Gjest Bianca26 Skrevet 4. mai 2010 #21 Skrevet 4. mai 2010 Er du så naiv at du tror alle 18åringer forsørger seg selv? Mener du at man som forelder skal be ungene flytte og klare seg selv mens de går på videregående? Noen 18 åringer gjør det. Noen gjør det ikke. Uansett må de lære det. De kan skaffe seg sommerjobb, ekstrajobb og tjene penger til klær, mobiltlf regning og sånne ting slik at mamma slipper å betale ihverfall for det. De kan jo gjerne bo hjemme og få mat hjemme fordet, så lenge de betaler for ekstrating selv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. mai 2010 #22 Skrevet 4. mai 2010 Da jeg var 18 år fikk jeg stipend og hadde helgajobb for å ha råd til alt jeg trengte av mat, husleie, klær, bøker etc. Jeg var hjemme i helgene og fikk da selvfølgelig mat, men aldri klær og ting.. Jeg syns vel egentlig at foreldrene syr puter under armene til "barna" sine (eller egentlig er de jo voksne som 18 år) i dag. Svært mange har et usundt og urealistisk syn på penger, og er lite selvstendige..
Gjest Vilma Skrevet 5. mai 2010 #23 Skrevet 5. mai 2010 Noen 18 åringer gjør det. Noen gjør det ikke. Uansett må de lære det. De kan skaffe seg sommerjobb, ekstrajobb og tjene penger til klær, mobiltlf regning og sånne ting slik at mamma slipper å betale ihverfall for det. De kan jo gjerne bo hjemme og få mat hjemme fordet, så lenge de betaler for ekstrating selv. Hvem skal betale den maten som du skal få siden det ikke er mor eller far? Jeg regner med du ikke mener det er mor eller far siden man ikke skal gi bidrag til en som er voksen, da bidraget skal gå bl.a. til mat.
Gjest Mysticgirl Skrevet 5. mai 2010 #24 Skrevet 5. mai 2010 Om hun får bidrag fra faren, kan hun søke selv direkte til han, og få utvidet bidrag til hun er ferdig på videregående. Tar hun høyere utdannelse må hun ta opp studielån for å forsørge seg selv, Får du kun minstebidrag og ikke noe fra faren, har du IKKE krav på videre stønad. Har nettopp ringt og spurt NAV selv om det, da jeg er i samme situasjon. Datteren min bor hjemme og får stipend, som hun i dag bruker på det hun vil. Mens jeg sørger for mat og husly. Etter fylte 18, får jeg ikke mer bidrag, siden jeg aldri har fått noe fra faren, kun minstebidrag fra staten. Så da må jeg alene forsørge henne til hun er ferdig med videregående, eller eventuellt kreve en del av hennes stipend
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå