Gjest bekymret mor Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 Jeg har en sønn på 15 som alltid har vært vill etter å stå snowboard i skibakken like ved der vi bor. Hvert år kjøper vi sesongkort til han, for vi mener det er en fin og sunn aktivitet han driver med, og som får han vekk fra å henge på kjøpesenteret og annet tull. Etter påske skjedde det noe som jeg nå føler jeg må ta tak i. Det startet med at han kom hjem en kveld, etter en dag i bakken, med rødt utslett i ansiktet. Vi smurte ansiktet hans med Aurax, men morgenen etter ble det verre. Vi kontaktet hudlege for å se på det, men han svarte at det mest sannsynlig dreier seg om kuldeutslett, og at vi skulle bruke Apobase fettkrem. Etter en uke ble det bare verre. Utslettet gikk over, men nå har han ansiktet dekket av små svarte prikker, som sverter over på putetrekk, dynetrekk og laken. Etter nok en time hos hudlege, ble vi fortalt at det mest sannsynlig dreier seg om uren hud, kosthold og hygiene, og ga resept på en antibiotikasalve. Nå, etter to ukers behandling, ser det ikke ut til at han blir bedre, og har i tillegg pådratt seg noe annet vi rett og slett ikke kan forstå hva kan være. Sønnen vår, som før var aktiv, sportslige og engasjert, er blitt en apatisk og ugjennkjennelig gutt som ikke vil annet enn å se på TV og være hjemme. Som mor er jeg veldig bekymret, og spesielt når det ikke er noe svar å få fra fastleger eller hudleger. Der er så vondt å være alene med dette, og ikke ha noen som kan gi meg tips om hva det kan komme av. Er det noen der ute som har lignende erfaringer?
*Numi* Skrevet 29. april 2010 #3 Skrevet 29. april 2010 Dere må bare dra til legen igjen og si at dere krever en ordentlig legesjekk av sønnen. Blodprøver og tester som trengs. Og nevn atferdsendringen. Atferdsendringen kan vel kanskje komme av puberteten også, men.
Kaffeavtalen Skrevet 29. april 2010 #4 Skrevet 29. april 2010 Jeg skjønner godt at gutten kun vil være hjemme og inne jeg. Han synes sikkert ikke det er noe hyggelig å gå ut når han har et utslett som er svartprikket i ansiktet. Hadde dere likt å vise dere ute da?
Pjukset Skrevet 29. april 2010 #5 Skrevet 29. april 2010 Er det betegnet som eksem? apotisk eksem? Klør det? Når legevitenskapen ikke kan hjelpe, prøv alternativt. Jeg har vanvittig god erfaring med noe som heter bioresonans, hvor i landet bor dere? Denne typen undersøkelse/behandling avdekker mange intoleranser/allergier vanlige blodprøver gjør, og eksem er jo gjerne en allergisk reaksjon på noe. I mellomtiden, ikke gi han mat som inneholder sukker/hvete/melk. Prøv det i 1 ukes tid og se om det hjelper. jojobaolje er også fantastisk bra, og det er 100% naturlig. Fåes kjøpt i helsekost, koster 200 kr og varer leeeeeenge
Gjest Badabing Skrevet 29. april 2010 #6 Skrevet 29. april 2010 (endret) Dette høres veldig merkelig ut. Men jeg vet at leger ofte har vanskelig for å diagnostisere kuldeeksem av en eller annen grunn. Apobase fettkrem er jo altfor fett for ansiktet, det er jo ikke rart gutten har fått kviser og uren hud! Eurax vil jo ikke hjelpe, det er jo et kløestillende middel. Da jeg hadde kuldeeksem (på knærne), brukte jeg Apolar og Hydrokortison. Det skal vel helst ikke brukes i ansiktet, men det må vel finnes andre kortisonkremer som kan brukes i ansiktet. Jeg ville tatt turen ned på apoteket, og snakket med farmasøyt (ikke apotektekniker) der for å høre om de har en kortisonkrem for ansiktet. Og for guds skyld; ikke bruk Apobase i ansiktet hans stakkar. Når det bedrer seg, bør han bruke en fuktighetskrem for ansiktet om vinteren (men ikke rett før han skal ut så klart, og ikke Apobase!). Det er ofte slik at tørr hud lettere får kuldeeksem, og spesielt om man går fra høy temperatur til kald for så inn i høy temperatur igjen. Kanskje varmestue har litt skylda? Finn en fuktighetskrem uten parfyme for uren og sensitiv hud (kombinert hud, tror jeg det heter). Håper det ordner seg for ham! Edit: Så nå at utslettet hadde blitt borte. Den urene huden vil nok forsvinne etterhvert. For å få bukt med svarte prikker, kan det hjelpe med en time hos hudlege fram til han blir bedre. De får fjernet sorte prikker. Endret 29. april 2010 av Badabing
Gjest Bond Skrevet 29. april 2010 #7 Skrevet 29. april 2010 Bytt lege, man kan gjerne få en annen lege for å sjekke først, som kan faktisk ta de riktige medisinske undersøkelser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå