Gå til innhold

Feiler det meg egentlig noe?


Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av den typen som hater å gå til legen, føler at man blir uglesett med engang man kommer inn på kontoret, og iallefall om de plager man kommer for ikke er synlige.

Derfor vil jeg bare lufte min situasjon her, for å høre om det er andre med samme erfaringer og om det i det hele tatt er vits å ta seg turen til legen.

Jeg arbeider natt, og har en krevende jobb både fysisk og psykisk, vil bare ha med dette innledningsvis. Jeg har de siste 4-5 mnd hatt økende problemer med generell trøtthet, tiltaksløshet og det å være helt utslitt på dagtid og ellers etter jeg har sovet. Dette har jeg forsåvidt relatert direkte til nattjobben, men før klarte ble jeg restituert i langfri periodene (har over en uke fri hver 2,5 uke). De siste mnd har jeg ikke klart å hente meg inn, og uansett hvor mye jeg sover så blir jeg aldri våken på en måte.

På samme tidspunkt fikk jeg konstantert et noe forhøyet stoffskifte, som ikke trengtes behandling da det viste seg å være akutt og forbigående. Redusert matlyst, levde på en diett bestående av kaffe, vann og en barneposjon middag. Resultatet ble jo såklart at vekten sakte men sikkert gikk ned (har nå en BMI på 18). Da den reduserte matlysten ikke samsvarte med det høye stoffskiftet ble det tatt utvidede tester, med tanke på at jeg itillegg hadde noen forstørrede lymfeknuter. Det viste seg at jeg testet positivt på Epstein-Barr, men vi er usikkre på når jeg hadde "utbruddet". Slet endel med halsplager og halsbetennelser før jul, så vi tror at det var da selve utbruddet var.

For noen uker siden startet helvete. Iforbindelse med en stressreaksjon, fikk jeg ikke sove etter endt vakt og kroppen begynte å verke utover dagen. Det kunne føles som at alle muskler og ledd i hele kroppen var betente. Det ga seg ikke og dag to toppet det seg, klarte da heldigvis å sove noe, og kroppen føltes bedre ut. Unntaket var at det nå føltes ut som at noen hadde satt en strikk rundt hoftekammen min, akkurat som noen står å presser inn hoftebeina. Denne smerten har jeg fortsatt, og blir værre etter jeg har ligget (føles ut som jeg ligger ihjel hoftene mine). Har hele tiden smerter i ulik grad (men smerten viser seg om stråling og press), men smertene flytter seg hele tiden, hovedsaklig i mellom skulderblader, i korsryggen, overarmer og lår. Kjenner det tilogmed i albuene og knærne. Det eneste som lindrer smertene er å gå, gå, gå, gå. Men jeg orker ikke å gå. I dag orket jeg ikke engang å lage middag. Eller jeg var halveis ferdig med middagen, men så bare sank jeg sammen i sofaen. Husarbeide er en annen historie, det orker jeg ikke å tenke på engang.

Grunnen til at jeg virkelig begynte å bekymre meg i natt, er at det virker som jeg mister muskelkraft i armene. Jeg har ved to annledninger mistet taket på pasienter (dvs. de er mobile, men trenger en hånd å holde seg i da de reiser seg), så de *bump* detter tilbake i stolen de skulle reise seg opp fra. Jeg mister ting hele tiden, for bare det å holde en kopp kaffe gjør at armen skriker.

Vel grunnen til at jeg skriver dette er som sagt at jeg ønsker å høre andres erfaringer med "usynlige skavanker", for er det noe vits at jeg går til legen med dette, eller er det noe som bare sitter i hodet på meg og som går over av seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra til legen!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, du skal ikke ha det slik! Reis til legen og få gjort noe med det før enn senere.

Skrevet

Det høres virkelig ut som du trenger en lang periode uten nattevakter (minst noen måneder), men kanskje aller først en uke eller to med sykemelding for å få hentet deg inn igjen. Jeg tror også du bør spørre om å få henvisning til fysioterapeut eller muligens kiropraktor for å få løst opp de mange spenningene som du sannsynligvis har i muskulaturen.

Bestill en rimelig akutt time hos fastlegen din med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...