lilleGrethe Skrevet 6. mai 2010 #1 Skrevet 6. mai 2010 Hvilken kjøkkenmaskin bør vi skrive på ønskelista? Mamma har hatt Kenwood i alle år, og har vært fornøyd med den. Jeg har sett litt på tester og vurderer Kenwood Major Titanium, men vil gjerne høre hva andre synes. KitchenAids Artisan virker jo også populær, men den har vel ikke like mange funksjoner? Jeg har smoothiemaskin fra før av, så trenger strengt tatt ikke dette på kjøkkenmaskinen, men ellers vil jeg at den skal kunne gjøre alt.
hegejenta30 Skrevet 6. mai 2010 #2 Skrevet 6. mai 2010 Tenk på følgende når du bestemmer deg: - Hvem av maskinene har flest funksjoner? - Hvor mange ekstradeler er tilgjengelig om du ønsker mer stæsj til maskina? - Har du plass til å oppbevare alt stæsjet som følger med? Jeg fikk en Kenwood for et par år siden, med to boller og masse stæsj. Denne tar et kjøkkenskap når den lagres. Men om jeg skulle kjøpt maskin selv nå i dag ville jeg valgt en Kitchen Aid i en knæsj farge rett og slett for å kunne ha den på kjøkkenbenken, og ikke vekklagret i et skap.
Solstrålejenta Skrevet 6. mai 2010 #3 Skrevet 6. mai 2010 Vi fikk KitchenAid i bryllupsgave og er veldig fornøyd med den, men den er MYE mer begrenset i bruken sin enn Kenwood Major Titanium. KitchenAiden er jo i all hovedsak en kjøkkenmaskin som visper slik den står i seg selv, mens Kenwooden er en kjøkkenmaskin/food prosessor. Skal du få alle funksjonene til Kenwooden så må du ja både Kitchen Aid kjøkkenmaskin (den mest vanlige) og Kitchen Aid Food Prosessor. Disse koster like mye begge to. Men her kommer jo alt an på hva man har lyst å gjøre med maskinen. Det finnes en god del ekstrautstyr til den vanlige KitchenAid-maskinen som kjøttkvern, nøttekvern, pastakvern etc. Tror pakken med ekstrautstyr koster nærmere 2500 kr. Grunnen til at vi valgte KitchenAid var at vi strengt tatt ikke trengte alle funksjonene som andre maskiner tilbyr (i såtilfelle veldig sjeldent) og vi ønsket en fin maskin som ikke tok altfor mye plass som kunne stå fremme. Sånn sett så var det enklere å bruke den til det vi mest bruker en kjøkkenmaskin til -nemlig visping Så sånn sett kan man kalle det en sinnsykt dyr miksmaster Slik den er i seg selv uten ekstra utstyr kan den nemlig kun miks og elte... Fint for oss som har blender, stavmikser o.l. fra før, og greit nok å kjøpe ekstrautstyr etterhvert. Men -den er veldig robust og solid og veldig god til akkurat det den skal gjøre altså. Og så er det vel litt forfengelighet fra vår side... Liker den knallrøde maskinen
Elensire Skrevet 6. mai 2010 #4 Skrevet 6. mai 2010 jeg tror jeg ville gått for kitchen aid sin kjøkkenmaskin, aller helst i en gøy farge Kjenner flere som har den, og som er strålende fornøyd. ekstra utstyret koster en del, men det går jo ann å sette de og opp på ønskelisten. eventuelt spare opp til det selv
Gjest Rosemor Skrevet 6. mai 2010 #5 Skrevet 6. mai 2010 Hvilken kjøkkenmaskin bør vi skrive på ønskelista? Mamma har hatt Kenwood i alle år, og har vært fornøyd med den. Jeg har sett litt på tester og vurderer Kenwood Major Titanium, men vil gjerne høre hva andre synes. KitchenAids Artisan virker jo også populær, men den har vel ikke like mange funksjoner? Jeg har smoothiemaskin fra før av, så trenger strengt tatt ikke dette på kjøkkenmaskinen, men ellers vil jeg at den skal kunne gjøre alt. Jeg har Kenwood Major Titanium, 1500 w, stående på kjøkkenbenken min, og den er "min gode hjelper" i hverdagen. Den er i bruk i gjennomsnitt 4 ganger i uken, og jeg gidder ikke sette den inn i skapet mellom hver bruk. Jeg har behov for en så kraftig maskin, fordi jeg baker mye, og store porsjoner, jeg maler opp mye kjøtt, og bruker den generelt til mye tungt kjøkkenarbeid. Hvis du bruker en kjøkkenmaskin 4 ganger i året for å piske krem, er dette ikke maskinen for deg. Jeg er enig med den som sa at du må først se hva ditt behov er, og så vurdere hvilke av maskinene som passer ditt behov best. Men en ting du også må tenke på, er at behovet ofte øker i løpet av årene. Min første kjøkkenmaskin var en Kenwood Cusine, 450 W, og der ble bollen for liten, da barna ble større, og jeg måtte lage større porsjoner. Den neste var Kenwood Major 800 W, men den ble også for liten etter noen år, hovedsaklig fordi jeg begynte å bake med tyngre og større deiger. Og nå har jeg altså den største Kenwood-maskinen, fordi den er den eneste som dekker mitt behov.
lilleGrethe Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 6. mai 2010 Takk for svar alle sammen, og takk Rosemor for dine erfaringer med Kenwoods maskiner. Foreløpig klarer jeg meg jo fint med stavmikser og blender på mitt lille nåværende kjøkken, men jeg må jo tenke langsiktig når det er snakk om kjøkkenmaskin - det kommer sikkert til å bli noen store bolledeiger i fremtiden, og da er det jo greit å ha en maskin som takler det. 4 ganger i uka blir det nok ikke snakk om, men at den blir brukt ukentlig (i gjennomsnitt ihvertfall) er nok sannsynlig. Jeg hører gjerne fra flere som har erfaringer også
Gjest Spinell Skrevet 6. mai 2010 #7 Skrevet 6. mai 2010 Jeg har en Kenwood Major som blir brukt mye i slaktesesongen (kjøttkvern), pluss til å lage store gjærdeiger. Det fungerer den veldig godt til. Den er sterk som fy, og har mange funksjoner. Ulempen er at den er veldig plasskrevende, og at det er "mye" å dra fram og rydde på plass etterpå. Jeg har derfor en vanlig gammeldags mixmaster som brukes når jeg pisker krem eller lager enklere kakerører, og en blender til smoothies. Drar ikke fram Majoren, og monterer glasskolben for å knuse litt frukt, liksom Jeg kan ikke trekke noen konklusjon for deg, men for meg som Major-eier, har jeg erfart at det er praktisk å eie en, men at jeg bruker lettere verktøy til hverdags.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. mai 2010 #8 Skrevet 6. mai 2010 Denne tråden viser tydelig at de som vil lage mat har Kenwood, de som vil pynte opp velger Kitchen Aid.
Isabella82 Skrevet 6. mai 2010 #9 Skrevet 6. mai 2010 Jeg har hatt begge modeller og har også prøvd kjøkkenmaskin fra Bosch.Kitchen aid god den,men bare god.Den fungerer til helt normalt bruk,men her går det mye mer på design.De fleste som har en kitchen aid i en knæsj farge har den som sagt som "pynt" på benken.En kenwood er en mye mer kraftigere maskin,tar kanskje litt mer plass men holder mye lenger.Jeg hadde aldri betalt 5000 kr for en kjøkkenmaskin som bare skal se bra ut og fungeree for en liten periode.Man ønsker en maskin som skal tåle litt,ha lang brukstid og ikke minst kanskje være litt "tidløs". Om noen år så er det nok ikke like kult å ha rosa på benken
Concertina Skrevet 7. mai 2010 #10 Skrevet 7. mai 2010 (endret) Kommer helt an på hvilket behov du har spør du meg. Vi har en Kitchen Aid, rett og slett fordi vi trengte en maskin til mindre gjærbakst, pisking av krem, kakebaking osv, (og vi har ikke noe skap til den slik at den må stå framme, da gjør det ingenting at den er pen). Vi har også en urgammel Electrolux med to bakeboller som vi bruker til brødbakst, har også kjøttkvern og pølsehorn til denne, denne bor i kjelleren når den ikke er i bruk. Disse to utfyller hverandre veldig godt. Vi hadde en miksmaster på stativ før, men den egnet seg ikke til mindre gjærdeiger igjen slik at da måtte pizzadeigen eltes for hånd. Jeg har lånt Kenwooden til svigermor i perioder, men den er rett og slett for stor til små deiger, pizzadeigen vår slet den med fordi deigen var for liten. Blir som å skyte spurv med kanon rett og slett I tillegg bråker Kenwooden vanvittig mye mer enn KA, og det teller endel når vi bruker maskinen nesten daglig. Endret 7. mai 2010 av Concertina
Gjest Mahareth Skrevet 7. mai 2010 #11 Skrevet 7. mai 2010 Vi har en Kenwood Major, og er veldig fornøyde. Har den stående fremme, har ikke skapplass til å lagre den egentlig. Bruker den til gjærdeiger og smoothies. Har en liten mikser utenom som jeg bruker til små kaker, kremer og liknende. Kenwood-en er kjempegrei, og jeg kunne ikke kvittet meg med den igjen. Regner med den kommer mer i bruk fremover, om vi får barn. Nå bruker vi den 1-2 ganger i uka. Har kjøttkvern, men har ikke brukt den. Regner med jeg kommer til å bruke den, og er glad den er der.
Gjest Rosemor Skrevet 7. mai 2010 #12 Skrevet 7. mai 2010 (endret) Jeg har lånt Kenwooden til svigermor i perioder, men den er rett og slett for stor til små deiger, pizzadeigen vår slet den med fordi deigen var for liten. Blir som å skyte spurv med kanon rett og slett I tillegg bråker Kenwooden vanvittig mye mer enn KA, og det teller endel når vi bruker maskinen nesten daglig. Dette har jeg litt vanskeligheter for å forstå... jeg har aldri hatt problemer med å elte små deiger på mine maskiner! Jeg pisker også ett egg, eller en dl fløte uten problemer. Er du sikker på at eltekroken på din svigermors maskin var riktig innstilt? (Det går an å heve og senke eltekrok og visp, slik at den har riktig avstand til bunnen på bollen) Men at Kenwooden bråker, det gjør den... det er jo en kraftig maskin. Men vår maskin på 1500 w, bråker mye mindre enn den vi hadde på 800 w, fordi vi sjelden behøver kjøre den på maks hastighet siden den er så kraftig. Jeg vil bare legge til, min kjøkkenmaskin står alltid framme fordi jeg bruker den mye, og jeg bruker den mye fordi den alltid står framme. Endret 7. mai 2010 av Rosemor
Concertina Skrevet 7. mai 2010 #13 Skrevet 7. mai 2010 Dette har jeg litt vanskeligheter for å forstå... jeg har aldri hatt problemer med å elte små deiger på mine maskiner! Jeg pisker også ett egg, eller en dl fløte uten problemer. Er du sikker på at eltekroken på din svigermors maskin var riktig innstilt? (Det går an å heve og senke eltekrok og visp, slik at den har riktig avstand til bunnen på bollen) Jeg vet det den kan heves og senkes, og jeg prøvde det, men den blanda ikke deigen skikkelig. Så jeg endte med å håndelte begge gangene jeg forsøkte.
Amys Skrevet 7. mai 2010 #14 Skrevet 7. mai 2010 Jeg har en Kenwood Major på 800 eller 1000W (husker ikke helt), og skulle ønske jeg hadde en av de kraftigere maskinene, min holder på å slite seg ihjel hver gang jeg elter deig med den.. Jeg fikk den i gave, og skulle egentlig fått Titanium-modellen på 1500W, men Elkjøp-mannen overtalte moren min til å kjøpe den andre, fordi "Titanium-modellen var for storhusholdninger", og han synes det var mye lurere å kjøpe den andre kjøkkenmaskinen til samme pris hvor det fulgte med masse tilleggstash (som ligger å samler støv i skapet..*grr*) Så tenk gjennom hva du har behov for, hvis du f.eks ofte lager grovbrød/rundstykker og liknende trenger du den kraftigste, men hvis du kun skal lage små deiger eller piske krem kan du gå for en av de mindre krafitge modellene. Det som er litt merkelig er at jeg har vært borti eldre Kenwood'er på under 800W, og disse takler store deiger mye bedre enn min, så ikke sammenlign antall Watt med eldre modeller (eller andre maskiner enn Kenwood for den sakens skyld) når du skal bestemme deg Forresten har jeg hørt mye bra om Bosch og Electrolux sine maskiner også, men bakdelen er at de ikke er så veldig pene å se på (synes jeg da), og jeg tror ikke det finnes så mye ekstrastash til de.
silverdoe Skrevet 8. mai 2010 #15 Skrevet 8. mai 2010 Eg har lyst på Kenwood, og for meg så fins ikkje det andre alternativ Mamma har Kenwood, og ho bruker den MYKJE! Ja, den er stor, men SÅ praktisk Så eg skal kjøpe Kenwood :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå