Gå til innhold

Eie eller leie?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har planer om å kjøpe leilighet (Oslo), men regner med å flytte igjen om et par år; burde jeg da kjøpe en leilighet i og med at jeg kommer til å flytte om to år, eller er det lurere å leie under den tiden og heller kjøpe noe om to år?

Regner med at om et par år så har vi barn og vil ha noe større (hus).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at det lønner seg å eie.

Forutsetningen er at man finner noe som ikke er overpriset.

Det er bedre å betale renter og avdrag (til seg selv) enn å betale ned på en annen person sitt lån.

En annen ting er at man kanskje vil bli boende litt lenger enn 2 år. Ting blir ikke alltid slik man hadde tenkt.

Skrevet

Om du vet at du skal flytte innen såpass kort tid hadde jeg nok villet leid. Man vet jo ikke hvordan boligmarkedet er om et par år, og kanskje er det ikke så lett å få solgt - til den prisen du vil da....Og med tanke på at renten fortsetter å gå ned så mye som den gjør nå er det vel bare logisk at den vil begynne å stige igjen etterhvert?

Men du kan jo gjøre som et vennepar av meg....De leier leilighet, men har kjøpt hus der de vil bo senere (pga renten) nå. Dette huset leier de ut inntil videre, fordi det er i en annen by enn der de bor nå....Så utleie av huset betaler lånet inntil videre....

Skrevet

Kjoep!! I hvert fall naa!

Jeg kjopte en liten leilighet i Oslo sentrum for vel 4 aar siden og har akkurat solgt den med 400 000 NOK i fortjeneste.

Naa skal det sies at det kanskje ikke er vanlig aa tjene saa mye. Jeg var usedvanlig heldig saerlig ogsaa fordi jeg kjopte i seller's market og solgte i buyer's..

Skrevet

Jeg ville kjøpt og særlig nå som renten er lav. Når man leier sitter man ikke igjen med noe, mens når man eier betaler man på noe som er ens eget.

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet helt enig i at det er bedre å eie enn å leie, men dere bør kanskje tenke på et par ting..

Det er veldig lite man som regel får betalt ned på et lån på to år. Dermed risikerer dere å bli sittende med restlån hvis dere ikke får den prisen dere ønsker.

Det avhenger selvfølgelig av hvor avhengige dere er av å få solgt på et gitt tidspunkt, men hvis dere kjøper en liten leilighet og har planer om å bli flere etterhvert kan jo det bli et poeng.

I tilleg er betingelsene på førstehjemslån veldig gode, og det er et lån man selvfølgelig bare får første gang, noe som kanskje kan være greit å spare til et mer langvarig prosjekt.

Jeg leste et sted at det ikke blei anbefalt å kjøpe med mindre man hadde planer om å bli boende i minimum 2-3 år. Husker desverre ikke hvor det stod eller hvem som sa det.

På den annen side er det jo lurt å komme seg inn på boligmarkedetm, selger du med gevinst har du plutselig en egenkapital til neste bolig.

Prat med banken din du, de kan sikkert gi deg noen gode råd :)

Gjest Anonymous
Skrevet

vi har hatt i borettslag. Husleie 3000 kr+ lån til 2800 kr.

Nå bor vi i eget hus til 1 mill og har mindre utgifter.

Eie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...