Jubii Skrevet 4. mai 2010 #1 Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg har noen spørsmål til dere som har tatt båtførerbevis: Gikk dere på kurs eller leste dere pensum selv? Er det vanskelig å lære seg teorien selv? Trenger man kurs(ene) for å bli en god båtfører? Dette er sikkert individuelt, men lærer man mer på kursene enn man gjør av å lese bøkene? Navigering med kart; hva gikk desse spørsmålene ut på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorn Skrevet 4. mai 2010 #2 Del Skrevet 4. mai 2010 Jeg tok kurset på ungdomsskolen, for en syv, åtte år siden. Husker overhodet ingenting av det vi lærte på kurset! Men jeg har da den lille lappen med passbilde stiftet fast som forteller at jeg besto kurset, så kjøre båt har jeg lov til! :S Vi lærte ingenting om å faktisk kjøre båt, vi satt mye med formler og passer for å finne vinkler for kollisjonskurser og hvem som hadde rett til å kjøre hvor av store og små båter og den slags, også lagde vi noen knuter. Og lærte hvilke lanternefarger som er på hvilke side. Husker vi alle satt igjen og lurte på om vi skulle lære noe vi virkelig kom til å trenge, for det som faktisk var relevant for oss, ble såvidt nevnt. Det var mye fokus på hvordan store båter skulle komme inn mot havnen og den type ting (her vi brukte formler og passer mest...). Om det fortsatt er samme greiene, klarer du fint å lese deg til det selv, vil jeg tro. Men nå har det jo blitt en stund siden, så de kan jo godt ha forandret på alt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Max Magnus Skrevet 4. mai 2010 #3 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Jeg har noen spørsmål til dere som har tatt båtførerbevis: Gikk dere på kurs eller leste dere pensum selv? Er det vanskelig å lære seg teorien selv? Trenger man kurs(ene) for å bli en god båtfører? Dette er sikkert individuelt, men lærer man mer på kursene enn man gjør av å lese bøkene? Navigering med kart; hva gikk desse spørsmålene ut på? 1: Jeg gikk på kurs i regi av jobben 2: Teorien er enkel og går ut på kartforståelse, knuter og regning av hastighet/avstand 3: For å bli god på båtkjøring må du kjøre båt. Teorien gir deg kunnskap om hvordan du skal ferdes trygt på vannet - ikke hva du skal gjøre for å kunne kjøre den. 4: Vet ikke, jeg hadde ikke bøker 5: Hva de forskjellige tegnene på kartet betyr Endret 4. mai 2010 av Max Magnus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 4. mai 2010 #4 Del Skrevet 4. mai 2010 Vi lærte ingenting om å faktisk kjøre båt, vi satt mye med formler og passer for å finne vinkler for kollisjonskurser og hvem som hadde rett til å kjøre hvor av store og små båter og den slags, også lagde vi noen knuter. Og lærte hvilke lanternefarger som er på hvilke side. Husker vi alle satt igjen og lurte på om vi skulle lære noe vi virkelig kom til å trenge, for det som faktisk var relevant for oss, ble såvidt nevnt. Det var mye fokus på hvordan store båter skulle komme inn mot havnen og den type ting (her vi brukte formler og passer mest...). Hvis du skal ferdes i trafikkert havn så er det faktisk veldig viktig for deg å vite om vikeplikter, hvilken side av en stake du skal passere og så videre. Hvis du syns hvilken side de forskjellige lanternefargene er på er uvesentlig for å føre båt burde du kanskje ikke ha den båtlappen. Alle de tingene du nevner er utrolig viktige når man skal ferdes på fjorden, selve det mekaniske med å starte/styre/stoppe båten er ikke det man har båtførerbevis for. Det er for at alle skal kunne sjøens trafikkregler og dernest unngå ulykker. Du tenker deg nok om igjen den dagen du blir rent i senk av hurtigbåten fordi du ikke visste at det er vikeplikt for nyttefartøy, eller den dagen du går rett på en båt i mørket fordi du ikke ser hvor den går siden du ikke kan fargene. Da er det kanskje ikke så uvesentlig å kunne de tingene likevel. Hva er det egentlig du synes er viktig å kunne for å føre båt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 5. mai 2010 #5 Del Skrevet 5. mai 2010 Det å lære seg de ulike sjømerkene, hvor man skal kjøre, hva de forskjellige stakene betyr osv. er ganske viktig. Ferdes du langs kysten er det nok av dem og det er fort gjort å gjøre feil. Ferdes du inne i en fjord er nok ikke faren stor, da har du som regel flere hundre meter under kjølen... Navigering etter kompass er vel også noe du lærer, men som de færreste bruker i realiteten. GPSer og plottere gjør nok at peiling med kompass er svært lite brukt. Den praktiske båtkjøringen lærer du ikke noe av, det må du gjøre selv. F.eks det å lære seg hvordan kjølbåter oppfører seg ift. drevbåter og bruk av ulike spring er vel ikke pensum så vidt jeg vet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jubii Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 5. mai 2010 Takker for svar:) Tror jeg satser på å lese teorien selv, og så får det briste eller bære på prøven (forhåpentligvis bære;D) Utifra pensum på sjofartdir.no så skal man kunne navigere med kart & kompass. Får man utdelt kart som man skal finne ut av på prøven? " kan finne retninger ved hjelp av et kompass, og kunne bruke sjøkart sammen med kompasset" (Ja, jeg vet dette sikkert er noe man skal kunne uansett, men tror akuratt dette blir vanskelig å lære på egenhånd.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 5. mai 2010 #7 Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg har ikke tatt den selv, men kjenner en del som har tatt den, og ja, du får utdelt kart og kompass på prøven. De fikk iallefall bruk for å peile etter kompass... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jubii Skrevet 5. mai 2010 Forfatter #8 Del Skrevet 5. mai 2010 Jeg har ikke tatt den selv, men kjenner en del som har tatt den, og ja, du får utdelt kart og kompass på prøven. De fikk iallefall bruk for å peile etter kompass... Okey, thanx:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 5. mai 2010 #9 Del Skrevet 5. mai 2010 Man får ikke ut kompass på prøven! Man får kart, i tillegg bør kurssted eller elev stille med linjal og passer. Det vil komme spørsmål hvor man må finne retninger ut fra kompassrosen som er trykket i kartet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thorn Skrevet 13. mai 2010 #10 Del Skrevet 13. mai 2010 Hvis du skal ferdes i trafikkert havn så er det faktisk veldig viktig for deg å vite om vikeplikter, hvilken side av en stake du skal passere og så videre. Hvis du syns hvilken side de forskjellige lanternefargene er på er uvesentlig for å føre båt burde du kanskje ikke ha den båtlappen. Alle de tingene du nevner er utrolig viktige når man skal ferdes på fjorden, selve det mekaniske med å starte/styre/stoppe båten er ikke det man har båtførerbevis for. Det er for at alle skal kunne sjøens trafikkregler og dernest unngå ulykker. Du tenker deg nok om igjen den dagen du blir rent i senk av hurtigbåten fordi du ikke visste at det er vikeplikt for nyttefartøy, eller den dagen du går rett på en båt i mørket fordi du ikke ser hvor den går siden du ikke kan fargene. Da er det kanskje ikke så uvesentlig å kunne de tingene likevel. Hva er det egentlig du synes er viktig å kunne for å føre båt? Tror nok jeg skal klare å unngå å bli påkjørt av hurtigbåtene Det jeg ville frem til, som tydeligvis ikke kom klart frem i hele tatt i innlegget mitt, var at det jeg syns er nødvendig å kunne, som lanterner, knuter, merking av holmer, og den slags, er slikt man vanligvis kan om man pleier å ferdes på sjøen. Og det var det vi hadde minst om. Altså, vi lærte ikke noe nytt som var nyttig. For nei, jeg syns ikke det er viktig å kunne formel for kollisjonskurs dersom båt A holder den farten og kursen og båt B holder den farten osv. Beklager. I tillegg syns jeg godt vi kunne hatt førstehjelp, noe vi ikke var bortpå engang. Så jeg kan med hånden på hjertet si at jeg at ikke lærte å kjøre båt (og da snakker jeg ikke rent teknisk) på det kurset, det lærte jeg på sjøen, gjennom praksis. Hvis det er noen trøst har jeg ikke båt nå, så du slipper nok å møte meg på sjøen med det første Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 14. mai 2010 #11 Del Skrevet 14. mai 2010 Helt på siden, hurtigbåtene er ikke redde for å passere deg med noen få meters klaring i 15-20 knop, har vært borti det faktisk. Det skal nevnes at det slett ikke var jeg som lå i veien, det var et relativt trangt sund... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 14. mai 2010 #12 Del Skrevet 14. mai 2010 Tror nok jeg skal klare å unngå å bli påkjørt av hurtigbåtene Det jeg ville frem til, som tydeligvis ikke kom klart frem i hele tatt i innlegget mitt, var at det jeg syns er nødvendig å kunne, som lanterner, knuter, merking av holmer, og den slags, er slikt man vanligvis kan om man pleier å ferdes på sjøen. Og det var det vi hadde minst om. Altså, vi lærte ikke noe nytt som var nyttig. For nei, jeg syns ikke det er viktig å kunne formel for kollisjonskurs dersom båt A holder den farten og kursen og båt B holder den farten osv. Beklager. I tillegg syns jeg godt vi kunne hatt førstehjelp, noe vi ikke var bortpå engang. Så jeg kan med hånden på hjertet si at jeg at ikke lærte å kjøre båt (og da snakker jeg ikke rent teknisk) på det kurset, det lærte jeg på sjøen, gjennom praksis. Hvis det er noen trøst har jeg ikke båt nå, så du slipper nok å møte meg på sjøen med det første Signerer denne Det man burde hatt på et slikt obligatorisk kurs er generelt båtvett. Dvs, de "uskrevne" reglene som at man skal kjøre forsiktig i områder hvor folk bader, være forsiktig rundt båter med dykkerflagg osv. Sikkert flere ting også, men disse to er det som irriterer meg mest. Og når man først skal lære folk knuter synes jeg også de kunne nevnt noe om at det er lurt å kaste uti dreggen _før_ båten står å stanger inni fjellet og motoren er avskrudd. Fantastisk mange som ikke har skjønt dette (mulig det er et oslofjord-fenomen da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mikako Skrevet 14. mai 2010 #13 Del Skrevet 14. mai 2010 Både jeg og kjæresten forberedte oss til båtførerprøven ved hjelp av http://www.batforerproven.com/ Det koster riktignok litt, men man får både et veldig flott nettkurs(med videoer, animasjoner, tegninger) og man får tilsendt en materialpakke som inneholder kart(samme som man får utdelt på selve prøven), linjal, teorihefter og m.m. Kjæresten så over nettkurset en gang, og sto med glans. Jeg leste teoriheftet en gang g så over nettkurset en gang, og sto også uten problem Ang. båtvett: Dette var en del av pensum, og viktig på prøven! Både ferdsel i badeområder og ferdsel rundt båter med dykkerflagg ble nevnt i litteraturen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mikako Skrevet 14. mai 2010 #14 Del Skrevet 14. mai 2010 På prøven fikk jeg passer og linjal, IKKE kompass. Jeg måtte regne ut fra kompassrosen på kartet.. Og må bare få si at båtførerbeviset ikke gjør deg god på å kjøre båt. Mye øving må til, og dette må man ta på privaten. Selv har jeg som nevnt bfbeviset, men må ærlig innrømme at jeg aldri har ført en båt, og at jeg egentli er sjøredd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 14. mai 2010 #15 Del Skrevet 14. mai 2010 Ang. båtvett: Dette var en del av pensum, og viktig på prøven! Både ferdsel i badeområder og ferdsel rundt båter med dykkerflagg ble nevnt i litteraturen.. Ah, så bra Da jeg tok den besto delen om badeområder av "disse bøyene markerer en strand, ikke kjør båt innenfor", og av flagg var det kun utseendet på signalflaggene vi skulle kunne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 14. mai 2010 #16 Del Skrevet 14. mai 2010 Forbi badestrender osv. er det vel strengt tatt 5 knopsgrense x-antall meter utover. Kommer man forbi den grensen er man såpass langt ute at bølger fra en relativt normal fritidsbåt ikke har noe å si. Men ellers er jeg enig i sunt folkevett, det er en del som ikke kjenner til det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 14. mai 2010 #17 Del Skrevet 14. mai 2010 5 knop 50 meter fra spesialbøyer ja. Dykkerflagget er forøvrig identisk med signalflagg A, så hvis man kan de viktigste signalflaggene kan man også dykkerflagget. Ellers er det bare å spørre om det er noe pensumrelatert dere lurer på, på grunn av jobben har jeg et sånn artig sertifikat med D og siffer på, så jeg våger å påstå at jeg har over gjennomsnittet peiling på nautikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amys Skrevet 14. mai 2010 #18 Del Skrevet 14. mai 2010 5 knop 50 meter fra spesialbøyer ja. Dykkerflagget er forøvrig identisk med signalflagg A, så hvis man kan de viktigste signalflaggene kan man også dykkerflagget. Det er stor forskjell på å "kunne signalflaggene" og å tenke over hva de innebærer. Når det gjelder dykkerflagg er det flere som har fått med seg hva flagget betyr, men som likevel ikke klarer å holde seg unna båten. Da jeg hadde båtførerprøven (riktignok for en god del år siden) la de kun vekt på at vi skulle vite hvordan de enkelte flaggene så ut. Angående båtkjøring ved badeplasser, i området jeg kjører er det stort sett strender (på fastlandet) som er merket med bøyer, mens badeplasser på holmer og skjær har ingen merking. De fleste kjører ordentlig der det er merket, men det er en del hard kjøring ellers. Nå er det riktignok kommet (eller skal komme?) 5-knops fartsgrenser langs land der, så da blir det litt mer enn "generelt båtvett" som hindrer folk fra å idiotkjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aluminium Skrevet 14. mai 2010 #19 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Selv om folk holder seg utenfor 50-metersgrensa er det jo alltid noen som ligger rett utenfor i den værste farten, altså rundt 13-17 knop og lager noen helsikes bølger uten like, for å se på folk på land. Da er det faktisk bedre å legge seg skikkelig i plan og heller få mindre hekksjø spør du meg... Endret 14. mai 2010 av aluminium Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 14. mai 2010 #20 Del Skrevet 14. mai 2010 ...eller konvertere til skikkelig båt med deplasementskrog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå