Gå til innhold

Hvordan lage faktura?

Gjest Kevlarsjäl

Anbefalte innlegg

Gjest Kevlarsjäl

Hei!

Jeg har for første gang gjort et freelanceoppdrag (fotografi) for en kunde. (beløpet er ikke stort, 1000 NOK)

Jeg er ikke registrert som enkeltmannsforetak eller lignende.

Hvordan lager jeg en faktura som jeg kan sende til kunde?

Skal man ta hensyn til m.v.a eller lignende?

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Du har ikke lov å ta mva avgift for oppdraget hvis du ikke er registrert i MVA registeret.

Du kan tjene inntil 50.000 hvert år uten å betale mva. Hvis du tjener mer enn 50.000 må du betale mer av hver krone du har tjent over 50.000.

Det beste er å kjøpe ferdignummererte blanketter til å lage faktura, det er ikke lov å lage manuelt nummererte faktura selv. Har du forhåndsnummererte blanketter kan du i prinsippet lage faktura i Word eller Excel eller lignende. Du bør også lære deg enkel bokføring dersom du har tenkt å tjene mer på regelmessig basis.

Les regnskapsloven når det gjelder hva en faktura skal inneholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Takk for svar :)

Naturlig oppfølgingsspørsmål blir jo dermed: hvor får jeg tak i blankettene?

På en hvilken som helst litt større bokhandel: Staples, Norlie, Tanum. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du kan også gå til anskaffelse av et faktura program - jeg selv bruker et regnskapsprogram med fakturering innebygget. Da slipper du forhåndsnummererte blanketter (programmet nummererer for deg og gjør det umulig å skrive ut to faktura med samme nummer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg har for første gang gjort et freelanceoppdrag (fotografi) for en kunde. (beløpet er ikke stort, 1000 NOK)

Jeg ville anbefale deg å ta en titt på sendregning.no

Den har jeg brukt ved et par anledninger og det funker aldeles strålende, så slipper du å styre med blanketter og utsendelse selv. De tar et lite fee for å sende ut, rundt 30 kr tror jeg, men jeg fant ut at jeg likevel sparte på dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hei!

Du har ikke lov til å sende faktura uten å være registrert i Brønnøysund. En faktura uten org.nummer er ugyldig.

Registrer deg i enhetsregisteret så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke lov til å sende faktura uten å være registrert i Brønnøysund. En faktura uten org.nummer er ugyldig.

Registrer deg i enhetsregisteret så fort som mulig.

Tull og tøys! At faktura uten org.nr er ugyldig gjelder kun dersom man fakturer som en bedrift og ikke som privatperson.

Man kan fakture som privatperson så lenge man omsetter for under kr 50.000 pr år, men man har da ikke lov å legge til mva på fakturaen. Det du har fakturert for legger du bare til inntekten din på selvangivelsen for ordinær beskatning.

Du kan selge for inntil 50.000 før du må registrere deg som / med Samordnet Registermelding med tilleggsblanket for merverdiavgiftsmanntallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Faktura kan også berre vere eit brev. Eg gjer som regel det, ingen treng giro lenger, iallfall ikkje i bedrifter. Så lenge all info er registrert i brevet er det nok. Det å registrere seg i Brønnøysund er lurt, spesielt viss du driv med noko der du kjøper utstyr. Med enkeltpersonsforetak kan du trekke frå utgifter slik at du reduserer den skattbare inntekta. Husk at kunstfoto er mva-fritt, det er underlagt opphavsrett, og alt som er verna av opphavsrett er mva-fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis du ikke er selvstendig næringsdrivende, kan du ikke sende faktura. Du må da sende regning/lønnskrav, og blir lønnet som en lønnsmottaker. Lønnskravet bør inneholde: Kontaktinformasjon til deg og bedriften, spesifisering av oppdraget, oppdragets pris, utsendelsesdato for kravet. Du kan ikke sette innbetalingsfrist, ettersom du blir lønnet på lik linje med en lønnsmottaker.

Du kan lage dette enkelt i Word.

Du er ikke MVA-pliktig som enkeltperson. Vil anbefale deg til å sjekke fotojournalistens webside for mer informasjon. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys! At faktura uten org.nr er ugyldig gjelder kun dersom man fakturer som en bedrift og ikke som privatperson.

Man kan fakture som privatperson så lenge man omsetter for under kr 50.000 pr år, men man har da ikke lov å legge til mva på fakturaen. Det du har fakturert for legger du bare til inntekten din på selvangivelsen for ordinær beskatning.

Du kan selge for inntil 50.000 før du må registrere deg som / med Samordnet Registermelding med tilleggsblanket for merverdiavgiftsmanntallet.

Vel, det er faktisk opp til bedriften om de betaler fakturaer uten organisasjonsnummer.

Andre relevante lenker:

http://www.sendregning.no/sos/qa.do;jsessionid=346234717F4AA8996B375567045EA82F?id=1623

http://www.narf.no/Fagstoff/MVA/MVA/Fradragsretten-etter-fakturaer-med-formmangler/

Må også legge til at jeg personlig synes det er veldig uprofesjonelt å fakturere uten organisasjonsnummer. Da kan man like gjerne motta lønnshonorar. Husk, som lønnsmottaker får du også feriepenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det er faktisk opp til bedriften om de betaler fakturaer uten organisasjonsnummer.

Andre relevante lenker:

http://www.sendregning.no/sos/qa.do;jsessionid=346234717F4AA8996B375567045EA82F?id=1623

http://www.narf.no/Fagstoff/MVA/MVA/Fradragsretten-etter-fakturaer-med-formmangler/

Må også legge til at jeg personlig synes det er veldig uprofesjonelt å fakturere uten organisasjonsnummer. Da kan man like gjerne motta lønnshonorar. Husk, som lønnsmottaker får du også feriepenger ;)

For bedriften vil det være langt mer kostbart å registere en lønnsmottaker, mtp registrering av feriepenger, arbeidsgiver avgift og andre sosiale kostnader. Men enig i at det er et pluss for den som er lønnsmottaker da feriepengegrunnlaget blir høyere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...