Gå til innhold

Helsen min har blitt så mye bedre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har blitt så obs på hva jeg spiser nå. Før spiste jeg bare det som falt inn. Uten frukt og grønnsaker noe særlig.

Så laget jeg en regel til meg selv: Spise 4 grønnsaker per dag og iallefall en-to frukt per dag.

Dette startet jeg med i fjor høst. Og jaggu meg har det virket på hele meg.

Huden gløder og jeg er ikke forskjølet lenger. Før var jeg forskjølet i ett sett. Jeg snøt meg og hostet veldig mye. Men nå har jeg ikke hatt forskjølelse siden tidlig høst 09. Det er rekord til å være meg.

Jeg er overbevist om at det er grønnsak-frukt kostholdet mitt.

Har grønnsaker (en eller flere) til hvert eneste måltid, og varierer mere enn før.

Noen andre som har merket dette selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hurra! :)

Jeg la om kostholdet mitt for et par år siden pga ME. Litt svinn har det vært, men i det store og det hele har jeg vært "grønn", og veldig bevisst på hva jeg har puttet inn i kroppen min. Ikke bare er ME'n bedre, men jeg har et immunforsvar av stål. Litt motsatt av normen, da de fleste med ME (såvidt jeg vet) har sterkt nedsatt immunforsvar. Har vært forkjølet en gang siste 2 åra. Har flere ganger vært i hus med influensaliggende folk, blitt hostet på og nyst på - kroppen min reagerer ikke en gang. Før ville jeg gått ned for telling.

I tillegg er hud, hår, og negler finere, og ikke minst humøret. Kosthold er etter mitt skjønn roten til alt godt :)

Joa, jeg savner godteskåla nå og da, men helsa savnes mere :)

Skrevet

Så flott da. :D

Jeg er helt sikker på at grønnsakene og frukten er grunnen til den gode helsen min nå. Jeg har ikke vært syk da det sto på det verste i vinter. Normalt ville jeg ligget rett ut.

Skrevet

Jeg har spist massevis av frukt og grønt daglig i 7 år og får fremdeles influensa, lungebetennelser og forkjølelser. Huhei.

Skrevet

Jeg er også overbevist om de positive virkningene av et sunt kosthold. Jeg spiser 5-10 av frukt og grønt om dagen, lager mat fra grunnen av gode råvarer, spiser fisk tre ganger i uka og spiser lite sukker.

Jeg er nesten aldri syk, har alltid overskudd og er aldri sliten da jeg kommer hjem fra jobb. På torsdag jobbet jeg for eksempel overtid til kl 20, og tok deretter en times løpetur. Videre merker jeg det på hud, hår og negler. Særlig huden, er jeg slapp på kostholdet en periode får jeg kviser og tørr hud med en gang. For ikke å snakke om de positive virkningene på humøret =)

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg kjenner en som var sterkt plaget av stinkende føtter. Han prøvde en hel haug forskjellige ting, og ingenting hjalp. Da han la om kostholdet og kuttet sine mest usunne vaner og spiste mer frukt og grønt forsvant problemet i løpet av uker.

Skrevet

Jeg har også vært svært bevisst på kosthold det siste året, og har spist særlig mye frukt. Blir glad når jeg faktisk heller får lyst på eple enn noe annet usunt!

Men jeg lurer også på, hva spiser dere av frukt og grønnsaker? Spiser dere det helt eller kutter det opp? Og er det i forbindelse med måltider, eller bare for seg selv?

Hos meg går det mest i epler og bananer.. Føler jeg har litt dårlig kreativitet på den fronten!

Gjest Mahareth
Skrevet

Druer, pærer, appelsin, ananas, kiwi, mango, fersken, nektariner, meloner er andre gode frukter du får kjøpt overalt :) Ikke vær redd for å smake noe nytt, det er masse godt å velge i!

Deler som regel opp frukten, da ser den så mye mer apetittlig ut. Spiser som mellommåltid, som kos og som en del av måltider, alt ettersom :) Bananer er godt som pålegg på knekkebrød forresten!

Skrevet

Det var jo veldig leit.

Jeg har spist massevis av frukt og grønt daglig i 7 år og får fremdeles influensa, lungebetennelser og forkjølelser. Huhei.

Skrevet (endret)

Jeg spiser alt fra brokkoli, kål, blomkål, erter, selleri, kålrot.

Noe spiser jeg rått. Liker feks Gulrot, kål, brokkoli og blomkål rått. Jeg og min sønn syns dette er snacks. Jeg også spiser selleri rått med litt salt på.

På brødskivene har jeg både tomat, agurk og paprika. Mellom dette spiser jeg pære eller sånn kurv med passion fruit (husker ikke hva det heter på norsk). Og avogtil er det vannmelon og granateple.Plukker flere kg med blåbær som jeg fryser ned og spiser senere.

Jeg har også vært svært bevisst på kosthold det siste året, og har spist særlig mye frukt. Blir glad når jeg faktisk heller får lyst på eple enn noe annet usunt!

Men jeg lurer også på, hva spiser dere av frukt og grønnsaker? Spiser dere det helt eller kutter det opp? Og er det i forbindelse med måltider, eller bare for seg selv?

Hos meg går det mest i epler og bananer.. Føler jeg har litt dårlig kreativitet på den fronten!

Endret av Beauté
Skrevet

Spørsmålet da er hva du spiser i tillegg til frukt og grønt?

Skrevet (endret)

Og jeg tenkte å spørre om du røyker Glynis?

Endret av Beauté
Skrevet

Jeg ble glad av denne tråden :danser:

Det er så ofte fortvilede mennesker som lurer på hvorfor de er energiløse, syke, overvektige etc - da synes jeg det er forfriskende med sånne som dere som har skjønt hvorfor!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For ikke å snakke om hva det har å si for fordøyelsen!

Etter at jeg begynte å spise grønnsaker hver dag har jeg fått en helt fint fordøyelse, med perfekt avføring. Før slet jeg masse med forstoppelse.

Skrevet

For ikke å snakke om hva det har å si for fordøyelsen!

Etter at jeg begynte å spise grønnsaker hver dag har jeg fått en helt fint fordøyelse, med perfekt avføring. Før slet jeg masse med forstoppelse.

Og en god fordøyelse er roten til god helse generellt :)

Skrevet

Sunt, variert og nok. Og jeg røyker ikke.

Skrevet (endret)

Sunt, variert og nok. Og jeg røyker ikke.

Hva er sunn mat i dine øyne? Lager du mat fra bunnen eller spiser du mest halvfabrikat?

Koker du grønnsakene eller spiser dem rå? Ferske eller frossne grønnsaker?

Endret av Pjukset
Skrevet

Hva er sunn mat i dine øyne? Lager du mat fra bunnen eller spiser du mest halvfabrikat?

Koker du grønnsakene eller spiser dem rå? Ferske eller frossne grønnsaker?

Jeg lager mat fra bunnen og spiser en salig blanding av rå, stekte og ovnsbakte grønnsaker (ikke kokte). Alt ferskt, bortsett fra grønne erter.

Det er sikkert noe i kostholdet mitt du kan pirke på i forhold til ditt ekstreme ME-kosthold, men jeg vet at i forhold til immunforsvar så ligger jeg særdeles godt an kostholdsmessig. Det at har brokkolien min i wok i stedet for å spise den rå gjør ikke at jeg får mange infeksjoner. Jeg er ikke ute etter et 100 %-kosthold, men jeg er ute etter å spise så sunt og bra at jeg ikke kan skylde på meg selv for å bli syk.

Skrevet

Jeg lager mat fra bunnen og spiser en salig blanding av rå, stekte og ovnsbakte grønnsaker (ikke kokte). Alt ferskt, bortsett fra grønne erter.

Det er sikkert noe i kostholdet mitt du kan pirke på i forhold til ditt ekstreme ME-kosthold, men jeg vet at i forhold til immunforsvar så ligger jeg særdeles godt an kostholdsmessig. Det at har brokkolien min i wok i stedet for å spise den rå gjør ikke at jeg får mange infeksjoner. Jeg er ikke ute etter et 100 %-kosthold, men jeg er ute etter å spise så sunt og bra at jeg ikke kan skylde på meg selv for å bli syk.

Nei jeg er ikke ute etter å pirke, ville bare høre hva du spiste siden mange har forskjellig oppfatning av hva sunt kosthold er. Ei venninne lever i troen at hun har verdens sunneste kosthold, med sine 4 skiver med brunost daglig. Hun er flink til å spise grønnsaker, men får da problemer med at hun spiser ting som har veldig ugunstig effekt i tillegg. Var mer i den retning jeg tenkte, at du kanskje spiste noe du trodde var sunt, men som kanskje dro ned immunforsvaret.

Okey, de viktige tingene jeg har lært i forhold til immunforsvar siden jeg selv ble syk, er blant annet at mangel på vitamin D gjør at immunforsvaret blir svært svekket. Når fastlegen tar prøver i forhold til immunforsvarproblemer, er dette noe som så og si aldri blir sjekket siden mange fortsatt settter D-vitamin mangel i forbindelse med ledd/muskler. Så mye som 80% av nordmenn mangler vitamin D uten å være klar over det, så det kan være hensiktsmessig og gå og få tatt prøver. Greit å sjekke andre vitaminer/mineraler samtidig.

Hvis alt dette er ok, så kan du ha matintoleranser du ikke er klar over. Jeg hadde en rekke matintoleranser som ikke vistes på blodprøver, dette var også med på å tulle til immunforsvaret mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...