Gå til innhold

Leger... huff.

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har det seg slik at legene ikke vil / ønsker å høre på passienten og at det skal være så vanskelig å finne de som -bryr- seg ?

En går til legen, en har en anelse hva det er som er problemet. Og er en så "dum" at en sier det til legen,,, så opplever en at de skal motbevise det... For -passienten- kan jo ikke ha rett !

En blir usikker, søker litt opp selv, undersøker på nett. Spør seg rundt.. og kommer til samme svaret,, det stemmer jo med hva en -føler- selv.

En oppsøker lege på nytt,, men da må legen på "død og liv" sende passienten til alskens andre undersøkelser, selv om det er fulstendig unødvendig.

Og er passienten like påstålig etter alle disse undersøkelsene som ikke gir -legen- de svarene den tror på... og en fremdeles er påstålig med at den aner hva problemet er,,, jo da er det selvfølgelig psykisk,,, passienten -tror- en har noe en ikke en har...!! Det må jo være innbilning.

Og etter en eviglang tid blir en omsider hørt,, og da finner passienten ut at en hele tiden hadde rett !

Det kunne blidt spart på mye tid og penger før legen omsider innser at det er litt... smart å høre på passienten.

Hva er grunnen til at en opplever dette gang på gang... er lege en egen rase som ikke er interessert i å høre på andre en seg selv ?

Andre som opplever lignende hendelser ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Vitaminbjørn
Skrevet

Det må også sies at det er mange som påstår de har noe de ikke har. Så legen må vel nesten teste for å få det bevist.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, enkelte leger er virkelig dumme som brød. Min venninne fikk ikke mensen tilbake etter å ha sluttet på p-piller, og selv etter at det hadde gått 6 år mente legen at det var helt normalt og at hun bare skulle vente litt til. :rolleyes:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det må også sies at det er mange som påstår de har noe de ikke har. Så legen må vel nesten teste for å få det bevist.

Jo det forstår jeg jo..

Men er det da ikke lurt å -starte- med å undersøke det passienten selv mener er problemet da i steden for å undersøke alt annet først ?

Et av tilfellene var med min sønn som hadde bronkitt som liten. Hadde årelang erfaring med slikt selv siden jeg vokste opp med en lillebror som hadde det samme alle barneårene.

Hørte jo godt på hosten, pusten osv. hva det var. ALLE tegnene var der.

Men tror du legen hørte på det,, neida, han ble sur ?

Mente det var forkjølelse, halsbetennelse (uten å ta prøver riktignok og) alskens rariteter. ALT mulig andre ting skulle skjekkes, ventes på.

Stakkars liten som måtte plages så fert i bort i nesten 1 år før legen gikk med på å undersøke, lytte skikkelig og ble -veldig- ovverasket over at det faktisk var bronkitt ungen hadde og kunne gi ut de riktige medisinene.

Og dette er da ikke så komplisert og vanskelig å finne ut av akkurat. Bronkitt er jo en ganske kjent barneplage.

Det er desverre værken første eller siste gangen jeg har opplevd noe lignende.

Skrevet

Og hva med de legene som bare sier "nei, dette har ikke jeg greie på, så jeg kan ikke hjelpe deg!", og det er det? Ingen henvisning eller noe...

Gjest Vitaminbjørn
Skrevet

Ok, det kan jeg skjønne er frustrerende om de ikke sjekker det de skal.

"koster penger og tar tid" vøttø...*host*

Slikt liker vi ikke.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Slenger meg på her jeg, er ikke fornøyd med legen min, det er så tafatt, skriver bare ut sykemeldinger, uten aktivt å finne ut problemet. Jeg må presse på for å få henvisninger. Det er ikke godt nok!

Hilsen ei som nå skifter fastlege.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er heller ikke fornøyd med legene. Nå har jeg byttet lege 4 ganger på få år og leter fremdeles etter noen som er flinke.

Erfarer også som siste innlegg at legen ikke gjør noe, en må selv finne ut hva en trenger av undersøkelser og presse på for å få henvisninger.

Har og opplevd gang på gang at når legen skal ordne med henvisning og så blir det ikke gjort. En må ringe å etterlyse gang på gang.

Når legen omsider har fått sendt henvisningen er det å følge opp den,, kommer den frem ? er de riktige papirene kommet med ?

Er ikke uvanlig at det blir feil der også. Feil i henvisningen, manglende papirer og ja,, til og med alt for mye papirer.

Så må en gå på igjen for å forsøke få gjort ting riktig. Ringe rundt både til lege og dit en skal for å forsøke rydde opp.

Er en heldig å kommet så langt, så er det å stå på en evilang venteliste før en omsider får time. Er en da riktig uheldig har legen skrevet feil i henvisningen eller sendt med feil dokumentasjon rund det en er inne for så en må inn til en ny undersøkelse senere, med nye ventelister.

Til slutt er det å vente på resultatene der en har vært. Legen gidder ikke bry seg med å purre eller si fra når resultatet er der.

Det lengste jeg har ventet på resultatet på en undersøkelse er 5 mnd (da sto jeg på å purret på veldig mye selv de siste mnd)

Siden min erfaring er at legen ikke sier i fra om resultatet ber jeg altid om å få tilsendt kopi hjem til meg, da er jeg på den trygge siden. Er flere ganger papirene på en merkelig måte har blidt borte hos legen.

Er det rart at en går lenge sykemeldt når det skal være slik. Etter å ha prøvd ut 4 leger er erfaringen med disse ganske lik. De bryr seg ikke. Skriver bare ut sykemeldinger uten å finne årsak til selve problemet og om det kan gjøres noe med.

Nå har ikke jeg noe kompliserte greier heller, så det burde vært enkelt for en lege å hvite hva som skal gjøres og hvordan.

Tenker min gru på de som har mer innviklede og sammensatte plager som kan være vanskelig å finne ut av. Og som heller ikke har energi til å stå på å gjøre noe selv. De ramler mellom to stoler og går der med plagene sine, ting forværrer seg med tiden det er en kjensgjærning. Til slut ender dem som uføre med en mengde plager som kanskje kunne vært gjort noe med,,, hadde bare legen giddet !

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har det seg slik at legene ikke vil / ønsker å høre på passienten og at det skal være så vanskelig å finne de som -bryr- seg ?

En går til legen, en har en anelse hva det er som er problemet. Og er en så "dum" at en sier det til legen,,, så opplever en at de skal motbevise det... For -passienten- kan jo ikke ha rett !

En blir usikker, søker litt opp selv, undersøker på nett. Spør seg rundt.. og kommer til samme svaret,, det stemmer jo med hva en -føler- selv.

En oppsøker lege på nytt,, men da må legen på "død og liv" sende passienten til alskens andre undersøkelser, selv om det er fulstendig unødvendig.

Og er passienten like påstålig etter alle disse undersøkelsene som ikke gir -legen- de svarene den tror på... og en fremdeles er påstålig med at den aner hva problemet er,,, jo da er det selvfølgelig psykisk,,, passienten -tror- en har noe en ikke en har...!! Det må jo være innbilning.

Og etter en eviglang tid blir en omsider hørt,, og da finner passienten ut at en hele tiden hadde rett !

Det kunne blidt spart på mye tid og penger før legen omsider innser at det er litt... smart å høre på passienten.

Hva er grunnen til at en opplever dette gang på gang... er lege en egen rase som ikke er interessert i å høre på andre en seg selv ?

Andre som opplever lignende hendelser ?

du kan så si. Jeg har akkurat byttet fastlege. Jeg går sjelden til lege, men har blitt noen turer til denne legen. Har mislikt henne siden første gang jeg trødde innenfor døra der. Hadde influensa, var i den der svineinfluensa tida før jul. Tingen er jeg har astma, og sleit med pusten. Sendte sms til legekontoret for å bestille time, skrev jeg hadde influensa og dårlig pust. Fikk komme inn samme dagen. Dama heiv meg regelrett ut! Virka som hu fikk helt panikk, skulle jo holde meg hjemme osv sa hun. Prøvde å forklare at ja - det vet jeg, men jeg har tung pust. Ville hun skulle lytte til lungene mine. Ikke snakk om, ble sendt hjem haha :P har prøvd helt sida da å bytte fastlege, men har ikke vært noen ledig. Nå har jeg vært sykemeldt i 6 uker pga betennelse i hånda. da jeg var hos henne før påske, snakka vi om både rønken og fysioterapi om jeg ikke ble bedre. Nå sist jeg var til henne, så hadde hun snudd helt, ingenting blei å hjelpe, så sykemeldte meg 50% i to uker til, "så fikk vi tro det var bra da" som hun sa.. HVA??? flotte greier, fikk bytta fastlege på dagen, da var det heldigvis en som hadde ledig.. Ble utrolig sint, da var det bare å gje opp, å kom deg ut lissom :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...