Gå til innhold

Migrene og stress

Fremhevede innlegg

Gjest Eivor
Skrevet

Hei!

Jeg har i flere år slitt med migrene (er nå 27 år), og anfallene har vært mange. I perioder har jeg hatt daglige migreneanfall, så migrenen har hemmet meg mye i hverdagen. Etter å ha vært sykemeldt over en lang periode på grunn av nettopp migrene og utbrenthet/depresjon, har jeg "forsket" meg fram til at - i bunn og grunn - er det to ting som trigger migreneanfallene mine; hormoner og stress. Hormonene står for kanskje 10% av anfallene, mens resten skyldes stress.

Problemet er at jeg ikke lever et spesielt stressende liv. Jeg er utad rolig av natur. Likevel virker det som hjernen min alltid jobber på høygir og stresser med alt mulig, gjerne ubevisst. Har jeg et par-tre aktiviteter på planen en dag, kan du banne på at jeg får migrene. Det er f.eks. et mirakel om jeg ikke får migrene etter å først ha gått på jobb, for så ha gjort noe aktivt på ettermiddagen/kvelden.

Jeg har nettopp tatt opp dette med legen min, og det eneste rådet hun kunne gi meg, var at jeg måtte prøve ut alt mulig for å få bukt med "hjernestresset" mitt. Er det noen her på Kvinneguiden som har noen tips? Jeg er vel ikke helt meditasjons-/yogatypen, men tar i mot ALLE forslag med STOR takk! Er utslitt av å plages med hodepine hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Gjest Zizzi
Skrevet

Jeg har selv migrene å har hatt det i ca 25 år nå. De første 10 årene kan jeg trygt si at migrenen styrte livet mitt. Jeg måtte leve veldig regelmessig, som hverken for mye eller for lite søvn og faste måltider. Alkohol, stress og hormoner spilte også en stor rolle. Jeg kunne ikke planlegge og glede meg til ting, for når dagen kom, så kom også migrenen.

Våren er på mange måter en fryktelig tid med masse skarpt lys og varm luft. Det sies også (uten at jeg har dokumentasjon på det) at de med migrene reagerer på pollen - selv om det ikke er på samme måte som allergikerne.

Jeg kan ikke gi deg noe annet råd enn at du må selv prøve å finne ut hva som er de utløsende faktorene for din migrene. Hvis du ikke er flink til å bruke solbriller, s prøv en periode med det nå som solen oftere titter fram. Sørg for god utlufting i bil og ellers innendørs sånn at du slipper å oppholde deg der det er tett og innestengt.

Skrevet

Jeg har det på samme måte ang. stresset, men kan egentlig ikke gi noe særlig råd. En finurlig greie som har virket på meg, er p-pillen cerazette. Jeg har ikke hatt et eneste migreneanfall så lenge jeg har gått på disse. Min teori er at den stabiliserer hormonene mine og derfor ikke gir meg hormonrelatert-migrene. Kanskje verdt et forsøk, selv om jeg ikke aner om det funker for andre...

Gjest madam mimm
Skrevet

Hei!

Jeg har i flere år slitt med migrene (er nå 27 år), og anfallene har vært mange. I perioder har jeg hatt daglige migreneanfall, så migrenen har hemmet meg mye i hverdagen. Etter å ha vært sykemeldt over en lang periode på grunn av nettopp migrene og utbrenthet/depresjon, har jeg "forsket" meg fram til at - i bunn og grunn - er det to ting som trigger migreneanfallene mine; hormoner og stress. Hormonene står for kanskje 10% av anfallene, mens resten skyldes stress.

Problemet er at jeg ikke lever et spesielt stressende liv. Jeg er utad rolig av natur. Likevel virker det som hjernen min alltid jobber på høygir og stresser med alt mulig, gjerne ubevisst. Har jeg et par-tre aktiviteter på planen en dag, kan du banne på at jeg får migrene. Det er f.eks. et mirakel om jeg ikke får migrene etter å først ha gått på jobb, for så ha gjort noe aktivt på ettermiddagen/kvelden.

Jeg har nettopp tatt opp dette med legen min, og det eneste rådet hun kunne gi meg, var at jeg måtte prøve ut alt mulig for å få bukt med "hjernestresset" mitt. Er det noen her på Kvinneguiden som har noen tips? Jeg er vel ikke helt meditasjons-/yogatypen, men tar i mot ALLE forslag med STOR takk! Er utslitt av å plages med hodepine hele tiden.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du sier du er utad rolig person av natur. Utad? Hva med hva som kverner i tankene da? Kanskje det er det du må fokusere på, eller rettere sagt ikke forkusere på! Jeg er også en rolig person, men det er mye i min hverdag som jeg må ha slik eller slik, f.eks. jeg må ha det ryddig hjemme osv.

Men måtte lære meg grunnet sykdom å la ting passere, måtte lære hva som var viktig og ikke. Hva jeg skulle fokusere på. Fant da ut at jeg har vært rimelig stressa til tider, stressa meg fort opp liksom. Nå har jeg lært å la ting passere, og jeg har det mye bedre med meg selv.

Gjør også mer av ting som gleder meg i hverdagen, f.eks. jeg går nå å svømmer 2-3 ganger i uka, og nyter det! Var på tur i går og plukket hvitveis! Har ikke gjort det siden jeg var liten :-)

Synes selv at jeg er en mer avslappet person.

Kanskje du også skulle prøvd det, finne noe som gir deg mer balanse i hverdagen.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også samme problem med stresshodepine og migrene.

I desperasjon har jeg forsøt en del, for jeg orker ikke ha den kraftige hodepinen hele tiden. En blir jo så sliten av det.

Akkupungtur har hatt noe efekt. På meg satte de nåler i nakken og nedover ryggen. Det lindret en del, men hadde ingen permanent efekt på meg. Mulig jeg skulle prøvd litt lengre.

Har hørt noen fikk nåler i ørene også, det hadde vist god virkning også for en periode.

Massarsje og avspennings øvelser for hode og nakke har hatt god virkning på meg. Det holder noen dager og opp til en uke. Deilig å få den tiden.

Har planer om å prøve ut kiropraktor nå for håper å finne noe som kan holde migrenen borte over lengre tid, helst permanent om det går. Men da må en få tatt MR først av nakken først siden de seriøse kiropraktorene ikke rører nakken før event. skader i nakken er utelukket.

Har hørt det skal være bra og kanskje ha en langtids effekt også, så da må det testes ut.

Vakumbehandling /kopping har jeg hørt kan ha effekt på noen. Men har ikke forsøkt det selv.

Midlertidig løsning er at kjenner jeg spenningen er på tur legger jeg på varmeomslag i nakken, det har av og til hindret hodepinen å komme.

Bruker ALTID solbriller om det er lyst eller sol ute. Skarpt lys utløser migrenen umiddelbart.

Tåler ikke viner med mye garvesyre i, så skal jeg kose meg med et glass vin sjekker jeg det nøye ut først.

Kanskje dette er noen tips og ideer som andre kan ha nytte av.

Gjest Anjelika
Skrevet (endret)

Jeg føler ikke min er like sterkt knyttet til stress, kanskje 10% om jeg skal gi et tall. Resten er nok mer på kosthold (alkohol, sukker, dehydrering), tett luft, skarpt lys og hormoner (kommer alltid sammen med mensen f eks).

Bortsett fra de åpenbare tingene (slå av PCn, luft ut og ta pillene dine), så har jeg funnet et par ting som hjelper litt som kanskje går mest på avslapning. Har alltid en øyemaske i kjøleskapet som er deilig å ha på når det begynner å murre. Føler en dusj eller et bad hjelper godt å løsne opp. I badekaret ligger jeg og mediterer litt, bare noe selvpåfunnet altså men det funker. Fokuserer på pusten og tar for meg hver kroppsdel og tenker "nå slapper jeg helt av i venstre fot, nå slapper jeg helt av i høyre fot osv" og kjenner alt løsne seg. Man anspenner seg mye mer enn man tror, bare forsøk å slappe av i alle musklene i ansiktet akkurat nå så vil du kjenne med en gang at de var anspent.

Varmeomslag om nakken høres ut som en bra idé også! Men det beste av alt er massasje og stryking, om du har en kjæreste så anbefaler jeg å bruke ham til det. Når han stryker meg lett på armene og ryggen så tar det fokuset bort fra smerten, og når han gir meg en skuldermassasje så kan den forsvinne helt. Selv om sex er det aller siste man orker under migrene, så hjelper det faktisk også med litt erotiske berøringer og kyss. Anfallene er konsekvent MYE kortere når han er her, om det er psykisk eller fysisk vet jeg ikke helt, men det fungerer i hvert fall å bli kost med for min del.

Endret av Anjelika
Skrevet

jeg har også migrene og sliter fryktelig med stress til tider. akkurat nå er det eksamensnerver :S det eneste rådet jeg har til deg er å skrive ned ting du skal gjøre, så har du kontroll. hvis det er noe du tenker veldig mye på, skriv det til deg selv i en slags dagbok. det gjør jeg når jeg beskymrer meg over ting, gruer meg el. jeg stresser over alt! og det er utrolig slitsomt. så derfor skriver jeg ned avtaler, jobb, ja alt jeg skal gjøre i en planlegger.. også har jeg en dagbok lignende ting på datan min, hvor jeg skriver ned tankene mine :) det hjelper meg ganske mye til tider faktisk. for når jeg har skrevet det ned, så klarer jeg på en måte å legge det bort..

en annen ting som påvirker migrenen min kanskje mest er at jeg har søvnproblemer, fast døgnrytme er viktig! og grunnen til at jeg ofte ikke får sove er at jeg tenker for mye når jeg skal legge meg... haha.. da må jeg skrive det ned og legge det fra meg.. :P

Gjest Eivor
Skrevet

Takk for mange fine svar.

Som det blir poengtert her, så er jeg en rolig person utad. Det er i tankene mine jeg stresser veldig. Jeg føler meg rett og slett ikke helt i balanse/harmoni med meg selv. Ikke vet jeg hvordan jeg skal "komme i balanse" heller. Noen konkrete ting jeg kan gjøre? Boktips? Hva som helst! :)

• 6 måneder senere...
Skrevet

Hei. Ville bare si at jeg har det akkurat som deg, men nå er det flere mnd siden dette inlegget, så du har kanskje funnet noe som hjelper?

Hilsen Anne

Skrevet

Ingen? :(

Ser dette er leeeeeeeenge siden, men musikk skal visst senke stressnivået: lenke her

Ellers så syns jeg både spikermatte, og lister fungerer bra... I tillegg har jeg begynt å skru av TV'n litt før om kvelden og heller legge meg og lese litt bok...! :) Og da gjerne bøker av en kategori som er så virkelighetsfjern fra meg selv at jeg ikke kan relatere på noen som helst måte til de problemene som angår hovedpersonen...;)

Skrevet

Jeg får også migrene av stress, og legen satte meg på propranalol/betablokkere/blodtrykksdempende medisiner sporenstreks, etter at andre leger på 10 år ikke hadde gjort det.

Hun sa at når man er stresset , i kroppen eller i hjernen med tanker, så stresses også hjertet og øker frekvenser av pumping. Medisinene "roer" ned hjertet og gjør at stresset ikke blir så ille som til vanlig, og derfor mindre migrene.

En helt ny verden etter dette, og jeg blir sjelden stresset. FØr var det hver eneste dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...