Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenkte å bake rundtykker nå, bruker alltid å ha tørrgjær, men nå var det tomt i alle skuffer og skap. Noen som vet om jeg kan bruke bakepulver og/eller hornsalt istedet for gjær?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tåler ikke gjær og baker derfor bare med bakepulver, men har måttet prøve meg frem for å finne en bra oppskrift!

Her er den jeg bruker:

10 dl mel

6 ts bakepulver

2 ts kardemomme

4 ss sukker

200 gr smør

2 egg

3 dl 10% fløte (her pleier jeg bruke kremfløte som jeg blander med vann)

bland alt det tørre, smuldre inn smøret, visp egg og fløte og bland alt til en deig.

stekes på 200 grader i ca 15 minutter :)

- eggene hjelper bakepulveret til at deigen hever som den skal :) du trenger ingen venteheving når du baker på denne måten :)

edit: endret fra 2 ss sukker til 4 :)

Endret av Mangopai
Gjest navnelapp
Skrevet

Då bør du sjå etter ei oppskrift på scones, dei er bakt med bakepulver. Du kan godt lage scones som ikkje er søte, då smakar dei nokolunde som rundstykke. Heilt likt blir det ikkje, i og med at mjølet oppfører seg annleis med gjær enn med bakepulver. Styr unna hornsalt.

Skrevet

Jeg ser at jeg leste litt kjapt, min oppskrift er på boller, men det er ingen problemer å bytte ut fint mel med grovere f.eks, det viktige er forholdet mellom bakepulver og egg, og at smøret ikke skal smeltes men smuldres inn :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Med smøret smuldra inn er du veldig nær ei scones-oppskrift. :-)

Skrevet

Sant at det blir nærmt scones, men det er ikke samme greia, for jeg får aldri til å lage bra scones, mens bollene jeg lager med oppskrifta der hever mer enn mye gjærbakst ;)

Skrevet

Mangopai: Lagde en porsjon av oppskriften din, første brett er ute av ovnen nå,lukter kjempegodt og de hevet til over dobbel størrelse, og så enkelt da:) Tok litt mindre sukker, brukte melk, droppa kardemomme og byttet ut litt av melet med sammalt fint hvetemel. Gleder meg til å spise.

Skal sjekke ut scones- oppskrifter også:)

Takk :smilyblomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...