Ellam Skrevet 28. april 2010 #1 Skrevet 28. april 2010 Tenkte å bake rundtykker nå, bruker alltid å ha tørrgjær, men nå var det tomt i alle skuffer og skap. Noen som vet om jeg kan bruke bakepulver og/eller hornsalt istedet for gjær?
Mangopai Skrevet 28. april 2010 #2 Skrevet 28. april 2010 (endret) Jeg tåler ikke gjær og baker derfor bare med bakepulver, men har måttet prøve meg frem for å finne en bra oppskrift! Her er den jeg bruker: 10 dl mel 6 ts bakepulver 2 ts kardemomme 4 ss sukker 200 gr smør 2 egg 3 dl 10% fløte (her pleier jeg bruke kremfløte som jeg blander med vann) bland alt det tørre, smuldre inn smøret, visp egg og fløte og bland alt til en deig. stekes på 200 grader i ca 15 minutter - eggene hjelper bakepulveret til at deigen hever som den skal du trenger ingen venteheving når du baker på denne måten edit: endret fra 2 ss sukker til 4 Endret 28. april 2010 av Mangopai
Gjest navnelapp Skrevet 28. april 2010 #3 Skrevet 28. april 2010 Då bør du sjå etter ei oppskrift på scones, dei er bakt med bakepulver. Du kan godt lage scones som ikkje er søte, då smakar dei nokolunde som rundstykke. Heilt likt blir det ikkje, i og med at mjølet oppfører seg annleis med gjær enn med bakepulver. Styr unna hornsalt.
Mangopai Skrevet 28. april 2010 #4 Skrevet 28. april 2010 Jeg ser at jeg leste litt kjapt, min oppskrift er på boller, men det er ingen problemer å bytte ut fint mel med grovere f.eks, det viktige er forholdet mellom bakepulver og egg, og at smøret ikke skal smeltes men smuldres inn
Gjest navnelapp Skrevet 28. april 2010 #5 Skrevet 28. april 2010 Med smøret smuldra inn er du veldig nær ei scones-oppskrift. :-)
Mangopai Skrevet 28. april 2010 #6 Skrevet 28. april 2010 Sant at det blir nærmt scones, men det er ikke samme greia, for jeg får aldri til å lage bra scones, mens bollene jeg lager med oppskrifta der hever mer enn mye gjærbakst
Ellam Skrevet 28. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. april 2010 Mangopai: Lagde en porsjon av oppskriften din, første brett er ute av ovnen nå,lukter kjempegodt og de hevet til over dobbel størrelse, og så enkelt da:) Tok litt mindre sukker, brukte melk, droppa kardemomme og byttet ut litt av melet med sammalt fint hvetemel. Gleder meg til å spise. Skal sjekke ut scones- oppskrifter også Takk
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå