Gå til innhold

Omlakkere bil


Rumohra

Anbefalte innlegg

Hei!

Har litt småskader i lakken på min A3, og begynner å få spart opp en god del "til overs"-penger fra forsikringssaker. (Taksert på dyrt verksted og fått pengene utbetalt). Har kommet i kontakt med et verksted som fikser lakkskader og omlakkerer billig, og det frister å omlakkere hele bilen etter et par år (da jeg har en skikkelig ønskefarge). Det jeg lurer på, som sikkert er et dumt spørsmål, er om det er dyrere å omlakkere f.eks. en del, jo flere riper og skader i lakken det er, eller om det er ett fett når man først skal lakkere delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal du lakkere en del paneler, altså en skjerm her og en dør der osv. så lønner det seg ofte å hellakkere, for å ikke snakke om at resultatet faktisk blir bra. Når man lakkerer ett og annet panel blir det ALLTID fargeforskjeller, og de er så ufattelig irriterende. Spesielt om verkstedet gjør dårlig arbeid og man etter fem-seks år har en dør som var rød, men som nå er rosa...

Det som likevel må nevnes er at det å skifte farge koster en del. Det er utrolig mye arbeid med å få lakkert alle dørkarmer og småpaneler, og jeg personlig ville aldri gjort det. Det å lakkere i samme farge som du allerede har er ikke på langt nær like dyrt da det blir mye mindre arbeid.

Ta deg en sjekkerunde i lokalområdet og sjekk prisnivået på de ulike. Dersom det er flere lakkerere rundt deg, så ville jeg prøvd å funnet ut hva folk mener om de forskjellige. Det er nemlig stor forskjell på lakkerere, både når det gjelder pris og kvalitet, og det er slett ikke alltid det er sammenheng der heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du lakkere en del paneler, altså en skjerm her og en dør der osv. så lønner det seg ofte å hellakkere, for å ikke snakke om at resultatet faktisk blir bra. Når man lakkerer ett og annet panel blir det ALLTID fargeforskjeller, og de er så ufattelig irriterende. Spesielt om verkstedet gjør dårlig arbeid og man etter fem-seks år har en dør som var rød, men som nå er rosa...

Takk for svar!

Ja, det er jo utrolig synd om det blir fargeforskjell. Ekstremt irriterende. Er dette anderledes om man har metallic-lakk?

Skal sjekke opp verksteder nøye ja, utrolig dritt å få en såpass synlig jobb gjort dårlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Driver selv med lakkering av både bil og innredninger. Og det å skifte farge er ikke så mye dyrere som alle skal ha det til. Bilen må pusses ned å grunnes, porebehandles o.l uansett. Det eneste ekstra arbeidet det medfører er lakkering inni dører, under panser, evt motorrom og bagasjeluke/rom.

Mange velger å ikke sprøyte inni for å gjøre det litt billigere. Men prisen skiller sjeldent med mer enn 5 tusen. Total pris på lakkering varierer veldig etter hvor du skal ha den lakkert. lakkering kan koste alt fra 15000 til 40000. Dette avhenger også av om du skal ha en vanlig to sjikts lakk, eller en med 7 sjikt... Vi brukte 13000 i bare lakk på ene bilen vår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo utrolig synd om det blir fargeforskjell. Ekstremt irriterende. Er dette anderledes om man har metallic-lakk?

På metallic blir forskjellen enda større. Det finnes verken person eller maskin som klarer å lakkere to biler likt. Fargekoden er den samme, men partiklene legger seg annerledes og i rett lys ser du derfor forskjellen på nylakkert og "gammel" lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! :)

Da tror jeg at jeg venter en stund med å lakkere, er ingen alvorlige lakkskader, og når jeg først gjør det tar jeg hele bilen. Orker ikke fargeskiller.

Det betyr at jeg kan begynne å titte på nye farger :) .

Tror ikke jeg fikk noe svar på det, det er kanskje veldig åpenbart, men blir det dyrere jo mer lakkskader det er, eller skal det pusses ned og slikt uansett?

Endret av Rumohra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På metallic blir forskjellen enda større. Det finnes verken person eller maskin som klarer å lakkere to biler likt. Fargekoden er den samme, men partiklene legger seg annerledes og i rett lys ser du derfor forskjellen på nylakkert og "gammel" lakk.

For å ikke snakke om at fargen "blekner" i løpet av årene.

Når det gjelder antallet lakkskader, så kommer det litt an på. Er det bare steinsprut og riper har det nok ikke så nye å bety. Er det mer type parkeringsbulk o.l som må rettes og/eller sparkles, så blir nok det litt dyrere med mange ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo ikke så mye å si om det er metallic lakk eller ikke. det kommer jo veldig ann på fargen, sølv, gull, grå, rød, gul osv er lette å få fargeforskjell på. Svart metallic blir det sjeldent synlig fargeforskjell på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart blir veldig lett forskjell på jo. Spesielt om bilen er noen år og har hatt noen vasker i børstemaskin. Da ser man utrolig lett at det nye panelet er sortere og penere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart blir veldig lett forskjell på jo. Spesielt om bilen er noen år og har hatt noen vasker i børstemaskin. Da ser man utrolig lett at det nye panelet er sortere og penere.

ja det er jo klart. men det er ikke spes farge forskjell. hvis du hadde polert litt på de tilstøtende flatene hadde du sett at det var ganske så likt. Nylakkert blir blankere ja, men ikke annen farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er jo klart. men det er ikke spes farge forskjell. hvis du hadde polert litt på de tilstøtende flatene hadde du sett at det var ganske så likt. Nylakkert blir blankere ja, men ikke annen farge.

Du må være blind eller veldig svaksynt. Du kan polere til du blir grønn uten at du endrer hvordan lakkens egenskaper. Polish gjør ikke noe annet enn å legge seg som en beskyttelseshinne utenpå lakken - den endrer ingen ting. Grunnen til at nypolert er penere enn upolert er fordi overflaten på bilen blir gjevnere.

En oksidert flate får uansett en dårligere farge enn en nylakkert. Uansett hvilken farge bilen din har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er jo klart. men det er ikke spes farge forskjell. hvis du hadde polert litt på de tilstøtende flatene hadde du sett at det var ganske så likt. Nylakkert blir blankere ja, men ikke annen farge.

Enkelte personer ser ikke spesielt godt fargeforskjeller, og de er på en måte litt heldige. Svært mange synes min bil er utrolig pen, men jeg selv andre med meg ser fort at det er fargeforskjeller rundt hele bilen.

Hvorvidt man ser forskjeller eller ikke har vel litt med hvilke krav man setter også, men som maxmagnus sier så er det ganske iøynefallende som regel.

@Maxmagnus: Polish kan godt skjule riper jo, som de man får i vaskemaskinene. Polish har jo en slipende virkning, selv om den er ytterst marginal med vanlig polish. Voksen derimot legger seg bare som en beskyttende hinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men på et lakkverksted lakker de ikke tilstøtende når fargen er sort ofte, fordi vanlige mann i gata som regel ikke se det. Det kan blir fargeforskjell på svart også, men det er lettere å få på andre farger. Men om det er metallic eller ikke har ikke noe å si for fargeforskjellen... det kan skje uansett..mente jeg.

Endret av rosaprosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Maxmagnus: Polish kan godt skjule riper jo, som de man får i vaskemaskinene. Polish har jo en slipende virkning, selv om den er ytterst marginal med vanlig polish. Voksen derimot legger seg bare som en beskyttende hinne.

Det kommer an på hvilken polish du bruker og hvordan du gnir det inn. Bruker du maskin kan du gni vekk lakken, men gjør du det på gamle måten med hendene og litt kjærlighet trenger du ikke gni av noe av klarlakken. Grunnen til at ripene "forsvinner" er at polishen legger seg ned i ripene og jevner ut lakken med en tynn hinne. Jeg bruker aldri voks på bilen fordi det står spesifikt på polishen at det ikke skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan godt være. Jeg selv bruker ikke polish annet enn en til to ganger i året. Istedenfor legger jeg heller på et par lag voks omtrent hver måned, for å holde glansen oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker som regel AG Ultra Deep Shine på mørke biler, og SuperResin på andre farger. Til å vokse bruker jeg Poorboys Natty fra England (http://www.motorgeek.co.uk/).

Jeg bruker for tiden Natty's Red, men har også prøvd Natty's Blue. Det var ikke noe spesielt stor forskjell på dem. Det er mulig Blue var ørlite penere på helt sort bil, men forskjellen var marginal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...