Gå til innhold

Hodepine

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter veldig mye med intens hodepine, har det nesten hver eneste dag. Det ødelegger mye for mitt sosiale liv, forverres ved trening og er forferdelig plagsomt!

Noen som har tips og erfaringer å dele for å takle dette bedre?

Lurer på om det finnes noe behandlingsmetoder, venter fortsatt på noen ordentlig vurdering av lege, men tror kanskje det kan være stresshodepine.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikk masse masse vann, lurt å være mye ute også. Har du kontrollert synes ditt? Hvis du trenger briller eller annen styrke på brillene dine, kan det være derfor du har mye intens hodepine. :)

Skrevet

Kommer jo ann på hvorfor du får hodepine. Man kan ikke behandle noe dersom man ikke vet årsaken.

Kan det være migrene? Kan det komme av stive skuldre/vond rygg? Øyeproblemer? Noe med kostholdet ditt (t.ex mye koffein)?

Er hodepinen et problem for deg og ditt hverdagsliv, så vil jeg absolutt anbefale et legebesøk ja.

Skrevet

Du bör först och främst ta reda på orsaken till din hodepine. Det kan ju vara något som är galt. För att behandla måste du ju veta varför du har ont och vad du ska behandla. :)

Det kan ju vara spänningshuvudvärk, som uppkommer av olika anledningar. För en del kan det vara en tung byst eller dålig hållning i ryggen som anstränger axlarna, för andra kan det vara stress, för någon kan det vara en obekväm arbetsställning på jobbet.

Man brukar kunna känna att det är spänningshuvudvärk genom att klämma lite på nack- och skuldermuskulaturen. Kläm lite i musklerna på halsen och i nacken och på skuldrorna. Gör det ont och strålar upp i huvudet så är det förmodligen spänningshuvudvärk.

Spänningshuvudvärk kan du dels förebygga och dels efterbehandla.

För att förebygga bör du se efter varför den uppkommer. Om det är stress så får du försöka ordna upp livet ditt och stressa mindre. Är det din arbetsställning på jobbet får du kanske köpa dig en ny skrivbordsstol. Det är viktigt att röra på sig och få igång blodcirkulationen ordentligt! Styrketräning är också bra, det stabiliserar muskulaturen. Stretch-övningar av nack-muskulaturen är superbra och bör göras ett par gånger om dagen. Sätt till 10 minuter 3 gånger om dagen då du stretchar ut muskulaturen på olika sätt. :)

Om smärtan redan uppkommit så är massage bra. Det gör ont, men det ökar blodcirkulationen och hjälper musklerna till att slappna av. Jag fick rådet av min naprapat att klämma så hårt jag kunde på de olika musklerna för att tvinga dem att slappna av. Gör så här: Ta tag i en muskel mellan tummen och pekfingret och tryck så att det gör ont, när smärtan börjar avta trycker du ännu hårdare. Du upprepar så många gånger du kan och tills du inte kan trycka hårdare. Det funkar! Det gör jätteont, men det är värt det. Stretching fungerar även här. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :-) Har vært hos masør ja, og fikk beskjed om at jeg var litt anspent i skuldrene.

Bruker også linser, men går til synstest hvert halvår, for å sikre at jeg har riktig styrke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...