Gjest strykebrett Skrevet 6. mai 2010 #41 Del Skrevet 6. mai 2010 En innvandrer som har flyttet til for eksempel Trøndelag kan da vel like gjerne føle tilhørighet og hjemmefølelse til der han bor som alle andre. Ser ikke noe problem med at denne personen kunne brukt en trønderbunad, dersom vedkommende føler seg som en trønder. Man trenger ikke mange generasjoner for å føle tilhørighet til et sted, man føler det der man har sakpt seg et hjem, trives og har slått røtter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest A Skrevet 6. mai 2010 #42 Del Skrevet 6. mai 2010 Problemet er jo at det er en fornærmelse! Du misforstår helt om du tror at integrering handler om å fornærme tradisjon om bunad fra sitt hjemsted og/eller sine røtter. Det gjelder også etnisk norske som gjør det. Det strider mot hele tradisjonen. Og hvis man i tillegg til å ødelegge tradisjonen også viser liten vilje til å virkelig integreres, ja så blir det bare enda verre. Symbolet er det norske flagget, ja jeg synes det er like provoserende som når noen snakker om at hvilke flagg som helst skal aksepteres på den norske bursdagen. Så fornærmende! Da blir regelen for deg at barn som er adoptert og 2. og 3. generasjons barn til innvandrer ikke kan ha bunader- Pga de er ikke etnisk norske. Ikke damer som gifter seg med en norsk person heller. Det kalles for ekstremisme- og er ikke akseptert hvis det ikke gjøres av deg som en norsk person. Ønsker deg god 17 mai. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2010 #43 Del Skrevet 6. mai 2010 Da blir regelen for deg at barn som er adoptert og 2. og 3. generasjons barn til innvandrer ikke kan ha bunader- Pga de er ikke etnisk norske. Ikke damer som gifter seg med en norsk person heller. Det kalles for ekstremisme- og er ikke akseptert hvis det ikke gjøres av deg som en norsk person. Ønsker deg god 17 mai. Nei, jeg mener de som er adoptert er noe helt annet enn innvandrer og er man 2.generasjon så er man jo født i Norge, så argumentet ditt er helt bak mål! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest A Skrevet 6. mai 2010 #44 Del Skrevet 6. mai 2010 Ikke glem at bunaden er en oppkonstruert tradisjon! De fleste norske bunader ble designet på 1950-tallet og bør ikke forveksles med folkedrakter. Faktisk er det svært få steder i Norge som har en drakt tradisjon fra gammelt av. De fleste steder fulgte moten fra utlandet, mer eller mindre. Mange av dagens bunaer er basert på én drakt, broderiet i en kjole, eller til og med stoffet fra en gammel pute. Dette ble så videreutviklet til en bunad som skulle være representativ for hele bygda eller til og med kommuen/fylket. I andre tilfeller ble trekk fra ulike drakter i ett område samlet sammen til en felles bunad. Selvfølgelig finnes det borgjemte bygder der (folke)drakt tradisjonen var levende langt opp til forrige århundre, men disse er et fåtall. Jeg synes dere legger alt for mye i denne bunads"tradisjonen". Om en innvandrer, asylsøker eller turist vil ta på seg en bunad - flott! Ingen bør da føle seg krenket av det. Hulda Garborg var det. Pga hun trengte en "uniform" til å danse i. Og det kalles for nasjonalromantikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2010 #45 Del Skrevet 6. mai 2010 Det vil si at en person som ikke har "røtter" i norsk bygdesamfunn- men som alle KREVER med streng stemme at skal bli integrert med norsk kultur og glemme alle normer fra sin bakgrunn for å bli akseptert av dere. Han skal være holdt borte fra å bære symbolet på det som er norsk. Pga dere vil fortelle at han ikke hører til. Det er det som er konklusjon når man ikke får ha en bunad pga man er norsk statsborger som ikke ble født i Norge. Men det er ikke noen regel om "røtter" for å kjøpe bunad. Det er ikke bostedsbevis og fødselsattes for å få kjøpt det. Hvis man bor i Norge og vil gå med norske klær på en norsk dag og feire Norge- hva er problemet? Jeg har ingen problemer med at du tar på deg bunad! Det viser jo at du har lyst til å bære nasjonaldrakten vår, er vel ikke noe galt i det? Kjøp en bunad som hører til stedet der du bor, det er det vi mener med at man skal ha tilknytning til stedet bunaden kommer fra. Jeg går ikke i bunad fra Hardanger, fordi jeg ikke har tilhørighet der, eller slekt derfra. Jeg velger bunad fra området der jeg er født og oppvokst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2010 #46 Del Skrevet 6. mai 2010 Ikke glem at bunaden er en oppkonstruert tradisjon! De fleste norske bunader ble designet på 1950-tallet og bør ikke forveksles med folkedrakter. Faktisk er det svært få steder i Norge som har en drakt tradisjon fra gammelt av. De fleste steder fulgte moten fra utlandet, mer eller mindre. Mange av dagens bunaer er basert på én drakt, broderiet i en kjole, eller til og med stoffet fra en gammel pute. Dette ble så videreutviklet til en bunad som skulle være representativ for hele bygda eller til og med kommuen/fylket. I andre tilfeller ble trekk fra ulike drakter i ett område samlet sammen til en felles bunad. Selvfølgelig finnes det borgjemte bygder der (folke)drakt tradisjonen var levende langt opp til forrige århundre, men disse er et fåtall. Jeg synes dere legger alt for mye i denne bunads"tradisjonen". Om en innvandrer, asylsøker eller turist vil ta på seg en bunad - flott! Ingen bør da føle seg krenket av det. Ja, bare skylle enda en del av vår kultur ned i do! Ikke rart så mange utlendinger ikke respekterer norsk kultur eller føler noen stolthet over tradisjoner og skikker her når de ser at nordmenn selv ikke viser noen stolthet selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #47 Del Skrevet 6. mai 2010 Det vil si at en person som ikke har "røtter" i norsk bygdesamfunn- men som alle KREVER med streng stemme at skal bli integrert med norsk kultur og glemme alle normer fra sin bakgrunn for å bli akseptert av dere. Han skal være holdt borte fra å bære symbolet på det som er norsk. Pga dere vil fortelle at han ikke hører til. Det er det som er konklusjon når man ikke får ha en bunad pga man er norsk statsborger som ikke ble født i Norge. Men det er ikke noen regel om "røtter" for å kjøpe bunad. Det er ikke bostedsbevis og fødselsattes for å få kjøpt det. Hvis man bor i Norge og vil gå med norske klær på en norsk dag og feire Norge- hva er problemet? Det er ikke noe problem. Snakk om å kverulere! Det er heller ingen som har sagt at noen skal glemme alle normer fra sin bakgrunn. Hvor i allverden tok du det fra? Det er heller ingen som vil nekte noen å bære bunad. Det er som sagt bare fint om noen vil det! Nei, det er ingen regler. Det finnes derimot en tradisjon, som sier at er du fra Rogaland, så bruker du bunaden derfra, og ikke den fra Sunnmøre. Osv. Det har ingenting med bygdesamfunn å gjøre. De fleste byer hører vel inn under en bunad også? Evt en festdrakt? Har man ikke røtter noensteder i Norge, så kan det fort bli et problem å velge hvilken bunad man skal ha. Men, man må vel bare bestemme seg for den man liker best. Jeg blir litt glad for at folk vil kle seg i bunad, som jo er en fantastisk fin tradisjon. Det er bare flott. Men, den er fortsatt finest på de som har en eller annen tilhørighet til den. Ikke visuelt, men tradisjonsmessig. På samme måte som at jeg sikkert hadde sett pen ut i en kimono eller enhver annen nasjonaldrakt, men det er enda penere på de som har en tradisjon for plagget. Kilt, for eksempel, er kult på skotter, ikke så veldig på alle andre. En svenske eller en danske på ferie i Norge, i bunad, er sikkert flott, men det blir samtidig litt feil. På Island, derimot, har de sin egen bunad, så da er det vel naturlig å bruke den. Jeg har ingen problemer med at ikke-norske bruker bunad, det er bare fint. Jeg har problemer med å se for meg hvilken bunad de skal velge (ja, jeg er nok litt opphengt i detaljer slik). Men, samtidig synes jeg ikke noe om at vi bruker nasjonaldraktene til andre land (kilt, kimono, lederhosen osv). Merkelige greier, det der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2010 #48 Del Skrevet 6. mai 2010 Jeg har ingen problemer med at du tar på deg bunad! Det viser jo at du har lyst til å bære nasjonaldrakten vår, er vel ikke noe galt i det? Kjøp en bunad som hører til stedet der du bor, det er det vi mener med at man skal ha tilknytning til stedet bunaden kommer fra. Jeg går ikke i bunad fra Hardanger, fordi jeg ikke har tilhørighet der, eller slekt derfra. Jeg velger bunad fra området der jeg er født og oppvokst. Det hadde vært fornærmende om du valgte å gå i bunad fra Hardanger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2010 #49 Del Skrevet 7. mai 2010 Det hadde vært fornærmende om du valgte å gå i bunad fra Hardanger. Hvorfor det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest A Skrevet 7. mai 2010 #50 Del Skrevet 7. mai 2010 Nei, jeg mener de som er adoptert er noe helt annet enn innvandrer og er man 2.generasjon så er man jo født i Norge, så argumentet ditt er helt bak mål! Det var ikke mitt argument. Det var tatt fra regelen om å måtte være etnisk norsk med røtter i dalstroka innafor.. Dere laver ulogiske regler om barn til personer dere ikke kjenner. Og dere vil holde borte de personene som er rettmessig borger i Norge på lik linje med dere- og som møtes med iskulde når de vil slå røtter i Norge. Av personer som jeg svarte til i mitt innlegg med å speile hennes argumet tilbake. Dere lager regler for å la deres egne adopterte barn ta på en bunad. Men regelen har ingen ordentlig logikk i seg. Adpoterte utlendinger er 1.generasjons innvandrer pga de er født i et annet land og har kommet hit og blitt statsborger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2010 #51 Del Skrevet 7. mai 2010 Det var ikke mitt argument. Det var tatt fra regelen om å måtte være etnisk norsk med røtter i dalstroka innafor.. Dere laver ulogiske regler om barn til personer dere ikke kjenner. Og dere vil holde borte de personene som er rettmessig borger i Norge på lik linje med dere- og som møtes med iskulde når de vil slå røtter i Norge. Av personer som jeg svarte til i mitt innlegg med å speile hennes argumet tilbake. Dere lager regler for å la deres egne adopterte barn ta på en bunad. Men regelen har ingen ordentlig logikk i seg. Adpoterte utlendinger er 1.generasjons innvandrer pga de er født i et annet land og har kommet hit og blitt statsborger. Jeg lurer på om du ikke misforstår litt. Så vidt jeg kan bedømme, synes de fleste i tråden at det er helt greit at innvandrere bruker bunad. Det som det snakkes om er at man skal velge bunad fra stedet der man bor. Så dersom du bor i Trøndelag, velger du en bunad fra det stedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #52 Del Skrevet 7. mai 2010 Det var ikke mitt argument. Det var tatt fra regelen om å måtte være etnisk norsk med røtter i dalstroka innafor.. Dere laver ulogiske regler om barn til personer dere ikke kjenner. Og dere vil holde borte de personene som er rettmessig borger i Norge på lik linje med dere- og som møtes med iskulde når de vil slå røtter i Norge. Av personer som jeg svarte til i mitt innlegg med å speile hennes argumet tilbake. Dere lager regler for å la deres egne adopterte barn ta på en bunad. Men regelen har ingen ordentlig logikk i seg. Adpoterte utlendinger er 1.generasjons innvandrer pga de er født i et annet land og har kommet hit og blitt statsborger. Nå finner du på ting Ta på deg bunad du, om du vil. Bare fint det. Men "regelen" er fortsatt at man skal ha bunad fra det stedet man har tilknytning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest A Skrevet 7. mai 2010 #53 Del Skrevet 7. mai 2010 Jeg lurer på om du ikke misforstår litt. Så vidt jeg kan bedømme, synes de fleste i tråden at det er helt greit at innvandrere bruker bunad. Det som det snakkes om er at man skal velge bunad fra stedet der man bor. Så dersom du bor i Trøndelag, velger du en bunad fra det stedet. Nei det står ikke det. I tråden står det fler steder at 1. generasjons innvandrer kan ikke bruke det pga personen har røtter i det andre landet. Men dems barn er født på et sykehus som plusselig blei røttene til Norge... Les hva dere skriver sjøl. Synd at jeg blei født i Drammen. Ingen bunad der... Eller kanskje var det bra- så slapp jeg å få ølbokser ihuet på nasjonaldagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 7. mai 2010 #54 Del Skrevet 7. mai 2010 Nei det står ikke det. I tråden står det fler steder at 1. generasjons innvandrer kan ikke bruke det pga personen har røtter i det andre landet. Men dems barn er født på et sykehus som plusselig blei røttene til Norge... Les hva dere skriver sjøl. Synd at jeg blei født i Drammen. Ingen bunad der... Eller kanskje var det bra- så slapp jeg å få ølbokser ihuet på nasjonaldagen. Nå er det forøvrig flere fine bunader i Buskerud. Jeg vet ikke hvilken som er nærmest Drammen, men du finner sikkert ut av det om du går på husfliden og spør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2010 #55 Del Skrevet 7. mai 2010 Nei det står ikke det. I tråden står det fler steder at 1. generasjons innvandrer kan ikke bruke det pga personen har røtter i det andre landet. Men dems barn er født på et sykehus som plusselig blei røttene til Norge... Les hva dere skriver sjøl. Synd at jeg blei født i Drammen. Ingen bunad der... Eller kanskje var det bra- så slapp jeg å få ølbokser ihuet på nasjonaldagen. Jeg har iallfall aldri skrevet at du ikke kan gå i bunad, så det er mange forskjellige meninger her. Det vil alltid være noen som ikke liker ditt og datt, gjør som du synes er riktig selv. Jeg er opptatt av at innvandrere skal integreres i samfunnet, derfor synes jeg det er helt greit når de heller vil gå i bunad og dele våre tradisjoner, fremfor å isolere seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elena Skrevet 7. mai 2010 #56 Del Skrevet 7. mai 2010 Ja, bare skylle enda en del av vår kultur ned i do! Ikke rart så mange utlendinger ikke respekterer norsk kultur eller føler noen stolthet over tradisjoner og skikker her når de ser at nordmenn selv ikke viser noen stolthet selv. Dette er da ikke å skylle noe som helst ned i do! Det at en utlending velger å ikle seg bunad viser vel nettopp at de respekterer og verdsetter norsk kultur og ønsker å vise tilhørighet til Norge. Jeg synes det er merkelig at noen kan føle seg krenket av det. Om noen derimot begynte å masseprodusere bunader i polyester med påtrykte broderier - det ville vært en krenkelse og respektløst ovenfor norsk tradisjon. Det samme synes jeg om billig-bunadene produsert i Kina. Du kan likevel ikke stikke under en stol at bunadstradisjonen er oppkonstruert. Bunaden går faktisk ikke så veldig mange år tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2010 #57 Del Skrevet 7. mai 2010 Nei det står ikke det. I tråden står det fler steder at 1. generasjons innvandrer kan ikke bruke det pga personen har røtter i det andre landet. Men dems barn er født på et sykehus som plusselig blei røttene til Norge... Les hva dere skriver sjøl. Synd at jeg blei født i Drammen. Ingen bunad der... Eller kanskje var det bra- så slapp jeg å få ølbokser ihuet på nasjonaldagen. Ja, du føler deg nok stolt over å tråkke på norske tradisjoner du. Og folk spør hvorfor utlendinger skal føle noe stolthet over norsk kultur, når nordmenn ikke gjør det selv engang. At nordmenn ikke har kultur, ære, stolthet og religion gjør at dette temaet er lite aktuelt for utlendinger uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest A Skrevet 7. mai 2010 #58 Del Skrevet 7. mai 2010 Det at en utlending velger å ikle seg bunad viser vel nettopp at de respekterer og verdsetter norsk kultur og ønsker å vise tilhørighet til Norge. Jeg synes det er merkelig at noen kan føle seg krenket av det. Der er det som er min oppfattelse oxo. Men det er ikke "bunadpolitiet" sin oppfattelse har jeg skjønt. Derfor ville jeg skrive i tråden. Jeg tenker at det måtte vært bra hvis en person som var blitt statsborger tok på bunad for å vise at dem vil feire norsk tradisjon og norsk grunnlov og frihet. Og det er faktisk ikke en regel om hvor besteforeldra kommer fra sånn som jeg har skjønt det. Det er nok at det er norsk tradisjon og de fineste klærene man har til pent. Så man kan kjøpe det man liker best. Hvis man liker å best bunad fra det stedet som besteforeldra er fra så kan man ha det. Men man må ikke det. Jeg syns bunad er fint og liker at folk har på det på 17 mai. Det jeg ikke liker er når folk blir så nasjonalist at dem ikke kan se ting klart. Håper alle får en fin 17 mai. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2010 #59 Del Skrevet 7. mai 2010 Ja, du føler deg nok stolt over å tråkke på norske tradisjoner du. Og folk spør hvorfor utlendinger skal føle noe stolthet over norsk kultur, når nordmenn ikke gjør det selv engang. At nordmenn ikke har kultur, ære, stolthet og religion gjør at dette temaet er lite aktuelt for utlendinger uansett. Ta deg en pause fra hatpratet ditt. Vi kritiserer de som ikke ønsker å la seg integrere, men flyr rundt i burka og ønsker at islam skal få innpass her. Da må vi vel støtte opp om de som ønsker å ta del i, og integreres i samfunnet. Jeg kan ikke se noe galt i at en person som har bodd i Norge i årevis, har lyst til å gå med bunad på 17.mai. Jeg er stolt over landet mitt, og når ikke-etniske nordmenn viser at de setter pris på vårt levesett og våre tradisjoner, så er jeg stolt av det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. mai 2010 #60 Del Skrevet 7. mai 2010 Der er det som er min oppfattelse oxo. Men det er ikke "bunadpolitiet" sin oppfattelse har jeg skjønt. Derfor ville jeg skrive i tråden. Jeg tenker at det måtte vært bra hvis en person som var blitt statsborger tok på bunad for å vise at dem vil feire norsk tradisjon og norsk grunnlov og frihet. Og det er faktisk ikke en regel om hvor besteforeldra kommer fra sånn som jeg har skjønt det. Det er nok at det er norsk tradisjon og de fineste klærene man har til pent. Så man kan kjøpe det man liker best. Hvis man liker å best bunad fra det stedet som besteforeldra er fra så kan man ha det. Men man må ikke det. Jeg syns bunad er fint og liker at folk har på det på 17 mai. Det jeg ikke liker er når folk blir så nasjonalist at dem ikke kan se ting klart. Håper alle får en fin 17 mai. God 17.mai til deg også, med eller uten bunad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå