Trebarnsmor Skrevet 17. september 2003 #1 Skrevet 17. september 2003 har bredbånd og bruker altså èn pc på nettet.Men nå er det så populært her i huset at vi trenger en data til ,koblet på bredbånd-modemet. Hva trenger jeg? Ikke har jeg det kortet ( hva søren heter det igjen?)bak på pc`en.Hvor mye vil det koste?Og så trenger jeg noen ledninger osv.Men hva? Please gi meg noen sikre svar da:). Vil det koste mye?Og vil det koste ekstra til Nextgentel?
~sikka~ Skrevet 17. september 2003 #2 Skrevet 17. september 2003 Da trenger du en ruter eller hub - med telenor må man hvertfall ha ruter hvis man skal ha begge pc'ene på nett samtidig. Ruter er dyrere enn hub. Hvis du har hub kan begge kobles på, men ikke samtidig. Vet ikke om dette ville gå hos Nextgentel, ring dem og spør da vel
Cooli Skrevet 17. september 2003 #3 Skrevet 17. september 2003 har bredbånd og bruker altså èn pc på nettet.Men nå er det så populært her i huset at vi trenger en data til ,koblet på bredbånd-modemet. Hva trenger jeg? Ikke har jeg det kortet ( hva søren heter det igjen?)bak på pc`en.Hvor mye vil det koste?Og så trenger jeg noen ledninger osv.Men hva? Please gi meg noen sikre svar da:). Vil det koste mye?Og vil det koste ekstra til Nextgentel? Nettverkkort koster ikke mye penger.. et par hundrelapp kan du få tak i. har NGT selv og adsl er koblet til 3 PC her i huset. det vi gjør er å koble til switch (router) og det funker, men må jo konfig litt inne i nettverk område, noe jeg ikke har så mye peil.. mannen min som gjør all arbeidet hmm tror ike jeg har svart på alle spørsmål *ler* har ikke så mye peil, sa kun det jeg vet... sry
Gjest Anonymous Skrevet 17. september 2003 #4 Skrevet 17. september 2003 Det koster ikke ekstra hos nexgentel om du kobler flere maskiner til din linje. Du trenger nettverkskort i alle maskinene som skal kobles til og en ruter er kanskje enklest da flere maskiner vil kunne være tilkoblet samtidig. Snakke med tele/dataforretninger ved kjøp av router. -viXen-
Trebarnsmor Skrevet 17. september 2003 Forfatter #5 Skrevet 17. september 2003 TUUUSEN hjertelig takk. Jeg skal nå skaffe meg alt jeg trenger og få typen min til å bruke den andre dataen så slipper han å ta over her når det passer han
Gjest Anonymous Skrevet 19. september 2003 #6 Skrevet 19. september 2003 Mener at NGT låner ut gratis router til sine kunder. Kjenner flere som fikk router fra NGT da de fikk bredbånd. Jeg ville sjekket om dette er praksis fortsatt for da slipper du unna med ett nettverkskort til ca 200,-
14062003 Skrevet 19. september 2003 #7 Skrevet 19. september 2003 Slipper man nettverkskort om man har router? Det har jeg ALDRI hørt om! Men UPC har modem med UBSutgang - og da slipper man nettverkskort. Med NGT må man ha nettverkskort, ja. De låner ikke ut router gratis, det er et produkt du leier - som gir deg tilgang til deres tjenester.
Gjest Zalomine Skrevet 20. september 2003 #8 Skrevet 20. september 2003 Nei, du slipper ikke nettverkskort om du har router, men det var ikke det som var skrevet heller, men at "dersom du får låne en av ngt så SLIPPER DU UNNA MED (ikke slipper, men slipper unna med) et nettverkskort. Altså, slipper å kjøpe den routeren, om man får låne den, sant?
Gjest Anonymous Skrevet 21. september 2003 #9 Skrevet 21. september 2003 Ikke bare får man (låne/leie) en router når man kjøper bredbånd hos NextGenTel, de har heller ingen restriksjoner (hverken tekniske eller kontraktsmessige) på hvor mange maskiner man kan koble til. Det eneste man trenger for å dele et NGT-abonnement, er nettverkskort i alle maskinene, samt en hub eller switch slik at man har noe å plugge maskinene inn i.
Gjest Anonymous Skrevet 21. september 2003 #10 Skrevet 21. september 2003 HUB og Switch - hva er forskjellen? Skal selv koble opp to pc'er til UPC chello pluss, men vet ikke helt hva jeg skal bruke. Vil ha det slik at dersom bare en maskin brukes vil den kunne bruke hele hastigheten (i motsetning til når begge deler)
jordbær Skrevet 21. september 2003 #11 Skrevet 21. september 2003 HUBen er en dum enhet som sender datapakker videre til alle i et nettverk. Det vil den alltid gjøre. En svitsj gjør også dette, første gangen. Men den lærer hvor den skal. Mao. Mindre trafikk på nettverket. Pakkene kommer raskere frem. Det er mer sikkert samt at du kan koble sammen to topologier med en svitsj. (Topologi - Hvordan maskinen fysisk er sammenkoblet i nett.)
VesleBråka Skrevet 22. september 2003 #12 Skrevet 22. september 2003 Vi har hub og maange maskiner koblet sammen på ett nextgentel abb (kjekt med gode naboer ). Vi kommer til å kjøpe svitch snart, fordi en hub deler linjen inn i mengde permanent (f.eks hvis du har 4 maskiner, og 4 mb bredbånd, så aligner den 1 mb hver) mens en svitch sender pakker ettersom hvor mye trafikk det er dvs hvis bare 1 maskin er aktiv på nettet får den all ressursen dvs 4 mb. Den siste er litt kjip hvis mange maskiner laster ned filmer mens du vil på KG osv. men hvor ofte gjør man det da..
14062003 Skrevet 22. september 2003 #13 Skrevet 22. september 2003 HUB og Switch - hva er forskjellen? Skal selv koble opp to pc'er til UPC chello pluss, men vet ikke helt hva jeg skal bruke. Vil ha det slik at dersom bare en maskin brukes vil den kunne bruke hele hastigheten (i motsetning til når begge deler) "Vanlige folk" klarer seg helt fint med en hub. En hub er dum som en amøbe og har ingenting å si på hastigheten. Modem > hub > nettverkskabel > nettverkskort. Ingen konfigurering overhodet, bare litt strøm til hub'en! Dersom kun én av to PCer brukes, får den ene hele båndbredden. Dersom begge brukes, vil de dele på båndbredden.
VesleBråka Skrevet 22. september 2003 #14 Skrevet 22. september 2003 Våre deler ikke på båndbredde, og vi har hub.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå