Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har akkurat startet på p-piller etter flere års pause. Jeg har fått informasjon om at småblødnigner er naturlig den første tiden, vet også at noe "hopper" over pilelfri uke annenhver mnd for å slippe blødning. Akkurat når blødning kommer denne mnd er jeg på fjelltur, og er redd jeg både skal få mye vondt og plagsomme blødninger...

Er det noen som har erfaring med å ev slutte med p-piller før dag 21, nåe ev blødning da vil komme, og hvorvidt p-pillen fortsatt fungerer som prevensjon? Er også interessert i å høre erfaringer med å "hoppe" over pillefri uke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En stund siden jeg gikk på p-pille nå, men jeg har gjort som du sier "å hoppe over pillefri uke". Me dette menes at du bare begynner rett på et nytt brett når du kommer til den pillefrie uken... Ta ikke en eneste dag pause, men fortsett med en pille til dagen. Du er da fortsatt beskyttet og får mensen når dette brettet er oppbrukt og du kommer til ny pillefri uke. Funker finfint det, jeg hadde ihvertfall ingen plager :) Siden jeg ikke vet hvilken pille du går på og sånt, og heller ikke er noen ekspert, så vil jeg nok tatt en telefon til legen bare for å få bekreftet at det er slik det fungerer med dine piller også, er så liten glipp som skal til før man er ubeskyttet liksom.. :)

Skrevet

Ok. Det er altså ikke slik at ved å "hoppe" over er det stor sjanse for å få blødninger innimellom? Går på Synfase. Tenker jeg bør ringe legen for å høre, den lille glippen som ev kan påvirke så mye har jeg tenkt å unngå akkurat nå;)

Skrevet

Ok. Det er altså ikke slik at ved å "hoppe" over er det stor sjanse for å få blødninger innimellom? Går på Synfase. Tenker jeg bør ringe legen for å høre, den lille glippen som ev kan påvirke så mye har jeg tenkt å unngå akkurat nå;)

Er nok mulighet for noe "spotting", men opplevde ikke det jeg :) Du får bruke et lite truseinnlegg i tilfelle :)

Skrevet

Jeg har hoppet over noen ganger, har da gått direkte på neste brett uten å ta sukkerpillene :) Har ikke hatt problemer med spotting, men har ofte fått kraftigere mens neste gang. Bruker Mercilon.

Skrevet

Hvordan din kropp reagerer på å hoppe over pillefri uke er vanskelig å forutse, for mange går det fint, andre kan få mellomblødninger. Det du ikke kan gjøre er å slutte før pille 21, da er det umulig å forutse når du får mens, og du er ikke beskyttet mot graviditet. Du må altså ta minst 21 piller hver mellom hver mens, men du trenger ikke nødvendigvis å ta et fullt neste brett. Du kan f.eks utsette mens bare en uke eller to uker hvis du vil.

Skrevet

Takk for svar!

Da spørs det om jeg prøver å ta ei uke "ekstra" med piller i første omgang. Vet om noen som ikke tar "menspause" annenhver mnd, og det hørtes også fristende ut...

Skrevet

Er det noen som har erfaring med å ev slutte med p-piller før dag 21, nåe ev blødning da vil komme, og hvorvidt p-pillen fortsatt fungerer som prevensjon? Er også interessert i å høre erfaringer med å "hoppe" over pillefri uke.

jeg anbefaler deg å hoppe over en mens. du er ikke beskyttet dersom du slutter på pillen før du skal. dette vil klusse med perioden din, og du vil muligens ikke få mensen til "avtalt" tid. å hoppe over en mens er helt greit. jeg har fått dette bekreftet av leger som jobber på GYN. de sa at det var bra for kvinner i dag å hoppe over mens i ny og ne, gjerne to ganger i løpet av 3 mnd. de som ikke hopper over mensen i ny og ne kan stå i fare for å utvikle noe greier som jeg ikke husker hva heter. men i allefall så er det bra for kroppen din å gjøre det. mulig at du får noen smerter, men så lenge du har med paracet og ibux og tar en tablett av hver når du får vondt, så går det nok over...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...