Gå til innhold

Kvinner og menn - kompiser?

Steinar40

Anbefalte innlegg

Du innbiller deg kanskje at alle menn er like da eller?

Sånn er det altså langt ifra.

Det vet jeg naturligvis at de ikke er, men innimellom har menn andre perspektiver på ting enn kvinner pga. oppdragelse. I min generasjon så fikk ikke jenter og gutter automatisk samme type oppdragelse. I tillegg er det naturligvis individforskjeller, men det er det faktisk når det gjelder kvinnelige venner også.

Mine venninner er ikke formet over samme lest de heller. Venninne A og jeg deler mye av den samme humoren og kan omtrent le oss i hjel når vi møtes, venninne B er imidlertid den jeg tyr til når "verdensproblemer" skal løses og jammen kan jeg ikke ty til kompis C når det skal mimres litt over "gamle dager".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er så bombastisk på dette punktet, Steinar. Men det er fullt mulig! Jeg har flere mannlige venner. Noen har jeg vokst opp sammen med og vi har fulgt hverandre opp gjennom årene. Andre er mine veninners menn, flotte menn som jeg overhodet ikke tenker romantiske tanker om, og noen er mannlige venner gjennom jobben. Vi er mennesker, ikke kjønnsobjekter på jakt hele tiden.

Jeg holder meg unna single menn som jeg vet er på leit etter kvinnen i sitt liv. Å bli venner der, er ikke vits dersom jeg vet at det er uaktuellt med noe mer fra min side, for de vil på et eller annet tidspunkt prøve seg og jeg vil ikke såre dem.

Brutal Mann, jeg tviler på at en kvinne vil bli kvalm ved tanken på at en av de hun er venner med skulle bli tent på henne. Hun vil sannsynligvis bli smigret, men også lei seg fordi hun ikke kan gjengjelde hans følelser. Situasjonen vil bli ubekvem, og det ender med at de trekker seg unna hverandre. Hun fordi hun ikke vil såre, han fordi han er fornærmet og såret, og tror at hun ler av ham bak hans rygg. Det gjør hun ikke! En skikkelig kvinne gjør ikke det.

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg naturligvis at de ikke er, men innimellom har menn andre perspektiver på ting enn kvinner pga. oppdragelse. I min generasjon så fikk ikke jenter og gutter automatisk samme type oppdragelse. I tillegg er det naturligvis individforskjeller, men det er det faktisk når det gjelder kvinnelige venner også.

Mine venninner er ikke formet over samme lest de heller. Venninne A og jeg deler mye av den samme humoren og kan omtrent le oss i hjel når vi møtes, venninne B er imidlertid den jeg tyr til når "verdensproblemer" skal løses og jammen kan jeg ikke ty til kompis C når det skal mimres litt over "gamle dager".

Ja, mannfolk kan altså være like ulike som natt og dag.

Akkurat som dere kvinner.

Og som jeg har skrevet her tidligere også - det eneste en mannlig venn kan gi deg som ei venninne ikke kan, det er mannlig oppmerksomhet og bekreftelse.

Og beskyttelse når single kvinner er ute på tur i samfunnet.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Ja, mannfolk kan altså være like ulike som natt og dag.

Akkurat som dere kvinner.

Og som jeg har skrevet her tidligere også - det eneste en mannlig venn kan gi deg som ei venninne ikke kan, det er mannlig oppmerksomhet og bekreftelse.

Og beskyttelse når single kvinner er ute på tur i samfunnet.

:murvegg:

Vi har jo nettopp blitt enige i at vi alle er individer. Og ett individ kan gi deg noe annet enn et annet individ. Uavhengig av kjønn. Tor er Tor og jeg er glad i Tor. Jeg behøver ikke hans bekreftelse eller beskyttelse, men likevel er det umulig å bytte han ut med en jente. For det finnes bare ingen jenter som er akkurat like Tor. Dette sier da for Guds skyld seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:murvegg:

Vi har jo nettopp blitt enige i at vi alle er individer. Og ett individ kan gi deg noe annet enn et annet individ. Uavhengig av kjønn. Tor er Tor og jeg er glad i Tor. Jeg behøver ikke hans bekreftelse eller beskyttelse, men likevel er det umulig å bytte han ut med en jente. For det finnes bare ingen jenter som er akkurat like Tor. Dette sier da for Guds skyld seg selv.

Ja, og derfor hadde det vært mye mer praktisk at du den gangen i barnehagen hadde blitt kjent med ho Maria istedet for han Tor.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Ja, og derfor hadde det vært mye mer praktisk at du den gangen i barnehagen hadde blitt kjent med ho Maria istedet for han Tor.

herregud Steinar du er helt sprengt i huet. Det er du som ikke tenker fornuftig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anjelika

Han Tor møtte jeg i en alder av 18. Jeg har faktisk ingen mannlige venner fra barnehagetiden.

Og jeg har da møtt Maria også jeg, vi hang sammen en sommer til og med. Men hun var en av dem som aldri ble nære og som forsvant en dag, imens Tor er en av dem som har vært i livet mitt i mange år.

Som sagt utallige ganger så er det ikke utovertiss eller innovertiss som er kriteriet for hvem som blir være gode venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen Tor var der kanskje, og ikke Maria...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Du er så bombastisk på dette punktet, Steinar. Men det er fullt mulig! Jeg har flere mannlige venner. Noen har jeg vokst opp sammen med og vi har fulgt hverandre opp gjennom årene. Andre er mine veninners menn, flotte menn som jeg overhodet ikke tenker romantiske tanker om, og noen er mannlige venner gjennom jobben. Vi er mennesker, ikke kjønnsobjekter på jakt hele tiden.

Jeg holder meg unna single menn som jeg vet er på leit etter kvinnen i sitt liv. Å bli venner der, er ikke vits dersom jeg vet at det er uaktuellt med noe mer fra min side, for de vil på et eller annet tidspunkt prøve seg og jeg vil ikke såre dem.

Brutal Mann, jeg tviler på at en kvinne vil bli kvalm ved tanken på at en av de hun er venner med skulle bli tent på henne. Hun vil sannsynligvis bli smigret, men også lei seg fordi hun ikke kan gjengjelde hans følelser. Situasjonen vil bli ubekvem, og det ender med at de trekker seg unna hverandre. Hun fordi hun ikke vil såre, han fordi han er fornærmet og såret, og tror at hun ler av ham bak hans rygg. Det gjør hun ikke! En skikkelig kvinne gjør ikke det.

Jeg håper du har rett :) Men tidligere debatter rundt dette temaet på dette forum tilsier noe annet. Dessverre.

Uansett så håper jeg at du for din del ikke avskriver menn totalt, men at du er litt klarere i dine krav til de menn du måtte møte. Uten å bli som noen av damene på nettdatingsider... (les: Urimelig kravstor med schvære primadonnanykker.)

Kos deg i dinemøter med menn, men vær tydelig på at du har klare mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han Tor møtte jeg i en alder av 18. Jeg har faktisk ingen mannlige venner fra barnehagetiden.

Og jeg har da møtt Maria også jeg, vi hang sammen en sommer til og med. Men hun var en av dem som aldri ble nære og som forsvant en dag, imens Tor er en av dem som har vært i livet mitt i mange år.

Som sagt utallige ganger så er det ikke utovertiss eller innovertiss som er kriteriet for hvem som blir være gode venner.

Nei, det er mange kriterier som må oppfylles for å bli venner, men utovertiss og innovertiss skaper ofte helt naturlige problemer.

Og om du ikke vil innse at det ofte vil gjøre det, så er jo det ditt eget valg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamen Tor var der kanskje, og ikke Maria...

Men kanskje var Helene der da vettu ;)

Poenget er bare hvor man legger sitt eget fokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nei, beklager Tor, jeg vet vi har mye til felles, men jeg kan ikke være venn med deg lenger. Hvis jeg får meg en kjæreste en gang i fremtiden, så må han være forsikret om at jeg ikke har mannlige venner. Nei, at ingen av oss er seksuelt interessert i hverandre betyr ingenting, han vil nok bare at jeg skal ha kvinnelige venner. Men ikke for nære, de heller, siden jeg ikke kan tilbringe så mye tid med dem når jeg får en kjæreste."

For meg blir dette for kontrollerende og klaustrofobisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Men kanskje var Helene der da vettu ;)

Poenget er bare hvor man legger sitt eget fokus.

Tror du man tenker over slikt når man går i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anjelika

Nei, det er mange kriterier som må oppfylles for å bli venner, men utovertiss og innovertiss skaper ofte helt naturlige problemer.

Og om du ikke vil innse at det ofte vil gjøre det, så er jo det ditt eget valg :)

Jeg innser at det kan det, jeg er derfor veldig på vakt ovenfor slike som deg.

At jeg møter så tette og usikre folk ofte er langt fra sant da, men som sagt er det ikke særlig interessant at det som er normalt for meg ikke er normalt for deg.

Det er jo åpenbart at du tilpasser virkeligheten etter dine oppfatninger og ikke omvendt, at du ikke klarer å fatte at det finnes noen som lever annerledes enn deg og det helt uproblematisk er jo bevis A på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du man tenker over slikt når man går i barnehagen?

Nei, og det er derfor jeg sier at dette "problemet" er et produkt av barnehage-kulturen og likestillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Nei, og det er derfor jeg sier at dette "problemet" er et produkt av barnehage-kulturen og likestillingen.

Så likeverd mellom gutter og jenter er en negativ ting altså? Fy faen Steinar. Vi lever ikke i 1940.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg innser at det kan det, jeg er derfor veldig på vakt ovenfor slike som deg.

At jeg møter så tette og usikre folk ofte er langt fra sant da, men som sagt er det ikke særlig interessant at det som er normalt for meg ikke er normalt for deg.

Det er jo åpenbart at du tilpasser virkeligheten etter dine oppfatninger og ikke omvendt, at du ikke klarer å fatte at det finnes noen som lever annerledes enn deg og det helt uproblematisk er jo bevis A på det.

Det du altså sier her, er at jeg ikke klarer å forstå deg og ditt syn på saken.

Men hvis vi snur dette på hodet, så klarer jo ikke du å forstå meg heller.

Er du da noe bedre enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Det du altså sier her, er at jeg ikke klarer å forstå deg og ditt syn på saken.

Men hvis vi snur dette på hodet, så klarer jo ikke du å forstå meg heller.

Er du da noe bedre enn meg?

Er ikke mange som forstår deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så likeverd mellom gutter og jenter er en negativ ting altså? Fy faen Steinar. Vi lever ikke i 1940.

Nei, likeverd mellom kvinner og menn er ikke negativt.

Men det betyr IKKE at vi ikke er to ulike kjønn av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Nei, likeverd mellom kvinner og menn er ikke negativt.

Men det betyr IKKE at vi ikke er to ulike kjønn av den grunn.

Jamen ulikheter er jo positivt. Du mner jo at vi skal skilles fra hverandre pga ulikhetene du.

Det er bare sunt og viktig å ha venner som er forskjellige fra en selv, uansett om forskjellene baserer seg på kjønn eller hva det skal være. Jeg syns det er vitig at menn og kvinner skal kunne være venner, og se det som naturlig uten at sex trenger å være i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...