Gå til innhold

Blackpuma skal bli sunn


Blackpuma

Anbefalte innlegg

En kort introduksjon:

Jeg er en jente på 18 år som går videregående skole. Bor for meg selv og trives godt med det :) Etter at jeg flyttet for meg selv for omkring en måned, så har jeg begynt å trene og å spise sunt og ønsker å gå ned litt i vekt. Vet ikke min nåværende vekt, men lå på omkring 73 kg en stund før jul. Er 160 høy, så jeg vet selv at dette er alt for mye i forhold til høyden. Ønsker å komme meg ned til under 60 kg, men har ikke vekt, så går mer på at jeg vil bli fornøyd med meg selv. Ikke slankeprosjekt dette, selv om jeg håper det går litt nedover på vekten også. Jeg vil bli SUNN og SPREK! :)

Vel, jeg har et normalt og sunt kosthold til vanlig. Prøver å ikke skeie ut på hverdagene, men har det slik at jeg kan spise hva jeg vil på lørdagen. Har en tendens til å spise litt for lite, kanskje, men prøver å spise nok for å holde forbrenningen igang.

Når det gjelder trening så har jeg funnet ut at jeg liker å jogge. Har funnet et treningsprogram som passer meg perfekt og følger det. Målet er å kunne jogge 10 km/60 minutter til høsten. Programmet finnes på southbeach.no - jeg følger riktignok ikke dietten der da. Kommer nok til å begynne med styrketrening etterhvert, men foreløpig holder det med jogging tre ganger i uka. Er veldig avhengig å ha et strikt program for å komme meg ut.

Skal oppdatere så ofte som jeg kommer på, og kommer til å skrive om både trening og kosthold.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag har jeg jogget. Har kommet til uke 5 i treningsprogrammet og jeg holder fortsatt ut. Lengste treningsperioden min i løpet av mine 18 år. Skal trene på torsdag og søndag også, i tillegg til at jeg regner med at jeg skal få til noen gåturer på "fridagene" mine. Gleder meg faktisk til å jogge, for jeg vet at jeg skal øke antallet minutter neste gang, og det er alltid like morsomt å merke at jeg faktisk klarer det! Motivasjon! :)

Merket også at en shorts som alltid har vært liten er bare litt liten nå. :) Jeg tar, som nevnt, ingen mål eller veier meg, så jeg får bare det jeg ser i speilet. Tror det er likeså sunt som å bli opphengt i mål i form av cm og kg.

I morgen(i dag) har jeg bursdag, men skal nok ikke skeie ut nevneverdig. Det får jeg ta på lørdag når jeg skal feires. :) Kan legge ut hvordan jeg spiser en vanlig dag senere. Nå er det sent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen :blåse:

Ser ut til at du er godt i gang, kjempebra! :) Håper du klarer målet ditt, skal følge med her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gina_: velkommen skal du være;)

Jeg lovte så fint å ikke skeie ut nevneverdig i dag, men etter utskeielse 1*, dro jeg hjem hvor jeg ble servert utskeielse 2**, utskeielse 3***, utskeielse 4**** og utskeielse 5*****. Jeg kan jo ikke si nei(all maten i dag ble utskeielser med unntak av en halv banan). Og jeg skal feire på lørdag også. SUPERT :) neida, jeg får tåle denne utskeingen. Blir ikke 18 hver dag). Skal jogge i morgen(ved mindre jeg stryker på oppkjøringen, da depper jeg i stedet), så trøster meg med det. Også har jeg gått 12000 skritt i følge mobilen min, så det er ikke så verst.

(*tre sjokoladeboller og en iskaffe **middag med masse saus, ***bær med krem, ****sjokoladehjerte som søte lillesøs hadde laget og *****kake med krem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkjøringen gikk dessverre dårlig, så ble en slapp dag. Har ligget på sofaen og sovet. Spist litt lite, men sunt for det meste(bare et lite "plommen i egget"). I morgen må jeg jogge riktignok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så kjedelig med oppkjøringen :( Skjønner godt man mister litt futten da. Mange forventninger som plutselig må utsettes litt og sånt, blir litt tom. Tror det var lurt å ta en hviledag :)

Du skal se at neste gang går det bra! :) Lykke til med trening imorgen, jeg vurderer også å ta en liten økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble litt skuffet, selv om jeg skjønner absolutt hvorfor hun strøk meg. Nervøs og usikker jente + skummel og streng sensor går sjelden fint. Fikk høre etterpå at hun visstnok kalles "strykejernet". :P Går nok fint neste gang.

Har vært ute og jogget i det fine været! I dag tror jeg at jeg må ha fått i meg litt for lite energi, for kroppen var sliten, men ikke pusten. Det er litt uvanlig for min del, som pleier å pese når jeg har løpt så lenge som jeg skal. Gøy å se at kondisjonen er forbedret i det minste :)

Endret av Blackpuma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jogget i dag. Det er veldig godt, og jeg blir bestandig positivt overrasket over hvor mye jeg mestrer å jogge. Nå ser jeg at programmet begynner øke joggingen fort, så fremover blir det spennende! Trodde aldri jeg skulle bli en av de som liker å jogge. Håper jeg fortsetter med det mye fremover, det er jo kjempemotiverende!

Er ferdig med uke 5 på treningsprogrammet nå, så da er det bare 7 uker igjen før jeg kan jogge i 30 minutter uten å død og at jeg skal hoppe over på et annet program som skal få meg til å kunne jogge i 60 minutter!

Og ellers var jeg kjempeflink i dag. Det var servert masse kaker, potetgull og godteri når noen kom på besøk og jeg var superflink. En liten stemme inni meg sa at jeg kunne spise litt, siden jeg ikke spiste så mye i går, men fornuften kontrollerte meg! :) Spiste en appelsin i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jogget i dag. Det er veldig godt, og jeg blir bestandig positivt overrasket over hvor mye jeg mestrer å jogge. Nå ser jeg at programmet begynner øke joggingen fort, så fremover blir det spennende! Trodde aldri jeg skulle bli en av de som liker å jogge. Håper jeg fortsetter med det mye fremover, det er jo kjempemotiverende!

Er ferdig med uke 5 på treningsprogrammet nå, så da er det bare 7 uker igjen før jeg kan jogge i 30 minutter uten å død og at jeg skal hoppe over på et annet program som skal få meg til å kunne jogge i 60 minutter!

Og ellers var jeg kjempeflink i dag. Det var servert masse kaker, potetgull og godteri når noen kom på besøk og jeg var superflink. En liten stemme inni meg sa at jeg kunne spise litt, siden jeg ikke spiste så mye i går, men fornuften kontrollerte meg! :) Spiste en appelsin i stedet.

Så flott at du har kommet så langt på et program! Er det Løplabbet sitt du følger? Har nettopp begynt på deres program i alle fall :)

Godt at man klarer å være fornuftig av og til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gina_ : Følger dette her. Det er for folk som er helt utrente. Synes det er veldig motiverende og bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skal begynne å skrive opp hva jeg spiser også, så jeg får litt kontroll på det :)

Frokost: To knekkebrød med salat, krydderskinke og ost.

Mellommåltid: Eple

Lunsj: Havregryn

Mellommåltid: to lakerol og 1 dl iste(fikk av en venninne)

Middag: Linser

Ingen trening i dag. Hadde egentlig tenkt å gå en liten tur, men sovnet på sofaen(og det har jeg gjort altfor ofte i det siste!), så mistet litt lysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skal begynne å skrive opp hva jeg spiser også, så jeg får litt kontroll på det :)

Frokost: To knekkebrød med salat, krydderskinke og ost.

Mellommåltid: Eple

Lunsj: Havregryn

Mellommåltid: to lakerol og 1 dl iste(fikk av en venninne)

Middag: Linser

Ingen trening i dag. Hadde egentlig tenkt å gå en liten tur, men sovnet på sofaen(og det har jeg gjort altfor ofte i det siste!), så mistet litt lysten.

Det er jo mye igjen av dagen, flott vær også (i hvert fall i Oslo).. hint hint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg går en tur litt senere. Må dessverre gjøre litt skolearbeid først.. :/

Og jeg har spist usunt nå. Heiv innpå 3 sånne påskeegg fra freia. Kjøpte de i stad, siden de var på salg og tenkte å spare til lørdag, men av en eller annen grunn ble jeg ekstremt godtesjuk. Men kan trøste meg med at det har skjedd meget sjeldent i det siste. Og det skal fortsette sånn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mat i dag:

Frokost: havregryn med skummet melk.

Lunsj: To knekkebrød med leverpostei.

Middag: Grønne linser.

Kvelds: Knekkebrød om jeg blir sulten.

Spiser jeg litt lite, kanskje?

Var ute og jogget i dag, og det var som vanlig veldig godt når jeg først kom meg ut. Om jeg ikke regner med oppvarming og nedtrapping så trener jeg i 17 minutter nå, hvorav 13 av dem er jogging. Det synes jeg er bra med tanke på utgangspunktet ;) Øker fort nå også, så håper jeg klarer å henge med. Er riktignok litt bekymret for et par ting: joggeløypen min er slik at det er mye nedover på starten, noe jeg er redd gjør at jeg ikke blir så sprek som jeg burde bli. Det andre er at jeg ikke har ordentlige løpesko enda, er ganske redd for å få vondt i hofter/knær/ankler eller lignende. Håper det går bra til juli, for tror ikke jeg har råd før det. Skal spare til reise i sommer, så må prioritere det først nå.

Det jeg har tenkt mye på i det siste er at jeg absolutt burde begynne å trene styrke. Jeg er ikke spesielt glad i styrketrening, men vet at det er/blir nødvendig for å få progresjonen jeg ønsker. Problemet er at om jeg skal klare å drive med styrke så må jeg ha et program, og har foreløpig til gode å se et styrkeprogram uten å være nødt til å bruke manualer/apparater.

Men alt i alt er jeg jo fornøyd med dagens innsats :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lenge siden jeg har skrevet nå. Det er mye fordi jeg har mistet motivasjonen i det siste. Begynte med at jeg spiste litt mye usunt i en periode, så da fikk jeg såpass dårlig samvittighet at det gikk veldig utover planen. Så da sitter jeg her da. Ikke trent noe denne uka, spist noe usunt hver dag unntatt i dag og skal til Oslo i hele helgen. Med Osloturen kommer det med både alkohol og sikkert en del usunn mat. Jeg satser på å komme sterkt tilbake neste uke. Nå har jeg vært gjennom 7(eller 6, er ikke sikker) uker av programmet mitt, så nå må jeg fullføre. I tillegg så har jeg spist forholdsvis sunt lenge nå. Har sett i det siste at jeg har en tendens til å spise når jeg kjeder meg(sitter en del alene, så da blir det fort at jeg kjeder meg).. Det har heldigvis ikke vært sånn lenge, så jeg tror jeg lett kan komme på rett spor om jeg er innstilt på det. Skal i det minste ikke ha noe godteri stående i huset(leiligheten) for da vet jeg at jeg spiser det før eller siden.

MEN nå skal jeg til Oslo :D Gleder meg veldig! Så skriver jeg nok etter helga, da skal treningen og spisingen back on track. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet hjem fra Oslo. Hadde en fantastisk fin helg, men det ble litt alkohol og godteri.

Har nettopp vært ute på joggetur. Godt å komme i gang igjen, tross for at jeg har litt vondt i hodet. Spisingen går ok, men merker at jeg burde spise litt mer(spesielt på dagene jeg trener). Bor jo for meg selv, så er litt trang økonomi, så bli veldig ensformig(frokost: havregryn, lunsj: knekkebrød med leverpostei, middag: ofte pasta, linser eller lignende, kveldsmat: knekkerbrød eller ingenting + mellommåltider som er gjerne ett eple og en yoghurt i løpet av dagen). Men det ordner seg jo, og jeg gjør mitt beste. I dag har jeg laget gresk salat, og det er fantastisk godt! Men nok snakk nå. Forholdsvis fornøyd med dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En og en halv time etter innlegget ble postet, så kaster jeg opp. Forklarer hvorfor det var litt tungt å trene i dag(kroppen ville egentlig ikke mer, men jeg fortsatte). Føles bortkastet å ha spist og brukt penger på mat som har kommet opp igjen. Det var det første jeg tenkte :P menmen.. tror kanskje det bare var den ene gangen, føler meg mye bedre nå. Håper det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite jogging i det siste, to ganger sist uke bare. Skulle ut en tur i dag, og dum som jeg var lagde jeg muffins og spiste mange. Tenkte det gikk fint, og tvang meg ut på tur. Etter 10 meter hadde jeg hold. Etter ca 7 minutter jogging måtte jeg innse at jeg hadde tapt. Umulig å jogge med hold, tuuuuung kropp og oppblåst mage. I tillegg var jeg kvalm. Nå føles det ut som om jeg har vært på fylla. Vondt i hodet og slapp. Får virkelig føle virkningen av dårlig mat nå! Ikke gøy.

Ellers kjenner jeg at kroppen verker etter nye treningsklær. Spesielt sko! Er vel mer meg som verker etter en joggetights og en litt fin t-skjorte. :P

Jaja, prøver igjen i morgen(resten av muffinsene skal jeg ta med på skolen og gi bort!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...