Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Jeg skal arrangere utdrikningslag for første gang og har tydeligvis ikke vært flink nok å regne og planlegge selv om jeg har brukt mye tid på det. Sånn som det ser ut nå sitter jeg igjen med en regning på over 3000... Ikke bra. Til å begynne med virket det som om de fleste ikke kunne være med på hele dagen (skal ha tre aktiviteter som koster penger, hvor den ene er veldig rimelig). Derfor lagde jeg et rettferdig betalingssystem for de som bare kunne være med på en eller to ting, og satte 500 som maks for de som skulle være hele dagen sånn at det ikke ble for dyrt heller. Og det funket bra med tallene. Men nå kan faktisk alle hele dagen! Og jeg er veldig glad for det da jeg tror det blir mye gøyere, men da funker plutselig ikke betalingssystemet mitt mer, da ingen skal betale mer enn 500... Og jeg har jo sendt ut alt på mail osv... Prøver å tenke ut løsninger: - sende mail til alle inviterte og skru opp prisen. (jeg tror ikke jeg klarer å gjøre det, for det er virkelig ufattelig uprofesjonelt av meg når de har fått en annen beskjed før de takket ja til å komme.) - prute på leverandørene av aktivitetene. (dette er litt flaut, men verd et forsøk så lenge jeg gjør det på en høflig hyggelig måte?) - Bite det i meg og betale restbeløpet uansett hva det blir på, og ta det som en lærdom til en annen gang... (blir nok mest sannsynlig denne varianten ja) Noen med råd? (Og ja, jeg vet at det er min egen feil, fullstendig klar over det, ber bare om råd dersom det skulle være noe lurt jeg kan gjøre for å redde dette her som jeg ikke har tenkt på..)
Pinkyh Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Jeg ville sendt mail til de som skal bli med og fortalt om problemet, og at de som skal bli med på alle aktiviteter må betale mer.
Sunshine Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Jeg synes du skal sende ut en mail og si at det beklageligvis blir noe dyrere fordi det er fler som ønsket å være med hele dagen enn du først antok. Hvis dere er en del blir det kanskje ikke store summen per person? Men om dere er 6 stk og derfor blir prisen dobbel hadde jeg tatt store deler av regninga selv, og kanskje økt prisen bare litt.
Fluffe Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 For det første...en gang er alltid den første gang. du prøver ihvertfall å fikse noe. Nei du skal ikke betale 3000kr fra din egen lomme. Send mail og forklar hvordan sitvasjonen er. Du kan ikke være synsk at folk pluttselig kan alikevell osv
Kirby Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Hvis du sender mail og gir beskjed om at prisen blir skrudd opp må du betale litt mindre og de litt mer. Det du da risikerer er at de ikke vil være med på aktivitetene likevel fordi det blir for dyrt i forhold til hva de opprinnelig ble lovet. Da blir det mer for deg å betale. Syns du skal ta dette på egen kappe.
Isabella82 Skrevet 6. mai 2010 #6 Skrevet 6. mai 2010 Jeg syns du skal høre med de andre.Ikke sikkert at de synes det er noe problem å betale mer når du forklarer situasjone
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Jeg syns du skal høre med de andre.Ikke sikkert at de synes det er noe problem å betale mer når du forklarer situasjone Enig med Isabella!! Jeg ville hvertfall uten problem betalt en hundrelapp ekstra hvis jeg ble forklart at grunnen til at det blir dyrere faktisk er fordi flere vil være med, slik at det blir enda morsommere...
Shade Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Hvis du sender mail og gir beskjed om at prisen blir skrudd opp må du betale litt mindre og de litt mer. Det du da risikerer er at de ikke vil være med på aktivitetene likevel fordi det blir for dyrt i forhold til hva de opprinnelig ble lovet. Da blir det mer for deg å betale. Syns du skal ta dette på egen kappe. Det er jo ikke snakk om litt mer da det er snakk om 3000 mer. Men ts jeg skjønner ikke helt hvordan det kan bli så stor sprekk i budsjetter bare fordi alle skal være med.. Har de som bare skulle være med på de billige aktivitetene subsidiert de dyrere? Hvis det er tilfelle ville jeg vært litt forsiktig med å sende ut en mail med mindre folk var klar over det. Men hvis ikke ser jeg ikke noe problem med å sende ut en mail der du forklarer problemet, så kan du jo foreslå at dere enten kan kutte ned på utgiftene eller at folk kan betale litt til
Sunshine Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Om 3000 er mye eller ikke kommer jo helt ann på hvor mange som deltar Er det 6 stk blir det mye dyrere, er de 20 blir det ikke mye dyrere.
einna Skrevet 6. mai 2010 #10 Skrevet 6. mai 2010 (endret) Jeg hadde nok prøvd meg på en kombinasjon av alle 3 mulighetene. Først ville jeg ringt leverandørene og hørt om det var mulig med en form for grupperabatt, så ville jeg sendt ut mail om at beløpet blir økt littegrann, og så betalt resten av egen lomme. Endret 6. mai 2010 av einna
Gjest Zizzi Skrevet 6. mai 2010 #11 Skrevet 6. mai 2010 Hvis du sender mail og gir beskjed om at prisen blir skrudd opp må du betale litt mindre og de litt mer. Det du da risikerer er at de ikke vil være med på aktivitetene likevel fordi det blir for dyrt i forhold til hva de opprinnelig ble lovet. Da blir det mer for deg å betale. Syns du skal ta dette på egen kappe. Jeg syns ikke ts skal tape økonomisk på at alle plutselig skal være med hele dagen. Send mail til alle der du forklarer situasjonen.
Grønt blad Skrevet 7. mai 2010 #12 Skrevet 7. mai 2010 Jeg ville først prøvd å prute hos leverandørene. Deretter sendt ut e-post til deltagerne der du forklarer situasjonen, men du burde også lage et opplegg som ikke koster mer enn 500 kroner. Det er ikke riktig at du skal sitte med en ekstrautgift på 3000, men samtidig er det ikke sikkert alle synes det er greit med en prisøkning på 150 kroner (3000 kr delt på 20 personer er 150 kr), som tilsvarer en økning på 30%. Jeg hadde i alle fall ikke likt det. Det ordner seg nok.
Glitnir Skrevet 8. mai 2010 #13 Skrevet 8. mai 2010 Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor det skal bli dyrere for deg når alle blir med på alt? Skulle man ikke betale for hver aktivitet man var med på, og alle var informert om prisene for de ulike aktivitetene? Når du først har gitt en pris er det dumt å endre på denne. Mange synes nok bryllup og utdrikningslag blir dyrt nok uansett. Er det ikke en annen måte å spare litt på? Endring av aktivteter? Eller pruting, som du nevnte selv.
ynskje Skrevet 8. mai 2010 #14 Skrevet 8. mai 2010 Jeg syntes virkelig ikke du skal måtte betale alt selv! Kan ikke se for meg at noen blir sur av å måtte betale litt mer når du forklarer at ting ble litt dyrere enn først antatt. Du nevner at du ikke vil virke uprofesjonell, men hvis ikke du er leid inn for å planlegge utdrikningslaget, er det jo ingen som vil tenke det. Går ut i fra at du bare er en venninne av bruden, på lik linje med de andre som deltar i utdrikningslaget. Og det er vel ingen av disse venninnene som ville være så sjofel mot deg og la deg stå igjen med regningen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå