Gå til innhold

Backpacking eller reising alene generelt.

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det fins jo endel tråder om backpacking,men jeg håper at noen vil svare på denne :)

Jeg er i slutten av 20-årene og har en drøm om å reise 6måneder til 1 år,men jeg ikke noen å reise med.Alle er opptatt med sitt og har ikke tid så da må jeg reise alene.Kan jo alltids se om jeg finner en reisevenn,men er egentlig ganske så forberedt på å ta turen alene.

Er litt interessert i å høre fra andre som har reist alene som kvinne?Hvordan dere løste ting,sikkerhet,råd og tips.

Gjerne gode nettsider da jeg ikke egentlig har funnet dette?

Er fortsatt tidlig i planleggingsstadiet,men jeg kunne tenkt meg å reist til Australia,New Zealand også litt i Asia.

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest padawan
Skrevet

jeg har reist alene (gutt) og har aldri hatt noen problemer med dette. så lenge du holder deg til vandrerhjem er det ikek noe problem å finne folk å reise sammen med eller finne på ting med på kveldene.

jeg har laget denne siden på hjemmesiden min om hva du bør huske på før du reiser. nomaden har laget diverse pakkelister på hjemmesiden sin.

Skrevet (endret)

Jeg har backpacket nesten hver eneste sommer i flere år nå (Ca 3 mnd av gangen). Det har gått veldig bra! Men det gjelder å ta forhåndsregler. Jeg har f.eks som regel valgt de tryggeste løsningene på problemer, fremfor å spare tid og penger. Og har brukt hodet i usikre situasjoner. Viktig å ikke ta unødvendige sjangser.

Og så har jeg brukt en del "Couchsurfing", dette har vist seg å være gull verdt.. Man møter lokale, og får trygghet i henhold til at man kjenner noen på plassen. Men her er det viktig å være litt tidlig ute med å snakke med potensielle couchhoster og finne en passende tid.

Det lønner seg å sette seg litt inn i stedene man skal til på forhånd.. Vite litt om hvor man kan få praktisk hjelp hvis det skulle være nødvendig.

Humm, forsåvidt så har jeg også vurdert å reise rundt i en seks måneders tid fra høsten av.. Men litt usikker ennå.

Endret av Strenge Frk.Gerd
Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS her.Takk for svar :)

Har også tenkt på Work & travel,men har hørt at det kan være vanskelig å få seg jobb og da tenker jeg at det ikke er mye vits.Dessuten skal jeg jo jobbe og spare opp før jeg drar.Hvor lenge trenger man å jobbe for å spare opp til en slik reise?Eller det er vel kanskje vanskelig å svare på :)

Er også interessert i å jobbe som frivillig i et par måneder,dette går det vel an å kombinere?Det er vel mulighet for å jobbe som frivillig i asia?

Skrevet

Ja vil tro det er mulig å jobbe som frivillig der.. Jeg har også vurdert å melde meg som frivillighetsarbeider.

Når det gjelder work n travel finnes det mulighete også:

1. Hosteller tar inn folk ganske lett

2. Guide

3. Engelsklærer (hvis du kan engelsk godt)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på snart 22 som tenker det samme... Litt usikker på om jeg tør alene, men er det ikke en plass hvor man finner andre som trenger reise-buddy? Forum el.l?

ta gjerne kontakt :)

Gjest padawan
Skrevet

jeg mener å huske at Tripadvisor.com og hostelworld.com har en funksjon hvor du kan finne personer som skal til de samme stedene du skal. ellers har du iallefall couchsurfing.org hvor du garantert finner noen å reise med.

på alle reisene mine har jeg altid blitt kjent med folk underveis og reist med de og det er noe jeg vil anbefale.

Skrevet

Jeg vil anbefale å reise alene! Man står helt fritt til å velge hvor man vil dra, og man blir alltid kjent med mye mennesker underveis. Om du tenker på Asia er det ihvertfall ikke noe problem å reise alene som jente der, er ikke mange gangene jeg har følt meg utrygg ihvertfall! :)

Skrevet

Australia og New Zealand er så godt som designet for enslige backpackere. Anbefaler å opprette profil på hostelworld. Her kan du lett booke deg inn på hosteller, med ratinger! Velg hostellet som er best rata på fun og location så er du bankers. Jeg reiste med en annen, og vi var veldig uenige - noe som er utrolig kjipt når du først er ute. Du møter masse nye mennesker og det er alltids noen som skal samme vei! Backpackere er stortsett veldig åpne og inkluderende, og jeg tror jeg kunne fått det så mye kulere om jeg reiste alene og hang meg på andre, så kjør på! Både Australia og New Zealand er forholdvis trygge om du unngår mørke bakgater om natten. Bo lokalt og spander på deg en taxi! Jeg var ihvertfall aldri borte i noen form for ubehageligheter og tuslet MYE rundt alene! Om du allikevel vil ha en reisebuddy er det mange som søker reisepartner via Kilroy!! Anbefales!

Skrevet

Så skummelt!

Jeg er ei veldig sosial jente, og er ikke vant til å dra aleine på noe egentlig, så akkurat det å reise aleine virker VELDIG skummelt for meg. Hvor møter dere folk da? Og hvilket byrå er det beste å booke tur med?

Jeg er midt i valget mellom å reise eller studere, og er sååå i tvil på hva jeg vil... Har veldig lyst til å reise da, men det er det med å dra aleine. Penger tror jeg skal være i orden, da jeg og eksen driver å selge huset nå.. håper iallefall..

Skrevet

Møter mye folk via hosteller som noen nevnte.. eller couchsurfing.. eller på tog..

Jeg har møtt uhorvelige mengder med folk fra overalt på slike turer.. og holdt kontakten med noen av de. :)

Europamessig kan jeg si at det er folk fra hele verden om sommeren som backpacker.. på vinter eller høst halvåret er det MANGE australiere og amerikanere hehe.. jeg tror alle australiere backpacker!

Skrevet

Du møter folk overalt! Jeg kom i kontakt med massevis av folk på gata, stranda, i butikker, hosteller, turer osv. Skal man til Australia kan jeg anbefale Mojo surf (5 day trip: Sydney - Byron). Super måte å bli kjent med nye mennesker på, også ender alle til slutt opp i Byron bay hvilket må være det kuleste stedet på hele jorden :D Finner garantert noen som skal samme vei som deg, spesielt oppover østkysten. Dra på fraser island, enten det er guided tour eller selfdrive. Australia er såå sosialt og virkelig ikke noe problem å reise alene til. Igjen, Kilroy er vel det fremste(og billigste!) stedet å booke jorda rundt turer på i Norge, og de har en side der enslige kan søke reisepartner. Om man ikke vil ha en å reise med hele tiden går det jo evt an å avtale å møtes å evt sammenkjøre om det er noen land man skal til samtidig. Hold dere unna hoteller, book hosteller så kan jeg garantere at dere vil møte maasse nye mennesker :) Skal man til Sydney, bo på wake up! De har masse sosiale og gratis eventer på hostellet hver dag - super sosialt hostell! I Byron bay er Nomads å anbefale! Opprett profil på hostelworld og book dere inn på hostellene med best ratings!

Vent ett år med å studere, "go before its too late" ;)

Skrevet

Så skummelt!

Jeg er ei veldig sosial jente, og er ikke vant til å dra aleine på noe egentlig, så akkurat det å reise aleine virker VELDIG skummelt for meg. Hvor møter dere folk da? Og hvilket byrå er det beste å booke tur med?

Jeg er midt i valget mellom å reise eller studere, og er sååå i tvil på hva jeg vil... Har veldig lyst til å reise da, men det er det med å dra aleine. Penger tror jeg skal være i orden, da jeg og eksen driver å selge huset nå.. håper iallefall..

Det er litt skummelt ja. Bare vent til du sitter på flyet og tenker "herregud, hva er det jeg driver med!!" :fnise:

Men det ordner seg alltids. Jerg er ganske reisevant, men får alltid litt av de samme tankene hver gang jeg skal på langtur. Gleder meg alltid mye mer enn jeg gruer meg da.

Angående byrå, det kommer helt an på hva du har tenkt til. Skal du ha jorden rundt billett som nevnt av backpacker, er det best å bruke Kilroy. Skal du bare ha enveis/tur.retur billetter, shopp litt rundt hos de forskjellige selskapene og se hvor det er billigst. Ikke kjøp noe pakkeløsninger av noe slag! Det gjør det hele bare mye mindre fleksibelt. Men kommer jo også an på hva planene er, noen steder må man ha pakke for å komme til (er vel blitt sånn på Macchu Picchu f.eks.).

Hvis du er sosial av type, er det ihvertfall ikke noe problem å reise alene. Hold deg til typiske backpackerruter til å begynne med, der er dte flust av folk i samme situasjon som deg, og det er alltid mange som er interessert i å bli kjent med folk. Jeg har møtt folk på transport, hostels, stranda, barer, restauranter, butikker, overalt. Så lenge du bor på hostels med sovesaler, skal du være ganske sjenert for å unngå å kunne prate med folk ihvertfall! :)

Synes du skal reise jeg, studiet er der neste år og! :)

Skrevet

ÆÆÆ, skummelt! Jeg har VELDIG lyst. Jeg har tenkt på tanken leeenge, men først nå når jeg ble singel, og skal selge huset vårt, så har jeg på en måte tid. Tenker studie, men jeg aner jo ikke hva jeg vil enda liksom.

Hvor på Kilroy kan man finne reisepartner?

Jeg har ikke peiling på noe med jorda-rundt reiser å gjør, ikke hvor jeg skal begynne eller noe som helst! Hva er det beste selskapet?

Jeg har lyst til å oppleve Asia, USA, samt opplevelser som safari, dykking og delfiner ;) Jeg har store drømmer om å bare leve livet, ha det kjekt liksom.

Hadde jeg gjort dette hadde ALLE jeg kjenner blitt veldig overrasket, fordi jeg egentlig har et kjedelig a4 liv fra før.. :)

Men jeg kunne godt tenkt å ha noen å dra med fra dag 1 da, slipper den ensomheten og utryggheten i begynnelsen liksom, og så møter vi sikkert andre seinere.

Så lurer jeg på, er det best å bare bestille en flybillett og ta det derfra, eller fikse opplegg hos Kilroy?

Rotete innlegg, har vel egentlig blandet meg inn i en annens tråd og, håper det går bra. :)

Tusen takk for svar iallefall- jeg blir iallefall GIRA :-D

Ta gjerne kontakt på PM om det er noen som vil det samme som meg:)

Skrevet

Reisepartner vet jeg ikke noe om, så kan ikke hjelpe deg der. Men vil helt klart anbefale deg å reise alene, er mye mer fleksibelt, og man slipper unna småkrangler og uenigheter underveis (det blir alltid noe sånt, man ender opp med å bo veldig tett). Når man bare reiser med folk man møter underveis, er det jo ikke noe problem å bare dra en annen vei om man blir lei.

Du kunne jo evt hørt med noen venninner om de kunne ha vært med på starten av turen? F.eks. et par uker i USA, for å se hvordan ting fungerer med hostels og slikt, og så når de reiser hjem kan du bare reise videre.

Er ikke mulig (så vidt jeg vet) å booke jorden rundt billetter på nett hos vanlige flyselskaper, så dette må bookes hos Kilroy, STA eller lignende. Hvis du ser på sidene til Kilroy ihvertfall, så har de mange forslag til sammensettning av reiseruter.

Hvis du velger å fokusere på en verdensdel, hadde jeg bare booket fly en vei, pluss de første nettene på ett hostel og så tatt det derfra.

Er en utrolig god følelse (selv om det er litt skummelt og) med bankkontoen full av penger, tid til å gjøre akkurat hva du vil, og muligheten til å dra akkurat hvor du vil. :)

Skrevet

Heisann!

jeg er ei jente på 20 som har sitter å lurer på om jeg skal reise jorden rundt eller begynne å studere. jeg har nettopp kommet hjem fra 6måneder i ghana og jobbet frivillig på et barnehjem. for dere som er interessert er det bare til å reise! jeg reiste med Atlantis, norsk organisasjon, og angrer ikke ett sekund! Da har du kontakter i landet som hjelper deg hvis det er noen problemer. i ettertid ser jeg at jeg hadde tjent veldig mye på å bare reist ned å funnet meg et barnehjem selv (for å spare mye penger), men det er greit å ha noe å støtte seg til når en er ute i verden alene for første gang.

nå lurer jeg på om jeg skal reise "jorden rundt" i 6måneder (eller starte på studiene). jeg har ingen å reise med, men jeg har tenkt at det kanskje er best å reise alene?? er det noen som har reist alene i sør amerika? som jente? da jeg var i ghana følte jeg meg veldig trygg, men jeg vet at det kan være mye farligere andre steder. er det noen jenter som har reist alene i sør amerika og kan si litt om hvordan det var?

Skrevet (endret)

Veldig enig med twink! Skal du til en verdensdel er rett og slett det beste å bestille en åpen billett - flytur til bestemt sted og en retur billett der du kan bestemme utreisedato og sted senere! Skal du til mange forskjellige land er det kanskje vanskeligere, men prøv å hold reisen så fleksibel og åpen som mulig! Vi booket en del på forhånd og "brant" oss litt på det. Kjedelig å forholde seg til ting når du er ute å reiser, for det er så vanskelig å vite hvor lenge man burde være på ett sted, før man faktisk har vært der! I Australia har de kjempe masse backpacker løsninger på buss (Greyhound) om du skal reise mye rundt. Om heller vil ta for deg færre steder opplevde i hvertfall jeg at det var mye billigere å fly! (Virgin blue, Jetstar osv). De har reisebyråer overalt(På så å si hvert hostell) som det ofte er gratis å oppsøke/bestille hos + tilbud. Ikke la deg lure om et reisebyrå i Norge sier du kan spare masse penger, for det gjør du i de fleste tilfeller ikke, i tillegg til at du har tider å forholde deg til. Jeg startet i Tokyo, hvilket var en dødskul by!! En grei reiserute er å starte i Asia, dra over til Australia/New Zealand og så fly over til statene. Eller om du gjør det andre vei. Anbefaler å bestille reise gjennom Kilroy, men dropp å book surfeturer, pakkeløsninger på hotell osv. Tokyo, Bangkok/Thailand, Fiji, Australia, NZ, San Fransisco, Mexico (cancun, playe del carmen, tulum, Cozumel) New York er iallefall verdt å få med seg :) (Og ikke minst Cuba!!! Verdens kuleste sted!! (Shitt som jeg savner å reise!!)

http://forum.kilroyblogs.com/index.php?PHPSESSID=rmqbn4ts398e5baaqi7pqbpp55&board=2.0 <--- Travelbuddy siden til Kilroy :)

Endret av backpacker
Gjest stillness
Skrevet (endret)

TS her.Hadde visst postet som anonym bruker før.

Skal si denne tråden våknet opp igjen :)

Jeg får ikke reist før om ihvertfall et år kanskje ett og et halvt så har mye tid å planlegge på,men Australia er så godt som sikkert.

Vil til Byron bay,virker som en kul plass også er det jo mye annet å se i Australia også.

Hadde tenkt å bo på hostel ja,er vel det billigste.Jeg er da ganske sjenert,men liker å feste så jeg håper jeg kommer i kontakt med folk.Men jeg er egentlig ikke redd for å reise alene eller det er jo skummelt selvsagt.Er mer redd for å havne i trøbbel eller noe.he he.

Ellers jeg litt usikker.Thailand virker jo interessant også har jeg alltid hatt lyst til å reise til India,men jeg er åpen.

Endret av stillness
Gjest padawan
Skrevet

det er mange vandrerhjem som arrangerer pub crawls og lignende så det skal ikke være noe problem å bli kjent med folk selv om du reiser alene.

Gjest stillness
Skrevet

Ja vil tro det er mulig å jobbe som frivillig der.. Jeg har også vurdert å melde meg som frivillighetsarbeider.

Når det gjelder work n travel finnes det mulighete også:

1. Hosteller tar inn folk ganske lett

2. Guide

3. Engelsklærer (hvis du kan engelsk godt)

Hadde visst glemt å svare på denne :gjeiper:

Da kan jo kanskje work n travel være noe alikevel.Kunne godt jobbet som alle de tre jeg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...