Gå til innhold

Høy puls


Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en ung, frisk jente som skulle registreres som blodgiver i dag tidlig. På undersøkelsen fikk jeg vite at det var sannsynlighet for at jeg ikke fikk være blodgiver, men at jeg skulle komme tilbake om en mnds tid når det var tid for å gi første gang for nærmere undersøkelse. Pulsen min var nemlig skyhøy, det stod mellom 120 - 128, selv om blodtrykket var bra. Hva kan dette skyldes? Hun hadde ingen forklaring på det hun som tok den medisinske sjekken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er en ung, frisk jente som skulle registreres som blodgiver i dag tidlig. På undersøkelsen fikk jeg vite at det var sannsynlighet for at jeg ikke fikk være blodgiver, men at jeg skulle komme tilbake om en mnds tid når det var tid for å gi første gang for nærmere undersøkelse. Pulsen min var nemlig skyhøy, det stod mellom 120 - 128, selv om blodtrykket var bra. Hva kan dette skyldes? Hun hadde ingen forklaring på det hun som tok den medisinske sjekken.

Du har altså hvilepuls på 120-128? Da ville jeg tatt en tur til fastlegen.

Det første som faller meg inn er: Hva er hemoglobinverdien din? Hvis den er lav må hjertet pumpe raskere for at hele kroppen skal få oksygen. Hvis dette var tilfellet ville du generelt kjent deg slapp og uopplagt, og du ville fort bli sliten hvis du er i aktivitet. Det er jo forholdsvis enkelt å finne hemoglobinverdien din, du kan jo spørre om de sjekket den.

Hvis den er normal så har jeg ikke så mange andre forslag, jeg er bare legmann når det kommer til medisin. Kanskje du har hjertefeil der det ikke er helt tett mellom høyre og venstre hjertekammer, slik at blod som har brukt opp oksygenet blir blandet med det oksyderte blodet? Også i dette tilfellet vil du generelt kjenne deg slapp og uopplagt.

Nei, fastlegen din er nok mye mer kompetent til å svare på dette enn tilfeldige mer eller mindre kyndige personer på et annonymt internettforum.

Skrevet

Har også veldig høy puls, men ingen leger har klart å finne ut eksakt hvorfor den er så høy. De har mer eller mindre konkludert med at det er i sammenheng med at jeg har fibromyalgi og andre lidelser

Skrevet

Var du nervøs når du tok blodprøver? Hadde du gått fort, eller gått trapper? Nettopp spist noe med mye sukker?

Dette er elementer som ihvertfall kan få min puls til å bli høyere..

Skrevet

Meg du spør?

Nei, jeg hadde ikke høyere puls når jeg tok prøver enn når jeg sitter hjemme og slapper av. Hadde ikke gjort noe for at pulsen skulle bli høyere enn vanlig, sukker spiser jeg lite av pga andre plager.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke stresset, hadde ikke stresset eller lignende. Jeg skal måle pulsen hver eneste dag nå, for å se hva den er. Når jeg våknet nå (etter å ha tatt en liten powernap siden jeg ikke fikk sove så godt i natt) var den 80. Kan det ha vært noe med at jeg var sliten (?).

Jeg har alltid hatt litt forhøyet puls, men i situasjoner hvor jeg har vært stresset, så har også blodtrykket mitt blitt høyere sammen med pulsen. Jeg har ingen sykdommer jeg vet om, jeg drar regelmessig på helsesjekk, så jeg vet ikke hva det kan være. Jeg var innlagt på sykehuset i høst, og jeg tviler på at det har vært noen forandringer siden den gang (ja, da var også pulsen min høy), og da tok de mange tester, deriblant EKG som var normal.

Jeg tror de sjekker for hemoglobin verdier ved hver blodgivning, og også ved registrering, så vidt jeg vet. Det er vel jern? Jeg har hatt veldig jernmangel tidligere, og selv om jeg har vært litt slapp for tiden, så har det ikke vært som når jeg hadde jernmangel, blir ikke svimmel når jeg står opp fra liggende stilling etc. Underlige saker :)

Skrevet

Jeg var ikke stresset, hadde ikke stresset eller lignende. Jeg skal måle pulsen hver eneste dag nå, for å se hva den er. Når jeg våknet nå (etter å ha tatt en liten powernap siden jeg ikke fikk sove så godt i natt) var den 80. Kan det ha vært noe med at jeg var sliten (?).

Pulsen er forhøyet en stund etter at man har vært i aktivitet. Etter en tempo (sykkeløvelse: Intervallstart og forholdsvis kort distanse, m.a.o. veldig intensivt) kan jeg gjerne ha 150 i puls selv etter at pusten har blitt normal. Hvilepuls skal helst måles om morgenen akkurat i det du våkner, før du strekker deg. Det å strekke seg kan øke pulsen med ti slag i minuttet.

Jeg har alltid hatt litt forhøyet puls, men i situasjoner hvor jeg har vært stresset, så har også blodtrykket mitt blitt høyere sammen med pulsen. Jeg har ingen sykdommer jeg vet om, jeg drar regelmessig på helsesjekk, så jeg vet ikke hva det kan være. Jeg var innlagt på sykehuset i høst, og jeg tviler på at det har vært noen forandringer siden den gang (ja, da var også pulsen min høy), og da tok de mange tester, deriblant EKG som var normal.

Kanskje du bare har et litt uvanlig hjerte- og karsystem?

Jeg tror de sjekker for hemoglobin verdier ved hver blodgivning, og også ved registrering, så vidt jeg vet. Det er vel jern? Jeg har hatt veldig jernmangel tidligere, og selv om jeg har vært litt slapp for tiden, så har det ikke vært som når jeg hadde jernmangel, blir ikke svimmel når jeg står opp fra liggende stilling etc. Underlige saker :)

Det ville vært rart om de ikke sjekket hemoglobinverdien din i forbindelse med at du skulle bli blodgiver, men det hadde nå uansett vært litt interessant å vite hva den er. Hemoglobin er ikke jernverdien din. Kroppen trenger jern for å produsere hemoglobin, så hvis kroppen har lite jern får man ofte lave hemoglobinverdier. I gamle dager brukte man enheten prosent, men dagens enhet er hemoglobin, som er et hverdagsuttrykk for antall millimol hemoglobinmolekyler per liter blod. milli er som du kanskje husker et prefiks som betyr 10^-3, altså flytt komma tre plasser framover. Mol kan du lese om her: http://no.wikipedia.org/wiki/Avogadros_tall

Tar du jerntilskudd? "Alle" vet at man skal ta jerntilskudd sammen med C-vitamin, siden kroppen trenger C-vitamin for å ta opp jern. En annen ting som ikke er fullt så kjent er at å ta jerntilskudd sammen med melk eller melkeprodukter ødelegger opptaket, jeg antar at det skyldes at kalsiumet nøytraliserer C-vitamin, som er en syre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvilepulsen om morgenen i dag tidlig før jeg hadde rørt på meg (siden jeg sa til sambo han skulle måle pulsen min når han så jeg våknet) var 62. Har målt pulsen min nå midt på dagen mens jeg har sittet og lest, den er 85. Lurer på om det må ha vært noe galt med hennes apparat som viste 128 (!). Jeg følte meg veldig avslappet hos henne, pustet fint og rolig og lente meg godt tilbake. Aner ikke hva det kan ha vært..

Jeg pleier å ta jerntilskudd under menstruasjonen, det har legen min sagt at jeg burde, for å unngå å få jernmangel. Jeg visste egentlig at jern og hemoglobin ikke var det samme, men jeg visste at det hang sammen. Hemoglobin er med på å frakte oksygen rundt i kroppen, så vidt jeg husker fra biologi på videregående :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...