Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #1 Skrevet 3. mai 2010 Mannen min skal feire bursdagen sin med noen vennepar. Tenkte å servere reker, men prøver å komme på noe i tillegg til de som evt ikke liker reker. Forslag? Ønsker også tips til godt tilbehør til rekene. Synes dere det passer å servere focaccia som tilbehør i tillegg til vanlig loff? I tilfelle noen som har en god oppskrift?
Twink Skrevet 3. mai 2010 #2 Skrevet 3. mai 2010 Vi pleier ofte å bare ha litt annet pålegg ved siden av, som man kan spise sammen med loffen istedenfor rekene. F.eks. røkelaks, eggerøre, spekeskinke, roastbeef, etc. Jeg synes avocado og aioli passer til reker!
Cheesecake Skrevet 3. mai 2010 #3 Skrevet 3. mai 2010 Blåskjell og aioli er godt ved siden av reker! Det blir en liten sjømat-tapas:) Dette tror jeg vil passe bra med både loff og focaccia. Har desverre ingen oppskrifter, men poeng til deg som vil lage fra bunnen av! Hvis du har litt gode, hjemmelagde brød og frisk, spennende salat, kan man lett bytte ut rekene med feks spekemat for de som ville foretrekke det. Nå ble jeg sulten
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #4 Skrevet 3. mai 2010 Blåskjell og aioli er godt ved siden av reker! Det blir en liten sjømat-tapas:) Dette tror jeg vil passe bra med både loff og focaccia. Har desverre ingen oppskrifter, men poeng til deg som vil lage fra bunnen av! Hvis du har litt gode, hjemmelagde brød og frisk, spennende salat, kan man lett bytte ut rekene med feks spekemat for de som ville foretrekke det. Nå ble jeg sulten Takk for tips! Forslag til hva en frisk, spennende salat kan bestå av?
Gjest navnelapp Skrevet 3. mai 2010 #5 Skrevet 3. mai 2010 Her er mi oppskrift på foccaccia: http://altgodt.wordpress.com/2010/03/26/foccaccia/ Til salat ville eg brukt blanda salat, gjerne slike små salatblad som feldsalat eller liknande, og så cherrytomatar, pinjekjerner, parmesan og avocado.
Cheesecake Skrevet 3. mai 2010 #6 Skrevet 3. mai 2010 små salatblad som feldsalat eller liknande, og så cherrytomatar, pinjekjerner, parmesan og avocado. Helt enig her. Glem isbergsalaten. Bland gjerne forskjellige typer av feks spinat, ruccola, romanasalat og feldsalat som nevnt over. På butikker som Meny og Ultra har de myye bedre utvalg på grønt en hva feks Rema har. Ville kanskje lagt til litt rødløk i tynne skiver. Toppe det hele med god olivenolje og balsamico eddik.
Gjest petre Skrevet 3. mai 2010 #7 Skrevet 3. mai 2010 Som tilbehør til reker er det |godt med creme fraiche tilsatt dill, hvitløk, salt og pepper. Ellers enig med de over ang. alternativ. Noen gode smakfulle oster hører også med.
Gjest Iah Skrevet 3. mai 2010 #8 Skrevet 3. mai 2010 Sist jeg spiste reker fikk jeg også servert kongekrabbe. Veldig godt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 Hvis man skal ha ferske reker som hovedrett/eneste rett, synes jeg ikke det passer med noe annet enn andre skalldyr til, samt majones/aïoli, godt og nøytralt brød, sitronbåter og en god chablis eller riesling. Til nød noen dillkvister om man skal ha noe grønt. Men en frisk dessert etterpå, gjerne noe som involverer sitrus eller bærsorbet, er ikke dumt - for å friske opp i munnen etter fiskesmak og mye majones.
singel Skrevet 4. mai 2010 #10 Skrevet 4. mai 2010 Hvis man skal ha ferske reker som hovedrett/eneste rett, synes jeg ikke det passer med noe annet enn andre skalldyr til, samt majones/aïoli, godt og nøytralt brød, sitronbåter og en god chablis eller riesling. Til nød noen dillkvister om man skal ha noe grønt. Men en frisk dessert etterpå, gjerne noe som involverer sitrus eller bærsorbet, er ikke dumt - for å friske opp i munnen etter fiskesmak og mye majones. Lar du være å invitere skalldyrallergikerne da?
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #11 Skrevet 4. mai 2010 Lar du være å invitere skalldyrallergikerne da? Når jeg har skalldyrallergikere på besøk, unnlater jeg utrolig nok å servere skalldyr, ja. Akkurat som jeg ikke planlegger biff med béarnaise når jeg inviterer vegetarianere på middag.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #13 Skrevet 4. mai 2010 Har smakt gressløk på et rundstykke med reker jeg fikk en gang! Utrolig godt!
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #14 Skrevet 5. mai 2010 Når jeg har skalldyrallergikere på besøk, unnlater jeg utrolig nok å servere skalldyr, ja. Akkurat som jeg ikke planlegger biff med béarnaise når jeg inviterer vegetarianere på middag. Trådstarter sitt problem er vel at det er, eller kan være, noen blant gjestene som ikke tåler, eller ikke liker, reker, og at hun ønsker et alternativ for disse. Jeg kan ikke helt se hva som er galt med å tilby gjestene et alternativ til sjømat ved behov. Selv om da ikke alt på bordet passer sammen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #15 Skrevet 5. mai 2010 Trådstarter sitt problem er vel at det er, eller kan være, noen blant gjestene som ikke tåler, eller ikke liker, reker, og at hun ønsker et alternativ for disse. Jeg kan ikke helt se hva som er galt med å tilby gjestene et alternativ til sjømat ved behov. Selv om da ikke alt på bordet passer sammen. Det er stor forskjell på allergi og det å ikke like. Og i hovedinnlegget står det ingen verdens ting om allergi.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #16 Skrevet 5. mai 2010 Det er stor forskjell på allergi og det å ikke like. Og i hovedinnlegget står det ingen verdens ting om allergi. Jeg er allergiker, så jeg vet forskjellen. Likevel serverer jeg gjerne reker en sommerkveld, med et alternativ som går sammen med resten av tilbehøret til den venninnen som ikke liker fisk og skalldyr. Jeg synes ikke det er uhøflig å ta hensyn til at ikke alle gjester liker all mat, og jeg synes ikke det er uhøflig at gjesten som ikke liker eller ikke tåler en matvare, må se på at andre nyter akkurat den matvaren. Foreslår at vi legger kveruleringen død så tråden igjen kan dreie seg om hva som kan egne seg som alternativ til dem som eventuelt ikke spiser reker.
LetThemEatCake Skrevet 5. mai 2010 #17 Skrevet 5. mai 2010 Vi brukar servera lite allt möjligt plock till räkor. Typ hemlagad vitlöksaioli, rostat bröd, kronärtskocka (köp färsk, koka och doppa bladet i aiolin, jättegott!), avokado och sådant. Räkorna ska naturligtvis skalas själva! Det blir lite kladdigt, men ack så koseligt! Serveras tillsammans med ett gott vitt vin.
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. mai 2010 #18 Skrevet 5. mai 2010 Jeg er allergiker, så jeg vet forskjellen. Likevel serverer jeg gjerne reker en sommerkveld, med et alternativ som går sammen med resten av tilbehøret til den venninnen som ikke liker fisk og skalldyr. Jeg synes ikke det er uhøflig å ta hensyn til at ikke alle gjester liker all mat, og jeg synes ikke det er uhøflig at gjesten som ikke liker eller ikke tåler en matvare, må se på at andre nyter akkurat den matvaren. Foreslår at vi legger kveruleringen død så tråden igjen kan dreie seg om hva som kan egne seg som alternativ til dem som eventuelt ikke spiser reker. Jeg har ikke kverulert, jeg har først svart på hva jeg mener passer å servere sammen med reker, nemlig andre skalldyr, og det kan det da tenkes at man liker om man ikke liker reker. Jeg foreslo til og med passende desserter og viner. Etter det har jeg svart på direkte spørsmål fra skalldyrallergiker (?) som strengt tatt var den som avsporet tråden. Men nå skal jeg slutte å poste på matforumet, tror jeg.
MonThe Skrevet 5. mai 2010 #19 Skrevet 5. mai 2010 (endret) I venninnegjengen vår "starter" vi ofte sommeren med en jentekveld, da "lager" vi både reker og marinert/grillet kylling, med god salat og brød til:) Gjerne både foccacia og loff. Aioli er også et must! Det faller alltid i smak, og tilbehøret er slikt som paser godt tilbåde kylling og reker! Endret 5. mai 2010 av MonThe
Carline Skrevet 7. mai 2010 #20 Skrevet 7. mai 2010 Jeg pleier å servere en "dipp" til. Den består av grønnt eple,løk,hvitløk,kruspersille,sitronsaft,creme fraiche og majones
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå