Gå til innhold

Backpacking eller reising alene generelt.

Fremhevede innlegg

Skrevet

TS her.Hadde visst postet som anonym bruker før.

Skal si denne tråden våknet opp igjen :)

Jeg får ikke reist før om ihvertfall et år kanskje ett og et halvt så har mye tid å planlegge på,men Australia er så godt som sikkert.

Vil til Byron bay,virker som en kul plass også er det jo mye annet å se i Australia også.

Hadde tenkt å bo på hostel ja,er vel det billigste.Jeg er da ganske sjenert,men liker å feste så jeg håper jeg kommer i kontakt med folk.Men jeg er egentlig ikke redd for å reise alene eller det er jo skummelt selvsagt.Er mer redd for å havne i trøbbel eller noe.he he.

Ellers jeg litt usikker.Thailand virker jo interessant også har jeg alltid hatt lyst til å reise til India,men jeg er åpen.

Om du drar til Byron Bay, bo på Art Factory! Det er nok det beste hostellet jeg noen gang har bodd på. Trodde jeg skulle dø da jeg kikket ut døra etter å ha lagt fra meg sakene på rommet, ute i det ene treet var en stor pytonslange!! Men den bodde i det treet den og så het den Martha... :gjeiper: De anbefalte å ikke pirke på henne. Hun hadde visst hatt en kjæreste og men han hadde flyttet. Var i tillegg en som jobbet der som var helt naturfrelst, han hadde en egen kakadue som bodde på skulderen hans, og han kunne alt om planter og dyr. Da jeg sa jeg var fra Norge løp han rundt for å vise meg hvordan arter vi hadde i Norge, og fortalte om hva som var spiselig og sånn. Viste oss hvordan vi skulle jakte med spyd og bomerang, gikk heller dårlig. :fnise:

Hvis det er Australia og Asia som frister mest, hadde jeg rett og slett bestilt flybillett direkte til Sydney eller Melbourne, og startet der. Reist rundt i Australia til jeg følte det var på tide å dra videre, og så bare tatt fly eller båt opp til Asia. Australia er jo en litt mykere start enn f.eks. India ville ha vært, så greit å begynne der hvis man ikke er så reisevandt.

Hadde visst glemt å svare på denne :gjeiper:

Da kan jo kanskje work n travel være noe alikevel.Kunne godt jobbet som alle de tre jeg ;)

Hvis jeg var deg ville jeg ikke ha fikset et opplegg på forhånd. Man kan søke om work and travel visa på nettet, og så finner man seg bare jobb når man er der nede. Oppslagstavlene på hostellene er alltid fulle av jobbtilbud, men det er mye fruktplukking. Hard jobb, dårlig betalt, men veldig sosialt og skal være veldig gøy på grunn av alle folka! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest stillness
Skrevet

Twink:

Ha ha.det hostellet hørtes interessant :) Skal notere meg det.

Kan tenke meg det,backpacking er vel ganske så vanlig i Australia, og hadde egentlig uansett tenkt å begynne der.

Er fortsatt usikker på work n travel for er reising jeg er mest interessert i egentlig også kanskje frivillig arbeid.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg har laget denne siden på hjemmesiden min om hva du bør huske på før du reiser. nomaden har laget diverse pakkelister på hjemmesiden sin.

Oiii....på hjemmesiden din kunne vi se mange bilder av deg! Kanskje du er representativ for menn på KG?

Skrevet

Twink:

Ha ha.det hostellet hørtes interessant :) Skal notere meg det.

Kan tenke meg det,backpacking er vel ganske så vanlig i Australia, og hadde egentlig uansett tenkt å begynne der.

Er fortsatt usikker på work n travel for er reising jeg er mest interessert i egentlig også kanskje frivillig arbeid.

Hei!

Var i Australia tidligere i år, og innom Thailand på veien hjem.

Det som jeg gjorde i Australia og som er velfungerende der nede er WWOOFING. (Willing workers on organic farms.) Da jobber man ca 4-6 timer om dagen på en gård for kost og losji. Jeg syns det var en veldig hyggelig og spennende måte å se/oppleve Australia. For Australia er veldig dyrt å reise i i forhold til Asia feks.

Hvis du vil wwoof'e bare kjøper du en bok når du kommer til Australia, eller du kan bestille den på nett før du reiser. Da kan du lese om alle gårdene (og det er mange) som tar imot wwoofere og velge deg noen du vil jobbe for og ta kontakt med de. Det finnes muligheter uansett hva slags ønsker du har, og i hele Australia.

Når det gjelder billetter er det bedre å kjøpe multi-city billett istedenfor jorda rundt hvis du bare skal til feks. Australia og Asia. De fleste flyselskaper selger multi-city billetter. Da kan man feks gjøre som jeg: fly til Melbourne, rundt i Australia selv, fly ut fra Brisbane og til Bangkok, Bangkok og hjem. (Thai airways).

Du nevnte India, anbefales på det sterkeste. Du klarer deg på en norsk hundrings om dagen (inkl. overnatting, togreiser, mat etc!!!!). Og Asia er mye mer eksotisk og annerledes enn Australia. For selv om Australia har mye å by på og mye å se så er kulturen ganske lik her hjemme og reise i Asia gir i alle fall meg mye mer (ja, jeg vet at jeg kommer til å få mye pepper fra Australia-fans når jeg skriver dette....)

Lykke til med planleggingen og med reisa di!

Skrevet

Arts Factory? Det er jo evig langt fra byen da... Måtte bo der fordi det var det eneste som var ledig. Kult hostell, verdt å få med seg en natt eller to, men det er vel ikke akkurat det ulitmate. Dusjene fungerte omtrent ikke, langt å gå til byen, ekkelt og urenslig. Fikk litt feelingen av at om du skulle sosialisere deg på det hostellet måtte du røyke hasj.. "Hippie"-hostellet i Byron. Våknet til helt forferdelig musikk fra en cafe hver morning, men det var kult å ha fått med seg 2 netter. Nomads er kjempe bra, vunnet flere priser for beste hostell i Byron. Helt nytt hostell, med masse gode fasiliteter, og kun en blokk unna stranda! Og for guds skyld dra innom Cheeky Monkeys - beste utestedet!

Du har forsåvidt rett i det. Australia har ikke så veldig mye kultur. Det er mer naturen og stemningen man drar dit for. Strendene og den laidbacke holdningen. MEN kultur eller ikke, Australia er ihvertfall et must å få med seg!!! Verdens beste land!

Skrevet

Ok, ikke det inntrykket jeg fikk av Arts Factory overhodet, men begynner å bli noen år siden jeg var der da. :) Jeg tror dessuten kanskje jeg har blitt immun mot sårlig standard på reisene mine, så om man ikke er vant med slikt tenker man kanskje litt mer over det. :fnise:

Er jo mye kultur i Australia og, selv om det ikke er like mye og synlig som det f.eks. er i Asia. Naturen og dyrelivet er jo også helt unikt for Australia!

Skrevet

Jeg er snart ferdig med videregående. Noen uker igjen, så er jeg fri! :) Har derfor tenkt på Work & Travel i Australia gjennom X-plore, men har hørt at de tar ganske mye betalt for jobben de gjør. Lurer derfor på å bare søke om visum selv og finne en flybillett. Det jeg har litt lyst til er å reise innom flere plasser på veien hjem. Kanskje innom Hawaii og østover, eller innom Asia og vestover. Vet hvertfall at jeg har veldig lyst å reise innom Beijing! Noen som har vært med x-plore her, eller vært med på Work & Travel i Australia?

Noe jeg også har sett litt på er Kilroy sine jorden rundt reiser. Det frister noe utrolig, men er redd økonomien ikke strekker til. Er jo vanskelig vite eksakt hvor mye penger en trenger, men føler kanskje jeg står litt tryggere økonomisk om jeg reiser på Work & Travel i Australia?

Skal hvertfall til Miami 4. september - 3. oktober. Skal med EF og gå på språkkurs der. Noen som har vært der, og har noe å anbefale når det kommer til restauranter, shopping, aktiviteter osv?

Gjest padawan
Skrevet

Oiii....på hjemmesiden din kunne vi se mange bilder av deg! Kanskje du er representativ for menn på KG?

jeg er mer opptatt av jentene på KG enn guttene som er her så det vet jeg ingenting om :gjeiper:

Skrevet

Etter x-antall charter reiser med venninner, hvor alle krangler og vil forskjellige ting, er jeg dritt lei. Sommerferien i år bestemte jeg for å ta alene etter fjorårets "fiasko" tur til "syden".

Jeg har aldri reist alene, har tatt fly til land alene, men da har jeg kjent noen i landet fra før av. Nå har jeg bestemt meg for x-plore sitt program i Zimbabwe i litt over fem uker! Det var ganske dyrt, men håper det blir verdt det!

Jeg gruer meg, samtidig som jeg gleder meg vilt til å følge det jeg har lyst til (skal ikke bare jobbe med løver, men reise litt rundt også). Håper på å treffe mange spennende mennesker og få mange opplevelser!

Gruer meg, men gleder meg mest! Blir ufattelig spennende! så til dere som vurderer å dra alene, bare gjør det:) Hvis dere syns det er ekkelt er det jo "bare" å dra hjem igjen...

Skrevet

Jeg ville ikke betalt mye for å få meg jobb i Australia. Det er mange som søker backpackere til jobbing overalt. Gårderer, barer, på surfecamper osv. Kommer litt an på om du jobber for å tjene litt penger eller om du synes det er ok å jobbe for kost og logi. Ikke noe problem å få jobb på hoteller som housekeeper; Re opp senger, rydde kjøkken/bad osv for gratis boopphold. Da jeg var på surfcamp, møtte jeg en norsk fyr som surfet ganske greit og han fikk tilbud om å jobbe på campen; lage mat til gjestene osv og sørge for at de har det bra.. Dvs feste med dem, lage mat til dem osv i bytte mot graits mat og seng samt ubegrenset tilgang på surfeutstyr. Ganske kult! Min erfaring med Australia er at det beste er å ha helt frie tøyler og ta alt som det kommer.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er snart ferdig med videregående. Noen uker igjen, så er jeg fri! :) Har derfor tenkt på Work & Travel i Australia gjennom X-plore, men har hørt at de tar ganske mye betalt for jobben de gjør. Lurer derfor på å bare søke om visum selv og finne en flybillett. Det jeg har litt lyst til er å reise innom flere plasser på veien hjem. Kanskje innom Hawaii og østover, eller innom Asia og vestover. Vet hvertfall at jeg har veldig lyst å reise innom Beijing! Noen som har vært med x-plore her, eller vært med på Work & Travel i Australia?

Noe jeg også har sett litt på er Kilroy sine jorden rundt reiser. Det frister noe utrolig, men er redd økonomien ikke strekker til. Er jo vanskelig vite eksakt hvor mye penger en trenger, men føler kanskje jeg står litt tryggere økonomisk om jeg reiser på Work & Travel i Australia?

Skal hvertfall til Miami 4. september - 3. oktober. Skal med EF og gå på språkkurs der. Noen som har vært der, og har noe å anbefale når det kommer til restauranter, shopping, aktiviteter osv?

Har noen venninner som akkuart kom hjem etter 6måneder i australia på work and travel i australia med x-plore. slik jeg har forstått det er det best å reise på egen hånd. du betaler altfor mye for det du får. billetten skaffer du deg lett selv, vennene sitter å "venter" på hostel, så det er vel bare jobb-databasen du går glipp av. OG søking om visum må du gjøre selv.

de sier det var veldig vanskelig å få seg jobb siden det er så mange som gjør det samme som dem. det er dyrt der borte (i forholde til andre land) så det beste er jo å få seg en jobb. mine venner mener at du får så lite betalt på servitør/bartender jobber at du akkurat greier å overleve, altså ingenting å reise for/kose seg med.

men det er jo uansett en opplevelse for livet!

Lykke til!

• 3 uker senere...
Skrevet

Har noen venninner som akkuart kom hjem etter 6måneder i australia på work and travel i australia med x-plore. slik jeg har forstått det er det best å reise på egen hånd. du betaler altfor mye for det du får. billetten skaffer du deg lett selv, vennene sitter å "venter" på hostel, så det er vel bare jobb-databasen du går glipp av. OG søking om visum må du gjøre selv.

de sier det var veldig vanskelig å få seg jobb siden det er så mange som gjør det samme som dem. det er dyrt der borte (i forholde til andre land) så det beste er jo å få seg en jobb. mine venner mener at du får så lite betalt på servitør/bartender jobber at du akkurat greier å overleve, altså ingenting å reise for/kose seg med.

men det er jo uansett en opplevelse for livet!

Lykke til!

Tusen takk for svar! :-) Ja, har lest flere plasser at folk anbefaler å ordne ting selv, men det er kanskje litt vanskelig å få jobb da? Føler jobb-delen er litt tryggere dersom man reiser gjennom en organisasjon? At man er mer sikker på å få jobb da? Uff, nei jeg vet ikke jeg. Har to veninner som reiser i August med X-plore sitt Work & Travel program i Australia, så får høre litt hva de har å si. De betaler nå 19 000,- for reise tur/retur inkludert en stopp i Hong Kong, Visum, henting på flyplass, 4 netter overnatting på YHA Sydney Central m/frokost, 1 års medlemskap i Work & Travel Company jobbservice og hjelp til å leie leilighet i Sydney. Det er det X-plore tar for det billigste programmet. De har andre program ser jeg, der du kan reise innom flere plasser på veien hjem.

Men ja.. Tror nok kanskje det lønner seg å gjøre ting selv! :-) Nå er jeg ikke sikker på om det blir noe Work & Travel på meg. Lurer på å ta en "jorden rundt" tur og heller være en periode hos veninnene mine i Australia :) Tror kanskje jeg får mer ut av det :)

Skrevet

Kan jo alltids kombinere work & travel med en jorden rundt billett også. :)

Jeg jobbet ikke da jeg var der, men det virket ikke vanskelig å få seg jobb der nede. Var ofte oppslagstavler på hostelsene hvor det var flere jobtilbud, og er jo alltids bare å høre litt rundt. Når du da har andre venninner som har vært der en stund burde det ikke være noe problem å skaffe ett eller annet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...