Gjest lucy d-.-b Skrevet 4. mai 2010 #1 Skrevet 4. mai 2010 Hei, Trenger folks erfaring her! Jeg trenger en håndmikser, er spesielt ute etter en som visper bra krem, eggedosis, pisker eggevitter stivt mm. Den bør ha minimum 300watts motor. Samboeren er veldig fan av stavmikser, men den vi har er r-æ-v-a så den er veldig dårlig til det jeg trenger å bruke en sånn maskin til (som jo er krem etc). Så da lurer jeg litt på hva slags erfaringer folk har med å vispe ting med en stavmikser som for eks denne http://www.lefdal.com/product/hus-hjem/kjokkenapparater/mikser-og-blender/MSM6600/bosch-stavmikser Den har jo kraftig motor, men visphodet er jo ikke like tilpasset visping som en håndmikser som har 2 visper. Denne er derimot mer allsidig og samboeren kan få en skikkelig kraftig stavmikser som kan kutte og styre slik at han kan lage alle de herlige oljesausblandingene sine. Og jeg kan kanskje få ut fingern' og lage alle suppene jeg drømmer om.. Men burde jeg likevel kjøpe en håndmikser i tillegg? Jeg er redd jeg kjøper denne (som jo er litt dyr) og sitter med skjegget i postkassen når jeg finner ut at den jo ikke visper godt nok. For i såfall kjøper jeg heller en litt billigere stavmikser og en håndmikser i tillegg. Upraktisk mtp oppbevaring, men jeg er lei av "smarte" løsninger som ikke tilfredstiller behovene våre likevel. Noen erfaringer eller tips? Og evt om jeg skal gå for Bosch, Wilfa eller Kenwood Syns denne i stål var ganske lekker http://www.lefdal.com/product/hus-hjem/kjokkenapparater/mikser-og-blender/SM1FP/wilfa-stavmikser
Amys Skrevet 4. mai 2010 #2 Skrevet 4. mai 2010 Jeg har både håndmikser og stavmikser, og liker definitivt stavmikseren best. Mest fordi den kan brukes til mer enn bare visping, f.eks potetmos, hakking av løk, smoothies osv Jeg synes egentlig ikke stavmikseren visper noe dårligere enn håndmikseren selv om den bare har en visp, jeg har ikke akkurat tatt tiden, men det virker ikke som om det tar noe lenger tid med stavmikseren Den største bakdelen med stavmikser er at man må holde mikseren hele tiden, mens håndmiksere gjerne har sånn stativ men fester mikseren i. Håndmikser har også gjerne "låseknapp", mens iallfall med min stavmikser må man holde knappen inne hele tiden når man bruker den. (jeg har forøvrig stavmikser fra Braun, har ikke prøvd noen andre merker)
Gjest navnelapp Skrevet 4. mai 2010 #3 Skrevet 4. mai 2010 Du treng begge delar viss du skal lage kakerøre, vaffelrøre eller majones/aioli. Stavmiksarvispen er veldig veik, og klarer så vidt å piske små mengder kremfløte.
Gjest lucy d-.-b Skrevet 4. mai 2010 #4 Skrevet 4. mai 2010 Du treng begge delar viss du skal lage kakerøre, vaffelrøre eller majones/aioli. Stavmiksarvispen er veldig veik, og klarer så vidt å piske små mengder kremfløte. Er den veik også når det er en 600w motor? Noen som har erfaring med de kraftige stavmikserne? mias: Vet du hvor mange watt den du bruker har?
Gjest navnelapp Skrevet 4. mai 2010 #5 Skrevet 4. mai 2010 Eg har den aller kraftigaste, og den er dårleg til krem. Ein handmiksar er langt betre, og kan brukast til mange forskjellige ting.
Amys Skrevet 4. mai 2010 #6 Skrevet 4. mai 2010 Eg har den aller kraftigaste, og den er dårleg til krem. Ein handmiksar er langt betre, og kan brukast til mange forskjellige ting. Hm, hvilket merke har du? Jeg hadde en fra Braun på 150W før (ja, den var gammel ), og tilogmed den klarte å lage pannekakerøre på sine gode dager. I tiden før den ble byttet ut begynt den å slite litt mer, hvis jeg skulle piske et par eggehviter stive måtte den hjelpes i gang før den beveget seg, krem og tyngre ting klarte den ikke. Den jeg har nå er på 500 eller 600 W (husker ikke nøyaktig), og den klarer pannekakerøre og liknende helt fint. Jeg prøvde å lage kakerøre (litt tykkere enn pannepakerøre) med den en gang, og da merket jeg at den slet litt mer, så til det formålet ville jeg kanskje anbefale håndmikser. Men på den annen side, man trenger jo strengt tatt ikke håndmikser til kakerøre (eller pannekakerøre for den sakens skyld), det er jo ikke _så_ mye styr å finne frem en god gammeldags visp en gang i blant
Gjest lucy d-.-b Skrevet 4. mai 2010 #7 Skrevet 4. mai 2010 Nei, det er sant, når det kommer til rører er god gammeldags visp og armkraft vel så effektivt! Og så lenge jeg får pisket eggevitter, krem etc tror jeg stavmikseren er en god deal. Så blir sambo glad for at han får et kraftig stavmiksmonster i hus også Takk for innspill folkens!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå