Gå til innhold

Løpshastighet


hilli

Anbefalte innlegg

Jeg leste nettopp denne artikkelen i DN. http://www.dn.no/dnaktiv/article1893328.ece

Her står det at nordmenn løper mye, men for sakte. Og da lurer jeg jo umiddelbart på hva de mener med for sakte. Hvor fort mener de at bør man løpe? selv ligger jeg på rundt 10 km/t når jeg jogger og syns egentlig at jeg er ganske flink til meg å være, jeg jogger vanligvis 30 min, noen ganger mer. Jeg trodde at jeg endelig var i mål når det gjaldt formkurven, og treningen jeg driver med nå er egentlig bare for å holde "formen" ved like (har ingen planer om maraton, kun mosjon for helsens skyld). Bør jeg nå legge meg i hardtrening for å få opp farten for at det skal være noen vits?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis målet ditt er å forbedre kondisjonen er det smart å løpe intervaller og gjerne kortere intervaller med høy intensitet som det står i artikkelen du referer til.

Hvis målet ditt er å forbrenne fett og holde deg aktiv so holder det å jogge som du gjør nå noen ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med meg at det var bra med intervalltreningen for å forbedre kondisjonen, og det er jo greit. Intervalltreningen er vel ikke målet i seg selv, men veien for å komme dit. Men spørsmålet er vel egentlig om kondisjonen min er "bra" (jeg har ingen problemer med å holde ut den halve timen ved 10 km/t). Eller løper jeg for sakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spørsmålet er vel egentlig om kondisjonen min er "bra" (jeg har ingen problemer med å holde ut den halve timen ved 10 km/t). Eller løper jeg for sakte?

Med 10 km/t på 30 min løper du en halv mil på en halvtime. Det er absoultt helt ok kondisjon. For å si at kondisjonen din er "bra" (både for kvinner og menn) er 1 mil på under 1 time ofte noe man sier er bra kondisjon. Så holder du ut en halvitme ekstra i 10 km/t så er du der.

Eller løper jeg for sakte?

Uansett hvor fort du løper så "høster du inn" godene av å jogge ved å forebygge beinskjørhet, forbrenne fett, vedlikeholde musklene i beina, og ellers alt det positive jogging fører med seg.

Sånn sett så er det ikke noe som heter "for sakte", hvis du jogger for å være aktiv, vedlieholde formen og forbrenne fett.

Hvis du ønsker å forbedre kondisjonen derimot er du nødt til å presse deg på løpeturene. Å vær helt utslitt, ha høy puls og blodsamk i munnen er da bare positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name='potet.' date='06 mai 2010 - 15:46' timestamp='1273153610' post='8046708

Hvis du ønsker å forbedre kondisjonen derimot er du nødt til å presse deg på løpeturene. Å vær helt utslitt, ha høy puls og blodsamk i munnen er da bare positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det kommer an på hva man vil med treningen. Trener du ikke for å få bedre kondis så er ikke intervalltrening nødvendig.

Artikkelen i seg selv er forsåvidt ikke dårlig. Det den gjør er å kritisere bruken av lange intervaller og da spesielt 4*4 min som egentlig egner seg best til sykling og ski ifølge Ingrid Kristiansen.

Isteden burde man løpe kortere intervaller der man greier å holde høy frekvens og spensten i steget fordi det bygger kondis mer effiktiv. "Du løper like lenge, men raskere, og i tillegg akkumulerer du ikke så mye melkesyre og ubehag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...