Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #1 Del Skrevet 6. mai 2010 Hei, Hva synes dere om at utenlandske personer bruker bunad på 17. mai? Enten om de har kommet hit i voksen alder eller er født og oppvokst her... Med det norske flagget så klart! Dette er ikke flaggdebatten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. mai 2010 #2 Del Skrevet 6. mai 2010 De må få gå i hva de vil, så jeg har ingen spesielle formeninger om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 6. mai 2010 #3 Del Skrevet 6. mai 2010 Det syns jeg er er helt greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 6. mai 2010 #4 Del Skrevet 6. mai 2010 Personlig synes jeg at man skal gå i bunaden til den plassen man hører til, eller nasjonaldrakten. Det betyr at en 2-3 generasjons innvandrer passer med bunad, mens en første generasjons kanskje ikke passer. Og dette er selvsagt helt uten hensyntagen til hudfarge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iril Skrevet 6. mai 2010 #5 Del Skrevet 6. mai 2010 Synes det er flott, jeg. Det viser at de vil vise tilhørighet til landet vårt og være med på å føre videre våre tradisjoner! 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piper Skrevet 6. mai 2010 #6 Del Skrevet 6. mai 2010 Alle og en bestemmer selv hva de vil gå med på 17.mai Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #7 Del Skrevet 6. mai 2010 Fysj. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #8 Del Skrevet 6. mai 2010 Syns det er kjempeflott jeg!! Det viser iallefall at noen faktisk setter pris på å få komme til Norge:) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 6. mai 2010 #9 Del Skrevet 6. mai 2010 Litt enig med Blondie her - bunaden er stedstilhørende egentlig. Jeg ville ikke tenkt på å kjøpe eller iføre meg en bunad fra Telemark eller Gudbrandsdalen for eksempel, men kunne tillatt meg nordlandsbunad fordi min mor er nordfra, men burde antakelig strengt tatt ha brukt Oslodrakten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 6. mai 2010 #10 Del Skrevet 6. mai 2010 Hei, Hva synes dere om at utenlandske personer bruker bunad på 17. mai? Enten om de har kommet hit i voksen alder eller er født og oppvokst her... Med det norske flagget så klart! Dette er ikke flaggdebatten Åhh Svart mann i mannebunad. SEXY!!! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2010 #11 Del Skrevet 6. mai 2010 Litt enig med Blondie her - bunaden er stedstilhørende egentlig. Jeg ville ikke tenkt på å kjøpe eller iføre meg en bunad fra Telemark eller Gudbrandsdalen for eksempel, men kunne tillatt meg nordlandsbunad fordi min mor er nordfra, men burde antakelig strengt tatt ha brukt Oslodrakten. Statsideologien er nå "det nye vi" regissert av Støre. Vis litt større respekt for statsideologien. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 6. mai 2010 #12 Del Skrevet 6. mai 2010 Litt enig med Blondie her - bunaden er stedstilhørende egentlig. Jeg ville ikke tenkt på å kjøpe eller iføre meg en bunad fra Telemark eller Gudbrandsdalen for eksempel, men kunne tillatt meg nordlandsbunad fordi min mor er nordfra, men burde antakelig strengt tatt ha brukt Oslodrakten. Det er ingen regler for at man er nødt til å ha bunaden der hvor forfedrene er fra. Om en utlending føler at han/hun er mer fra Gudbrandsdalen enn fra f.eks. eh Ghana.. så er det jo ikke noe galt om denne personen har en bunad fra gudbrandsdalen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 6. mai 2010 #13 Del Skrevet 6. mai 2010 Det er ingen regler for at man er nødt til å ha bunaden der hvor forfedrene er fra. Om en utlending føler at han/hun er mer fra Gudbrandsdalen enn fra f.eks. eh Ghana.. så er det jo ikke noe galt om denne personen har en bunad fra gudbrandsdalen. Det er sant. Personlig så har jeg ikke noen spesielle preferanser hva bunader angår, men jeg forstår samtidig godt de som føler sterk stedsmessig tilhørlighet til bunaden, et plagg som gjerne går i arv gjennom generasjoner, og sett fra deres perspektiv så kan det antagelig oppfattes som litt respektløst når folk 'utenfor' ikler seg deres bunad bare fordi den er kulere enn de andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 6. mai 2010 #14 Del Skrevet 6. mai 2010 Det er sant. Personlig så har jeg ikke noen spesielle preferanser hva bunader angår, men jeg forstår samtidig godt de som føler sterk stedsmessig tilhørlighet til bunaden, et plagg som gjerne går i arv gjennom generasjoner, og sett fra deres perspektiv så kan det antagelig oppfattes som litt respektløst når folk 'utenfor' ikler seg deres bunad bare fordi den er kulere enn de andre. Men de som mener det er respektløst får bare mene det da. Ikke noe andre trenger å bry seg om. Det er bare en bunad. Tåpelig å være så fanatisk opptatt av hvem som "skal få lov" å bruke det eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2010 #15 Del Skrevet 6. mai 2010 Det er ingen regler for at man er nødt til å ha bunaden der hvor forfedrene er fra. Om en utlending føler at han/hun er mer fra Gudbrandsdalen enn fra f.eks. eh Ghana.. så er det jo ikke noe galt om denne personen har en bunad fra gudbrandsdalen. Knapt noen utlendinger føler det. Nordmenn går for å ikke ha kultur, ære, stolthet eller religion. Det er en del av statsideologien å fremstille utenlandske kulturer som berikende og spennende og norsk som kjedelig, enfoldig, gammeldags. Utlendinger plukker selvsagt opp disse signalene og slipper derfor å bekymre seg med det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 6. mai 2010 #16 Del Skrevet 6. mai 2010 Knapt noen utlendinger føler det. Nordmenn går for å ikke ha kultur, ære, stolthet eller religion. Det er en del av statsideologien å fremstille utenlandske kulturer som berikende og spennende og norsk som kjedelig, enfoldig, gammeldags. Utlendinger plukker selvsagt opp disse signalene og slipper derfor å bekymre seg med det. spørs jo om denne personen har vokst opp i norge siden han/hun var tre år.. hallo mange nordmenn er stolte av sin kultur.. Er ikke for ingenting at nasjonaldagen er så big deal for oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. mai 2010 #17 Del Skrevet 6. mai 2010 spørs jo om denne personen har vokst opp i norge siden han/hun var tre år.. hallo mange nordmenn er stolte av sin kultur.. Er ikke for ingenting at nasjonaldagen er så big deal for oss Nei, det er nok ikke tilfelle. Sammenliknet med utlendinger er nordmenn svært lite stolte av sin kultur. Det er selvsagt ikke tilfeldig at utlendinger betegner nordmenn som et folk uten kultur, ære, stolthet eller religion. Og statsideologien i Norge bekrefter jo bare det inntrykket. Den flerkulturelle statsideologien med "det nye vi" er jo nettopp ment å fremstille utenlandsk kultur som berikende og norsk kultur som kjedelig og gammeldags som bør forandres. Utlendinger vil da naturligvis velge stolthet over sin egen bakgrunn siden det har langt flere fordeler. Utlendinger ser jo selvsagt hvilke signaler nordmenn gir og har da ingen grunn til å velge norsk å være stolt av. Og uttrykk som "kokosnøtt" og "å bli for norsk" (som om det var en sykdom) er betegnelser på de ytterst få som våger å utfordre denne tankegangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 6. mai 2010 #18 Del Skrevet 6. mai 2010 Personlig synes jeg at man skal gå i bunaden til den plassen man hører til, eller nasjonaldrakten. Det betyr at en 2-3 generasjons innvandrer passer med bunad, mens en første generasjons kanskje ikke passer. Og dette er selvsagt helt uten hensyntagen til hudfarge. Enig. Bunader handler om geografisk tilhørighet. Det hadde vært helt feil om jeg skulle gått med Østfoldsbunad når jeg ikke har noe slekt eller tilhørighet på noe vis til Østfold. Bunader handler om tradisjon og røtter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorn Skrevet 6. mai 2010 #19 Del Skrevet 6. mai 2010 Den nydeligste personen jeg har sett i bunad var ei vever ung asiatisk dame i kremfarget Bergensbunad. Hun kledde den så godt at jeg fikk enda mer 17. mai stemning, det er så utrolig kjekt når alle kler seg fint og vil vise tilhørighet til bygd og land, samma om de er norskfødt, indiskfødt, spanskfødt osv. Og for å svare litt på siden av debatten: jeg må ærlig innrømme at det er andre bunader jeg syns er finere enn min. Men bunaden min kommer fra bygda jeg er født og oppvokst, og jeg ville ikke hatt noen annen! Selv om jeg kunne gått noen generasjoner tilbake og valgt i bunader fra hele landet, om jeg skulle valgt etter foreldres, besteforeldres og oldeforeldres bosted. Å velge bunader kun etter hvilken man syns er finest blir litt... vel, overfladisk for meg. Men hver sin smak. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 6. mai 2010 #20 Del Skrevet 6. mai 2010 Men de som mener det er respektløst får bare mene det da. Ikke noe andre trenger å bry seg om. Det er bare en bunad. Tåpelig å være så fanatisk opptatt av hvem som "skal få lov" å bruke det eller ikke. Ja, det er bare en bunad, men hva om de som ser seg som bunadens 'rettmessige bærere', føler seg krenket av at andre bruker den? Rent hypotetisk mener jeg. Det kan jo tenkes at bunaden på denne måten mister noe av sin tradisjonelle stedsbundne identidet, hvis det kan sies på den måten, dersom hvem som helst kan bære den. Er ikke dette noe vi bør ta vare på? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå