Gjest Hans72 Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 Jeg var usikker på hvor jeg skulle poste denne, men jeg prøver her. Jeg og samboeren min har lenge tenkt på å jobbe i Australia i noen år. I den forbindelse lurer jeg på følgende: Hvor enkelt er det å få oppholdstillatelse(som arbeidsinnvandrer)der? Jeg har lest at de har relativt åpne grenser, og at landet sågar har verdens høyeste andel som er født utenfor landegrensene. Jeg har imidlertid også hørt/lest om personer som sier at det er vanseklig å få oppholdstillatelse der som arbeidsinnvandrer. Hva er sant?
saltvann Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Dere kan søke om 1 års arbeidstillatelse der. Hvis dere skal jobbe der lenger tror jeg dere må få arbeidsgiveren til å hjelpe dere. Skal dere dra ned for å skaffe jobb? Hvis dere får jobb før dere drar ned så må vel jobbe ordne med visum til dere. God tur og lykke til
Gjest AnonymBruker Skrevet 26. april 2010 #3 Skrevet 26. april 2010 2 i familien min skulle egentlig bare paa ferie dit, men endte opp med aa bo der. Jobber og gaar naa paa skole der. Skole startet de pa halvannet aar etter at de bestemte seg for aa bli der, og alt gikk fint med tanke paa tillatelser og slikt, og de fikk seg raskt enkle jobber.
Gjest Hans72 Skrevet 26. april 2010 #4 Skrevet 26. april 2010 Dere kan søke om 1 års arbeidstillatelse der. Hvis dere skal jobbe der lenger tror jeg dere må få arbeidsgiveren til å hjelpe dere. Skal dere dra ned for å skaffe jobb? Hvis dere får jobb før dere drar ned så må vel jobbe ordne med visum til dere. God tur og lykke til Takk for informasjonen:) Ja, vi hadde i utgangspunktet tenkt til å skaffe oss jobb der, men dersom det er enklere å gjøre det på forhånd, velger vi selvsagt det. AnonymBruker: Så det vil i praksis si at dersom man er fra et vestlig land, er det ganske så fritt frem med å bosette seg der?
Monica1968 Skrevet 12. mai 2010 #5 Skrevet 12. mai 2010 2 i familien min skulle egentlig bare paa ferie dit, men endte opp med aa bo der. Jobber og gaar naa paa skole der. Skole startet de pa halvannet aar etter at de bestemte seg for aa bli der, og alt gikk fint med tanke paa tillatelser og slikt, og de fikk seg raskt enkle jobber. Da må i så fall innvandringspolitikken til Australia ha endret seg drastisk. En venninne av meg søkte, for noen år siden, om permanent oppholdstillatelse i Australia. Hun var da forlovet med en australsk mann, og ventet sågar barn med han. Likevel var det ukke bare-bare å få opphold: Hun er utdannet økonom, som er en yrkesgruppe de slett ikke trenger flere av. Dermed måtte hun igjennom en hel mølle med papirer, møter osv. før hun endelig, etter mange, mange måneder, fikk oppholdstillatelse på permanent basis. Poenget mitt? At for å få oppholdstillatelse der for en lengre periode(enn ett år), må de faktisk "ha bruk for deg"(mao. at du har en utdannelse de har for få mennesker som innehar). Relevante yrker er da blant annet ingerniør og lærer/lektor(det kreves også gode engelskkunnskaper). Det gjøres også unntak for yrkesgrupper som strengt tatt alle land ønsker, nemlig sykepleiere og leger/kirurger. Disse kan søke om permanent visum med en gang, og er i realiteten garantert å få det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå