Gjest smoothie22 Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 når det står smør, menes da margarin , brelett eller melange eller ? baking dette
LadyStarlight Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Til baking ville jeg nok kanskje brukt melange osv (de som er i sånne pakker), men tror ikke det egentlig har så veldig mye å si hva slags smør du bruker
Supraspinatus Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 (endret) Til baking ville jeg nok kanskje brukt melange osv (de som er i sånne pakker), men tror ikke det egentlig har så veldig mye å si hva slags smør du bruker HJELP! Det er ENORM forskjell på smør og margarin. Margarin er laget av plantefett/olje. Noen ganger også av svært usunne transfettsyrer. Det finnes riktignok sunnere varianter, men fellesnevneren for alt margarin er at det ikke smaker slik som smør. Du kan nok komme unna med margarin i flere tilfeller, men har du valget kjøper du alltid smør. Da kan det ikke gå gale. EDIT: Ser at jeg ikke har svart TS helt. Med smør menes meieriproduktet smør. Tine har flere varianter. Blant annet en uten salt. Bremykt er en type smør, men breLETT er ikke. Endret 26. april 2010 av Supraspinatus
Ella_Grey Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 Du må ikke finne på å bake med brelett - det kommer helt sikkert til å bli mislykket. Hvis du ser på bunnen av begeret eller under pakken er det en tabell med hva margarinen er egnet til. Er det 'velegnet' til baking kan du godt bruke det istedet for smør. Men ordentlig meierismør er det aller beste da...
Gjest SmallTalk Skrevet 26. april 2010 #5 Skrevet 26. april 2010 HJELP! Det er ENORM forskjell på smør og margarin. Margarin er laget av plantefett/olje. Noen ganger også av svært usunne transfettsyrer. Det finnes riktignok sunnere varianter, men fellesnevneren for alt margarin er at det ikke smaker slik som smør. Du kan nok komme unna med margarin i flere tilfeller, men har du valget kjøper du alltid smør. Da kan det ikke gå gale. Da er det sikkert og visst, for margarin er spiselig imens smør smaker direkte vondt. Og jeg vil si at det er omvendt. Bakverk med smør smaker virkelig ikke godt, imens margarinen smaker man ikke.
Anjah Skrevet 27. april 2010 #6 Skrevet 27. april 2010 Da er det sikkert og visst, for margarin er spiselig imens smør smaker direkte vondt. Og jeg vil si at det er omvendt. Bakverk med smør smaker virkelig ikke godt, imens margarinen smaker man ikke. Det er det mest tullete jeg har hørt! Smør er jo det som får maten til å smake helt nydelig -uansett! Jeg har en venninne som bruker Soft i alle typer matvarer, og det smaker virkelig ikke godt; synes jeg da... Og vedkommende som skrev om transfettet over her, har forresten helt rett! Margarin er ikke sunt!
Pinkee Skrevet 27. april 2010 #7 Skrevet 27. april 2010 Hva man skal bruke i baking er variabelt etter hva man skal bake. Mange kaker feks skuffekaker, kan man godt bruke olje, men skal man bake sprø småkaker, så MÅ man bruke margarin el smør. Og hva som smaker godt og vondt, er faktisk en smakssak
venus_ Skrevet 27. april 2010 #8 Skrevet 27. april 2010 Jeg har ennå ikke sett en pakke margarin på et restaurant- eller hotellkjøkken. Det synes jeg sier sitt. Står det smør, menes det smør.
Gjest SmallTalk Skrevet 27. april 2010 #9 Skrevet 27. april 2010 Det er det mest tullete jeg har hørt! Smør er jo det som får maten til å smake helt nydelig -uansett! Jeg har en venninne som bruker Soft i alle typer matvarer, og det smaker virkelig ikke godt; synes jeg da... Og vedkommende som skrev om transfettet over her, har forresten helt rett! Margarin er ikke sunt! Vel, smaken er som baken. Jeg i kategorien som kun spiser Soft Flora på brødskiva, og som bruker melange eller olje i batlaging. Og får jeg mat hvor jeg kjenner meierismørsmaken, så blir faktisk ikke maten spist. Meierismør kan vel neppe sier være sundt det heller...
Supraspinatus Skrevet 27. april 2010 #10 Skrevet 27. april 2010 Vel, smaken er som baken. Jeg i kategorien som kun spiser Soft Flora på brødskiva, og som bruker melange eller olje i batlaging. Og får jeg mat hvor jeg kjenner meierismørsmaken, så blir faktisk ikke maten spist. Meierismør kan vel neppe sier være sundt det heller... De vanligste typene margarin i Norge inneholder lite eller ikke noe transfett. Dette har produsentene bevisst gått bort i fra pga helsefarene. Derfor kan det argumenteres for at margarin faktisk er sunnere enn smør. Men smør smaker anerledes og har egenskaper som margarin ikke klarer å oppnå. Som feks smaken ved bruning. Smør tåler derimot ikke høy temperatur med mindre du klarner det først. Synd at du ikke liker smør, for da går du glipp av mye godt!
venus_ Skrevet 27. april 2010 #11 Skrevet 27. april 2010 Meierismør kan vel neppe sier være sundt det heller... Nei, men det er et mye mer naturlig produkt enn margarin.
Areola Skrevet 29. april 2010 #12 Skrevet 29. april 2010 Smør vs margarin: http://bloggfiler.no/idavaag.blogg.no/images/585014-10-1265467938297.jpg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå