Gjest Mor Skrevet 2. mai 2010 #1 Skrevet 2. mai 2010 Jeg har et barn som snart blir 18 år. Da faller jo bidraget fra far bort. Men har jeg krav på noe videre etter dette? Barnet går jo fortsatt på skole og det er mange utgifter med det pluss at det er jo ganske dyrt med ungdommer i huset. Skal nå far slippe å bidra med noe som helst videre? Han er jo faren selv om ungdommen er 18 år. Og barnet selv har jo ikke inntekt. Han får litt stipend hver mnd de mnd skolen er (det vil jo si ingenting julemnd og ingenting sommerferien).
Gjest AnonymBruker Skrevet 2. mai 2010 #2 Skrevet 2. mai 2010 Jeg fikk ingenting etter barnet fylte 18. Men tror det er er noe regelverk på videre bidrag om barnet er under utdannelse. du må nesten høre med NAV.
Gjest Mor Skrevet 2. mai 2010 #3 Skrevet 2. mai 2010 Jeg har forsøkt å søke på nav.no, men vet ikke hva jeg leter etter. Det stod ingenting under der det var skrevet om bidrag, ihvertfall.
Gjest hudenmin Skrevet 2. mai 2010 #4 Skrevet 2. mai 2010 (endret) Jeg har forsøkt å søke på nav.no, men vet ikke hva jeg leter etter. Det stod ingenting under der det var skrevet om bidrag, ihvertfall. Her kan man finne informasjon vedr. forsørgelsesplikt etter 18 år: http://www.google.no/search?hl=no&rlz=1T4ADBS_enNO311NO311&q=fors%C3%B8rgelsesplikt+etter+18+%C3%A5r&meta=&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai= Skjema - Avtale om underholdsbidrag til barn over 18 år - NAV 55-00.63 (gå inn på første linken - nederst på avtalen står informasjon): http://www.google.no/search?sourceid=navclient&aq=hts&oq=&ie=UTF-8&rlz=1T4ADBS_enNO311NO311&q=NAV+55-00.63 Endret 2. mai 2010 av hudenmin
Gjest Blondie65 Skrevet 2. mai 2010 #5 Skrevet 2. mai 2010 Barnet selv må søke om fortsatt bidrag og så lenge de er under utdannelse frem til de er 20 så får de dette.
Gjest :) Skrevet 3. mai 2010 #6 Skrevet 3. mai 2010 Svaret på spørsmålet ditt er nei. Men som mange har påpekt har barnet ditt krav på bidrag så lenge han/hun fortsatt går på videregående skole.
Gjest gjest Skrevet 3. mai 2010 #7 Skrevet 3. mai 2010 Hva om ungdommen velger ett 4 år på videregående? Skal far betale bidrag, eller må ungdommen selv ta opp lån via lånekassen??
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2010 #8 Skrevet 3. mai 2010 [quote name=' date='03 mai 2010 - 16:01' timestamp='1272895276' post='8037595] Svaret på spørsmålet ditt er nei. Men som mange har påpekt har barnet ditt krav på bidrag så lenge han/hun fortsatt går på videregående skole.
Gjest brutal_mann Skrevet 3. mai 2010 #9 Skrevet 3. mai 2010 Du har ikke krav på en dritt. Men på den andre siden er du i din fulle rett til å¨ sparke ungen på huet og ræva ut.
Piper Skrevet 3. mai 2010 #10 Skrevet 3. mai 2010 Hva hvis barnet flytter for seg selv? Har barnet da krav på bidrag fra mor også? Flytter barnet for seg selv som 18 åring, kan h*n søke om bidrag fra både mor og far.
Gjest :) Skrevet 3. mai 2010 #11 Skrevet 3. mai 2010 Hva hvis barnet flytter for seg selv? Har barnet da krav på bidrag fra mor også? Så lenge barnet går på videregående skole! Høyere utdanning regnes med at du kan forsørge deg selv ved å ta opp lån selv via lånekassen.
Gjest gjest Skrevet 3. mai 2010 #12 Skrevet 3. mai 2010 Jeg har et barn som snart blir 18 år. Da faller jo bidraget fra far bort. Men har jeg krav på noe videre etter dette? Barnet går jo fortsatt på skole og det er mange utgifter med det pluss at det er jo ganske dyrt med ungdommer i huset. Skal nå far slippe å bidra med noe som helst videre? Han er jo faren selv om ungdommen er 18 år. Og barnet selv har jo ikke inntekt. Han får litt stipend hver mnd de mnd skolen er (det vil jo si ingenting julemnd og ingenting sommerferien). Som mor har man ikke krav på noe etter barnet har fylt 18, men barnet kan søke om bidrag av den foreldre den ikke bor sammen med. Så vist h'n bor med deg kan h'n søke fra sin far, bor hn alene kan det søkes fra begge av sine foreldre så lenge det er under utdanning
Gjest Bianca26 Skrevet 3. mai 2010 #13 Skrevet 3. mai 2010 Jeg har et barn som snart blir 18 år. Da faller jo bidraget fra far bort. Men har jeg krav på noe videre etter dette? Barnet går jo fortsatt på skole og det er mange utgifter med det pluss at det er jo ganske dyrt med ungdommer i huset. Skal nå far slippe å bidra med noe som helst videre? Han er jo faren selv om ungdommen er 18 år. Og barnet selv har jo ikke inntekt. Han får litt stipend hver mnd de mnd skolen er (det vil jo si ingenting julemnd og ingenting sommerferien). Skulle da ikke tro det. Barnet er jo ikke et barn lengre
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #14 Skrevet 3. mai 2010 "Barnet" kan da ta seg en sommerjobb? Jeg hadde allerede jobbet mange somre da jeg var 18.
Gjest Bianca26 Skrevet 3. mai 2010 #15 Skrevet 3. mai 2010 "Barnet" kan da ta seg en sommerjobb? Jeg hadde allerede jobbet mange somre da jeg var 18. Syns dette spørsmålet høres like rart ut som om noen skulle spørre om de fortsatt kunne få bidrag til en 30 år gammel sønn..
Gjest AnonymBruker Skrevet 3. mai 2010 #16 Skrevet 3. mai 2010 Syns dette spørsmålet høres like rart ut som om noen skulle spørre om de fortsatt kunne få bidrag til en 30 år gammel sønn.. Det synes ikke jeg. En ungdom kan fint betale en del av sine egne utgifter når han er 18. Mobiltelefon/klær og slikt.
Gjest gjest Skrevet 4. mai 2010 #17 Skrevet 4. mai 2010 Synes dette med bidrag etter 18 år er noe stort tull. Jeg skulle heller sett at mor fikk pengene, til dekning av mat, klær ect... å gi en 18 åring 3-4000 i mnd i bidrag- er å gi dem en bjørnetjeneste....
Gjest Bianca26 Skrevet 4. mai 2010 #18 Skrevet 4. mai 2010 Det synes ikke jeg. En ungdom kan fint betale en del av sine egne utgifter når han er 18. Mobiltelefon/klær og slikt. Eh ja det var det jeg mente. At en voksen klarer å betale for egne ting, så derfor er det rart å lure på om man kan få bidrag for en som er voksen...
Piper Skrevet 4. mai 2010 #19 Skrevet 4. mai 2010 Synes dette med bidrag etter 18 år er noe stort tull. Jeg skulle heller sett at mor fikk pengene, til dekning av mat, klær ect... å gi en 18 åring 3-4000 i mnd i bidrag- er å gi dem en bjørnetjeneste.... Men så kan jo mor kreve at 18 åringen dekker sin egen telefon, klær, bussreise ol for de pengene. Da vil det ikke være så mye igjen av de pengene. Mor kan også si at 18 åringen skal flytte hjemmefra, da blir det iallefall ikke mye penger igjen. Er man 18, så er man 18. og har man ikke lagt grunnlaget for en sunn økonomi ved den tiden, må 18 åringen lære det på en eller annen måte.
Gjest Vilma Skrevet 4. mai 2010 #20 Skrevet 4. mai 2010 Eh ja det var det jeg mente. At en voksen klarer å betale for egne ting, så derfor er det rart å lure på om man kan få bidrag for en som er voksen... Er du så naiv at du tror alle 18åringer forsørger seg selv? Mener du at man som forelder skal be ungene flytte og klare seg selv mens de går på videregående?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå