Gå til innhold

Vi skal begynne å spise sunt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har da tenkt til å legge om kostholdet vårt litt..

Vi spiser som regel kyllingfilet, svinekjøtt og biffkjøtt.. Veldig lite kjøttdeig og andre farse produkter..

Fisk blir det veldig lite av, det er kun når jeg lager fiskegrateng at det blir fersk fisk, rett og slett fordi samboer ikke takler konsistensen av kjøttet til fisken... Fiskepinner går også greit siden det er oppmalt kjøtt..

Det er hovedsaklig tilbehøret vi sliter litt med.. Hva er sunt tilbehør? Og ikke minst: saus? Hvordan kan jeg lage en sunn saus fra bunnen av, som passer til kyllingfilet og svinekjøtt... Jag kan kun lage hvit og brun saus fra bunnen, samt fløtesaus, men jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal bruke som basis til andre sauser.. (og ja, jeg synes at middagen skal ha saus, hvis ikke blir det for tørt, og jeg ihjelsteker ikke kjøttet ;) )

Så da er egentlig spørsmålene mine:

Tips til hva vi kan ha som tilbehør? (vi bruker selvsagt en del grønnsaker..)

Hvordan kan jeg lage hjemmelaget relativ sunn saus?

Og hvis noen har gode oppskrifter tar jeg i mot med stor takk! :jepp:

Håper noen kan hjelpe oss :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Syringa_Lilac
Skrevet

Så da er egentlig spørsmålene mine:

Tips til hva vi kan ha som tilbehør? (vi bruker selvsagt en del grønnsaker..)

Hvordan kan jeg lage hjemmelaget relativ sunn saus?

Og hvis noen har gode oppskrifter tar jeg i mot med stor takk! :jepp:

Håper noen kan hjelpe oss :)

Skjønner godt hva du meiner, sambo er ikkje overbegeistra for fisk han heller (sjøl om han knapt har spist fisk siden han bodde hos foreldrene sine for godt over 10 år siden), han kan spise fiskepinner, og han sier han hadde smakt om eg hadde lagd til ein fiskemiddag, det gjenstår å se.. Han spiser dessverre lite grønnsaker i tillegg.

Tilbehør:

Grønnsaker, enten fryste blandinger fra butikken (bukettblanding er min favoritt til omtrent all slags mat, fordi det er så mye forskjellig i den) eller kjøpe inn råvarer og koke.

Fullkornris eller fullkornpasta.

Salat.

Her kan du nok finne ein del sunne oppskrifter, evt kikke over og kanskje bruke tilbehøret til diverse middagsoppskrifter der til ein middag du lager :)

http://www.matprat.no/tema.aspx?tema=sunn

og noen her

http://www.matoppskrift.no/sider/fettredsok.asp

Sunne sausoppskrifter, eg kan ingen sjøl dessverre, men du finner nok noen gode på matprat.no

Gjest Iril
Skrevet

Du kan jo lage dine egne fiskeboller eller egne fiskepinner av fersk fisk, det gjør vi. Har litt samme problem med en mann som ikke er veldig glad i fisk.

Skrevet

Tomatsaus er jo veldig sunt når du lager den selv og kontrollerer ingrediensene. Jeg synes kylling og tomatsaus går kjempefint sammen, og det er så mye sunt tilbehør som passer til tomatsaus.

Skrevet

Jeg håper dere spiser nok omega-3 ;)

Et kosthold uten fisk (når man ikke er allergisk) høres merkelig ut for voksne mennesker...

Gode sauser til svinekjøtt og kylling kan for eksempel være å lage wok. Skjære kjøttet i biter, marinere det i like deler olivenolje og soyasaus. Supplere med krydder etter ønske, for eksempel hvitløk, sitronsaft, karri, chili osv. Stekes, og på slutten av steketiden heller man over buljong som får koke litt inn. Smakssettes med den type saus man ønsker å ha, for eksempel enten karri eller soyasaus eller søt chilisaus.

Skrevet

Takk for mange tips! Tomatsaus skal absolutt prøves!

Wok lager vi ofte, med forskjellige sauser og grønnsaker :)

Jeg synes det er helt greit å spise fisk (så lenge den ikke kun er kokt, men grillet eller stekt...), men så lenge samboer ikke takler konsistensen så har det ikke så mye å si hvordan jeg krydrer eller tilbereder den.. Men jeg skal prøve på hjemmelagde fiskepinner! Det er jo absolutt mye bedre enn frosne!

Skrevet

Jeg sliter litt også med saus, fordi jeg synes middager ofte bli så kjedelig med ren kjøtt og kun grønnsaker..

Men jeg pleier å lage kalde sauser blir mer som en dip, og det fungerer kjempebra for meg :)

Er ofte yoghurt naturell + krydder + 1 ss lett-majones for da blir den litt mer fyldig og ikke så yoghurt-smak på.

Pleier også å ha chili-ketchup og sennep som "saus" :) Ellers så pleier jeg hive oppi en boks grovhakkede tomater + krydder sammen med grønnsakene, det smaker også godt.

Dette sparer jeg penger på, tid på og ikke minst oppvask på..

Merkelig å ikke like noen typer fisk? De er jo veldig forskjellige i konsistens.. Vi pleier å ha sei til middag en dag i uken og det smaker omtrent som kylling når det blir stekt (med de rette krydderne), men inneholder jo lite omega-3, det får vi heller gjennom pålegget.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser fisk på brødskiva hver dag så jeg slipper å lage så mye fisk til middag. Heller makrell i tomat enn en torskefilet.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Et kosthold uten fisk (når man ikke er allergisk) høres merkelig ut for voksne mennesker...

Jeg tror ikke det er så uvanlig, vi har heller ikke fisk til middag noen gang, da snakker jeg om aldri. Og det er ikke så veldig mange av familiene/vennene våre som spiser fisk til middag mer enn 1-2 ganger i året.

Skrevet

Jeg sliter litt også med saus, fordi jeg synes middager ofte bli så kjedelig med ren kjøtt og kun grønnsaker..

Men jeg pleier å lage kalde sauser blir mer som en dip, og det fungerer kjempebra for meg :)

Er ofte yoghurt naturell + krydder + 1 ss lett-majones for da blir den litt mer fyldig og ikke så yoghurt-smak på.

Pleier også å ha chili-ketchup og sennep som "saus" :) Ellers så pleier jeg hive oppi en boks grovhakkede tomater + krydder sammen med grønnsakene, det smaker også godt.

Dette sparer jeg penger på, tid på og ikke minst oppvask på..

Merkelig å ikke like noen typer fisk? De er jo veldig forskjellige i konsistens.. Vi pleier å ha sei til middag en dag i uken og det smaker omtrent som kylling når det blir stekt (med de rette krydderne), men inneholder jo lite omega-3, det får vi heller gjennom pålegget.

Sånn dippsaus blir det ofte her også, men med rømme.. Men jeg skal absolutt prøve med yoghurt naturell (regner med at det blir sunnere?)

Har prøvd å gi han seifilet.. Eller, mamma laget, men det falt ikke i smak... Men hva med breiflabb? Mener å ha hørt at det er mer kjøtt konsistens på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...