Gå til innhold

Cerazette og smerter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gått på Cerazette i snart et år nå, og er pinlig nøyaktig med å ta pillen, hver dag klokken halv elleve, med et par minutters margin nå og da.

For rundt en uke siden, begynte jeg å få menssmerter og vonde bryster. Jeg har hatt dette før med Cerazette, men ikke så ille. Selvfølgelig blir jeg livredd graviditet og denslags, derfor lurer jeg på om noen andre har opplevd lignende?

Jeg leser også at mange har mensen mens de går på Cerazette, mens jeg kun har klart å skvise ut et par bloddråper det siste året. Har dette noe å si for effekten? Er Cerazette mer effektivt om man ikke blør?

Bonusspørsmål: Jeg er livredd for å bli gravid, og til tross for p-pillene tar jeg en graviditetstest nå og da, bare for å forsikre meg om at jeg ikke er besvangret. Jeg kjenner ingen andre som er like opphengte i dette som meg, og føler meg dum når jeg forteller om det til venninner. Deres unisone respons lyder: "Jammen, går du ikke på p-piller, da?"

Er det noen andre der ute som har det slik? Har dere funnet noe som gjorde at dere ikke bekymret dere så mye? Håper på svar, jeg begynner å bli ganske desperat!:P

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg sluttet på Cerazette nettopp fordi jeg fikk så menssmerter og vonde bryster. Jeg klarte nesten ikke å dusje, fordi det var så smertefullt når vannet traff brystene mine. Menssmertene gikk over etter hvert som jeg mistet mensen, men jeg fikk dem tilbake da jeg sluttet med Cerazette. Jeg har aldri hatt særlig vondt under mensen, men nå er det skikkelig ille hver eneste måned.

Skrevet

Uffda:(

Høres ut som Cerazette på en måte har ødelagt en slags balanse, da.

Ja, det der med dusjingen har jeg også. Jeg gruer meg til å dusje hver dag, så jeg håper det går vekk snart. Det er ikke aktuelt å slutte med Cerazette, for alle andre p-piller har gjort meg sengeliggende syk og dårlig...

Skrevet

Menssmerter og vonde bryster tror jeg er vanlig på cerazette, jeg har ihvertfall hatt mye av det. Det pleier for meg å være et forvarsel på at jeg får mensen, men det kan begynne å gjøre vondt opptil flere uker før. Så jeg ville gjette på at det betyr at du får mensen snart, kanskje i morgen, kanskje om tre uker, umulig å si. Og etter det kan det gå et år til neste gang igjen, også umulig å forutsi ;)

Såvidt jeg vet har det ikke noe å si for sikkerheten om du har menstruasjon eller ikke. Jeg har pleid å ha det 2-4 ganger i året når jeg er på cerazette. Jeg kan forstå at du vil ta graviditetstest av og til for å være sikker, har gjort det er par ganger selv og da jeg følte jeg også hadde andre symptomer, så du er ikke alene om det. Men jeg stoler også på pillene, de skal jo være like sikre som vanlige p-piller, og graviditetstester er jo ikke akkurat billig... Så det er ikke noe jeg gjør ofte da. :)

Skrevet

Huff :( Dette er grunnen til at jeg ikke tør cerazette.

Du kan ikke bruke hormonspiral, da? Det hadde jeg vurdert om jeg ikke kunne bruke noen andre piller, i hvert fall...

:klem:

Skrevet

Hormonspiral...?

Er ikke det en sånn metalldings du trykker oppi der?

For meg høres det sinnsykt skummelt ut:P

Men jeg kan igrunn takle menssmerter og sånt, så lenge jeg vet at det ikke er noe annet.

Jeg har brukt mange andre piller, og har blitt så syk av samtlige at jeg lå i fosterstilling i senga og gråt. Alt gjorde sinnsykt vondt, det var helt grusomt.:S

Men takk for tips og råd, folkens:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor ta graviditetstest? Trodde Cerazette var sikrere enn vanlige P-piller, slik at det er umulig å bli gravid sålenge man tar de hver dag innenfor 12timer?

Det legen har sakt til meg da jeg begynte på de..

Skrevet

Hormonspiral...?

Er ikke det en sånn metalldings du trykker oppi der?

For meg høres det sinnsykt skummelt ut:P

Den er ikke av metall nei, men av plast :)

Skjønner det virker skummelt, men det er altså helt ufarlig. Har ei venninne (på 20) som bruker det nå, fordi hun ikke tåler noen p-piller. Det funker visst fantastisk for henne, og de aller fleste mødrene jeg kjenner bruker det også :)

Her er litt info!

Pakkevedleg Mirena

• 10 måneder senere...
Skrevet

Jeg mista mensen helt når jeg gikk på Cerazette. Fikk aldri symptomene du nevner her, men jeg fikk mindre sexlyst. (Ble ikke gravid mens jeg gikk på Cerazette, i tilfelle du ble redd for det nå ;))

Du er nok veldig trygg, men selvsagt er ingen prevensjon 100% sikker. Du tar jo jevnlig tester, så du har nok ingenting å frykte :) Kondomer i tillegg gjør deg jo enda sikrere, men det er kanskje ikke så gøy :gjeiper:

• 1 år senere...
Gjest Theresabeth
Skrevet

Mensen er helt borte for min del, men som noen sier her så har sexlysten dempet seg betraktelig. Hjelper godt mot migrene som jeg slet med før jeg begynte på dem.

De første mnd kom det litt blod utrolig uregelmessig med 14 dager i strekk, og så små blødninger innimellom og så ingenting. Ikke nok til å fylle en ob igjennom en hel dag. Jeg har som deg også lurt mang en gang på om jeg er gravid, og tatt utallige tester.

I går fikk jeg ordentlige menssmerter og vondt i korsryggen da jeg var på jobb, men det var ingenting imot det jeg hadde på kvelden og igjennom hele natten. Ingenting hjalp, ingen ting. Det var helt uutholdig. Flashback til da jeg lå med rier og skulle føde. Men da fikk jeg iallefall pauser mellom smertene, men det gjorde jeg ikke i går.

Opplevd dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...