Gå til innhold

Den store innvandringsdebatten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal vi hive oss utpå det politikerne ikke tørr snakke direkte om? Jeg ber om at tråden holdes som en seriøs debatt så vi kan utforske meninger litt. Det er mulig jeg starter med for mange spørsmål (mange løse tråder), men det er tema som er interessante å belyse. Alle tema trengs ikke å tas samtidig.

Hvem skal få komme / få opphold?

Jeg synes det er fint at flyktninger kan komme hit og få seg et bedre liv, borte fra krig og tortur.

Norge vil etterhvert ha behov for mange arbeidsinnvandrere for å fylle ledige stillinger, sålenge de er kvalifisert arbeidskraft bør man vel ikke legge særlige begrensninger på hvor de kommer fra?

Jeg synes kriminelle innvandrere og grunnløse innvandrere bør sendes ut så fort som mulig. Norge skal ikke gi beskyttelse til folk som har gjort kriminalitet i hjemlandet som de kan få dødsstraff for. Dreper man noen i et land med dødsstraff for slikt, burde man tenkt på det først. Unntak er flyktninger fra stater med urimelige dødsstraffer, ex steining pga utroskap etc. Kanskje man kan kalle det lovbrudd i hjemland som ikke er lovbrudd i Norge ikke teller?

Hvordan skal søknadsprosessen organiseres rent praktisk?

En tanke er å lage en slags kontrakt med hver asylsøker. Hvis de begår kriminalitet i Norge (inkl stjeling) så betyr det at de selv lager avslag på sin søknad. De må da klare å holde seg unna de få ukene/månedene? De må få opplæring i norsk språk og samfunnsliv, og norsk lov. Grunnløse asylsøkere bør sendes ut innen få dager. Politiet har såvidt jeg vet opprettet eget "transportbyrå" for slikt, så ikke deres ressurser går med i sluket.

Hvor skal de bo?

Jeg mener at alle som søker om asyl kan bo i leire inntil søknaden er behandlet. Flykter man fra krig og tortur, går det fint å bo i en leir. Leirene må være ordentlige da, ikke slik som i danmark hvor det nærmest er fengselsmiljø der. Asylsøkerne får ikke gå utenfor leiren før søknaden er godkjent. Det vil medføre at de ikke får bli kjent med det norske samfunnet før de er godkjent, en pris jeg tror flyktninger og nordmenn er villige til å gå med på for å beskytte samfunnet generelt mot snyltere og kriminelle.

Hvordan blir det når hele østeuropa blir det av schengen-området? Kan enkelte komme hit og rundstjele, og vi ikke har noen beskyttelse?

Hva med familiegjenforening ?

Jeg synes ikke at arrangerte ekteskap skal være en måte å omgå systemet med innvandringsstopp. Pakistanere i norge kan finne seg norske ektefeller, f.eks i det pakistanske miljøet i norge som hovedregel. Hvis en norsk-pakistaner reiser til pakistan og forelsker seg og gifter seg, må det likevel være høyde for at de kan får være sammen i Norge. Dette vil kreve kløkt å sy vanntett..

Skal man få opphold i Norge pga man kan ikke utøve sin homofilske legning eller sin religion i sitt hjemland?

Nei mener jeg. Å plutselig bli kristen er bare for dumt. Jeg mener ikke at folk har rett til å utøve sin seksualitet, så stor rett at andre land må overta personen om nødvendig.

I det store og hele mener jeg at flyktninger skal få beskyttelse, samtidig blir norge utnyttet for sin naivitet i flyktningepolitikken. Det må stoppe. Det er ikke plass til hele verdens befolkning i Norge, et sted MÅ man dra grenser uansett hvor stort hjerte man har. Å ja, det må kontroll til og opplæring i norsk samfunn og lov (og respekt for loven) før religiøse ledere kan få arbeids- og oppholdstillatelse, eks. imamer. De er ofte rotfestet i tradisjoner fra hjemlandet, og har stor makt over sin menighet i å nekte dem å integrere seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor skal de bo?

Der det er plass. Det var en debatt for ca tre år siden angående asylmottak her i Tromsø, hvor planen opprinnelig var å plassere folk noen mil utenfor byen. Men det var ikke godt nok - for der var det visstnok altfor stille og kjedelig og ingenting å finne på. :o Hadde det vært meg som flyktet fra krig og elendighet tror jeg kanskje jeg hadde vært sjeleglad for å få ro og fred...

Skal man få opphold i Norge pga man kan ikke utøve sin homofilske legning eller sin religion i sitt hjemland?

Nei.

Hvem skal få komme / få opphold?

De som virkelig har behov for å komme unna hjemlandet bør få komme. Og da mener jeg ikke de som har begått kriminelle handlinger der de kommer fra og ønsker å flykte unna dødsstraff.

Det er også slik at endel flyktninger (er ikke sikker på hvor skillet går mellom flyktninger, asylsøkere og innvandrere, så beklager dersom jeg bruker feil begrep nå) faktisk betaler menneskesmuglere for å få komme inn i landet. Mange opererer dessuten med falske ID-papirer. Reelt behov for å komme hit? Tror ikke det!

De som respekterer norske lover og norsk kultur bør få bli. Med det mener jeg at de bør lære språket og følge norsk lov akkurat som nordmenn gjør. Om de vil ha sin egen religion ifred, greit nok så lenge de forholder seg til at dette er Norge og her har vi visse lover og regler som de sette foran sin egen religion og kultur.

Og så må de respektere og godta at vi har en helt annen kultur her i landet og f.eks ikke stemple en jente som hore basert på at hun er blond og pen og går i korte skjørt. Eller se på nordmenn som vantro, umoralske vesen fordi vi kan bo sammen uten å være gift eller fordi en kvinne har lov til å motsi mannen sin. Og så videre.

Er det virkelig så mye å forlange? Det synes ikke jeg. Hvis en nordmann hadde bosatt seg i Pakistan, er det vel ganske sannsynlig at vedkommende hadde vært pent nødt til å følge landets lover og regler? Da bør faktisk det samme gjelde her også.

Skrevet

Flyktning: Person som har fått godkjent sin asylsøknad

Kvoteflyktning: Person godkjent av FN som flyktning på forhånd, kommer fra FN-leir.

Asylsøker: Enhver person som søker asyl, før søknaden er behandlet ferdig

Innvandrer: Enhver person som ikke er fra Norge.

Opphold på humanitært grunnlag: Avslag på asyl, men får bli pga spesielle omstendigheter eks har kreft.

Statistikk om innvandring:

http://www.ssb.no/emner/02/01/10/innvbef/

Skrevet

Enig med mye av det du sier, veslebråka; men ikke når det gjelder homofil legning.

Når det å leve ut sin seksuelle legning medfører dødsstraff, bør de få opphold i et annet land.

Samt det å ikke slippe de ut av leirene.

Hva med skolebarn?

Hva med at samfunnet kan bli fiendtlig innstilt, for vi vet jo hvor farlig det ukjente er.

En søknad kan ta åresvis, å holde mennesker "fengslet" i den perioden tror jeg ikke er riktig.

Da ville jeg heller hatt andre forutsetninger som; lære språket, gå på skole, få jobb; da kan man tilbringe den tiden det krever utenfor, mens man bor der på natten.

Er ikke målet å gjøre gode borgere av de?

Det tror jeg ikke skjer ved eksludering fra samfunnet.

Mye hat kan oppstå ved å sperre mennesker inne.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet du, jeg er så lei av å høre politikere snakker om intergrering i det Norske samfunnet. Møtr på skole,norskundervisning,jobbsøkerkurs osv...

Er enig der, men......................

Ofte er komunen "overivrig" til å ta i mot flykninger. Ikke for at de er så gode av seg/plikt til å hjelpe, men det betyr penger i komunekasen fra staten.

Mange av de som kommer vet vi lite om, men det sier seg selv at noen har problemer pga krig og elendighet. Mange sliter med mange problemer.

Komunen plasserer de i leiligheter etter de har fått opphold.

Da er problemet løst...? Et eks. er et borettslag jeg kjenner godt til. Problemet er overlatt til beboere. Mange av de som har kommet har problemer å innrette seg og det har skapt store problemer. Hva forventes det av flykninger som har en annen bokultur?

I nevnte borettslag er det et rent H.....

Der har politikere sviktet grovt...De har gjort jobben sin, skaffet de hus og hjem....

Skrevet

Yikes!!! det burde vel være en menneskerett å kunne tro på hva man vil og elske den man vil!!!!!!!!!

Skrevet

Der det er plass. Det var en debatt for ca tre år siden angående asylmottak her i Tromsø, hvor planen opprinnelig var å plassere folk noen mil utenfor byen. Men det var ikke godt nok - for der var det visstnok altfor stille og kjedelig og ingenting å finne på. :o Hadde det vært meg som flyktet fra krig og elendighet tror jeg kanskje jeg hadde vært sjeleglad for å få ro og fred...

Nei.

De som virkelig har behov for å komme unna hjemlandet bør få komme. Og da mener jeg ikke de som har begått kriminelle handlinger der de kommer fra og ønsker å flykte unna dødsstraff.

Det er også slik at endel flyktninger (er ikke sikker på hvor skillet går mellom flyktninger, asylsøkere og innvandrere, så beklager dersom jeg bruker feil begrep nå) faktisk betaler menneskesmuglere for å få komme inn i landet. Mange opererer dessuten med falske ID-papirer. Reelt behov for å komme hit? Tror ikke det!

De som respekterer norske lover og norsk kultur bør få bli. Med det mener jeg at de bør lære språket og følge norsk lov akkurat som nordmenn gjør. Om de vil ha sin egen religion ifred, greit nok så lenge de forholder seg til at dette er Norge og her har vi visse lover og regler som de sette foran sin egen religion og kultur.

Og så må de respektere og godta at vi har en helt annen kultur her i landet og f.eks ikke stemple en jente som hore basert på at hun er blond og pen og går i korte skjørt. Eller se på nordmenn som vantro, umoralske vesen fordi vi kan bo sammen uten å være gift eller fordi en kvinne har lov til å motsi mannen sin. Og så videre.

Er det virkelig så mye å forlange? Det synes ikke jeg. Hvis en nordmann hadde bosatt seg i Pakistan, er det vel ganske sannsynlig at vedkommende hadde vært pent nødt til å følge landets lover og regler? Da bør faktisk det samme gjelde her også.

Enig i hvert eneste ord :enig:

Vil bare tilføye,- det med at vi trenger innvandrere til arbeid.

Nå er det jo utrolig stor arbeidsledighet her i landet og da. Og mange som allerede bor her og er kvalifisert trenger også jobber. Hvaslags jobber er ledige ? Bare lurer jeg......

(Grunnen til at jeg tenker på dette ->

For et par år tilbake så snakket en viss instans (husker ikke hvilken) om å ta inn massevis av indiske IT-ingeniører til Norge. Dengang var det faktisk noe mer jobber innen IT enn det er nå, men flere jeg kjenner slet med å få datajobber. Så hvorfor i huleste skulle vi ta inn kompetente folk fra India når vi har kompetente folk her ? Mener at vi må feie utenfor vår egen dør, før vi feier utenfor andres...)

Skrevet

Velvel... er bare å se så langt som til normenn bosatt på Solkysten i Spania det...

Skrevet

Yikes!!! det burde vel være en menneskerett å kunne tro på hva man vil og elske den man vil!!!!!!!!!

Ja, ideelt, men hvor går grensen for det som er en menneskerett, til at det blir andre lands ansvar å gi dem omgivelser som tillater dette? Sålangt mener jeg at det har vært veldig mye juks med dette, bare valgerd og bondevik hører om en muslim som har omvendt seg, så er hele slekta velkommen. De ser på det som deres bidrag til "gå ut og omvend alle jordens folkeslag"?? Likedan kan det være lett å sjonglere med seksuell retning. Er det greit å få opphold som homofil, og så gifte seg med en av motsatt kjønn senere? Fordi man fant ut at man var "bifil" og "tilfeldigvis" ble glad i en av motsatt kjønn? Eller at man senere ble "omvendt" (kristne liker jo den varianten veldig godt, burde være lett å selge). Det må iallefall defineres bedre, disse to er upløyd mark hvor det vingles litt.

Skrevet

Velvel... er bare å se så langt som til normenn bosatt på Solkysten i Spania det...

I know... det er pinlig å tenke på. Når man har bodd i Spania i 20 år og fortsatt ikke kan språket, da er det noe som ikke stemmer!

Skrevet

I know... det er pinlig å tenke på. Når man har bodd i Spania i 20 år og fortsatt ikke kan språket, da er det noe som ikke stemmer!

og de spanske som bor der må lære seg norsk på skolen :o
Skrevet

Jeg vet ikke om denne er upassene, men tar sjangsen likevel.

Jeg lo i hvert fall. (håper noen her inne klarer det samme)

Skrevet

:ler: :ler: :ler:

Hva er det med innvandrere og vokaler/diftonger? Jeg maser på "min" innvandrer om at det ikke heter "Polse" men "Pølse". Y, Æ, Ø og Å er tydeligvis tungebrekkende. Og ja, han har tatt jobben fra en nordmann.. :blunke:

Skrevet

Asylsøkerne som kommer til Norge er en veldig uensartet gruppe. Det kan være veldig uheldig å plassere visse befolkningsgrupper sammen, og iallefall i et stort mottak "langt uti skauen" og med dårlig oppfølging av de som bor der! Det har skjedd flere drap i norske asylmottak.

Det første som må skje er å få ned behandlingstiden på søknadene. Hvis behandlingstiden er kort trenger heller ikke asylsøkerne forlate mottaket mens de er der. Faren for at noen stikker av og bor i skjul i Norge er også mindre.

Nå er det mange som kommer til Norge på familegjenforening. En del av disse er tvangsekteskap eller de henter slektninger som ikke er så nær i slekt som de sier. Dette bør ikke forekomme. Vet ikke helt hva som kan gjøres for å avsløre slikt, men de som blir avslørt burde få en straff som kan virke avskrekkende på andre.

Skrevet

Straff som er avskrekkende i forhold til svindel med familiegjenforening:

Med tanke på at folk setter seg i et vrak av en båt for å krysse et stort hav med håp om et bedre liv, så lurer jeg på hvordan den straffen skal være.. Mange risikerer allerede liv og lemmer! Et par år i et norsk fengsel vil neppe være avskrekkende.

Lure leir-ideer; kanskje man kan ivertfall lage lukkede leire for mer definerte grupper som man forventer kort søknadsperiode på. F.eks østeuropeere i en leir. (holder de på med det? har hørt nyss om noe, husker ikke hva). De som kommer rett fra krigsherjede områder i en leir, hvor de har ansatt psy-tjeneste og aktiviseringsprogram, så de ikke blir sittende og gjære på de destruktive tankene sine.

Skrevet

Jeg anbefaler alle å lese boka "Gode formål, gale følger?" som ble utgitt i våres. Boken er skrevet av flere som har jobbet med/jobber med innvandrere,integrering og innvandrings spørsmål på hver sine felt.

Her følger et utdrag som kommer med noen tanker som sier imot argumentet om at Norge trenger arbeidsinnvandring i stor skala:

Noen momenter ang. arbeidskraft import:

Det er en økende tverrpolitisk enighet i at "Norge manlger arbeidskraft", og titt og ofte leser vi diverse avisartikler etc. som tar utgangspunkt i denne påstanden. Men Norge mangler ikke arbeidskraft, hvis vi ser bort fra visse spesialist stillinger som vi trenger utenfra. Det som har skjedd i utviklingen er at jobber som var for dårlig betalt og som hadde for dårlige rammevilkår har blitt forlatt av nordmenn fordi de ønsket et anstendig lønnsnivå. Renholdsbransjen er ett eksempel på dette. Dette er en bransje hvor fagbevegelsen spiller en marginal rolle, og den ser ut til å bli forlatt av alle som kan finne alternativer. Dermed er det innvandrerne som overtar disse jobbene. Og således har vi i debatten fått utrykket som at "Innvandrerne tar de jobbene nordmenn ikke gidder å gjøre" eller jobber nordmenn er for bortskjemte til å ta osv. Hvis man i stedet hadde løst det grunnleggende problemet og sørget for at disse jobbene var til å leve av og hevet standarden på disse yrkene - så ville det være tull å snakke om at vi "mangler arbeidskraft".

Venstreorientert tenkning om innvandringsspørsmål går paradoksalt nok i retning av at venstresida, som er på parti med Vårherre, vil "dele godene", mens høyresida, av gjerrighet, fordommer eller "nasjonalisme", vil holde flest mulig ute. Det burde ikke være vanskelig å se at dette betyr at venstresidas tradisjonelle mål - å ta vare på de lavtlønnedes materielle interesser - på denne måten vris 180 grader, eller at det gamle motsetningsforholdet mellom venstre og høyre blir ugjenkjennelig.

Det har ført til at partisystemet ikke lenger fungerer - vi kan ikke lenger påvirke politikken gjennom å flytte vår stemme til et annet parti.

Den tverrpolitiske enigheten om at det er en stor fordel å finne folk i andre land som er fattige nok til å ta de jobbene nordmenn ikke vil ha, er et klart tegn på at det ikke lenger er noen meningsfull høyre/venstre dimensjon i det norske partipolitiske landskapet. Både høyre og den såkalte venstresida går inn for eller godtar politiske tiltak som helt klart øker de økonomiske og maktmessige forskjellene i Norge.

En bransje til som bruker mye arbeidskraft fra utlandet, er fiske-industrien i Finnmark. Mange fabrikker er nå totalt avhengig av immigrant arbeidskraft, og gjennom arbeidskraftetaten og på annen måte har Staten subsidiert denne importen, og dermed tatt fra industrien motiv til å tilpasse seg til lokale arbeiderkulturer og lokalt lønnsnivå. Myndighetene har brukt offentlige midler og innvandrere slik at industrien har sluppet å tilpasse seg standarden til de lokale arbeids og lønnsforhold.

I Finnmark jobber det mange tamilere i fiskeindustrien, og i noen betydning er de integrert i lokalsamfunnet. Mange lever for seg selv og omgås lite med de innfødte sosialt, mens barna stort sett snakker norsk og deltar i både formelle og uformelle sammenhenger i de innfødte barnas aktiviteter. Noen innvandrere deltar også i lokalpolitikken gjennom de etablerte partiene. De lar seg -som de innfødte, heller ikke by hva som helst av bedriftsledelsen, og bruker så vel de formelle faglige kanalene som uformelle maktmidler for å fremme sine interesser.

Det som skjer i fiskeværene viser også at de forskjellige innvandrernes rolle i denne prosessen kanskje er midlertidig, at det eventuellt stadig må fylles på med uintegrerte innvandrergrupper som vil nøye seg med de lønnsbetingelsene de blir tilbudt. Det viser seg jo (naturlig nok) at når en gruppe blir godt nok integrert, ja da ønsker de også å heve sin standard - og siden de da er godt integrert så får de også det verktøyet de trenger for å fremme disse interessene. Dermed "må" de ulike bransjene stadig importere nye innvandrere som tar til takke med den lønna de får, og bransjen som helhet blir ikke løftet opp på et anstendig nivå. Dette aspektet synes venstresida å overse totalt, da de kun argumenterer med at "Norge trenger mer arbeidskraft", og underforstått; så gir vi da mennesker fra fattige land en mulighet til å bedre sin situasjon. For de som ikke lenger holder ut i en bransje som stagnerer på grunn av arbeidskrafimport, de "mister" jo ikke jobbene sine, men forlater dem frivillig slik at de stadig må fylles av nye folk fra fattige samfunn. Det reelle problemet, at samfunnet endres i retning av større klasseforskjeller, blir liggende i tusmørket.

I et samfunn der klasseforskjellene øker er det duket for sosial uro og en kriminalstatistikk som peker èn vei: Oppover. Store og økende klasseforskjeller løses i hvert fall i Skandinavia gjennom ulike, offentlige tiltak som skal jevne ut de økonomiske forskjellene. Men disse pengene kan ikke taes ut av det blå. Noen må skape verdiene først, og når de som må skape verdiene således opplever et stadig større press for å være med på å finanisere dette, da behøver man ikke være synsk for å se at man står ovenfor enorme utfordringer.

Kilde: "Gode formål - gale følger?"

Skrevet

Innlegg til ettertanke Infidel, den boka skal jeg låne på bibl.

Det jeg tenkte på når jeg leste det, var hvordan alle hele tiden vil ha mer lønn. Norge har en flat samfunnstruktur, alle er like mye verdt og alle skal lønnes like bra. En sykepleier er like viktig som en direktør, og andre flotte slagord. Er det ikke en utopi at alle skal ha god lønn? Er det ikke naturlig at i et samfunn finnes det jobber med god lønn, og jobber med lavere lønn? Hvis fiskeindustrien skal heve lønnsnivået på fabrikkene, vil ikke de fabrikkene da konke i konkurranse med utlandet? De lønner seg selv ihjel? Jeg har ingen løsning på dette, og egentlig drar jeg ting litt ut av kontekst nå. Jeg tenker på at egentlig så burde folk ta de jobbene som finnes, evt tvinges gjennom aetat og arb.ledighetstrygd som maktgrep. Men selv vil jeg absolutt ikke jobbe som fiskefiletør fordi der er det ledig jobb, og ikke i bransjen hvor jeg har 5 års utdannelse. Vanskelig greie.

Skrevet

Hei Veslebråka :)

Ja, jeg kan virkelig anbefale den boka, den er å få lånt på biblioteket. Da den kom i våres beskyldte noen den for å fare med "brunt grums" etc. men du ser fort at det slett ikke er tilfelle når du begynner å lese den. De som har bidratt med ulike artikler i boka prøver å si at alt ikke er som det skal være, og de prøver også å åpne for mulige løsninger på ulike problemer knyttet til integrering/innvandring, og nettopp disse har større forutsetninger enn andre til å vite hva de snakker om fordi de har førstehåndskunnskap til problemene og utfordringene.

Blant annet har Hege Storhaug skrevet kapittelet som handler om tvangsekteskap, og hun er en meget troverdig og kunnskapsrik journalist som kjenner det pakistanske miljøet i Norge svært godt. Ja hun er kanskje en av de som kjenner det best. Hun har foretatt flere reiser i Pakistan og også bodd der i lange perioder. Hun har skrevet to meget gode bøker som jeg anbefaler på det varmeste: "Mashalla - en reise blant Pakistans kvinner" og "Hellig tvang" der unge, norske muslimer forteller om sine rystende erfaringer med tvangsekteskap, vold og press hjemmefra osv. Hege Storhaug er forøvrig tilknyttet Human Right watch i dag.

Skrevet

Det virker som de fleste som har skrevet her tror at innvandere som kommer til Norge ikke har utdannelse i hele tatt! :o

Hvordan kan det ha seg?

Og det er ikke bare bare å få slektning på besøk her. I 1år stresset foreldrene mine, gikk inn og ut hos politie for å få visum til mormoren min for at hun kunne være her i halv år!

Og det er ikke bare bare å komme seg ut av asylmottakeren. De som bor der må sende søknad og får de lov så er det en natt eller 2 i en hel mnd de kan overnatte en annen plass!

Og om man kommer fra ett land som er i krig, det betyr ikke at man ska akseptere alt bare for at man kommer inn i annet land! Da vil jeg heller dø i krigen.

Vi kom her via FN og det var og er jeg kjempe glad for. Ser på de stakkas som bor på asylmottake uten noe å finne på. Uten jobb eller uten venner. Det er ikke så lett det der!

Vi får be hver kveld at Norge ikke kommer i krig sånn at mange av oss blir flyktinger.. Tenk da vi må jobbe på fiskebåt en annen plass i verden uffa vi som har 5års utdannelse ska jobbe i fiskebåt :o

Skrevet

Jeg tror du må lese en gang til perser, uten å være forutinntatt.

Jeg vet at mange innvandrere har utdannelse. Kanskje det ikke har kommet så godt frem, men det er da ikke innvandrere med utdannelse som er det store problemet i innvandringsdebatten i Norge.

Hvis dere er fra et land hvor det lett kan bli mange "avhoppere" så er jeg enig i at det skal være strengt å få visum til å komme på besøk. Nå er jeg objektiv da, hetser ikke mormoren din.

Når det gjelder å komme seg ut av asylmottak - det er vel ikke overnattingsbesøk som er problemet, heller at de ligger i sentrale strøk, og alle kan gå ut og inn på dagtid som de vil. Også de fra østeuropa f.eks som er i norge en uke kanskje, og prøver å naske med seg mest mulig før avreise. Hvorfor er det så ondt å låse dem inne i en leir i en ukes tid??

Jeg har sett flere steder at innvandrere er enig i et leiropplegg. De ser at uhederlige søkere ødelegger for resten. Hvis de heller vil dø i krigen, så betaler de da vel ikke menneskesmuglere massevis av penger for å komme seg hit??

Den siste kommentaren din var bare teit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...