Gå til innhold

Teåringsdatter skulker skolen.

Anbefalte innlegg

Gjest Chrystal
Skrevet (endret)

Har en datter i tenårene,som gårsiste året på ungdomsskolen.Er vanskelig å få henne opp om morgenen,og hun skulker ofte.Hun har egen pc,som hun er blitt helt "avhengig " av,og som alle andre har hun egen mobiltelefon.Det som irriterer meg er at hun skulker skolen,og tror hun kan sitte i telefonen eller på pc`en sin hele dagen.Er det noen som har vært borti denne problemstillingen,og som kan komme med gode råd?

Endret av Chrystal
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke bare ta pc`n hennes en ukes tid og si at hun må skjerpe seg ift skolen?

Jeg har ingen tenåringsbarn, men det må vel være mulig å være litt streng.. Disiplin som det så fint heter..

Lykke til :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har flere ganger vært borte i den problemstillingen i egenskap av å ha jobbet som lærer, og det er mange muligheter til å få slutt på skulkingen.

Først og fremst er det viktig å finne den virkelige årsaken til skulkingen.

Sliter hun på skolen? Eller kanskje hun føler hun ikke får utfordringer nok?

Er hun for trett/får for lite søvn, slik at hun "sover" i timene, og ikke får med seg det som skjer?

Krangler hun med venner, eller blir hun involvert i krangler mellom venner?

Er hun skolelei?

Det kan være mange grunner, og de fleste kan løses i samtaler med skolen, der hun kan få et tilpasset opplegg.

Ut over det må du bare være streng, og ikke la henne slippe unna med det.

Enten får hun fortelle deg hva som er galt (hvis det er noe) slik at dere sammen kan finne en løsning, eller så får hun komme seg på skolen.

Det mest ekstreme eksempelet jeg kan komme med, er et foreldrepar som prøvde ALT!

De hadde allerede prøvd å snakke med ham.

De kjørte eleven til skolen, men eleven dro hjem igjen med en gang de var ute av syne.

De tok konfiskerte mobilen, fjernet fasttelefonen, og tok strømmen, for at han ikke skulle kunne se på tv, bruke data, bruke telefon osv, og at det skulle bli mindre attraktivt å være hjemme fra skolen, men da la han seg til å sove i stedet for.

De prøvde som sagt alt.

Til slutt så de ikke annen løsning enn å ta ut en uke av ferien sin. De kjørte eleven til skolen, de ble med inn i klasserommet, fulgte ham på toalettet, fotfulgte ham i friminuttene, og sørget for at han ikke kunne stikke av.

Det gjorde de hver eneste dag i en hel uke.

Det fungerte. De fikk vite hvorfor han skulket, og fikk ordnet en løsning i samarbeid med skolen.

Skrevet

Jeg hadde selv dette problemet for en del år siden. Jeg hadde nettopp fått meg pc, og satt oppe hele nettene for å snakke med venner på msn. Mine foreldre løste dette ved å slå av det trådløse nettet klokken 23.00 hver kveld. Jeg irriterte meg jo grenseløst over dette, og gikk også opp og skrudde det på igjen noen ganger. Men siden resultatet av dette var at de slo av det trådløse nettet 21.00 eller 22.00, fant jeg etter hvert ut at det var best å bare akseptere det. Og nå i ettertid er jeg svært glad for at mine foreldre gjorde som de gjorde.

Men det er jo ikke sikkert at dette vil fungere med ditt barn. Alle er jo forskjellige, og reagerer forskjellig på alt. Men du må nok bare bestemme deg for en "straff" og stå på med dette uansett. Så vil du nok se resultater etter hvert :)

Skrevet

Tydeligvis er din tenåringsdatter ikke engasjert i skolen og skolearbeidet, og det er ikke vanskelig å tro i dagens samfunn. Lærerne er desverre umotiverende og uinteressert i det de gjør og klarer ikke å motivere elevene. Faktisk har de fleste lærerne søkt på et annet studie og ikke kommet inn pga. lave karakterer og deretter blitt lærer siden det er såpass lett å bli det. Desverre.

Det er nok lite du kan gjøre for å motivere henne, men du MÅ tvinge henne til å dra på skolen. Du bør begrense hennes tid på både PC og bruken av mobiltelefonen slik at hun får gjort lekser og legger seg til en rimelig tid. Det er også svært viktig med mosjon og fysisk aktivitet, så å begrense PC-bruken til 2 timer daglig f.eks, er en smart idè. Hun er tross alt ikke voksen enda, og vil angre MYE hvis hennes skulking gjør at hun får et dårlig vitnemål.

Samtidig bør du hjelpe henne til å forstå at med mindre hun vil bli lærer selv, må hun være aktiv på skolen. Kanskje har hun problemer på skolen, at hun ikke liker klassekameratene, og da er det viktig å fortelle henne at det går an å ha venner uten om skolen også. Det er et liv utenfor skolen, men det er vanskelig å leve uten en utdanning.

:)

Skrevet

Spør om hun blir mobbet. Jeg gikk glipp av altfor mye av videregående fordi jeg ble mobbet, og jeg angrer i ettertid på at jeg ikke sa ifra om det :/ Forhåpentligvis er det ingen annen grunn enn at hun er skolelei, men det er en mulighet.

Skrevet

Faktisk har de fleste lærerne søkt på et annet studie og ikke kommet inn pga. lave karakterer og deretter blitt lærer siden det er såpass lett å bli det. Desverre.

(...)Samtidig bør du hjelpe henne til å forstå at med mindre hun vil bli lærer selv, må hun være aktiv på skolen.

Utrolig dårlig holdning til lærere smitter fra foreldre til barn, vet du. Og de aller fleste lærerne hadde ikke GIDDET å utdanne seg i tre år bare for å jobbe med noe de hater resten av livet. Det er ikke en enkel jobb selv om utdanningen ikke krever mer enn 3-ere, dessuten er den svært viktig. Skjerp deg, ærlig talt.

Skrevet (endret)

Utrolig dårlig holdning til lærere smitter fra foreldre til barn, vet du. Og de aller fleste lærerne hadde ikke GIDDET å utdanne seg i tre år bare for å jobbe med noe de hater resten av livet. Det er ikke en enkel jobb selv om utdanningen ikke krever mer enn 3-ere, dessuten er den svært viktig. Skjerp deg, ærlig talt.

Jeg tror du misforstår mitt innlegg kraftig. Jeg har ingenting imot lærere. Jeg går på skolen selv, og i alle de år jeg har gått på skolen har det vært 70% med lærere som faktisk hater jobben sin så mye at de sier det rett ut til elevene. Jeg vet at den typen jobb er svært viktig, og det er derfor at det er så synd at mange tar jobben på feil grunnlag..

Endret av I.am.me
Skrevet

Det viktigste er å finne ut hvorfor hun skulker så mye og fysisk tvinge henne til å dra på skolen kan i visse tilfeller gjøre vondt verre.

Jeg skulket skolen mye og det var pga mobbing. Husker det hendte et par ganger at moren min dro meg etter håret inn i klasserommet. Da fikk jo mobberne enda mer å bruke mot meg og jeg følte det var et helvete å komme igjennom skoledagen. Så da gjorde alt jeg kunne og litt til for og slippe unna skolen framover.

Jeg var også helt avhengig av pc'n og mobilen min, fordi det var det eneste stedet jeg hadde venner som jeg kunne prate med og som faktisk brydde seg om meg.

Jeg fortalte ingen om at jeg ble mobbet så alle rundt meg trodde jeg var en sånn vrang unge som nektet å gå på skolen fordi jeg ikke gadd.

Prøv å snakk med henne og få henne til å fortelle hvorfor hun ikke vil på skolen, selv om hun svarer gidder ikke, er det ikke sikkert at det alltid stemmer :)

Uansett håper det order seg :klemmer:

Gjest navnelapp
Skrevet

Å slå av nettet til ei viss tid på kvelden burde gjere susen ift å få sove nok. Men eg er einig med dei over her, det kan ligge meir komplekse ting under som bør utreiast.

Gjest Chrystal
Skrevet

Tusen takk for gode råd og tips alle sammen :) Er godt å få andres synspunkt på tingenes tilstand.Er ikke enkelt med tenåringer bestandig.Er virkelig en utfordring i dagens samfunn å oppdra barn.Er det noen flere som har tips tar jeg imot med takk :jepp:

Gjest Gjest
Skrevet

Har en datter i tenårene,som gårsiste året på ungdomsskolen.Er vanskelig å få henne opp om morgenen,og hun skulker ofte.Hun har egen pc,som hun er blitt helt "avhengig " av,og som alle andre har hun egen mobiltelefon.Det som irriterer meg er at hun skulker skolen,og tror hun kan sitte i telefonen eller på pc`en sin hele dagen.Er det noen som har vært borti denne problemstillingen,og som kan komme med gode råd?

Si at enten møter du på skolen eller så knuser vi mobilen og pcen med slegge, og om du ikke er på skolen så er alt du får gjøre hjemme å sitte hjemme og gjøre skolearbeid sammen med en av oss.

Så neste gang hun skulker, ta pcen ut, knus den med slegge. Deretter pass på at hun kun arbeider med skolearbeid hjemme så lenge hun fortsetter denne skulkingen, sørg for at dere sitter der og prøver å lære henne ting slik at det blir litt skole over det og at hun ikke bare blir sendt på rommet for å gjøre lekser på egenhånd eller noe slikt. Sørg for å ha løpende kontakt med lærer om hvilke emner som skal gjennomgås og slike ting.

Om hun må ta igjen det tapte hjemme med dere hver dag, så tror jeg skulkingen raskt avtar. Hvem gidder vel å skulke en dag fra skolen om det fører til ei uke med kveldsundervisning med mamma og pappa?

Gjest "gjest"
Skrevet

Mnja..

Kanskje ikke, men hvis det er hva som trenges for å få noe inn i nøtta på jentungen; få det gjort.

Gjest fireflies
Skrevet

Jeg er helt uenig med de fleste her og jeg syns absolutt ikke at du burde ta til deg særlig mange av rådene som har kommet inn. Jeg mener selvfølgelig ikke at du skal godta at hun skulker skolen, men poenget er at det er en grunn til at hun skulker, og man kan ærlig talt ikke straffe et menneske uten at man vet hvorfor man gir straffen.

Jeg foreslår at du setter deg ned med dattera di og tar en prat med henne. Finn ut hvorfor hun ikke lenger går på skolen. Kanskje er det fordi hun ikke trives, at hun har opplevd noe ubehagelig og at hun derfor ikke lenger vil gå på skolen? Kanskje føler hun seg utslitt og tom for energi? Ta henne isåfall med på en legesjekk, for mulighetene for at hun kan ha lavt stoffskifte, være utbrent, ha søvnproblemer o.l er selvfølgelig til stede. Kanskje er det så enkel som at hun rett og slett bare er lei av skolen? Da burde du avtale et møte med læreren hennes, som jenta di også kan være på. Forklar situasjonen og hør hva lærern har å si. Det er faktisk slik at skolene i dag kan legge ting ganske godt til rette for skoleleie elever.

Poenget er at det beste er å finne en løsning før man begynner med div straffer, da det ofte kan bety at man skyver ungdommene lenger vekk i fra seg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er helt uenig med de fleste her og jeg syns absolutt ikke at du burde ta til deg særlig mange av rådene som har kommet inn. Jeg mener selvfølgelig ikke at du skal godta at hun skulker skolen, men poenget er at det er en grunn til at hun skulker, og man kan ærlig talt ikke straffe et menneske uten at man vet hvorfor man gir straffen.

Jeg foreslår at du setter deg ned med dattera di og tar en prat med henne. Finn ut hvorfor hun ikke lenger går på skolen. Kanskje er det fordi hun ikke trives, at hun har opplevd noe ubehagelig og at hun derfor ikke lenger vil gå på skolen? Kanskje føler hun seg utslitt og tom for energi? Ta henne isåfall med på en legesjekk, for mulighetene for at hun kan ha lavt stoffskifte, være utbrent, ha søvnproblemer o.l er selvfølgelig til stede. Kanskje er det så enkel som at hun rett og slett bare er lei av skolen? Da burde du avtale et møte med læreren hennes, som jenta di også kan være på. Forklar situasjonen og hør hva lærern har å si. Det er faktisk slik at skolene i dag kan legge ting ganske godt til rette for skoleleie elever.

Poenget er at det beste er å finne en løsning før man begynner med div straffer, da det ofte kan bety at man skyver ungdommene lenger vekk i fra seg.

Hva er poenget med å snakke med barnet og inngå i en dialog med det? Da sier en jo implisitt at jeg godtar at du skulker, og nå vil jeg vite hvorfor. Reaksjon får du ikke.

Jeg syntes en bør sette hardt til, også etterhvert la jenta selv komme med hva enn det måtte være. Blir helt idiotisk å åpne opp med silkehansker.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kanskje er det så enkel som at hun rett og slett bare er lei av skolen? Da burde du avtale et møte med læreren hennes, som jenta di også kan være på. Forklar situasjonen og hør hva lærern har å si. Det er faktisk slik at skolene i dag kan legge ting ganske godt til rette for skoleleie elever.

Nei, slik er det ikke. Skolene har lite og ingenting å tilby elever som har langt større behov enn TS' skoletrøtte datter.

Gjest fireflies
Skrevet

Hva er poenget med å snakke med barnet og inngå i en dialog med det? Da sier en jo implisitt at jeg godtar at du skulker, og nå vil jeg vite hvorfor. Reaksjon får du ikke.

Jeg syntes en bør sette hardt til, også etterhvert la jenta selv komme med hva enn det måtte være. Blir helt idiotisk å åpne opp med silkehansker.

Det er faktisk slik at det sjeldent kommer noe godt ut av lite forståelsesfulle foreldre og straff uten grunn (som jeg skrev i innlegget mitt: man skal ikke straffe mennesker uten at man vet hvorfor man straffer de). Dessuten tror jeg man kan ungå mange unødvendigheter hvis man prøver å snakke med vedkommende på en normal måte først, uten å være aggressiv og bevisst ute etter å "ta" henne.

En annen ting er jo at hva hvis det faktisk er slik at jenta har blitt mobbet på skolen. Da ville det være en helt normal reaksjon å ikke ville gå dit, men det mener du kanskje at hun burde straffes for? Nei, vet du meg hva, man må prate sammen. En god dialog er nøkkelen til alt. :)

Gjest fireflies
Skrevet

Nei, slik er det ikke. Skolene har lite og ingenting å tilby elever som har langt større behov enn TS' skoletrøtte datter.

Beklager, men her tar du nok feil. Det finnes flere alternativer og muligheter, blandt annet tilrettelegging av lekser, alternativ undervisning, hjemmeundervisning, i tillegg til at skolen kan kontakte andre instanser som igjen kan komme med tilbud skolen ikke har mulighet til.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men her tar du nok feil. Det finnes flere alternativer og muligheter, blandt annet tilrettelegging av lekser, alternativ undervisning, hjemmeundervisning, i tillegg til at skolen kan kontakte andre instanser som igjen kan komme med tilbud skolen ikke har mulighet til.

Kanskje på din skole, men skolesystemet og -tilbudet er slett ikke likt overalt.

Hjemmeundervisning er selvfølgelig også en løsning, men dette vil kreve en betydelig innsats fra TS' side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...