Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann.

Jeg har alltid vært en veldig tålmodig person, som har kunnet holdt på å timevis med samme aktivitet uten å miste konsentrasjonen. Helt siden slutten av videregående (tror jeg, hvis det ikke begynte etter det), har jeg blitt så ukonsentrert. Det blir bare verre og verre. Jeg aner ikke om det kan ligge en diagnose bak dette.. Men jeg tror kanskje problemet rett og slett kan være at i en periode har jeg tatt på meg alt for mye å gjøre, og mange ulike typer oppgaver.

Derfor får jeg ikke lenger ro når jeg studerer. Tankene sklir over på noe annet hvert 10. minutt, og jeg får ikke fred før jeg gjør noe med det. Hvis jeg skal snakke med en person senere, utføre en arbeidsoppgave, handle noe.. Jeg må gjøre dette for å kunne konsentrere meg igjen, noe som er svært upraktisk! Hvis jeg har satt av tre timer til å lese, må jeg jo nesten greie å benytte denne tida..

Noen som har tips til hvordan jeg skal greie å få tilbake den tapte konsentrasjonen min? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du for mye å tenke på?

Jeg mener - har du rett og slett for mye som foregår i livet ditt. Jeg finner gjerne at når jeg har mye å tenke på og mye å bekymre meg for, fikse, ordne, mye jeg har anvar for, så sliter jeg med å finne roen og la hodet fokusere på bare en ting.

For meg hjelper det å skrive lister og legge opp slik at jeg vet jeg skal studere f.eks en begrenset tid før jeg skal ditt eller datt for da vet jeg hele tiden hva jeg skal og må og jeg kan egne meg helt til oppgaven jeg holder på med.

Skrevet

Ja, jeg har veldig mye å tenke på. En god del unødvendige bekymringer også, fordi jeg er veldig flink til å tenke på ting som kanskje kan skje, hypotetiske problemstillinger osv, i tillegg til andre arbeidsoppgaver.

Prøver også å skrive lister, men jeg antar jeg bare må øve hjernen på å ikke "skli ut" og tenke på andre ting. Har noen prøvd det samme før?

Skrevet

Ja, jeg har veldig mye å tenke på. En god del unødvendige bekymringer også, fordi jeg er veldig flink til å tenke på ting som kanskje kan skje, hypotetiske problemstillinger osv, i tillegg til andre arbeidsoppgaver.

Prøver også å skrive lister, men jeg antar jeg bare må øve hjernen på å ikke "skli ut" og tenke på andre ting. Har noen prøvd det samme før?

Aha - du er rett og slett litt stressa, tenker jeg.

Like viktig som lister vil jeg si er å sette opp et tidsskjema for eg selv. Eksempelvis: Studier fra 10 til 12- lunsj 12 - 12 30. Husarbeid 12.30 til 14.00, butikker 14 - 15 osv osv osv - alt ettersom hva du har på plakaten :)

Og ja - det er mulig å øve på å ikke tenke på alt som finnes.

Skrevet

Ja, tusen takk! :) Skal virkelig prøve å snu tankegangen nå! Det tar vel litt tid, men det skal gå! Første skritt blir å ikke henge på kvinneguiden når jeg egentlig burde lest ;)

Takk for hjelpa :)

Skrevet

Ja, tusen takk! :) Skal virkelig prøve å snu tankegangen nå! Det tar vel litt tid, men det skal gå! Første skritt blir å ikke henge på kvinneguiden når jeg egentlig burde lest ;)

Eller jobbet.... :flau:

:ler:

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...