Gå til innhold

gluten og melkefritt kosthold

Fremhevede innlegg

Gjest *Twinklestar*
Skrevet

jeg har nylig oppdaget at jeg er intolerant for gluten. fra før av er jeg intolerant for laktose.

det jeg lurer på er om noen har tips, ideer og gjerne oppskrifter på mat som ikke inneholder gluten eller melk?

i hovedsak er det forslag til lunsj og middager jeg trenger. men andre forslag mottas også med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I farta kom jeg bare på frokost: Glutenfri havre kokt i vann m sukker og kanel. Nam! :)

Forresten så har de stort utvalg glutenfrie produkter på Meny.

Endret av Pinkyh
Gjest *Twinklestar*
Skrevet

Forresten så har de stort utvalg glutenfrie produkter på Meny.

takk for tipset :)

Skrevet

Hei!

jeg lever naturlig glutenfritt og melkefritt.

Jeg bruker sjeldent oppskrifter. Dette pga en må være litt mer kreativ med mat med slikt kosthold. Så det blir mer sånn "hva kan jeg lage med disse råvarene?"

Jeg spiser endel fruktsalat. Gjerne til frokost. Ellers baker jeg eget knekkebrød. Bruker også semper sin lantknecke. Dette med forskjellig pålegg. Men go og mager servelat innholder ikke melk. Og masse paprika, agurk osv på. Ellers er jo pasta salat med noe kylling, kjøtt el lig fin til lunsj. Gjerne med pesto (mega har en uten parmesan) Den gjør at den gf pastaen ikke blir hard.

Var egentlig ikke så glad i omelett før, men når jeg har i feks. masse grønsaker, løk, stekt ris, kjøtt, skinke osv så det blir hovedingrediensen og et par egg til og binde det sammen, er det myye bedre.

Ellers pleier middagene og bestå av masse grønsaker (gjerne stekt eller wok) med noe proteiner til. (kjøtt, kylling, gilde go og magerpølse uten melk, skinke, karbonadedeig) Og noe pasta, ris eller salat til. Det finnes masse dressinger basert på oljer du kan ha til.

For å få variasjon gjelder det å bruke forskjellige tilberedningsmetoder på råvarene. Stekt, kokt, wok, ovnsbakt osv.

vel, det var de tipsene jeg hadde. Litt vanskelig nårjeg aldri bruker oppskrifter. Men føler det er best sånn, for da er jeg ikke avhengig av så noe for å lage en god middag;-)

Gjest Katee
Skrevet

*mine innlegg*

Mulig jeg trenger noen tips når jeg har fått sjekke opp om jeg er intolerant også :sukk:

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Når det gjelder gluten, så har faktisk Toro mange glutenfrie alternativer. Bare husk å lese på varedeklarasjonen. Noe som forøvrig gjelder alt annet også. :)

De fleste litt større matbutikker fører en del glutenfrie varer, som brød, lomper, div melmix, fiberhusk, havregryn, spaghetti, baguetter, kjeks osv. Det samme gjelder helsekoster.

Utover dette så er det vel ikke så mye å huske på? Største forskjellen blir vel at du må lage mesteparten av maten fra bunn av selv, og å bytte ut hvetemelet med maizenna, potetmel eller glutenfri melblanding. Samt å vende deg til å lese på alt av innholdsfortegnelser, noe du sannsynligvis gjør fra føt pga laktosen.

Tine har forresten kommet med laktosefri melk og fløte, ikke bare laktoseredusert. :)

Endret av SmallTalk
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker mye havremelk og fløte som erstattning og lager egne sauser og supper med denne. Det blir kjempegodt. Lagde fløtesaus til noen som var på besøk en gang og de kjennte ikke at ddet ikke var ordentlig fløte i. Oatly sin er den beste.

Fruktsalat med nøtter og de korn som du kan spise er jo veldig godt, mmmm. Havregyn har vel heller ikke gluten i seg? Havregrynsgrøt er godt, kokt på rismelk er dette veldig godt og blir litt søtt og smaker da litt som risengrynsgrøt.

Pasta uten gluten finnes og mange pastasauser har ikke melk eller gluten i seg.

Det er ikke vanskelig å lage mat uten melk eller gruten, man kan spise veldig variert og godt. Det er ikke et problem før man skal ut og reise eller andre skal lage mat til deg, jeg bruker selv å ta med eller spørre om jeg kan komme tidligere å hjelpe til med matlagingen slik at de skal slippe å ta ekstra hensyn til meg. Jeg missliker at andre må ta hensyn til meg og jobbe ekstra for at jeg skal spise det samme som dem. Men hjemme spiser jeg veldig godt med mye grønnskaer og kjøtt, pasta, brun ris og hjemmelagde sauser. Spiser mye frukt og nøtter, kjøttpålegg, majones, aioli mmm.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg bruker mye havremelk og fløte som erstattning og lager egne sauser og supper med denne. Det blir kjempegodt. Lagde fløtesaus til noen som var på besøk en gang og de kjennte ikke at ddet ikke var ordentlig fløte i. Oatly sin er den beste.

Fruktsalat med nøtter og de korn som du kan spise er jo veldig godt, mmmm. Havregyn har vel heller ikke gluten i seg? Havregrynsgrøt er godt, kokt på rismelk er dette veldig godt og blir litt søtt og smaker da litt som risengrynsgrøt.

Pasta uten gluten finnes og mange pastasauser har ikke melk eller gluten i seg.

Det er ikke vanskelig å lage mat uten melk eller gruten, man kan spise veldig variert og godt. Det er ikke et problem før man skal ut og reise eller andre skal lage mat til deg, jeg bruker selv å ta med eller spørre om jeg kan komme tidligere å hjelpe til med matlagingen slik at de skal slippe å ta ekstra hensyn til meg. Jeg missliker at andre må ta hensyn til meg og jobbe ekstra for at jeg skal spise det samme som dem. Men hjemme spiser jeg veldig godt med mye grønnskaer og kjøtt, pasta, brun ris og hjemmelagde sauser. Spiser mye frukt og nøtter, kjøttpålegg, majones, aioli mmm.

Havre er ikke naturlig glutenfritt. Det er derfor det finnes en egen glutenfri havregryn.

Jeg er faktisk ikke sikker på om havremelk er glutenfri, men ettersom TS er laktoseintolerant og ikke melkeproteinintolerant så antar jeg at hun bruker vanlig, laktosefri melk. :)

Forøvrig så er jeg enig i det du sier. Det er virkelig ikke vanskelig å lage maten uten gluten eller laktose. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Om ikke havremelk er glutenfritt så finnes det jo også rismelk og soyamelk :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Om ikke havremelk er glutenfritt så finnes det jo også rismelk og soyamelk :)

Jepp. Men cluet her er at TS er laktoseintolerent, så hun kan faktisk holde seg til noe så enkelt som laktosefri kumelk. :)

Hadde hun derimot vært melkeproteinintolerent, så hadde saken stillt seg annerledes.

Gjest *Twinklestar*
Skrevet

takk for tips alle sammen :)

melken er ikke noe problem egentlig, nettopp fordi jeg kan bruke laktosefri fra tine ja :)

det jeg egentlig er ute etter er tips til mat som er glutenfri, gjerne oppskrifter osv. jeg er ikke så flink til å lage mat, og har veldig liten fantasi når det gjelder matlaging. og når jeg da i tillegg nylig har oppdaget glutenintoleransen min blir det ikke akkuratt lettere ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg skjønner det er lett for oss å få det til å høres lett ut, men det er selvsagt noe du vil komme til å bruke en del tid på å omlegge deg til og venne deg til. Det tok en tid for meg å lære meg å leve helt uten melkeprodukter (er alergisk mot melkeprotein ikke laktose så da kan jeg ikke bruke de laktosereduserte produktene) og det har tatt meg opp i mot et år før jeg ikke lenger bruker tid på å tenke over det nye kostholdet.

Dersom jeg var deg ville jeg undersøkt en del oppskrifter på nett hvor man lager mat fra bunnen av. Du må nok venne deg til å ikke bruke særlig med ferdigprodukter, men mindre du kjøper spesialprodukter for glutenalergikere. Mye kjøtt og grønnsaker er en fin plass å starte. Wok grønnskaene og kjøttet og finn forskjellige sauser, gjerne på innvandrerbutikker.

Dennne siden har mange gode oppskrifter

http://www.allergikokken.no/

• 5 uker senere...
Skrevet (endret)

Jeg lever tilnærmet gluten- og melkefritt selv, både pga. egne og mannens intoleranser. Og jeg vil si at i det øyeblikket jeg ikke følte meg fullstendig avhengig av brød, gikk det veldig greit å legge om kostholdet (hvertfall når jeg er hjemme, mulighetene ute begrenser seg noe mer, men det er en annen sak). Jeg kan ikke her liste opp alle oppskriftene jeg tar utgangspunkt i, men jeg vil rett og slett anbefale noen basic kokebøker, bla seg gjennom dem og se hva som kan brukes eller tilpasses. Man må rett og slett regne med å lage det meste fra bunnen om man har cøliaki eller annet trøbbel i matveien. Men det kan for øvrig også ses på som en god mulighet til å bli tvunget til å leve sunt. :) Man trenger heller ikke nødvendigvis masse egne glutenfrie oppskrifter - men gjerne litt generell matkunnskap, om man ikke er vant til å lage ordentlig mat fra før.

Men jeg/vi tok altså et valg om å leve mest mulig naturlig gluten/hvetefritt, framfor å være helt avhengig av ferdigprodukter fra helsekosten. Både fordi jeg syns det jeg fikser selv blir bedre og billigere. Det betyr at jeg f.eks. sjelden spiser brød til lunsj, men nesten alltid rester etter middagen fra dagen før, som jeg varmer i mikro på jobben eller spiser kaldt. Dette funker veldig bra, og jeg innser også at jeg har mer energi på jobb utover ettermiddagen enn i "gamle dager", da jeg skulle overleve fram til middag på to brødskiver.

Altså, det er en omveltning, men absolutt ingen umulighet. Og som sagt ser jeg absolutt de positive sidene ved et slikt kosthold også. Spiser f.eks. mer grønnsaker nå enn tidligere fordi jeg spiser mer interessante lunsjer.

Endret av Vera Vinge
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Havre er ikke naturlig glutenfritt. Det er derfor det finnes en egen glutenfri havregryn.

Havre er naturlig glutenfritt. Men havren må dyrkast isolert frå andre korn-åkrer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...