Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da jeg jobbet på rica, var den største gleden loffskive med smør og eggerøre! Dessverre var eggerøra en vietnamesisk hemmelig oppskrift, men vi fikk lurt ut av kokken at melk var byttet ut med fløte!

Så her er hva jeg vet jeg trenger på butikken:

frittgående egg

fløte

gressløk

...

Hva mer, for å lage supergod eggerøre? Jeg fikk infernalsk kick på det her nå! :-O

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Olje til å steke i? Skal du ha noe mer - sopp, paprika eller lignende? Blir jo litt mer omelett da, men ...

Skrevet

+ kan jeg bruke stavmixer eller må jeg blande forsiktig med gaffel i bolle? Helt ny i eggerørebusinessen, lagde det for første gang på søndag og da sa sambo ÆSSSJ PFØY! :(

Skrevet

Olje til å steke i? Skal du ha noe mer - sopp, paprika eller lignende? Blir jo litt mer omelett da, men ...

olje/stekemargarin har jeg :) men står pepper i de fleste oppskrifter, er det godt da?

Gjest Mahareth
Skrevet

Funka ikke fremgangsmåten min? ;)

Pepper er livsviktig for meg i eggerøre. Det blir ikke godt uten. Bruk LITT salt også :)

Miks det som du vil. Jeg bruker bare gaffel, men blander det ikke akkurat forsiktig.

Skrevet

hmmm... er det deg L? Haha glemte jeg lovte å prøve din oppskrift, får lete den fram igjen da, men denne hendelsen eksisterer ikke uten FLØTE!

Hvis det ikke var L, er jeg et meget forvirret menneske akkurat nå ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

+ kan jeg bruke stavmixer eller må jeg blande forsiktig med gaffel i bolle? Helt ny i eggerørebusinessen, lagde det for første gang på søndag og da sa sambo ÆSSSJ PFØY! :(

Øh? Mikse? Jeg varmer pannen med olje / margarin. Så har jeg egg i pannen og rører rundt. Så har jeg litt følte eller vann eller melk. Jeg har ofte bacon i også da - det er i såfall forhåndsstekt. Jeg visper aldri ingredienser i en bolle for eggerøre.

Gjest Mahareth
Skrevet

Du er ikke så forvirra som du er redd for nei :ler:

Skrevet

Da ble jeg mindre forvirret av Mahareth, men enda mer forvrret av Blondie65!

Alle har sagt til meg "Miks alt i ei bolle og hiv det i panna etterpå"... ikke glem jeg er eggerørejomfru og ikke har peiling på hva jeg driver med nå!

Gjest Blondie65
Skrevet

Da ble jeg mindre forvirret av Mahareth, men enda mer forvrret av Blondie65!

Alle har sagt til meg "Miks alt i ei bolle og hiv det i panna etterpå"... ikke glem jeg er eggerørejomfru og ikke har peiling på hva jeg driver med nå!

Ja jeg hører du sier det men jeg gjør altså ikke det for eggerøre. For omelett derimot visper jeg egg og fløte sammen, for eggeRØRE rører jeg dette sammen i pannen. Forskjellen er at omelett blir en fast "skive" som dekker hele pannen, mens eggerøren blir en løsere eggesak.

Skrevet

Kan du komme hjem til meg og hjelpe?

:P

Gjest Blondie65
Skrevet

Kan du komme hjem til meg og hjelpe?

:P

*Iler til skapet, henter supermann drakten* - er i farta ...

Seriøst, det her er ikke vanskelig? Og jeg er ingen superdupermasterchef eller no.

Skrevet

Jeg synes det er godt med gressløk i omeletten og jeg da, jeg bruker denne oppskriften:

2 stk egg

2 ss melk eller vann

¼ ts salt

0,13 ts pepper

1 ss hakket frisk gressløk

½ ss margarin til steking

Ellers har du mange gode oppskrifter på omelett her: http://www.matprat.no/soketreff.aspx?fritekst=omelett

Gjest Blondie65
Skrevet

Nå ser jeg jo at min måte kanskje ikke er den riktige:

Pisk egg, vann og salt lett sammen med en gaffel. Hell røren i varm teflonpanne.

Trekk eggerøren sammen med en gaffel etterhvert som den stivner. Klipp gressløk over.

Skrevet

Ok jeg kjøper 12 egg også lager jeg en helaften ut av dette prosjektet! For det eneste jeg er flink til på kjøkkenet er nå å ta oppvasken. :sjenert: Jeg svir nudler for guds skyld..

Gjest Blondie65
Skrevet

Ok jeg kjøper 12 egg også lager jeg en helaften ut av dette prosjektet! For det eneste jeg er flink til på kjøkkenet er nå å ta oppvasken. :sjenert: Jeg svir nudler for guds skyld..

12 egg? Hvor mange var det du skulle lage til? Jeg bruker 2-3 egg til meg selv ...

:)

Skrevet

Ja sånn i tilfelle det blir messed up de første forsøkene :ler: Okai her sitter jeg og visper og følger internettoppskrifter til punkt og prikke, så var det bare salt, pepper og gressløk igjen. Da jeg ikke har tålmodighet, tar jeg bare og prøver meg fram med mengde og håper på det beste! ;)

Skrevet

oppdatering: Satte tallerkenen med røra på siden av plata med steikepanna på og skrudde på. Men så så jeg at jeg hadde skrudd på plata med tallerkenen på, og den kunne sprengt om jeg ikke oppdaget det før! :-O Skjønner dere nå hvor flink jeg er på kjøkkenet? Jaja gikk bra iallfall :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Tips til neste gang: Ikke sett tallerkenen på konfyren, og dobbeltsjekk at du har satt på riktig plate. :)

Jeg for min del lager eggerøre av vann, salt, egg og gressløk. Liker ikke melk/fløte i eggerøren ettersom jeg synes den blir altfor hard.

Min fremgangsmåte er som følger:

1. Sette på steke.panna

2. Mikse røre. Min røre er slik:

En del egg (jeg bruker 6 egg på to pers)

En spiseskje kaldt vann per egg.

En t-skje salt

En god dæsj gressløk.

Mikser alt veldig godt i en bolle, og har det i stekepanna sammen med en klump margarin. Deretter drar jeg stekespaden rundt i panna, og røren er ferdig når den er rimelig fast. :)

Skrevet

Prøv

Cyanid - den er favoritten min og er kjempeenkel å lykkes med ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...