Gå til innhold

Lokaler uten sjenkebevilgning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har jeg søkt og søkt etter fine lokaler, men alle steder jeg finner som er skikkelig fine har sjenkebevilgning. Da blir det jo rådyrt!

Vi ønsker oss et lokale med fint uteområde (vi ønsker å ha vielsen ute), og med plass til opp til 100 til bords (stor familie!). For å få det økonomiske til å gå rundt må vi kunne ha med alkoholen selv. Det må være i Oslo eller i Lillehammer. Er det noen som har noen gode tips?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal du i det hele tatt servere alkohol i et leid selskapslokale lokale, MÅ stedet i dag ha skjenkebevilling! Eller leie et sted uten verken kjøkken eller eller noen form for servering. Selv en colaautomat blokkerer! Det samme dersom utleier/noen som representerer utleier bidrar med noe som helst mer enn å overlevere nøkkel til stedet! Selv det å sette opp bordene i forkant vil blokkere for lovlig skjenking. De som leier ut selskapslokaler og driver seriøst vet dette!

Finner du et slikt sted, må du selv søke ambulerende bevilgning. Her varierer regleverket veldig fra kommune til kommune. Næringsetaten i kommunen informerer nærmere. Vær forberedt på kryssforhør rundt lovverket om skjenking før søknaden innvilges/avslås...

Så i praksis: Enten et sted med skjenkebevilling og den prisen du her betaler. Eller ingen alkohol. Eller brudd på norsk straffelov. Du og utleier er solidarsk ansvarlig for boten... Og etterpå kan du regne med at utleier har en hønsegård å plukke med deg, om du ikke informerte på forhånd!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er tillatt så lenge det er en lukket fest. :)

Gjest Spinell
Skrevet

Finner du et slikt sted, må du selv søke ambulerende bevilgning. Her varierer regleverket veldig fra kommune til kommune. Næringsetaten i kommunen informerer nærmere. Vær forberedt på kryssforhør rundt lovverket om skjenking før søknaden innvilges/avslås...

Dette var veldig kategorisk, og ikke nødvendigvis helt riktig. Følgende er klippet fra alkoholloven §8-9:

Forbudet mot drikking og servering av alkohol i lokaler som nevnt i nr. 2 og 3 gjelder heller ikke når lokalet leies eller lånes ut til privatperson for en enkelt bestemt anledning til sluttet selskap, og utleier for øvrig ikke står for andre deler av arrangementet.

Her er for øvrig lenke til hele paragrafen.

Denne paragrafen omhandler nettopp utleie av lokaler til bryllup og andre lukkede selskap. Reglene gjelder for hele landet. Det betyr imidlertid at hvis du ser etter selskapslokaler som står for matservering, så må du akseptere at de også står for drikkeserveringen.

Hvis ikke må du finne et lokale der du kan bestille kokk/catering fra noen som ikke har noe med utleie av selskapslokalet.

Skal du finne lokale der du selv kan stå for alkoholen må du nok bruke forsamlingslokaler, og ikke selskapslokaler, som søkeord. Ellers tror jeg nok at kombinasjonen "skikkelig fin" og rimelig pris(jeg tolker det dithen at dere har et visst budsjett her...) kan være en utfordring!

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Dette var veldig kategorisk, og ikke nødvendigvis helt riktig. Følgende er klippet fra alkoholloven §8-9:

Her er for øvrig lenke til hele paragrafen.

Denne paragrafen omhandler nettopp utleie av lokaler til bryllup og andre lukkede selskap. Reglene gjelder for hele landet. Det betyr imidlertid at hvis du ser etter selskapslokaler som står for matservering, så må du akseptere at de også står for drikkeserveringen.

Hvis ikke må du finne et lokale der du kan bestille kokk/catering fra noen som ikke har noe med utleie av selskapslokalet.

Skal du finne lokale der du selv kan stå for alkoholen må du nok bruke forsamlingslokaler, og ikke selskapslokaler, som søkeord. Ellers tror jeg nok at kombinasjonen "skikkelig fin" og rimelig pris(jeg tolker det dithen at dere har et visst budsjett her...) kan være en utfordring!

Ja, og nettopp punktet "og utleier ikke står for NOEN (min utheving) del av serveringen" er bøygen! Det betyr at i det øyeblikket du faktisk leier et KJØKKEN, ja så STÅR utleier for "NOEN del"! Det samme om stedet har en colaautomat! Og det foreligger nå domsavgjørelse på at regelverket KAN tolkes slik.

Dessuten: Også i et lukket selskap skal man ha (ambulerende) skjenkebevilling om dette foregår i et lokale hvor det vanligvis er offentlig adgang! Vet om et par tilfeller hvor bryllupsfest er brutalt avbrutt fordi "noen" overså dette kravet.

Skrevet

Oida, dette var strenge greier. Men ja, vi er åpen for catering eller lignende. Har skjønt at de stedene som har meny også står for drikke :)

Jeg har vært i flere selskaper der man har stått for alkohol og mat selv, det er ikke noe problem det så lenge man leier privat og selskapet er lukket. Problemet mitt er altså bare å finne et som er stort nok og på riktig sted (og helst litt fint) :)

Skrevet

I Oslo:

Roklubben på bygdøy

Nordre Skøyen Hovedgård

Slottet Selskapslokaler

Øverland Gård

Gjest Spinell
Skrevet

Det beste er nok om du kontakter Lillehammer og Oslo kommuner for å forhøre deg om fortolkning av alkoholloven i disse kommunene, men jeg har arrangert en hel del selskaper opp gjennom årene og har aldri vært borti kommuner med så streng fortolkning som Anonym Bruker og Vito viser til. Jeg kan ikke finne noen rettsavgjørelser på lovdata med den lovfortolkningen Vito - nr to viser til (vedr brusautomat), men ikke alle dommer er å finne der. Google-søk på skjenkebevilling og brusautomat gav heller ingen relevante treff.

Om det skulle være behov for ambulerende skjenkebevilling så er ikke dette noen stor tragedie i mange akter. Mange kommuner har eget søknadsskjema for dette, og setter man seg inn i de lokale bestemmelsene for skjenketid, og ellers de delene av alkoholloven som har med skjenking i lukket selskap, før skjemaet fylles ut kommer man langt. Det er ingen kommuner som er ute etter å stikke kjepper i hjulene for avvikling av et vanlig bryllupsselskap, så med mindre man søker altfor sent(saksbehandlingstiden kan variere litt), er dette som regel en grei sak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...