Gå til innhold

Meny til «reception»

Fremhevede innlegg

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Tvillingene våre skal ha leseravslutning («konfirmasjon») ganske snart. I den forbindelsen skal vi ha «reception» (mottagelse, åpent hus) kl 1400 – 1700 «dagen før dagen». Her har drøyt 150 (av dette ca 40 barn) varslet sin ankomst sikkert (80 – 85 %) eller «så sant vi får noen som helst mulighet» (15 – 20 %). Vi regner med vi blir (mye væravhengig) mellom 175 og 225 og vi kjøper inn til 300.

På «voksenbordet» (225 personer) har vi beregnet pr person (i tillegg har vi 5 – 10 % ekstra klargjort).

125 g ost (moden Gouda, Emmenthaler, en dansk som heter «Gammel Svend» og er rimelig heftig i smak, svensk «Prästost», en dansk som ligner på Chreme Cherie, blåmuggost er veldig bevisst unngått)

½ stilk selleri

150 g fersk frukt (eple, pære, blå drue, honningmelon, ananas)

1 sviske + 1 aprikos + 25 g usøtet kompott av kiwi/stikkelsbær (stivet med bittelitt potetmel og krydret med litt kanel)

125 g grønnsaker (gulrot, kålrot, agurk, brokkoli) + 3 – 4 ss dipp.

50 g kjeks (to eller tre typer, typiske «ostekjekser»)

½ stk brød av pumpernikkeltype (syrlig dansk/tysk rugbrød)

I tillegg beregner vi ½ l kald drikke (fire typer) pr person, i tillegg settes fram isvann. Vi beregner også 50 – 60 liter te, og 30 -40 liter kaffe (en del i bygda + noen få i slekta er innbitte kaffedrikkere og drikker neppe noe annet, selv til ost/frukt…)

Gjester flest antar vi ellers vil opptre «som normalt», men vi vet det kommer 5 – 15 i mer perifer slekt som er dørgende fornærmet fordi de ikke er invitert til «fiiin fireretter» på søndag slik «alle andre» gjør. De kommer til å fryde seg over å kunne legges i seg det dobbelte av normalt. Hadde lagt i seg tredobbel også, om ikke andre - særlig andre slektninger – kunne se dem...

På «barnebordet» (75 personer), som blir plassert i barnevennlig høyde 18 – 20 cm lavere enn voksenbordet, beregner vi pr person:

75 g ost (50 g Norvegia + 25 g av en dansk som heter Lillebror)

150 g frukt (eple/pære/drue (blå og grønn)/honningmelon)

100 g grønnsaker (gulrot/kålrot) + 3 – 4 ss dipp (mild)

50 g kjeks (25 g salt crackers, 25 g havrekjeks)

1 sjokoladebanan

1 ispinne

1 boks brus.

I tillegg ¼ l kald drikke (tre typer, iste er inkl).

Isvann

Brus/is/sjokoladebananer må stå i kjøleskap på kjøkken, så her vil vi ha veldig god kontroll med mengdene. Hvert barn (ca barneskolealder, er vi i tvil, klassifiseres de som barn) får utlevert ett «lodd» for brusboks + sjokoladebanan og ett for ispinne når de kommer. Imidlertid er vi ikke helt fremmede for tanken om at fire – fem barn som bor i rimelig gangavstand fra oss kan vise seg både kl 1400 og kl 1600, særlig siden vi har utenlandske (danske) brusbokser. :)

Når det gjelder kald drikke + rugbrød skal vi klare minst 50 % ekstra av alt unntatt brusbokser (har kjøpt inn knapt 100 bokser brus/ispinner/sjokoladebananer). Kaffe/te skal vi klare minst tredoble mengder av. Ellers har vi ingenting ekstra, men har nok åtte – ti kg blandet frukt (mye epler/pærer) og et par kg ost /pr type) av Norvegia/røkt Jarlsbergost/Nøkkelost. Det er i praksis absolutt utelukket å kunne kjøpe noe som helst etter at arrangementet har startet.

Vi har ellers dimensjonert med 650 engangsasjetter, ca 1 000 servietter, ca 500 teskjeer, ca 650 engangsglass for kald drikke og ca 500 engangskopper for varm drikke (kan jo også brukes til kald, en del barn vil nok like dem best pga hanken, så vi setter 50 – 60 av dem på barnebordet også). Og vi gjør klar 1 000 – 1 200 isbiter og fryser disse i poser på 100. Ser for oss at halvparten av disse vil – bare for pynt – inneholde et ripsbær.

Hva tenker andre om sammensetning og kvantum (både pr person og antall personer vi dimensjonerer for)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kikka innom trådene dine om emnet ogmå si at jeg misunner dere ikke arbeidet med å ordne dette selskapet. Der jeg kommer fra hadde man nok valgt lapskaus, gryterett, sodd el med slike folkemengder. Etter som jeg forstår er det temmelig perifere slektninger som er fornærmet her. Jeg synes ikke de er noe å bry seg med. Hva andre velger å gjøre får være deres sak. Det er deres og guttenes dag og folk får heller være glad for å bli invitert. Dere inviterer jo det mangedobbelte av hva som er vanlig av gjester i vanlig konfirmasjon. Er det store deler av gjestene som hører til menigheten eller er det slektninger? BLir bare nysgjerrig siden jeg aldri har hørt om noe sånt opplegg som dette her før med leseavslutning.

Jeg ønsker deg lykke til! :-)

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Jeg har kikka innom trådene dine om emnet ogmå si at jeg misunner dere ikke arbeidet med å ordne dette selskapet. Der jeg kommer fra hadde man nok valgt lapskaus, gryterett, sodd el med slike folkemengder. Etter som jeg forstår er det temmelig perifere slektninger som er fornærmet her. Jeg synes ikke de er noe å bry seg med. Hva andre velger å gjøre får være deres sak. Det er deres og guttenes dag og folk får heller være glad for å bli invitert. Dere inviterer jo det mangedobbelte av hva som er vanlig av gjester i vanlig konfirmasjon. Er det store deler av gjestene som hører til menigheten eller er det slektninger? BLir bare nysgjerrig siden jeg aldri har hørt om noe sånt opplegg som dette her før med leseavslutning.

Jeg ønsker deg lykke til! :-)

Takk for svar!

Det har vært litt styr med selskapet, men det har mest vært glede! Vi har jo også litt leid hjelp (en meget erfaren person) tre - fire timer på fredag. Håper både du og andre unnskylder at det blir mye rundt dette emnet fra meg nå, men det er jo slik at "hva hjertet er fullt av, flyter munnen over med". :)

Vi vet jo ikke ennnå hvor mange som kommer, det er jo tross alt "åpent hus", så vi trenger ikke forhåndsvarsel. Men om vi går ut fra magefølelsen og godt vær :): 75 - 80 er slektninger, 70 - 75 venner utenfor bygda, et sted mellom 25 og 100 er naboer og bygdefolk. Fra forsamlingen ser vi vel 15 - 20 stykker tenker jeg. Ingen av disse er slektninger. (Vi har nok en del i slekta som godt kunne deltatt i forsamlingen, om det bare hadde befunnet seg et helt annet sted geografisk.) Venner kommer til dels langt borte fra, de lengste faktisk fra Danmark! Vel, for å si absolutt alt: De skal på arbeidsreise til en by drøye tre timer borte, og har fri lørdag. :)

Ideen til "reception" har vi selv plukket opp fra USA (i arbeidssammenheng) og fra Danmark (i både arbeids- og fritidssammenheng). Tanken om å kombinere den med "konfirmasjon" opplevde vi (og guttene) første gang i 2008, da var vi en slik i Danmark. Guttene har plukket opp ideen her, og vi synes den er god. Det er på ingen måte noen vanlig måte å gjøre det i forsamlingen her, det vanlige er nok en helt tradisjonell lunsj eller middag for nærmeste familie, og så "kaffeselskap" med en del mer perifere slektninger invitert også. Om du tenker på "leseravslutning/leserbarnsavslutning" som sådan, tror jeg det er noe du finner i mange frimenigheter. Vet lokalt her at i hvert fall pinseforsamlingene, DFEF ("Frie venner") og et par forsamlinger som jeg tror er enten baptistkirker eller står disse nær har noe slikt. Men om det der kalles "leserbarnsavslutning" eller noe annet vet jeg ikke, bare at det praktiske innholdet er temmelig identisk.

Det jeg imidlertid tenker på nå, LukaFrost, er om vi har kjøpt inn for lite (slik at vi opplever å stå tomme kl 1600 :( ) eller så mye at ikke alt bør gjøres klart (vi liker godt ost og frukt, men hadde jo ikke akkurat tenkt å spise det til den store gullmedalje uka etter konfirmasjonen :) ) . Har du noen formening om det?

Skrevet

Å beregne mat til så mange mennesker er fryktelig vanskelig og ikke noe jeg har særlig erfaring med. Voksne menn med kroppsarbeid kan fort spise det mangedobbelte av småspiste damer på slankern.

Hvis du vil beregne ekstra tror jeg det er lurt å satse på ting som kan stå seg lenge (i tilfelle du ikke behøver det på dagen) sån at du slipper å spise ost en hel uke. Er du redd for å ha lite brus kan du alltids ha saft på lager. Denne mottagelsen på lørdag er da ikke hoveddagen, så da må man kunne gjøre ting litt enklere og i noe mindre skala. Folk kommer vel ikke for å spise seg stappmett...

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Folk kommer vel ikke for å spise seg stappmett...

Bortstt fra et par av slektningene (som gjør det "bare på trass"...), nei. Vi satser på det vi har, så ser vi. Som eldstejenta i sjette klasse påpekte på lørdag: "Kommer noen kl 1650, må de regne med at maten kan bli litt annerledes enn kl 1410". Så skulle vi gå tom, får vi gå over til kaffe/te + litt småkaker. Da skal vi klare enda minst femti personer. Og enda femti til (minst) når det gjelder kaffe/te.

Er noen uenige i tanken, er tida for å si fra NÅ! Vi har enda mulighet til å skaffe mer. :) Ellers anser i hvert fall jeg som tråden som avsluttet fra min side nå.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Som eldstejenta i sjette klasse påpekte på lørdag: "Kommer noen kl 1650, må de regne med at maten kan bli litt annerledes enn kl 1410".

Så herlig sagt! :)

Gjest Spinell
Skrevet

Mulig jeg er forsinket, men jeg lurer på om det er litt snaut med brød, kjeks og evt milde oster. Det med ostene sier jeg fordi jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg trolig hadde gått for ostene på "barnebordet" i dette selskapet. Med så mange gjester kan også andre voksne være like forsiktige som meg med sterke oster.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Mulig jeg er forsinket, men jeg lurer på om det er litt snaut med brød, kjeks og evt milde oster. Det med ostene sier jeg fordi jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at jeg trolig hadde gått for ostene på "barnebordet" i dette selskapet. Med så mange gjester kan også andre voksne være like forsiktige som meg med sterke oster.

Du er sein, men ikke for sein, absolutt siste tog for innkjøp går på torsdag. Men da må det være ting vi med 100 % sikkerhet får i en mindre butikk ute på landsbygda.

Brød og kjeks har vi litt ekstra av, nok til minst femti tilleggsporsjoner. Div helt OK milde oster (Norvegia/røkt Jarlsberg) har vi ellers fem - seks kg ekstra av, men danske "Lillebror" begrenser seg jo selv. Men det kan være flere som deg, så kanskje ikke så dumt å få noen kg ekstra med ost. Den holder seg jo helt fint noen uker, blir vel helst bare bedre av å modnes litt... Trodde imidlertid selv at både moden Gouda, Emmenthaler og ost tilsvarende Chreme Cherie var ganske milde oster for voksne? Hos oss er dette barneoster, selv minstemann slår vrak på Lillebror og standard Norvegia.

Skrevet

Jeg ville nok kjøpt inn litt ekstra ost ja. Ofte går det mer enn en tror og 125 gram ost er ikke alltid så mye, spesielt om noen er litt småsultne. ;) Osterester ville jeg bare revet og fryst ned. Kan fint brukes til pizza, gratenger, ostesauser etc da.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Jeg ville nok kjøpt inn litt ekstra ost ja. Ofte går det mer enn en tror og 125 gram ost er ikke alltid så mye, spesielt om noen er litt småsultne. ;) Osterester ville jeg bare revet og fryst ned. Kan fint brukes til pizza, gratenger, ostesauser etc da.

Før jeg setter et endelig og varig punktum for tråden, en liten oppdatering, slik at både LukaFrost, onyx og andre som har gitt gode råd og ellers er interessert vet resultatet...

Været ble strålende og besøket ganske stort. Hadde, om yngstejenta talte riktig, 278 personer innom. Vi hadde porsjonsanrettet på forhånd for å unngå kork rundt bordet, en asjett med ost/frukt/kjeks, en med grønnsaker/dipp. Det gikk i alt i underkant av 250 porsjoner av hver type, litt mer av grønnsakene enn av osten, merkelig nok. Neppe alle har spist to tallerker (men vet noen spiste både tre og fire også...) og neppe alle barn har vært interessert i «noe å spise». Så lenge de fikk ispinne, brusboks og noen tørre havrekjeks var det annet enn matbordet som var mer interessant, bl a en åpen veteranbil og et lekeområde med ringspill/krokketbane/turnringer/husker/etc utenfor. Vi vet, ut fra utdelingen av is/brus at det var minst 20 barn mer innom enn antallet tallerkener på barnebordet (her anrettet vi på samme måte som voksenbordet) skulle tilsi, og vi utelukker jo ikke at noen voksne har forsynt seg på barnebordet heller. :) Altså ble det en del rester, men ikke mer enn vi skal bruke opp i løpet av ei uke. Og heller DET enn for lite! Eneste vi har RIKELIG igjen av er kaffe/te, dagen ble nok for varm til at det var særlig etterspørsel her utover for mest innbarkede... De fleste var veldig fornøyd med både servering og arrangement, selv noen av våre misfornøyde slektninger var mer fornøyd da de reiste enn da de kom. Eneste «ulempe» var at folk stanset litt lengre enn vi hadde forventet, så det ble en smule trangt rundt kl 1500. Og på kjøkkenet blandet jentene drikke i mengder det gikk rikelig med kald drikke (særlig vår hjemmelagde iste slo godt an), og isbitlageret – på 1200 isbiter – var brukt opp et kvarter før vi avsluttet. Minstegutten (knapt 4 ½) bar og bar på mugger... 64 i alt, har han fortalt, han kan både telle og regne og vi tror tallet er riktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...