Kine 1 Skrevet 26. april 2010 #1 Skrevet 26. april 2010 Nå er jeg mektig lei av å springe rundt å føle meg så oppblåst og vond i magen. Jeg sliter veldig med oppblåst mage og mye luft i magen..Spiser mye salat,( egg,bønner,maisissalat,rødbeter,linser osv...grovt brød,grove knekkebrød og lurer på om jeg kanskje ikke tåler så godt dette. Har ofte diare i noen dager forså å nærmest ha forstoppelse de neste. Noen som har lignende plager og kan anbefale noe som hjelper ? Kine 1
bergans Skrevet 26. april 2010 #2 Skrevet 26. april 2010 Hvis du nettopp har begynt å spise mye ufordøyelig fiber og grove bakevarer så er det mulig at magen din strever med å effektivt fordøye fiberet. I dette tilfellet så vil bakteriene i tykktarm produsere økte mengder med gasser som et ledd i fermenteringen. Å minske litt på fibermengden, for så å gradvis øke den, samtidig som du spiser probiotika og er godt hydrert (drikk nok væske) hjelper de aller fleste. Du bør også sjekke om du kan lide av intoleranser. Dette kan være melk (laktose), hveteprodukter (gluten), søtningsmidler eller andre stoffer som trigger tarmene til å reagere. Er plagene dine store nok, så bør du oppsøke profesjonell hjelp til å få dette sjekket, få tatt blodprøver og få veiledning til å sette igang med eliminasjonsdietter. Du kan selv prøve å føre en liten logg over hva du spiser som får deg til å føle deg ekstra uvel og forstoppet/løs i magen. Da er det lettere å se et mønster og avsløre om det kan være matintoleranser med i bildet. Håper det ordner seg etterhvert, og at det viser seg å være noe uskyldig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå