tråder som han velger å svare i når han ville sagt noe. Og at den personen har lest om Hulda Garborg og bunad.

Og visst den personen er veldig negativ med innlegg i en tråd om 17mai- så kanskje er det pga han gruer seg til 17 mai. Pga han veit at på den dagen burte han kanskje helst dra til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

og for at folk da ikke skal tro at de er en frekk og allminnelig innvandrer må de da gå med et skilt der det står; "det er ikke min feil, jeg er adoptert"...

folk har en sånn skrekk for hvem som bruker hvilken bunad og hva som er kombinert med hva, uten at folk flest har nok kunskap til å si så veldig mye om hvordan den enkelte bunaden skal se ut...

Jeg vokste ut av min bunad, så jeg har en festdrakt fra sparkjøp. Den er laget av litt billigere stoffer, men snittet og utformingen følger norsk drakttradisjon, kvinneklær fra 1500-1700 tallet.

Jeg har fylt på med sølv fra Snorre, varierende hodeplagg, en gang har jeg lånt en bunadslue, en annen gang har jeg hatt et hvitt skaut. jeg har også et stort håndbrodert silkesjal fra bulgaria som jeg bruker til. Vi år gjerne litt oppmerksomhet,og folk som lurer på hva slags bunad det er , og en gang kunne jeg ikke dy meg, så jeg svarte at det var en "svensk utflytterdrakt"

Og folk skal jo aldri innrømme at de ikke kan eller vet, så svaret ble da: "åååja, den har jeg hørt om, er det SÅNN den ser ut!!..."

Bunadhysteriet er galskap

Jeg har ofotenbunaden, den er ganske ny. Den var såpass ny når jeg fikk den at den ikke var "godkjent" som bunad og da var liksom regelen at jeg ikke skulle ha ordentlige bunadsko til den. Idiotisk. Jeg kjøpte bunadsko til den likevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt instendig anmodet om å ikke bruke ordet sundmørdsbunad i kveldens ordveksling. Sitatet :"Om så en homofil thai-ladyboy i sunnmørsbunad, med Thai-, og homoflaggW" er derfor endret til ""Om så en homofil thai-ladyboy i Nordlandssbunad, med Thai-, og homoflagg" ...

KONGE!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...