Gå til innhold

Måter å bli kvitt mensen

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg er 23 år, og har de to siste årene fått fryktelig vondt den dagen jeg får mensen. Jeg ender som regel opp i fosterstilling, kjempekvalm, svimmel, dunkende hode, enorme kramper i magen, samt at jeg kaldsvetter noe helt sykt. Jeg blir rett og slett gjennomvåt! Sånn kan jeg ligge opptil to timer, før det begynner å gi seg. Da begynner pillene (Naxaprosen, eller hva de heter..) å fungere. Da er jeg helt utslitt, og begynner å fryse noe helt enormt (ikke så rart, i og med jeg er klissvåt).

Jeg fikk mensen da jeg var 15 år gammel, og hadde så og si aldri smerter. Kanskje litt vondt i magen en sjelden gang, men med en gang jeg fikk takene over på annet, glemte jeg det.

I natt våknet jeg faktisk av smertene!

Jeg orker ikke mer, og vil bare bli kvitt hele greia. Har jeg noen andre alternati er enn å sterilisere meg? Og priser på det? Inkludert sterilisering?

Jeg har overhodet ingen ønske om å få barn, og den meningen har jeg hatt hele livet. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å ombestemme meg. Og hvis det i så fall skulle skje, er det nok av barn som trenger å bli adoptert.

Så hva slags alternativer har man dersom man vil bli kvitt hele mensengreia? Kan jo også legge til at jeg har PMS to ganger i måneden (ved eggløsing og uken før), noe som gjør meg mentalt utslitt da jeg har ekstreme humørsvingninger, samt føler meg deperimert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker p-piller til dette formålet. Jeg vet at det går an med både Yasmin (tas sammenhengende uten pause) og med Cerazette, dersom man faktisk mister mensen av dem. Det er det overhodet ikke sikkert at man gjør.

Jeg ville forsøkt meg med hormonprevensjon først, selvsagt i samråd med lege, spesielt siden å få til en sterilisering ikke er gjort på en uke. Ikke når man er ung og ikke har barn...

Skrevet

jeg er 23 år, og har de to siste årene fått fryktelig vondt den dagen jeg får mensen. Jeg ender som regel opp i fosterstilling, kjempekvalm, svimmel, dunkende hode, enorme kramper i magen, samt at jeg kaldsvetter noe helt sykt. Jeg blir rett og slett gjennomvåt! Sånn kan jeg ligge opptil to timer, før det begynner å gi seg. Da begynner pillene (Naxaprosen, eller hva de heter..) å fungere. Da er jeg helt utslitt, og begynner å fryse noe helt enormt (ikke så rart, i og med jeg er klissvåt).

Jeg fikk mensen da jeg var 15 år gammel, og hadde så og si aldri smerter. Kanskje litt vondt i magen en sjelden gang, men med en gang jeg fikk takene over på annet, glemte jeg det.

I natt våknet jeg faktisk av smertene!

Jeg orker ikke mer, og vil bare bli kvitt hele greia. Har jeg noen andre alternati er enn å sterilisere meg? Og priser på det? Inkludert sterilisering?

Jeg har overhodet ingen ønske om å få barn, og den meningen har jeg hatt hele livet. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å ombestemme meg. Og hvis det i så fall skulle skje, er det nok av barn som trenger å bli adoptert.

Så hva slags alternativer har man dersom man vil bli kvitt hele mensengreia? Kan jo også legge til at jeg har PMS to ganger i måneden (ved eggløsing og uken før), noe som gjør meg mentalt utslitt da jeg har ekstreme humørsvingninger, samt føler meg deperimert.

Sterilisering kan du nok bare glemme til du er fylt 25år pga Lov om sterilisering m.v. av 3. juni 1977

Det jeg tenkte på egentlig er at du burde vært til en grundig utredning og finne ut hvorfor du plutselig har slike smerter.PMS kan til dels roes ned

Selv fikk jeg mensen som 11åring, enorme smerter fra starten.Mine smerter starter før selve mensen den da. Eggløsning er vondt som fy,så 4 dager før mens starter min ballett.Kramper og smerter som er utrolig intense .Legene avfeide meg de første årene ,samme gjorde mine foreldre.

Når jeg ble litt eldre fikk jeg naproxen,betennelses dempende (......) og nå bruker jeg diane +pinex forte. ppillene har gjort smertene mindre men fortsatt intense.

Naproxen tablettene funka ikke i det hele tatt for meg,ei alle andre råd som trening,kosttilskudd,varme bad osv osv.

har "blødninger" i vev utenfor livmor (endometriose) og dette er grusomt.

IKKE la noen leger avfeie deg,slike smerter skal taes seriøst og spesielt ettersom dine ser ut til å ha plutselig økt mye.

En tur til fastlege,så gyn for utredning og hjelp mot smerter og pms

Tror det er flere poster her inne på KG om menssmerter.

Lykke til.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For det første: sterilisering gir ikke mindre menssmerter, alt blir som før, det er bare egget som ikke kommer ned til livmoren. Du må fjerne livmoren for å bli kvitt menstruasjonen, og det gjøres bare i helt krise situasjoner.

Det kan høres ut som om du har endometriose, da har du livmorslimhinnevev også utenfor livmoren, oftest i buken, men også eggledere, tarmen, urinblæra er mulig. Gå til legen og få en henvisning til en gynekolog. Det går ann å fjerne vevet, det gir ofte ett godt resultat, men på noen så kommer det tilbake igjen, men med medisiner (hormoner kan man holde det i sjakk). Du må også få gode smertestillende som hjelper bedre enn Naproxen av legen din, husk at det er veldig viktig å ta tablettene med en gang du kjenner litt smerter, da fungerer de best.

Skrevet

Jeg går på cerazette, og har ikke hatt mensen på over 2 år..

Gjest SmallTalk
Skrevet

Etter det jeg har lest, så høres det ut som om du bør be om utredning for endometriose.

Gjest *Twinklestar*
Skrevet

jeg brukte Naxaprosen når jeg var yngre, og det hjalp i grunn ingen ting. de var rett og slett ikke sterke nok.

etter at jeg begynte med p-piller har smertene holdt seg borte.

men når det er sagt...

så bør du gå til legen og få en skikkelig utredning, det er ikke normalt å få menssmerter etter så mange år uten. og i hvertfall ikke så sterke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...