Gå til innhold

Kan jeg ha diabetes?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet mange kommer til å svare at jeg skal dra til legen for å skjekke det ut, men ikke behøv å si det, jeg skal det dersom symptomene er "riktige", jeg bare vet ikke om jeg har nok symptomer.

Uansett, jeg er en jente på 18 år med en BMI på normalt nivå. Jeg er verken overvektig eller undervektig og har aldri slitt med helsa. Men det siste året har helsen min forandret seg. Jeg begynte først med å ha en del hodepine dagen lang. Så kom trøttheten. Jeg var trøtt uansett hvor mye jeg sov, men trodde også dette var normalt. Men i det siste går jeg på do å tisser VELDIG ofte. Jeg må late vannet omentrent hele tiden. Det er ikke urinveisinfeksjon, det svir ikke, og ingen av symptomene stemmer for det. Jeg har forsøkt å finne ut om jeg drikker mer enn andre, men det er så variert fra dag til dag at jeg har ikke et tydelig svar på det. Mitt kosthold er ikke akkurat sunt, og det går mye i usunne varianter, og lite trening.

Jeg merker at mange av mine symptomer minner om diabetes symptomer. Dog kan jeg kutte ut at jeg verken har diabetes i familien, og at jeg ikke har gått kraftig opp eller ned i vekt. Jeg har også skjekket min diabetesrisiko og den er liten. 1/100 får sykdommen med min risiko. Men som den viser: det kan skje og sannsynligheten er der.

Kan jeg ha diabetes?? Noen andre symptomer jeg bør lete etter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du mer tørst enn før? Dersom blodsukkeret blir for høyt (>14 mmol/l) og du tipper over nyreterskelen, vil nyrene skille ut væske. Dette resulterer i at en renner på do og er mye tissetrengt, og at man av det igjen ofte er tørst.

hvordan er det med konsentrasjonen? Humøret?

-----------

Du sier at kostholdet er ganske usunt... dersom du har diabetes så vil jo ikke det være noe heldig. Men på den andre siden; et usunt kosthold inneholder gjerne en del stoffer som trigger hodepine og som påvirker energi-nivå. (raske karbohydrater bl.a.) I tillegg til at usunn mat MANGLER en god del viktige ingredienser for å få en kropp i balanse.

Jeg har ingen fasit å komme med, som du også er inne på selv, så er det nok bare en lege som kan gi deg mer presise svar.

Husk at du trenger ikke å tenke på om du har sterke nok symptomer på en spesifikk diagnose for å søke hjelp. Bestill deg en legetime, fortell om disse forandringene du har merket så vil nok legen vite å diagnostisere deg, evt henvise deg til en spesialist, enten det er diabetes eller noe annet, eller rett og slett "bare" et dårlig kosthold. :)

Lykke til! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Humøret er litt opp og ned. Jeg har en del humørsvigninger, som om hormonene er litt i sving. Kan gå fra glad til trist på 1 sekund. Men slik har det alltid vært. Konsentrasjonen min er også på samme måte - opp og ned alt etter.

Når man har diabetes, vil da noe drastisk skje hvis man f.eks ikke spiser på noen timer? Eller kan man gå lenge med diabetes uten å merke noe til det?

Skrevet

Man kan gå ganske lenge med diabetes uten å merke særlig til symptomene, problemet er at ubehandlet diabetes kan føre til ketoacidose. Det er en livstruende tilstand, man blir veldig fort dårlig og det må behandles raskt. Som en som har opplevd dette pga uoppdaget type 1 diabetes kan jeg i allefall si at det er bedre å få det sjekket for sikkerhetsskyld, enn å risikere å la det utvikle seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...