Gå til innhold

Honning har blitt honningmor

honning

Anbefalte innlegg

ENDELIG GRAVIDDAGBOK!! :strix:

Nå var det på tide med ny dagbok. Det føles litt rart å flytte seg opp i overetasjen etter å ha holdt til i prøverdagbøkene ei god stund. Siden jeg bestemte meg for å opprette ny dagbok og ikke overføre den gamle, så vil jeg begynne med å oppsummere litt av min prøver- og gravidhistorie fram til nå:

Mannen min og jeg har vært sammen siden høsten 2002 (tok vel et år før vi ble ordentlig sammen da...), og gifta oss sommeren 2007. Like før påsken 2008 så slutta jeg på p-piller og vi begynte å prøve å få barn. Syklusene mine var ikke stabile omtrent det første året, og det kunne gå 5-9 uker mellom hver mens, som førte til at jeg ikke ante når jeg hadde EL. Men vi stressa ikke med EL-tester og tenkte at det skjer når det skjer.

Når vi hadde vært prøvere i nesten ett år, så kjøpte jeg inn EL-tester for å sjekke at jeg faktisk fikk EL, og de slo ut positivt hvertfall. Så vi begynte utredninga rundt mai i fjor hvor blodprøver og sædprøve såg bra ut, og så ble det lapraskopi på meg i høst, 21.oktober. Der ble det påvist endometriose og tette eggledere, så da var det klart at det ble prøverør på oss.

Heldigvis så hadde min gyn henvist oss til fertilitetsklinikken her i byen allerede ved første samtale, så vi fikk samtale med de i november, og jeg kom igang med synarela ca 10.desember. Jeg gikk på nesesprayen i 5-6 uker før jeg kom igang med sprøyter, og var heldig som hadde få bivirkninger. Men så lang tid med nesespray var ikke noe morro, for det gjorde veldig vondt i nesen å ta den de siste par ukene, så jeg fikk litt nesespray-skrekk, og var ekstremt glad når jeg var ferdig med sprayinga. Sprøytene gikk veldig fint og gjorde meg ingenting å ta.

Vi fikk uttak 1.februar, og innsetting igjen 3.februar. Og var ekstremt heldige som fikk ut 12 egg hvor alle 12 blei befrukta, mens 10 av de delte seg fint. Så de satte inn 1 egg, og 9 blei lagt på frys. Det var skjelden de såg så bra uttelling på fertilitetsklinikken, så vi var veldig glade og håper på å slippe uttak igjen.

Selve uttaket gikk veldig fint, og jeg syns ikke at det var så ekstremt vondt. Ubehagelig var det selvfølgelig når de stakk den lange nåla oppi der, men mannen hadde det verre enn meg tydeligvis og ble hvit i ansiktet så de sa til han at han bare måtte gå ut. Dette var vanskelig for han å takle å se på. Ikke så lett å bare sitte ved sida og se at jeg har vondt, og han trodde nok at det var vondere enn det var. Innsettinga gjorde jeg i lunsjpausen på jobb (jobba hjemmefra), og da spillte de "Det vakreste som finns" av Jahn Teigen på radioen midt under hele greia, så det ble litt komisk syns vi.

Ingen av oss hadde på følelse av at forsøket kom til å bli vellykka, og blei veldig overraska over den positive testen. Vi turte ikke å tro på at det kom til å gå bra likevel, og tok det ganske med ro uten å ta noen gleder på forskudd.

Jeg syns selv at hele prosessen har gått veldig bra. Vi har vært heldige med leger, og følt hele tida at det har vært framgang i prosessen. I tillegg så ble ikke ivf-opplevelsen annet enn positiv for oss heller siden det klaffa så fort for oss.

Symptomer de første 12 ukene:

- Veldig mye trøtt, og hadde null energi etter jobb. Min beste venn var sofaen ei stund, så kom mannen i 2.rekke (hehe)

- Småkvalm, så jeg lærte meg å småspise veldig ofte for å slippe å føle meg noe særs kvalm. Stort sett så kom det ikke før på ettermiddagen, så jobbdagene gikk veldig bra. Kasta også opp en gang, og brakk meg en del ganger.

- Blødd en god del neseblod. Ikke hver dag, men kanskje 2-3 ganger i uka.

- Veldig uttørka i munnen på nettene, så vannflaska står konstant på nattbordet og blir brukt flere ganger hver natt

- Ikke minst større og ømme pupper også

- Dongeribuksene slutta å passe etter noen få uker selv om jeg ikke la på meg noe

Vi var til UL da jeg var 7+5 på vei og såg den lille reka vår, og såg og hørte hjerteslag. Var igjen til UL da jeg var 12+1, og såg at alt såg veldig bra ut, og reka var utvikla seg til en liten baby.

Nå er jeg 13+2 på vei. Kvalmen og trettheten har gått veldig mye over, og vi har fått fortalt nyheten til hele familien og de fleste av våre venner så langt. Det er fortsatt uvirkelig at jeg er gravid syns jeg, og jeg gleder meg til jeg begynner å få skikkelig mage så det viser skikkelig, for da blir det nok bare enda mer virkelig.

Ut ifra terminkalkulatorer på nettet så har jeg termin 29.oktober.

Langt første innlegg dette, men jeg hadde litt lyst å samle opp dette ett sted, for da kan jeg gå tilbake og se på det senere i stedet for å måtte lese gjennom massevis av sider.

Til slutt: Velkommen til min graviditetsdagbok!! :nigo:

Endret av honning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer! :hoppe:

Jeg blir så glad når folk lykkes med IVF, fordi jeg var så redd for å "ende opp" der selv og selvsagt leste alle skrekkhistoriene med folk som hadde hundre forsøk uten resultat.. :fnise:

Håper jeg får lov å følge med her. Gratulerer nok en gang! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! :hoppe:

Jeg blir så glad når folk lykkes med IVF, fordi jeg var så redd for å "ende opp" der selv og selvsagt leste alle skrekkhistoriene med folk som hadde hundre forsøk uten resultat.. :fnise:

Håper jeg får lov å følge med her. Gratulerer nok en gang! :rødme:

Tusen takk, Iril!! :hoppe:

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle ende opp med IVF selv, og er overlykkelig at alt gikk såpass bra som det gjorde. Hadde liksom forberedt meg på at ting kom til å ta tid, men at vi klarte det på egenhånd etter 6 måneder til 1 år. Om vi ikke hadde klart det på 2-3 forsøk så hadde jeg nok begynt å miste litt motet, men likevel så kan man jo ikke det heller. Jeg er imponert over Prada som lykkes på 13.forsøk og som ikke mista troa - det står det respekt over syns jeg! :Nikke:

Veldig morro om du vil følge med her :nigo:

Deilig vær i dag, og jeg er igang med klesvask. Må opp og vekke kjære igjen som var ute i går, for nå vil jeg virkelig ha frokost snart!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei honning og gratulerer så mye med graviditetsdagbok. Herlig å se deg her!! :strix:

Bra at formen din begynner å bli bedre. Jeg var også veldig trøtt og mye kvalm de første 13/14 ukene, men etter det ble ting mye bedre. :tommelsmil:

Ønsker deg en fin lørdag - nyt våren og sola! :sol:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse!!!!

Koselig å lese oppsummeringen din av prøverperiode og ivf-forsøket ;)

Lykke lykke til videre i graviditeten :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle ende opp med IVF selv, og er overlykkelig at alt gikk såpass bra som det gjorde.

"Problemet" mitt er vel kanskje at jeg visste om de problemene vi har i forhold til dette lenge før vi begynte å prøve (og det er mer enn bare min PCOS, men jeg vil ikke utlevere mannen min), og hadde sikkert svartmalt hele situasjonen. Vi er begge nesten i sjokk over at vi fikk det til så lett som vi gjorde.. :fnise:

Imponerende å ikke gi opp selv etter 12 forsøk, ja! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke:

Må følge med her også :lur:

Er så veldig bra å høre slike solskinnshistorier som din Honning :rødme:

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallooo!! :hoppe:

Gratulerer med graviditetsdagbok kjære terminbuddy! :klem:

Så fint å starte en ny og uforbeholden graviditetsdagbok.. :) Morsomt å lese sammendraget ditt. Det er veldig likt mitt. Sånn fra befruktning og utover da.. Og samme termindato som vi vet. Det er hyggelig! :) Når har du neste UL forresten?

Hvordan er humøret ditt om dagen..? Jeg har skikkelig hormonherjinger innimellom.. :sjenert: Stakkars kjære kjæresten min. Jeg gråter for ingenting og klikker på bagateller! :dåne: Utrolig plagsomt! :kjefte: Jeg som alltid har vært fattet og lite "gråtete". Pregzilla delux! Tror jeg blir litt sliten innimellom av å ha dette "ansvaret" og kroppen/humøret som er litt ugjenkjennelig for meg selv.. Men egentlig skal man jo bare juble hver dag! For vi har et lite mirakel i magen! :rødme: :hoppe:

Skal dere vite om det er trakt eller tut forresten? :fnise:

Håper du får en finfin søndag! :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så koselig med så masse hilsener her :nigo:

Hei Happy Feet, og takk for det!

Ønsker deg en flott søndag tilbake :klemmer:

Hei bizzy, og tusen takk!

Du har jammen ikke lenge igjen ser jeg. Masse lykke til!!

Hei Iril!

Så deilig at det gikk så kjapt da, og slippe å prøve i evigheter når dere vet at det er noe "galt" på en måte. Bare å nyte det nå ;)

Koselig at du er innom og besøker meg her også pusilus! Satser på at du er like bak meg. Jeg holder av plass! ;)

Hei frkhøne!

Ja det er godt at det faktisk finnes solskinnshistorier. Og så kan sliterne se at det finnes håp! :)

Takk for det, flowergirl :klem:

Hei siebaeo, og takk ;)

Jeg har neste UL 3.juni, og vi har ikke helt bestemt oss for om vi vil vite om det blir trakt eller tut (morsom måte å skrive det på :ler:), men det er godt mulig at vi vil vite. Dere da? Når er deres neste UL, og vil dere vite kjønn?

Merker at jeg også er mer følsom for tida, og blir fortere irritert, men jeg tror ikke at jeg har blitt så heeelt ille enda hvertfall :fnise: Kjenner igjen det med at jeg alltid har vært fattet og lite gråtete, og nå tåler jeg plutselig ikke like mye lenger :sjenert: Jaja, det er sånt som følger med!

Ha en flott søndag du også!

Hei Invicta, og tusen takk :nigo:

Ha en strålende søndag du også :strix:

I dag starta jeg faktisk dagen med å gå en times tur etter å ha spist ei brødskive. Formen min er jo helt elendig, og jeg blir jo anpusten og sliten av ingenting jo. Nå skal det skjerpings på gang, og jeg SKAL begynne å trene/gå mer. Var deilig å komme seg ut en tur da, og så spise god frokost med egg med kjære når jeg kom hjem :hjerte:

Nå er det besøk, plantasjen og bilvask neste her. Ha en flott søndag alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny dagbok og det i riktig etsaje ;)

Blir spennende å følge deg videre her vennen :kose:

Ha en super søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei siebaeo, og takk ;)

Jeg har neste UL 3.juni, og vi har ikke helt bestemt oss for om vi vil vite om det blir trakt eller tut (morsom måte å skrive det på :ler:), men det er godt mulig at vi vil vite. Dere da? Når er deres neste UL, og vil dere vite kjønn?

Vi har ordinær UL 8 juni. Egentlig 28 mai men måtte utsette for å få pappaen med. Litt dumt. Det er så lenge til!! Vurderer om vi skal ta en titt litt før eller om vi skal prøve å holde oss.. :) Vi vil vite kjønnet. Gledere oss veldig til å finneut hvem som bor der!

Ang trening. Fatt mot! Jeg har kommet i gang igjen og det er utrolig digg! Og det går ganske fort framover egentlig. :jepp: Ikke sett i forhold til normal form selvfølgelig.. men ikke ille må jeg si! Kjenner meg igjen i beskrivelsen din.. Forrige uke var jeg pumpa etter en halvtime spinn, nå klarer jeg fint 1 time. Men med moderat nivå og lang oppvarming og nedkjøring. Anbefaler det veldig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart jeg må besøke deg i denne etagen også ;) Det blir kjekt å følge deg i tiden fremover til en liten honning-baby ser dagens lys.

Ønsker deg en god uke :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Der var du! Endelig gravid-dagbok. Mye gøyere det enn å henge med oss kjipe prøvere. :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med ny dagbok og det i riktig etsaje ;)

Blir spennende å følge deg videre her vennen :kose:

Ha en super søndag!

Hei Lucky, og takk for det ;)

Av gammel vane så går jeg direkte til prøverdagbøkene hver gang for å finne boka mi enda. Rare greier dette :fnise:

Ha en super tirsdagskveld tilbake (siden jeg er så treig med å svare)! :klemmer:

Vi har ordinær UL 8 juni. Egentlig 28 mai men måtte utsette for å få pappaen med. Litt dumt. Det er så lenge til!! Vurderer om vi skal ta en titt litt før eller om vi skal prøve å holde oss.. :) Vi vil vite kjønnet. Gledere oss veldig til å finneut hvem som bor der!

Ang trening. Fatt mot! Jeg har kommet i gang igjen og det er utrolig digg! Og det går ganske fort framover egentlig. :jepp: Ikke sett i forhold til normal form selvfølgelig.. men ikke ille må jeg si! Kjenner meg igjen i beskrivelsen din.. Forrige uke var jeg pumpa etter en halvtime spinn, nå klarer jeg fint 1 time. Men med moderat nivå og lang oppvarming og nedkjøring. Anbefaler det veldig! :)

Da er det ikke mange dagers mellomrom mellom våre ULer :) Ja, tenk så spennende å få vite hvem som bor der inne!

Takk for tips om trening, og det er godt å høre at det kommer seg. Jeg skal på energy yoga i kveld for første gang på et års tid tror jeg, så jeg kommer til å være stiv som en stokk der nå vel. Hihi. Jaja, får kanskje gå litt på tredemølla først også, så føler jeg at jeg har trena litt mer (selv om den yogaen er ganske hard faktisk). Jeg SKAL bli flink framover og kan ikke bare ligge på sofaen, men uff så dårlig jeg er med knipeøvelsene... Gjør du de ofte?

Så klart jeg må besøke deg i denne etagen også ;) Det blir kjekt å følge deg i tiden fremover til en liten honning-baby ser dagens lys.

Ønsker deg en god uke :klemmer:

Ønsker deg ei god uke tilbake :klemmer:

Tenker masse på deg for tida - den ivf-tida er alt for spennende. Håper at alt går som smurt!

:vinke: Der var du! Endelig gravid-dagbok. Mye gøyere det enn å henge med oss kjipe prøvere. :fnise:

Ja tenk, endelig så er jeg her! Litt kjekkere etasje å være i, men prøvere er absolutt ikke kjipe :nei::ler:

Jeg holder av plass til dere her da, så jeg håper du kommer veldig snart! :klem:

Da var det avslapping på sofaen her litt før jeg psyker meg opp til å komme meg på trening. Evigheter siden jeg har vært på en time på senteret nå, og flere evigheter siden jeg har vært på yoga... Jaja, en gang må man komme igang igjen også, så jeg får ta det som det kommer ;)

3 dager igjen til helg... :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om trening, og det er godt å høre at det kommer seg. Jeg skal på energy yoga i kveld for første gang på et års tid tror jeg, så jeg kommer til å være stiv som en stokk der nå vel. Hihi. Jaja, får kanskje gå litt på tredemølla først også, så føler jeg at jeg har trena litt mer (selv om den yogaen er ganske hard faktisk). Jeg SKAL bli flink framover og kan ikke bare ligge på sofaen, men uff så dårlig jeg er med knipeøvelsene... Gjør du de ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny dagbok! Endelig er me naboar igjen! :strix:

Knipeøvelsar? Det burde eg kanskje begynna å tenka på, eg også, ja...? Dårlig på slikt så langt... :flau:

Forresten - er det kanskje på tide med ein ticker nå? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs obs! Si fra at du er gravid på yogaen! jeg gjorde ikke det og fikk litt refs etterpå.. :sjenert: Ashtangayoga. Det var vist litt vel hardt nå. Men kanskje spesielt siden jeg ikke er så vant til yoga. Men det er kanskje du.. :) Det var en del øvelser man skulle være forsiktige med. Lukkede vridninger og harde tøyinger vistnok.. Pga løsere leddbånd og at det rett og slett er litt trangt i magen..

ehm.. jeg TENKER masse på knipeøvelser! :fnise: men er ikke så voldsomt flink.. Hadde tenkt å gjøre det hver dag, men har vel blitt hver tredje kanskje.. Men nå om dagen er det så veldig press på blæra at jeg nesten føler det som jeg skal skvette... (pinlig) Det motiverer til kniping!!

Jeg har ikke trena yoga (ashtangayoga her også) på ett år(!), og jeg kjenner hun som har timen, så jeg spurte henne på forhånd om det var noen øvelser jeg ikke kunne ta, så jeg fikk litt tips da:) Merka at det med å trekke navelen innover ikke gikk så bra, for magen er jo like stor uansett :fnise:

Angående knipeøvelser, er det ikke tanken som teller da? :ler: Nei, det er vel lurt å bli flinkere til det. I svangerskapsboka jeg fikk hos legen så sto det at man bør gjøre knipeøvelser 3 dager daglig...

Gratulerer med ny dagbok! Endelig er me naboar igjen! :strix:

Knipeøvelsar? Det burde eg kanskje begynna å tenka på, eg også, ja...? Dårlig på slikt så langt... :flau:

Forresten - er det kanskje på tide med ein ticker nå? :lur:

Ja, endelig naboer igjen :strix:

Er ikke akkurat fristende å gjøre de knipeøvelsene nei, men er jo egentlig fort gjort så lenge man bare kommer på å faktisk gjøre de.

Ticker ja! Det må jeg ordne meg :) Tenkte på det en dag, og så glemte jeg det igjen, så det er bra at du minna meg på det :Nikke:

Forresten... Noen som har tips til hvor jeg kan finne tickere? Jeg vet at jeg har sett linker til det i andre dagbøker tidligere, men nå husker jeg ikke lenger hvor jeg skal finne det, så tips mottas med takk ;)

Yogatimen gikk forresten bra i dag. Merka at jeg var stiv, men det hadde jeg bare regna med også. Og så syns jeg at magen er litt i veien også allerede, men ikke så mye da. Om noen uker kommer nok noen av øvelsene til å bli vanskelige å gjennomføre, men man må jo ikke gjøre alt. Må kjøpe meg nye trenings bher også, og t-skjorter å trene i, for det begynner å bli smått. (Mannen var forresten storfornøyd på lørdag da jeg måtte handle meg nye vanlige bher, og måtte opp til D-cup :ler:)

Leggetid snart her nå. Må ta meg en kjapp dusj, og så ligge i senga og høre på lydbok er planen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...