Topplue Skrevet 23. april 2010 #1 Skrevet 23. april 2010 Har i over to år hatt sterke smerter i begge knær. Siste 1 1/2 år har jeg slitt med å gå for beina klarer ikke å holde meg oppe og jeg faller sammen. Det kjennes også som om kneet klikker ut av ledd innimellom. Beina kan bli helt stive, mens innimellom, spesielt ved øvelser, blir de spastiske. Jeg har generelt liten kontroll over beina. Må bruke krykker/rullestol. Har iløpet av det siste halve året hatt betennelse på synsnerven 3 ganger. Veldig godt mulig jeg har hatt dette mange ganger før men aldri vært hos lege for det før. Har også hyppig vannlating og dårlig fordøyelse. Er konstant trett. Liten konsentrasjon. Har vært hos nevrolog, fysioterapeu og ortoped som mener det er MS. Finner ike noe galt på MR bilder. Fastlege er usikker. Vært til psykiatrisk utredning, ikke noe feil der heller. Hva skal jeg gjøre videre? fastlege har gitt opp
Gjest Marlo Skrevet 23. april 2010 #2 Skrevet 23. april 2010 Om din fastlege har gitt opp, så går du til en annen lege. De symptomene du beskriver kan passe til ganske mange lidelser, få henvisning til revmatolog også. Kan være noe han/hun kan finne ut av. Iallefall så passer nesten alle symptomene på min hverdag og jeg har fibromyalgi.
Topplue Skrevet 23. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 23. april 2010 Fastlegen har bestemt seg for at det ikke er fibromyalgi, hvorfor vet jeg ikke. Har tatt masse blodprøver så er visst ikke noe revmatologisk. Får ikke bytet fastlege for det er ingen som er ledige....
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2010 #4 Skrevet 23. april 2010 Har du tatt MR-bilder bare av hodet, eller ble resten av ryggsøylen med? Det kan jo være MS, uten at det er tilkommet plaque i selve hjernen. Spinalpunksjon? Hva viste den? Er det lenge siden den ble gjennomført, på tide å gjøre en ny? Øyelege? Hva sier han/hun? Re-henvisning til nevrolog, sier nå jeg, hvis det er lenge siden du var der. Hvis nevrolog sier det er MS, finnes det MS-sykepleier i nærheten? Prøvd å søke på nettet?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 23. april 2010 #5 Skrevet 23. april 2010 Jaiks! Det er ille at du faktisk er så syk at du ikke kan gå og alikevel ikke får en diagnose. Hvorfor sender ikke din lege deg videre til sykehus? For en skikkelig utredning? Huff kjedelig at du ikke får skikkelig hjelp av din lege og legen skal jo sende deg videre om h*n ikke kommer videre. Du har all min sympati. Det er ikke lett å være pasient når man ikke blir hørt.
Topplue Skrevet 23. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 23. april 2010 Øyelege har konkludert med MS pga betennelse på synsnerven. Ingen ryggsøyle MS. Ingen spinalpunksjon. Har prøvd å finne noen MS klinikk eller noen avdeling ved sykehusene i Oslo, men skjønner ikke helt.....
Gjest Marlo Skrevet 23. april 2010 #7 Skrevet 23. april 2010 [quote name=Forever ' date='23 april 2010 - 20:19' timestamp='1272046797' post='8010707] Fastlegen har bestemt seg for at det ikke er fibromyalgi, hvorfor vet jeg ikke. Har tatt masse blodprøver så er visst ikke noe revmatologisk. Får ikke bytet fastlege for det er ingen som er ledige....
Topplue Skrevet 24. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 24. april 2010 (endret) Problemet med å bytte fastlege er at jeg har store vansker med å ta buss/tog etc. Så jeg kan ikke ha en som er så langt unna hjemmet. Men fibromyalgi diagnose stilles hvordan? Kun basert på symptomer eller finnes det prøver? Endret 24. april 2010 av Forever :)
Gjest Marlo Skrevet 24. april 2010 #9 Skrevet 24. april 2010 Den kan egentlig bare stilles ved å teste triggerpunktene for FM, i tillegg til symptomene man har.
Topplue Skrevet 24. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 24. april 2010 okey, så da presser en revmatolog på f. eks. knærne mine og hører etter på skrikene mine hvor vondt jeg har? hehe
Devana Skrevet 24. april 2010 #11 Skrevet 24. april 2010 Hvis du har vært hos nevrolog som mener det er MS, så skal faktisk ikke fastlegen din si at du ikke har en diagnose. Det er til syvende og sist det beste om en nevrolog stiller MS-diagnosen, basert på sykehistorie, MR-bilder, spinalpunksjon og evt. øyeundersøkelse ved synsnervebetennelse. Kan jeg forresten spørre hva slags symptomer du hadde når du hadde synsnervebetennelsen? Uff, 3 ganger i løpet av så kort tid må være forferdelig slitsomt for deg.
Topplue Skrevet 25. april 2010 Forfatter #12 Skrevet 25. april 2010 Sterke smerter i og litt rundt øyet. Nesten blindhet. Vansker for å se til siden/opp/ned, altså vondt å bevege øyet. Men hvordan øyet så ut vet jeg ikke noe om. Men siden øyelegen sa at det klart var synsnervebetennelse og at siden jeg har hatt det så mye på så kort tid er han nesten helt sikker på at det er MS. Nevrologen har nå foreslått at jeg blir lagt inn på sykehus for å få behandling og for å få tatt prøver. Jeg trodde at man kun blir lagt inn hvis det er noe så alvorlig gærent at det er farlig for pasienten å ikke være på sykehus?
Gjest SmallTalk Skrevet 25. april 2010 #13 Skrevet 25. april 2010 [quote name=Forever ' date='25 april 2010 - 12:55' timestamp='1272192920' post='8013974] Nevrologen har nå foreslått at jeg blir lagt inn på sykehus for å få behandling og for å få tatt prøver. Jeg trodde at man kun blir lagt inn hvis det er noe så alvorlig gærent at det er farlig for pasienten å ikke være på sykehus?
Topplue Skrevet 25. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 25. april 2010 Okey, da er det kansje en mulighet jeg bør forsøke.
Devana Skrevet 25. april 2010 #15 Skrevet 25. april 2010 [quote name=Forever ' date='25 april 2010 - 15:04' timestamp='1272200678' post='8014264] Okey, da er det kansje en mulighet jeg bør forsøke.
Gjest SmallTalk Skrevet 25. april 2010 #16 Skrevet 25. april 2010 Jeg ville tatt det tilbudet hvis jeg var deg. Jeg har selv ligget inne til utredning på sykehuset (for noe annet) og det er veldig greit, for da får du ofte svar på prøvene mye raskere enn du ville gjort ellers. I tillegg så slipper man vel mye reising, ettersom man vanligvis har et ganske intensivt testprogram som ofte går over noen dager?
Topplue Skrevet 25. april 2010 Forfatter #17 Skrevet 25. april 2010 Okey, så hvis jeg blir lagt inn en dag denne uken så burde jeg da få tatt spinalpunksjon, MR og det som måtte være iløpet av ca. en uke da? Men jeg får dra hjem når prøvene er tatt, eller må jeg vente på svar i noen uker mens jeg ligger der da?
Devana Skrevet 26. april 2010 #18 Skrevet 26. april 2010 [quote name=Forever ' date='25 april 2010 - 18:05' timestamp='1272211534' post='8014762] Okey, så hvis jeg blir lagt inn en dag denne uken så burde jeg da få tatt spinalpunksjon, MR og det som måtte være iløpet av ca. en uke da? Men jeg får dra hjem når prøvene er tatt, eller må jeg vente på svar i noen uker mens jeg ligger der da?
Topplue Skrevet 26. april 2010 Forfatter #19 Skrevet 26. april 2010 Det høres litt bedre ut med poliklinisk isåfall hehe Reiser på sykehuset i morgen så da får vi se
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå