Gå til innhold

Skifte av fil på motorveien


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg tok lappen for ikke så lenge siden. En av tingene jeg fikk beskjed om å øve mer på, var filskifte. Altså, jeg klarer å skifte fil, men foretrekker å gjøre det når det er heeelt klart, altså langt til bilen som allerede er i fila. Kjører mest på rolige tider av døgnet, men snart skal jeg kjøre på mer trafikkerte tidspunkt og da må jeg tørre å bytte fil selv om jeg ikke har 20 meters klaring...

Så, hvordan gjør dere det? Finnes det en tommelfnger-regel på hvordan man best kan bedømme avstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Når man kjører i rush ol må man bare begynne å blinke i god tid, og følge med i speilet, og når man ser at de bak begynner å avpasse sin fart kan man skifte. Jeg synes det var skummelt i starten, men nå går det ganske greit, så det er vel en vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanesak ja, og du må ikke være redd for å gi en del gass idet du skifter fil. I rushen der venstrefila kanskje får litt raskere er det bedre å komme litt nært bilen foran og heller slippe opp enn å risikere å bry bilen som blir liggende bak deg.

Ellers er det bare å følge speilene, og huske å sjekke dødvinkelen idet du skal til å skifte fil. Det kan jammen skjule seg mye rart der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier også å dobbeltsjekke blindsona når jeg skifter fil og så prøver jeg å være litt kjapp hvis det er mye trafikk. Sånn at folk slipper å lure.

Men bare skift fort og greit, og husk blinklys så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Kjører du i rushen er det viktig å være litt offensiv. Hvis du nøler for mye slipper ikke folk deg inn. Men som de andre her sier, blink tidlig og vis tydelig hva du vil, så er det noen som senker farten så du får byttet fil.

Vær oppmerksom og se på de andre bilistene, sakker de farten smetter du inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Om tofelts går inn til ettfelt skal man bruke glidelåskjøring.

Bytte fil med mye trafikk blir det som folk her sier, bruk blinklys i god tid før du bestemmer deg for å skyte inn, og sjekk blindsonen og speil ofte. Bilen bak (de fleste) vil sakke ned farten litt for å sørge for at luken er stor nok om du gjør tydelig tegn på at du skal inn forann dem, blinklys og komme litt tettere inntil.

Finnes de drittsekkene som gir blanke og sleiker rompa til bilen forann. Da får du prøve deg på bilen bak. Noen vil slakke ned til slutt.

It takes two to tango.

Øv litt på å forstå sidespeilet. Rygger du ikke bilen inntil ting? Lukeparkerer? Da vet man når man bør stoppe for å ha et lite mellomrom. Noe slikt er det når du ser i speilet for å sjekke avstand til bilen bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser mange her sier at man bør blinke i god tid, noe jeg på en måte er litt uenig i. Setter man på blinken når det ikke er en luke fordi man forventer at noen skal slippe opp skaper man bare kø. Idet bilen som slipper deg inn bremser gir det en effekt bakover i køen, flere begynner å bremse og i værste fall står man med en helsikes kork. Det finnes faktisk japansk forskning på området som jeg ikke finner just nu, det er et par-tre år siden jeg fant det.

Så langt det er mulig mener jeg at man finner luken, sjekker speiler og dødvinkler og setter på blinken idet man sjekker speilet siste gang og kommer seg over i den andre filen. De av dere som har nyere tyske biler kjenner sikkert til tre-blinken som på en måte bekrefter det jeg sier. Dersom du presser blinklyshendelen litt så får man tre blink, og dette er beregnet for filskifter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øve,øve.

Ikke tenk så mye.Etterhvert vil dette komme av seg selv.Tipsene her er riktige,ha det i bakhodet når du kjører,så får du bruk for tipsene.Da jeg leste dette,måtte jeg prøve å holde orden på rådene å se ting for meg,fy søren,det gikk i surr gitt!

Nei,ut i trafikken med deg.Dette klarer du :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

poster visst dobbelt her,litt trøtt enda.. :flau:

Endret av søstertusenfryd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes de som tror 3 blink er å blinke i god tid og da. Ett blink mens de svinger er nok for dem liksom :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører mye i rush på flerefelts vei, og er også uenig i de som sier at man skal blinke i god tid.

Det er riktig at man må være offansiv, og ha god observasjon. Jeg pleier å begynne å følge med noen sekunder før jeg bytter fil, jeg vet hvor bilene rundt meg ligger. Du signaliserer rett før du bytter, tar en rask titt i blindsonen, begynner å legge deg over, og følger godt med på bilen bak. De aller, aller fleste som kjører en del i rushen er vant til denne situasjonen, og vil bremse og slippe deg inn. Begynner du å blinke lenge før er det ganske irriterende for den du skal inn foran, og du vil ødelegge flyten i trafikken. Man må se en luke, signalisere, bevege bilen, og heller trekke seg om bilen du skal inn foran ikke reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange her sier at man bør blinke i god tid, noe jeg på en måte er litt uenig i. Setter man på blinken når det ikke er en luke fordi man forventer at noen skal slippe opp skaper man bare kø. Idet bilen som slipper deg inn bremser gir det en effekt bakover i køen, flere begynner å bremse og i værste fall står man med en helsikes kork. Det finnes faktisk japansk forskning på området som jeg ikke finner just nu, det er et par-tre år siden jeg fant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...