Gå til innhold

Trenger litt hjelp!


frk.ompalompa

Anbefalte innlegg

Jeg er nå veldig motivert til å stramme opp fisken en del.. MEN jeg har ikke så mye erfaring og kunnskaper om trening.

Hvis jeg trener mage, rumpe, rygg med noen faste øvelser 4-5 dager i uka, er det for mye? Ikke sånn en times trening liksom, men at jeg tar noen øvelser på hvert område hver dag i ukedagene. 2-3 ganger i uka går jeg på body pump. Jeg prøver også å få inn kondisjonstrening som step eller løpetur 2 ganger i uka. Høres dette ut som en okei plan?? Eller noen som har forslag til en bedre treningsplan? Har et ønske om å se resultater "kjapt" så er usikker på om dette er den beste treningsplanen for å oppnå et "kjapt" resultat.

Målet er å gå ned i vekt, 15 kg. Er 158 cm høy og veier 75 kg. Så er en del overvektig. Så må selvfølgelig legge om kostholdet, og det skal jeg klare :)

Håper noen har tid til å hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så kult at du skal setta skikkelig i gang!

Veldig optimistisk program. Min første tanke er at hvis du ikkje er vant til å trena så høres detta litt FOR optimistisk ut.

2X step eller løping, 3X bodypump og I TILLEGG 5X egentrening, det blir til sammen 10 treningar per veka. Er det realistisk? Hvis du allerede går på bodypump (er det utholdenhetstrening ala aerobic?), vil eg anbefala deg å innføra ein eller to styrkeøkter i veka, der du trener heile kroppen kvar gang. Trenger ikkje vera så mye eller lenge, bare at du kjem i gang med ein rutine.

Det finst dessverre ingen bra måtar å få kjappe resultater på. Kun dårlige måtar, og dei er i sannhet kjappe løysingar: easy come, easy go. Eg har sjøl "slanka" på meg over 20 kilo i løpet av livet.

Beklager om eg høres litt negativ ut, intensjonen er å væra hjelpsom. Hvis du setter deg små delmål som er innanfor rekkevidde blir det enklare å nå dei.Og når du når eit mål vert du motivert vidare til neste mål...

Synst eg då :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på svar, var derfor jeg søker hjelp her fordi at jeg ikke kan noe særlig om trening, så ikke vær redd for å virke negativ :)

Med egentreningen tenker jeg f.eks 100 situps hver kveld.. Så føler ikke at jeg kan anse det som en treningsøkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør situps, det er en lite effektiv øvelse og direkte skadelig for korsryggen. Gjør f.eks. planken i stedet (eller nesten hva som helst som ikke innebærer belastning på krummet korsrygg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet med tre økter i uka, to med kardio a 30-45 minutter, og en med forholdsvis tung styrke for bein/rumpe, rygg, bryst og litt på mage og armer. Dersom du er relativt utrent, trenger du noen dager pause mellom hver trening, ikke minst for å unngå skader som kan komme om du starter for raskt og hardt.

Etter et par-tre uker eller når du føler dette går fint, kan du legge til en økt til med styrke eller kardio. Jeg regner med at det første målet ditt er å gå ned i vekt, og så etterhvert stramme opp? Da ville jeg kanskje kjørt tre økter kardio i begynnelsen, og så lagt til litt styrke før/etter den ene, og tatt en ren styrkeøkt i uka. Det blir altså to rene kardioøkter, en kardio-styrkeøkt, og en ren styrkeøkt i uka.

Når du begynner å nå den vekta du trives med, ville jeg gradvis gått over til mer styrke, og mindre kardio for å forme og stramme opp kroppen. Etterhvert vil du jo også selv merke hva som fungerer best for deg:)

Lykke til:)

Og ps. Enig med han over. Ikke gjør så mye situps. Ta heller tung magetrening på 3x10-15 repetisjoner et par ganger i uka. Det gir mye bedre resultat og tar mindre tid. 100 situps tar myyye tid og er lite effektiv trening. Dersom målet ditt er å slanke bort magefett, ville jeg heller brukt tid på tredemølla:)

Endret av kanel23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør så mye situps.

Presisering: Ikke gjør noen situps.

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Planken er definitivt best ja.

Det går an å ta sit-ups som er modererte, der du har beina opp eller holder ein ball mellom beina. På den måten er korsyggen heile tida nedi bakken og du utsetter den ikkje for noe tull.

Kanel sier mye fornuftig. Start enkelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd alle sammen! Nå er jeg i gang :):trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode råd alle sammen! Nå er jeg i gang :):trene:

Så bra! Lykke til! :) Og husk at det kan vere litt tungt i starten, men det blir bare bedre og bedre om du holder ut de første to månedene!

Vil forresten anbefale deg dette opplegget. Jeg synes det er veldig inspirerende, men følger det bare til en viss grad:)

https://www.tn.no/assets/Content/RYP/Release-YOUR-potential-v2_1.pdf

Endret av kanel23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...