Gå til innhold

Leve en dag på frukt og grønt


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Det er mange her inne som virker å ha stor kunnskap om trening og mat, og nå tar jeg sjansen og stiller dere et par spørsmål.

Jeg holder på å endre livsstil, ikke slanking selv om vektnedgang er målet, men endring til en sunnere livsstil med tanke på fremtiden og eventuelle helseplager som kan følge av overvekt og feil mat.

Jeg er ganske flink mesteparten av tiden, men etter en langhelg føler jeg meg ganske forspist i dag. Jeg tenkte å spise bare frukt og grønt for å komme tilbake på sporet, er det helt feil, eller er det en god idé? Noen som kan svare?

En annen ting er at jeg ikke er flink nok til å holde meg i aktivitet. Jeg vet at jeg må bygge muskler, men pr i dag har jeg ikke råd til treningsstudio. Jeg sykler en drøy mil om dagen og prøver å svømme et par ganger i uken. Hva annet bør jeg gjøre for å opprettholde en sunn livsstil?

Takk til dere som tar dere tid til å svare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nanne70

Så flott at du er i gang med livsstilsendring! Jeg holder faktisk på med det samme selv, etter å ha vært en notorisk jojo-slanker i flere år.....

Det gjør ingen ting å spise kun frukt og grønt en dag:) Pass bare på at du har hovedvekt på grønnsaker, og lag deg en deilig salat til middag der du også tilsetter bønner, linser eller andre belgfrukter. Proteinene i disse gir bedre metthetsfølelse.

Styrketrening kan du gjøre hjemme på stuegulvet med et minimum av utstyr. Det finnes en masse styrketreningsprogrammer på nettet og på DVD som er beregnet på dette.

Lykke til videre med en sunnere livsstil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange her inne som virker å ha stor kunnskap om trening og mat, og nå tar jeg sjansen og stiller dere et par spørsmål.

Jeg holder på å endre livsstil, ikke slanking selv om vektnedgang er målet, men endring til en sunnere livsstil med tanke på fremtiden og eventuelle helseplager som kan følge av overvekt og feil mat.

Jeg er ganske flink mesteparten av tiden, men etter en langhelg føler jeg meg ganske forspist i dag. Jeg tenkte å spise bare frukt og grønt for å komme tilbake på sporet, er det helt feil, eller er det en god idé? Noen som kan svare?

En annen ting er at jeg ikke er flink nok til å holde meg i aktivitet. Jeg vet at jeg må bygge muskler, men pr i dag har jeg ikke råd til treningsstudio. Jeg sykler en drøy mil om dagen og prøver å svømme et par ganger i uken. Hva annet bør jeg gjøre for å opprettholde en sunn livsstil?

Takk til dere som tar dere tid til å svare. :)

Det gjør forsåvidt ingenting å spise bare frukt og grønt i en dag, men det er et stort men. Hvis du er vant til å spise noe kjøtt, fullkornprodukter, en del fett osv. i løpet av en dag vil du sannsynligvis raskt kjenne deg gal av sult hvis du bare skal spise frukt og grønt. Det er ikke mye proteiner og fett i en slik diett, og fett og proteiner bør man ha.

Det er bedre å prøve å spise et normalt sunt kosthold med en del frukt og grønt, men også med proteiner (kjøtt, fisk og melkeprodukter) og fett, men prøv å få i deg lite animalsk fett. Det er mye mer sannsynlig at du vil klare det i lengden enn å spise bare frukt og grønt, som er et ganske ekstremt kostshold og som ikke er å anbefale over lengre tid.

Belgfrukter inneholder en del proteiner, men det tar en del tid for kroppen å venne seg til slikt, og det vil gi deg en del mer tarmgass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Takk for svar så langt.

Til Lance må jeg si at tanken var å spise frukt og grønt i dag, ikke som en hovedregel. Jeg spiser normalt 350-400 grønnsaker hver dag i tillegg til et par frukt og den "vanlige" maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...