Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Hvorfor blir ikke brødene mine like gode som kjøpbrød. Enkelte ihvertfall, ikke kneip o.l. Jeg har prøvd flere typer mel, og diverse andre ting, men de ser og smaker det samme. Industribakte brød blir jo tilsatt en del gluten for å få de mer saftig og luftig, men hva kan jeg gjøre?
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 Hjemmebakte brøde vil som regel ikke bli like store og luftige som butikkbrød, men de smaker jo så mye bedre!! Ofte er for mye mel og for lite elting det som gjør at et brød blir veldig kompakt. Og så er det viktig at det får heve godt, uten trekk i nærheten, gjerne over en kum med varmt vann eller på et gulv med varmekabler.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #4 Skrevet 4. mai 2010 Eller prøv eltefritt brød, hvis du har en jerngryte med lokk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 Hjemmebakte brøde vil som regel ikke bli like store og luftige som butikkbrød, men de smaker jo så mye bedre!! Ofte er for mye mel og for lite elting det som gjør at et brød blir veldig kompakt. Og så er det viktig at det får heve godt, uten trekk i nærheten, gjerne over en kum med varmt vann eller på et gulv med varmekabler. Problemet kan være for lite elting da kanskje for min del. Har ikke maskin jeg kan elte i og må elte for hånd, det er tungt når man må stå sånn i 10min, og har dårlig tålmodighet, men får teste det ut da. Har prøvd både lite mel og mer mel uten at det hadde særlig effekt og de hever alltid godt over kum med varmt vann.
Modic Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Problemet kan være for lite elting da kanskje for min del. Har ikke maskin jeg kan elte i og må elte for hånd, det er tungt når man må stå sånn i 10min, og har dårlig tålmodighet, men får teste det ut da. Har prøvd både lite mel og mer mel uten at det hadde særlig effekt og de hever alltid godt over kum med varmt vann. Det er nok gjerne eltingen det står på, ja. Jeg har en kraftig maskin, og kjører den i 5-10 minutter. Det blir veldig bra. Men da sier det seg jo selv at jeg hadde kommet til å stå ganske lenge for hånd...
Pinkyh Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Jeg elter deigen for hånd i ca 15 min, og funnet ut at det gjør akkurat forskjellen på mislykket og vellykket.
Auri Skrevet 4. mai 2010 #8 Skrevet 4. mai 2010 Jeg har lært at man skal ha mye væske (=veldig klissete deig) for å få et luftig brød. Er ikke mulig for meg å elte brøddeigen min på benken, jeg står og knar den mellom hendene "i lufta". Det er utrolig slitsomt... Men brødet blir veldig saftig da! (om enn ikke så veldig luftig)
Violetsky Skrevet 4. mai 2010 #9 Skrevet 4. mai 2010 Jeg har lært at man skal ha mye væske (=veldig klissete deig) for å få et luftig brød. Er ikke mulig for meg å elte brøddeigen min på benken, jeg står og knar den mellom hendene "i lufta". Det er utrolig slitsomt... Men brødet blir veldig saftig da! (om enn ikke så veldig luftig) Jeg har prøvd å lage brød av slik "klissete" deig, og joda, det ble jo saftig. Men samtidig var det umulig å smøre på skivene. De delte og smuldret seg bare jeg så på skivene :gjeiper:
Auri Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 Hmm det gjør ikke mitt :klø: Men jeg bruker fibramel og rugmel, med litt iblandet havregryn; så kanskje melet faktisk utgjør stor forskjell?
Violetsky Skrevet 4. mai 2010 #11 Skrevet 4. mai 2010 Mulig det.. Jeg bruker ikke fibra, men tar det jeg har i skapet av grovt mel og havregryn :gjeiper:
Gjest Mahareth Skrevet 4. mai 2010 #12 Skrevet 4. mai 2010 Jeg bruker havregryn, og har ingen problemer med at brødet smulder. Bruker ikke fibra jeg heller
Havbris Skrevet 4. mai 2010 #13 Skrevet 4. mai 2010 Jeg pleier å bruke skummet kulturmelk som en del av væsken, og brødene blir veldig saftige!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå